Joulu

Okei Eevi, ehkä pitää sitten kokeilla, just viikonlopuksi tulossa mun kummityttö kylään ja sen porukat tuo sen niin ois kiva jotain vähän tarjota:) Ois muutenkin kiva kuulla vielä lisää kaikkien ihanista jouluherkuista! Meillä aika perinteistä joulua vietetään, ruuan suhteen varsinkin, äitini tekee ihan maailman parhaat joululaatikot ihan itse, nami! Toiset pitää outona kun meillä jouluun kuuluu ehdottomasti maksalaatikko, jota en saa tänä vuonna syödä!! Kellään muulla sitä joulusin? Sitten meillä tehdään sellanen aivan superihana kylmäsavulohiterriini! Sen meidän äiti lupas tuunata ihan kypsennetystä lohesta tänä vuonna niin saan sitä edes:) se on hyvä kesäherkkukin vaikka uusien perunoiden kanssa, meillä sitä on vaan yleensä aina joulusin, kun mun sisko ja isä ei kylmäsavulohta syö pelkilteen niin mun äiti tuunas tollasen herkun mikä uppoo kyllä kaikkiin:) siitä on sitten vaan tullu hitti kaikille ketkä on sitä maistanut, niin ainakin mun serkun perheessä sitä tehdään just lisukkeeksi ihan ympärivuoden:)
 
pikkulintu: Meillä myös aina jouluisin maksalaatikkoa! Eihän maksan syömistä suositella raskauden aikana, mutta en usko siitä olevan mitään haittaa, jos syö aattona muiden ruokien lisänä pienen määrän. Itse ainakin nyt raskauden aikana kerran söin muutaman haarukallisen :D
 
Oon minäkin kerran syönyt nyt raskaana maksalaatikkoa, kun sitä nyt vaan sattui tekemään mieli!
 
maksaahan saa syödä neuvolan suositusten mukaan se max 200g kuukaudessa. Oliskohan ollut näin, jos oikein muistan. Itsellä tehnyt kans mieli maksalaatikkoa pariinkin otteeseen ja pienissä määrin kun herkuttelee niin ei pitäisi olla vaarallista. :)

Ja kuinka paljon mahtaa maksaa olla  esim. saarioisten maksalaatikossa?
 
Ehkä suositukset vaihtelee, mun kaverilla on 2010 syntynyt lapsi niin sillä oli just että sai kohtuudella maksaa syödä odotusaikana, mun neuvolapapereissa lukee että maksavalmisteita, kuten maksamakkara ja maksapasteija, saa syödä maltillisesti, mutta koko maksaa ja maksalaatikkoa vältettävä kokonaan! Ja oon kyllä himoinnu jo sitä saarioisten perinteistä maksalaatikkoa koko raskauden ja ollu ihan tuskissani kun vuoden kohokohta on äitin ite tekemä maksalaatikko ja sitä en saa.. Ehkä nyt rohkaistun sitä vähän ottamaan:) jos mun mies antaa, se kyllä kyttää kaiken mitä syön, ettei mitään kiellettyä lipsahda suuhun:)
 
Onko jollain ihana tuuhea muovikuusi kotona, vai onko sellaisen bongannut kaupasta?

Meillä on etsinnässä joku about 180 cm korkea, vihreä ja oikeasti tuuhea muovikuusi. Toistaseks ollaan bongattu Prismasta ja Bauhausista ihan mukavan tuuheat, molemmat 90 euroa. Onkohan hyviä kuusia edes alle tuon summan?

 
Meillä on tuuhea muovikuusi, tosin se on sellainen pieni, alle 150cm korkea. Muistaakseni prismasta ostettu pari vuotta sitten. Maksoi suolaiset 80e mutta toisaalta tietenkin on myös pitkäikäinen. Viikonloppuna pitää kaivaa se esiin ja koristella :) Hyasintinkin ostin eilen. Ja leivoin joulutorttuja. Torttujen kanssa sitten oli glögiä myös. Puhelinkin sai siinä sivussa glögimarinoinnin mutta hyvin toimii, jos ei pientä tahmeutta lasketa ;D
 
Meil ei oo viel mitään joulua, ku muutto on viikon päästä. En oo pakkaseen siis tehny mitään valmiiks eikä mitään oo ostettuna. Ihan tarkoituksella siis, ettei olis si rehaamista liiaksi, mutta kyllähän siinä aika kiire tulee sitten, ensin muuttokuorman purkamisessa ja sitten jouluvalmistelut. NOH, jos mulla ois jotain raskaana olevan naisen supervoimia jossain.. :D

Mies inhoaa hyasinttia (buu! Mulla se oli lapsuudessa aina se joulukukka, jota si jännättiin et minkä värinen tulee), joten sitä ei sit kai tänä vuonna tule. No, amaryllista ja joulutähteä sitten. Ja joulukaktus!
 
Meillä myös tuuhea muovikuusi. Ostettiin viime vuonna Hong Kongista, maksoi muistaakseni n. 50-60€. On melko korkea. Siinä on sellaiset pienet led -valot valmiina niissä oksissa, mielestäni näyttää paljon hienommalta, kuin ne erikseen laitettavat :) Lisäksi sitä kuusta voi käyttää myös ulkona.
 
Ok, kiitoksia, pitääkin käydä Hong Kong tsekkaamassa joku päivä, kun käydään Ikeassa. Saa sit parikin kärpästä yhellä iskulla.
 
Tosi kivan näkönen pisku toi sun kuusi! Ois kiva parvekkeella, kerta sen voi laittaa ulos, onkohan noita pienempiä? Me ei ikinä osteta tänne meille kuusta kun ei olla joulua kotona vaan mennään mun vanhempien luo, oon sitten koristellut kotia muuen jouluisemmaksi, valoilla ja kynttilöillä, parvekekuusi ois kiva lisä, kun keväällä muutettiin asuntoon missä partsi on:)
 
Me ostetaan ainakin vielä tänä vuonna ihan oikea kuusi.
Saa nähdä mitä sitten on kun lapsi perheessä.
Oikean kuusen tuoksu ja se kun ne neulaset pistelee sormia koristeita ripustaessa, ihanaa :D <3
 
Huuhkaja: Kannattaa juu käydä katsomassa. Täällä meilläpäin ei pari viikkoa sitten vielä Hong Kongissa ollut kuin yhden mallinen kuusi myynnissä, mutta jospa niitä olisi nyt lähempänä joulua jo enemmän :) Mielestäni oli kyllä tosi nätti koristeltuna!

pikkulintu:
Muistaakseni noita kuusia oli viime vuonna pienempiäkin, en kyllä ole täysin varma :) Netistä tietysti voi ainakin löytyä kaikenkokoisia.

Aito kuusi olisi ihana, ja saahan sellaisenkin ostettua vaikka tekokuusi löytyykin varastosta :) Viime vuonna päädyttiin tuohon muoviseen, kun tyttö oppi juuri ennen joulua kävelemään. Tänä vuonna emme välttämättä edes tuota kuusta laita, kun mennään jouluksi miehen vanhempien luo muutamaksi päiväksi. Ostin tänään uuden kynttelikön, ja sen laitoin jo pöydälle palamaan :)

Niin juu, ja aiemmin kirjoittelin, että aina jää joululahjat viime tippaan. Tänä vuonna olenkin lähes kaikki jo ostanut, tai ainakin suunnitellut :)
 
Mun joulu o varmaanki pilalla :( oon nyt ekaa kertaa oikeesti hurahtanut kunnol tähä jouluu niin ett oon panostanut kotiin. Aina oon rakastanu jouluu mut ei sil kämpäl oo ollu väli kuha kuusi on nii nt oos ostellu verhoi, koristeita ym. No meil o tosi paha vesivahinko ja tänne tullaa remontoimaan... en tiedä koska mut ens kuussa varmasti :( tiistaina tulee kosteusvaurio joku tyyppi ja sit varmaa tiän enemmän :(
 


Muikkis kirjoitti:
Oikean kuusen tuoksu ja se kun ne neulaset pistelee sormia koristeita ripustaessa, ihanaa :D <3

Samaa mieltä! emoticon
 
Mitä teidän joulupöytäänne kuuluu?

Ihan mielenkiinnosta tätä kyselen. Osaksi myös siksi, että itse (tai joku muukin) hahmottaisi kaiken, mitä pitää tehdä ja onko kenties unohtanut jotain. Mulle tää on ensimmäinen joulu kotona, tähän asti oon aina äitin ja isän luona ne viettänyt ja äiti aina tehnyt kaikki jouluvalmistelut. Nyt iskän ollessa 82 ja äitin 69 vuotta, ja meillä vihdoin ollessa tilaa majoittaa vieraita, on joulu nyt meillä ja meidän tekemänä.

Meidän joulupöytään tulee:

(Aattoaamuksi riisipuuroa ja sekametelisoppaa!)

-Luomukinkku
-Keitetyt perunat
-Ruskea kastike
-Rosolli + kastike
-Lasimestarin silliä
-Lanttulaatikko
-Imelletty perunalaatikko
-Ehkä joku kaupan valmismaksalaatikko
-Herneitä
-Graavilohta
-Limppua
-Lihapullia (miehen puolelta vähän ruotsalaisen joulun tunnelmaa..)
-Prinssinakkeja
-Maksapatee
-Lihahyytelö

Ja sitten tietenkin pipareita (mies toivoisi Star Wars-henkistä piparkakkutekelettä, itse ehkä maksimissaan väsään sen perinteisen piparkakkutalon jos pelkät läpyskät ei kelpaa), suklaata, pähkinöitä ja appelsiineja.

Meillä ei jouluisin ikinä ole mitään jälkiruokaa oikein, koska jo tuossa on niin paljon syömistä. Jälkkäriks ollaan yleensä nautittu sitten glögit ja nekin joskus muutama tunti ruuan jälkeen. Kaikki muut siis on tarkoitus tehdä itse, paitsi maksalaatikko, herneet (:D) ja nakit. Voi olla, että maksapateenkin väsääminen jää jonkun kivan valmistajan piikkiin.

Hmm. Oonkohan mä unohtanut jotain? :D No, sen näkee sit kun muut laittaa joulupöytiensä antimia tänne. Onhan noissakin tekemistä, varsinkin kun noita alan väsäämään vasta viikon päästä.
 
Unohin joulutortut. Oho. No, niitä ei muutenkaan kovin montaa tarvi tehä eikä varmaan yhtään etukäteen, vaan sitä mukaa mitä tekee mieli.

Kinkun tilasin tänään Stockalta, haen 22.12. Luomukinkulle ilman potkaa tuli hinnaksi hieman vajaa 19 euroa kilolta. Ei siis paha hinta, kun kinkun koko tulee olemaan 3-4 kiloa. :)
 


Huuhkaja kirjoitti:
Mitä teidän joulupöytäänne kuuluu?


Aamulla:
Riisipuuro
Maitoa
Itse tehtyjä sämpylöitä kera juuston ja leikkeleiden
Kahvia

Joulupöytään:
Laatikot: peruna-, porkkana-, maksa-, lanttu-, joskus bataatti-, sovellettu lihamakaronilaatikko (lihamakaronilaatikko jäänyt lapsuudesta perinteeksi, yleensä tehdään se vielä värikkäistä makaroneista)
Kinkku
Graavilohi
Perunoita
Karjalanpaisti
Italiansalaatti
Punajuurisalaatti
Vihreäsalaatti viinirypäleillä ja vesimeloonilla
Sienisalaatti
Joskus silliä
Leipäjuusto
Munajuusto
Itsetehtyjä sämpylöitä

Sitten on nämä perus piparit ja joulutortut sekä kuivakakut (maustekakku ja suklainen kuivakakku).
Meillä on myös tapana tehdä itse pasteijoita, liha ja kinkku täytteellä. Nam nam! :)
Meillä on aina myös ollut satsumia suuressa lasivaasissa.
Glögiä jokainen saa nauttia silloin kun siltä tuntuu. Joskus ostetaan joulukahvia aattoaamun herkuksi.
Jälkiruokia ei täälläkään erikseen valmisteta, sillä monestikkaan ei jouluaattona kerkeä
nälkä tulemaan. Jälkkäriksi meille on aina kelvanneet satsumat ja nämä tortut ja piparit.
Ei meillä olla sellaista edes kaivattu :)

Konvehteja tulee yleensä lahjaksi.

Voi mikä jouluruuan himo iskikään! :)




 
Takaisin
Top