IVF/ICSI kokemuksia

Kiitos kaikille tsempeistä! Mua ei ehkä pelota se itse toimenpide vaan se et mitä sieltä saadaan (saadaanko mitään...) ja saadaanko sit pakkaseen mitään... En tiedä miksi mä tällaisia mietin, kun en asialle mitään voi tässä vaiheessa.

Ihan ymmärrettäviä ja tuttuja ajatuksia. Samaa tulee ite pohdittua ja oon varmaan koko tän hoidon ajan miettinyt. Varsinkin kun viimeks tulokset oli mitä oli, ni vielä enemmän tulee mietittyä.
Sisko kyseli just tänää, et onko tää kerta henkisesti helpompi vai vaikeempi. Toisaalta nyt kuviot on tuttuja ni ehkä jännittäö vähemmän, mut toisaalta kun hommat meni niinku meni, ni ehkä tää odottelu ja pähkäily on hetkittäin hankalampaa.. tosi ristiriitaista välillä:wacky:
 
Toivottavasti Miisalla punktio sujuu hyvin, tsemppiä! Ite en sitä jännittänyt mutta alkion siirto aiheutti jostain syystä tykytyksiä :)

Kultsikutrille myös tsemit ja toivottavasti plussaa tulee!

Beisla; tein eilen tyhmyyksissäni testin illalla kun ei malttanut aamuun oottaa ja negaahan se näytti. Pp13 nyt siis menossa ja pientä tuhrua havaittavissa joten eiköhän ne menkat ala ihan just. Mitään raskausoireita ei ole, alavattaa jomottelee kuukautisten tapaan. Ilmottaudutaan sit uudestaan jonoon ja jono menee tällä hetkellä tammi-helmikuulla. Ei paha..saa vähän kerätä voimia ennen uutta koitosta. Jospa ens kerralla saatas enemmän hedelmöittyneitä kun ICSI tehdään.
 
Onnea Ronyalle plussasta!! Ihanaa, että näitä onnistumisia tulee!!

Nasukalle tsemppiä tulevaan punktioon!

Samoin sulle MiisaS!! Vai joko olit? Miten meni?

Beisla, toivottavasti menkat alkaa aikatauluihin sopivasti!!

Toivotaan Kultsikutri, että hyvä blasto jatkaa kehittymistään ja voit itsenäisyyspäivän jälkeen mennä hyvillä mielin töihin!

Mette82, negojen kanssa on kurjaa, mutta minkäs teet. Toivottavasti pääsette nopeasti seuraavaan hoitoon ja uuteen yritykseen!

Itsekin siis olen testaillut koko viime viikon negaa, ja perjantaina alkoi verinen tuhru. Lopetin sitten lauantaina luget ja sunnuntaina alkoi kunnon vuoto. Tänään oli virallinen testipäivä, eikä nega miksikään ollut muuttunut. Olen kuitenkin hyvällä mielellä, koska päästään vielä joulukuussa tekemään PAS. Alustavasti ainakin näyttäisi siltä, että aikataulut menisivät hyvin. Jospa nyt ensi kerran päästäisiin siirtämään kaksi alkiotakin kerralla. Ylihuomenna olen menossa ensi kertaa akupunktioon ja eilen aloitin stressinhallintakurssin. Onko TRE-menetelmä teille tuttu? Tension release excercise, tai jotain siihen suuntaan. Eilen hivenen heiluteltiin kaikkia ikäviä tunteita pois kehosta ja kummasti se itku sieltä pyrki pintaan. Ajattelin, että yritän nyt saada itseni mahdollisimman stressittömään olotilaan, ja kokeilla kaikki poppakonstit taas. Gelee royale, vehnänalkioöljy, tuore ananas jne. Aamulla tein 15 min meditaation ja olo on yllättävän hyvä.
 
En tiedä onko oikea paikka kirjoittaa, mutta jos toisi toivoa samassa tilanteessa oleville. Endometrioosi vaikea taustalla. Kovat kivut ja jokainen kuukautiskierto oli elämäni kauheimpia kipuja. Leikkaus auttoi kipuihin. Sitten tulin raskaaksi, keskenmeno. Kaavinta. Ivf-hoidot, josta 1 munasolu. Pelkäsin viimeiseen asti päästäänkö edes siirtoon...Nyt lähes 4 vuotta taistelua ja viime viikon ke, tämä ainoa taistelija, syntyi sektiolla 39+1 . Tyttövauva :Heartred pitkä on ollut taistelu, matka uuvutti monesti ja olin luovuttaa monta kertaa. Nyt kun tämä nukkuu sylissä, tekisin kaiken uudelleen. On sen arvoista :Heartred
 
Punktio tehtiin aamupäivällä ja 10 solua saatiin! Nyt vaan toivotaan et mahdollisimman moni hedelmöittyisi ja saataisiin pakkaseen. Mieli on ihan hyvä vaikkakin joulutauon takia, siirto tapahtuu vasta ensi vuonna... Toisaalta oon vähän helpottunut et tulee välikierto, mutta toisaalta olisin tietysti toivonut, että oltaisi päästy vielä tänä vuonna siirtoon. Toimenpiteenä ei tosiaan ollut mitenkään paha, hetken aikaa huilailin ennen kotiin lähtöä, mut periaatteessa olisin varmaan voinut mennä töihinkin sieltä, kun kevyttä istumatyötä teen. Mut ihan kivahan se nyt on huilata tämä päivä kotonakin :)
 
Punktio tehtiin aamupäivällä ja 10 solua saatiin! Nyt vaan toivotaan et mahdollisimman moni hedelmöittyisi ja saataisiin pakkaseen. Mieli on ihan hyvä vaikkakin joulutauon takia, siirto tapahtuu vasta ensi vuonna... Toisaalta oon vähän helpottunut et tulee välikierto, mutta toisaalta olisin tietysti toivonut, että oltaisi päästy vielä tänä vuonna siirtoon. Toimenpiteenä ei tosiaan ollut mitenkään paha, hetken aikaa huilailin ennen kotiin lähtöä, mut periaatteessa olisin varmaan voinut mennä töihinkin sieltä, kun kevyttä istumatyötä teen. Mut ihan kivahan se nyt on huilata tämä päivä kotonakin :)

Hauska kuulla, olen menossa huomenna :/
 
Kultsikutri, tsemppiä piinapäiviin ja toivottavasti saatte myös alkioita pakkaseen.

Mette82, pahoittelut negasta. :sad001
Varmasti saatte enemmän alkioita ICSI:llä, onneksi ette joudu odottamaan kovin kauan.

MiisaS, oikein hyvä saalis! Kurjaa ettei tuoresiirto onnistu, mutta pian se tammikuu tulee.

Miselli, pahoittelut negasta mutta kiva ettet ole ihan maassa. Akupunktio ja stressinhallinta kuulostaa hyvältä, kumpa ne auttaisivat toivottuun tulokseen. Hienoa että saatte PAS:n jo heti seuraavaan kiertoon.

AiraP, tsemppiä punktioon! Toivottavasti saatte hyvän saaliin.
 
MiisaS hyvä saldo teillä. Harmi ettei siirto onnistu nyt, mutta koittakaa kuitenkin nauttia pienestä tauosta. Tammikuu tulee kaiken joulu ja uudenvuoden juttujen jälkeen nopeesti.

AiraP tsempit punktioon!

Kultsikutrille jaksamista piinapäiviin. Toivottavasti saatte jotain pakkaseen. Mut josko niitä tarviis sitte vasta joskus paljon paljon myöhemmin.

Misellille pahoittelut negasta. Josko pas toisi huikean joululahjan!

Perhonen 123 Paljon onnea pienestä tytöstä!!

Ite vaan pohdin kuinka livistää huomenna pistämään ovitrelle. Vuoro alkaa 21.45 ja 22 pitäis tuo pistää. Ikävästi siis juurikin vuoron vaihtuessa ja päivän juttuja läpikäydessä. Kai sitä jonkun meriselityksen onnistuu taas lennossa kehittämään.
 
Hei kaikkille olen uusi foorumilla.
Koin tänään elämäni suurimman järkytyksen,kävimme mieheni kanssa aamulla kontrolli käynnissä ultrassa sydämmen sykkeet näkyi 6+2 päivillä ja kaikki vaikutti menevän niikuin piti.Asumme ulkomailla ja käytännöt ovat hieman erinlaiset eri maissa.Mieheni kyseli jo ultrauksen yhteydessä että sattuuko minuun lääkäri oli todella kova kourainen ja kyllä ,lääkäri oli todella kova kourainen ja ultrasi kyllä niin että tuntui.Ja sen jälkeen tapahtui pahin mitä voi kuvitella todella kova vuoto alkoi heti ultrauksen jälkeen ja 3 tunnin jälkeen keskenmeno oli selvä.
Onko jollain huonoja kokemuksia varhaisultrauksista?meille tehtii niitä 4 viikon sisään vaikka pyysin että raskautta seurattaisiin verikokeilla.olemme olleet lapsettumuushoidoissa suomessa ja raskaus alkoi ivf hoidolla mikä tehtiin suomessa.
 
Ronya, onnea plussasta, ja onnea jatkoon! :wav

Kultsikutri, tsemppiä piinailuun! Tuliko teillä saalista pakkaseenkin?

Mette82, testaa nyt kuitenkin vielä uudestaan jos ei kuukautisia näy. Toivottavasti ei näy.

MiisaS, hyvä saalis teillä. Harmi että siirto tapahtuu vasta ensi vuoden puolella, mutta tuon voi ajatella niinkin, että hyvälle alkiolle pyritään järjestämään parhaat olosuhteet, ettei sitten menisi olosuhteiden vuoksi vikaan. Minä mietin ihan sitäkin, pitäisikö suoraan lykätä siirtoa tammikuulle alkavan flunssan takia....

Miselli, harmi negasta ja kp1:stä, mutta hyvä kun ehditte vielä yhden siirron ennen joulutaukoa. Olen tänä vuonna miettinyt stressiä aika paljon, kun tuntuu että aina töissä stressaantuu. Meditaatioon minulla ei riitä kärsivällisyys, ei vaikka miten yrittäisi, mutta olen havainnut, että eräs sanapeli kännykässä toimii yllättävän hyvin. Siinä yritetään selvittää kirjainkoodi, ja vastaus on aina jokin mietelause elämästä, rakkaudesta, onnellisuudesta, jne, ja siinä tulee sitten keskityttyä täysin siihen tekstiin.

Perhonen123, mahtavaa että saitte kauan odotetun lapsen! Onnea! :Heartred Ja kiitos kun tulit kertomaan kuulumisia, onnistumiset tuovat meillekin uskoa tähän prosessiin.

AiraP, tsemppiä punktioon! Toivottavasti tulee hyvä saalis ja homma sujuu kivutta.

Beisla, teillä taas toisenlainen piinailu menossa. Meillä on sama, klinikalta sanottiin, että tällä viikolla pitää kierron alkaa tai PAS menee tammikuulle. Peukut pystyssä teidän puolestanne!

Nasukka, johda harhaan ja kunnolla! Sano että oho, nyt tuntuu, että pitääkin mennä vessaan välittömästi, se aika kuukaudesta ja niin edelleen. Kukaan ei epäile mitään jos vielä käy hakemassa käsilaukun mukaan, mukamas terveyssiteen takia. :happy119

Minulla nyt vihdoin alkoi kp1, eli pääsen PASiin joulukuussa, jee! Huomenna alkaa estrogeeninappien napostelu kolme kertaa päivässä. Onko teillä kaikilla muillakin PASissa lääkitys, tehdäänkö tätä ilman estrogeeninappeja ollenkaan?
 
Ronya, onnea plussasta, ja onnea jatkoon! :wav

Kultsikutri, tsemppiä piinailuun! Tuliko teillä saalista pakkaseenkin?

Mette82, testaa nyt kuitenkin vielä uudestaan jos ei kuukautisia näy. Toivottavasti ei näy.

MiisaS, hyvä saalis teillä. Harmi että siirto tapahtuu vasta ensi vuoden puolella, mutta tuon voi ajatella niinkin, että hyvälle alkiolle pyritään järjestämään parhaat olosuhteet, ettei sitten menisi olosuhteiden vuoksi vikaan. Minä mietin ihan sitäkin, pitäisikö suoraan lykätä siirtoa tammikuulle alkavan flunssan takia....

Miselli, harmi negasta ja kp1:stä, mutta hyvä kun ehditte vielä yhden siirron ennen joulutaukoa. Olen tänä vuonna miettinyt stressiä aika paljon, kun tuntuu että aina töissä stressaantuu. Meditaatioon minulla ei riitä kärsivällisyys, ei vaikka miten yrittäisi, mutta olen havainnut, että eräs sanapeli kännykässä toimii yllättävän hyvin. Siinä yritetään selvittää kirjainkoodi, ja vastaus on aina jokin mietelause elämästä, rakkaudesta, onnellisuudesta, jne, ja siinä tulee sitten keskityttyä täysin siihen tekstiin.

Perhonen123, mahtavaa että saitte kauan odotetun lapsen! Onnea! :Heartred Ja kiitos kun tulit kertomaan kuulumisia, onnistumiset tuovat meillekin uskoa tähän prosessiin.

AiraP, tsemppiä punktioon! Toivottavasti tulee hyvä saalis ja homma sujuu kivutta.

Beisla, teillä taas toisenlainen piinailu menossa. Meillä on sama, klinikalta sanottiin, että tällä viikolla pitää kierron alkaa tai PAS menee tammikuulle. Peukut pystyssä teidän puolestanne!

Nasukka, johda harhaan ja kunnolla! Sano että oho, nyt tuntuu, että pitääkin mennä vessaan välittömästi, se aika kuukaudesta ja niin edelleen. Kukaan ei epäile mitään jos vielä käy hakemassa käsilaukun mukaan, mukamas terveyssiteen takia. :happy119

Minulla nyt vihdoin alkoi kp1, eli pääsen PASiin joulukuussa, jee! Huomenna alkaa estrogeeninappien napostelu kolme kertaa päivässä. Onko teillä kaikilla muillakin PASissa lääkitys, tehdäänkö tätä ilman estrogeeninappeja ollenkaan?

Mulla on tehty pas estrogeeneilla + keltarauhashormonilla lääkkeellisessä kierrossa ja sit taas normikiertoon ilman mitään tukilääkkeitä.
Tsemppiä siirtoon! :)
 
Hienoa Suski et pääsette siirtoon vielä tänä vuonna!
Ja pahoittelut kyfille! En oo kyllä kuullut että ultraus voisi keskenmenon aiheuttaa, mutta tosi useinhan niitä on tehty jos jo neljä ollut!
Me saatiin aamulla puhelu klinikalta et 5 oli hedelmöittynyt. Niitä seurataan nyt sit perjantaihin asti ja silloin soittavat et miten ne on jatkanut kehittymistä ja montako saadaan pakkaseen. Peukut pystyyn et kaikki viisi saataisiin! Vaikka yritänkin olla realisti ja miettiä ettei pidä pettyä jos ei saadakaan... Kunhan edes yksi! :smiley-angelic001
 
Kyfi, huih! Onpa ollut karmea tapaus :sad001 Pahoittelut mentyksestä. Omalla kohdalla huonoin kokemus oli varhaisultra 7+2, jolloin ei löytynyt alkiota kohdusta, mutta munajohdin repesi myöhemmin saman päivänä. Luultavasti kaivelu vaikutti asiaan, ja kohdunulkoinen paljastui sitä kautta. Kävin mielenrauha+ muissa ultrissa 6+5, 7+3, 9+1 ja n. 12 ultrissa onnistuneessa raskaudessa.
 
Hei ihanat! Pahiottelen taas pitkää radiohiljaisuutta. Täällä ei ole mitään kerrottavaa. Edellisessä kierrossa ei näkynyt kuin muutama munis, seuraavaan lähdetään kokeilemaan pitkää kaavaa; ensimmäistä kertaa(!), Kokeillaan nyt kaikkea..

Pahoittelut Metelle, Misellille ja muillekin negan saaneille.

Miselli, kuulisin mielelläni kokemuksiasi akupunktiosta. Onko punkturi lapsettomuuteen erikoistunut? Olen akupunktiota itsekin miettinyt. Tämä kaikki on henkisesti niin raskasta, että kyllähän siihen kroppakin väistämättä reagoi. Vyöhyketerapiassa olen käynyt ja koin sen todella rentouttavaksi; nyt en vaan saa siihen muun sairauden vuoksi mennä. TREstä en ole kuullutkaan, täytyypi googletella.

Perhoselle sylin täydeltä onnea!

MiisaS, toivottavasti teidän kaikki viisi pientä selviäisi pakkaseen!

AiraP, tsemppiä huomiseen!

Beisla, kumpa teillä ne aikataulut osuisi kohdilleen!

Suski, wau saatte jouluksi kyytiläisen matkaan! Minulla tehtiin lääkkeeliset passit estrogeenilaastareilla; ne oli mukavan huolettomat kun ei tarvinnut popsia pillereitä eikä piikittää.

Tsemppiä kaikille muillekin! :Heartpink
 
Miisalle peukkuja :thumright

Mulla menkat alko joten ei tarvinnu uutta testiä. Eilen oli mieli aika maassa mutta kyllä se taas tästä. OYS:iin soitin niin joulukuun menkat kun alkaa niin täytyy ilmoittaa sinne niin laskevat tämän kierron mukaan seuraavalle hoidolle ajan. Pohtivat kuulemma että tehdäänkö nyt lyhyellä vai pitkällä kaavalla. Itsestä tuntuu et lyhytkin riittäs mut saa nähdä mihin päätyvät. Näyttää siis selkeesti olevan hedelmöittymis/siittiöongelma.

Mulla on vielä Menopur reseptissä yks satsi jäljellä, mietin et jos haen sen jo ennen vuoden vaihdetta niin ilmeisesti sais halvalla kun kelan maksukatto täyttynyt :think005
 
Kiitoksia lääkkeiden kommentoinnista, MiuMau79 ja Cranberry! Näitä nappeja pitää popsia kolme kertaa päivässä, ja kaksi kertaa olen jo unohtanut ottaa pillerin. Jos uutta vastaavaa kiertoa tulee, aion kyllä kysyä noista estrogeenilaastareista, koska pillerit meinaavat unohtua.

AiraP, miten kävi punktiossa?

MiisaS, täällä minäkin jännitän miten teidän alkioille käy. Enää yksi päivä, peukut pystyssä että tulisi monta huippualkiota!

Cranberry, milloin teillä on seuraava yritys? Tarkoittaako tuo pitkä kaava sitä, että IVF tehdään aikaisintaan tammikuussa alkavaan kiertoon, jos ne vasta joulukuussa alkavan kierron alussa rupeavat laskeskelemaan?

Mette82, pahoittelut kp1:stä! Kannattaa myös kysyä voitko saada seuraavat reseptit jo tämän vuoden aikana, nyt kun on selvää, että tarvitset uuden IVF:n? Olisihan se kiva saada mahdollisimman paljon saman vuoden maksukaton alle. Yksityisellä onnistuu, mutta julkisella saattavat nipottaa.
 
Perhonen123, ihanaa onnea sinulle vauvasta!

MiisaS, onnittelut hyvästä punktiosaaliista!! Onko jo tietoa, miten moni pääsi pakkaseen? (edit: hups, nyt onkin vasta torstai!)

AiraP, miten sinun punktiosi meni?

Kyfi, kuulostaa kamalalta tuo sinun kokemuksesi! Otan osaa keskenmenon johdosta.

Suski75, sen oman meditaatiotavan löytäminen on tärkeää! Itselle salilla käynti oli jossain vaiheessa meditaation tilalla, kun siinä myös keskittyy vain siihen hetkeen. Tietynlaista kehomeditaatiota se. Sun sanapelisi kuulostaa tosi kivalta tavalta keskittyä. Mahtavaa, että pääset vielä joulukuussa PAS:iin! Mulle on aina tehty luonnonkiertoon, tosin Pregnylillä laukaistu ovulaatio ja mahdollisesti Menopurilla kasvateltu limakalvoa.

Mette, se on kyllä kummallista, miten sieltä kaivon pohjalta sitten aina pettymyksen jälkeen nousee. Edellisenä päivänä aivan mieli maassa, ja seuraavana sitten toivo alkaa taas kutsua. Toivotaan parempaa onnea ensi kertaan!

Cranberry, toivotaan että pitkä kaava tepsisi! Kiva kuulla, että sinuakin akupunktio kiinnostaa. Yksi kaverini oli käynyt vyöhyketerapiassa, ja tullut sen jälkeen raskaaksi pitkän lapsettomuuden jälkeen, joten sekin on kiinnostellut. Päätin nyt kuitenkin ensin kokeilla akupunktiota. Alla pitkä sepostukseni asiasta! Kerro, mitä tuumaat :)

Kävin tänään siis akupunktiossa ja olin yllättynyt, ettei yhtään neulaa laitettu selkään. Kämmenten sivuihin, jalkapohjien sisäsivuihin, sääriin ja navan alle tuli neulat selällä maatessani. Navan alla olevan pisten nimi oli Lapsen palatsi, aika kaunis. Akupunktiohoitaja pahoitteli, että minulle jää väärä mielikuva akupunktiosta, koska juuri nuo kyseiset pisteet tuntuvat ilkeästi, kun niihin neulat laitetaan. Jokin niistä tuntuikin hieman inhottavasti lyhyen aikaa, mutta ihan milloin tahansa ottaisin tuon hoidon ennenmmin kuin normilapsettomuushoidot :D Minulle tehtiin myös moksausta erikois”kynttilällä” alavatsan ja jalkojen päältä. Se tuntui lähinnä vain mukavan lämpimältä.

Alkuun hoitaja haastatteli lääkityksistä ja kun kerroin kilpirauhaslääkityksestä, arvasi hän, millä funktionaalisen lääketieteen klinikalla käyn :D Lääkärinikin tiesi tai tunsi. Tuli sellainen tunne, että nyt minulla on ninjajoukot apuna :D Hoitaja kertoi tekevänsä yksityisellä lapsettomuusklinikalla akupunktiohoitoa ennen pakastealkionsiirtoa ja sen jälkeen, mutta totesi sen olevan usein liian kapea-alaista. Paras teho saadaan kun tasapainotetaan koko kehoa yksittäisen toimenpiteen vaikutusten parantamisen sijaan. Minulle jäi käynnistä tosi hyvä mieli ja luottavainen olo. Sovimme jo eilen miehen kanssa, että alkuvuodesta pidetään taukoa, joten silloin keskitytään näihin muihin keinoihin.

Akupunktiohoitaja kertoi, että Tampereella on ollut lapsettomuuteen erikoistunut akupunktion tekijä, joka on sittemmin siirtynyt muihin hommiin. Itse hän on hoitanut kuitenkin kymmeniä lapsettomuudesta kärsineitä ja jossain kohtaa oli tilastoinut, että n. 60 raskautta oli alkanut hänen hoidettavillaan. Nyt ei ollut muutamaan vuoteen pitänyt asiasta lukua. Minulla hän ”diagnosoi” veren vähyyden, mikä johtunee pitkäaikaisesta kasvissyönnistä ja aiemmin säännöllisestä verenluovutuksesta. En ota nyt kantaa kiinalaiseen lääketieteeseen sinänsä, otan vain vastaan kaiken avun mitä voin saada. Ainakin minulle jäi olo, että minut kohdattiin yksilönä ja kohtaaja oli rauhallinen ja tasapainoisen ja luotettavan oloinen aikuinen ihminen. Koskaan en lapsettomuushoidoista ole yhtä hyvällä mielellä lähtenyt :)
 
Perhonen123, ihanaa onnea sinulle vauvasta!

MiisaS, onnittelut hyvästä punktiosaaliista!! Onko jo tietoa, miten moni pääsi pakkaseen? (edit: hups, nyt onkin vasta torstai!)

AiraP, miten sinun punktiosi meni?

Kyfi, kuulostaa kamalalta tuo sinun kokemuksesi! Otan osaa keskenmenon johdosta.

Suski75, sen oman meditaatiotavan löytäminen on tärkeää! Itselle salilla käynti oli jossain vaiheessa meditaation tilalla, kun siinä myös keskittyy vain siihen hetkeen. Tietynlaista kehomeditaatiota se. Sun sanapelisi kuulostaa tosi kivalta tavalta keskittyä. Mahtavaa, että pääset vielä joulukuussa PAS:iin! Mulle on aina tehty luonnonkiertoon, tosin Pregnylillä laukaistu ovulaatio ja mahdollisesti Menopurilla kasvateltu limakalvoa.

Mette, se on kyllä kummallista, miten sieltä kaivon pohjalta sitten aina pettymyksen jälkeen nousee. Edellisenä päivänä aivan mieli maassa, ja seuraavana sitten toivo alkaa taas kutsua. Toivotaan parempaa onnea ensi kertaan!

Cranberry, toivotaan että pitkä kaava tepsisi! Kiva kuulla, että sinuakin akupunktio kiinnostaa. Yksi kaverini oli käynyt vyöhyketerapiassa, ja tullut sen jälkeen raskaaksi pitkän lapsettomuuden jälkeen, joten sekin on kiinnostellut. Päätin nyt kuitenkin ensin kokeilla akupunktiota. Alla pitkä sepostukseni asiasta! Kerro, mitä tuumaat :)

Kävin tänään siis akupunktiossa ja olin yllättynyt, ettei yhtään neulaa laitettu selkään. Kämmenten sivuihin, jalkapohjien sisäsivuihin, sääriin ja navan alle tuli neulat selällä maatessani. Navan alla olevan pisten nimi oli Lapsen palatsi, aika kaunis. Akupunktiohoitaja pahoitteli, että minulle jää väärä mielikuva akupunktiosta, koska juuri nuo kyseiset pisteet tuntuvat ilkeästi, kun niihin neulat laitetaan. Jokin niistä tuntuikin hieman inhottavasti lyhyen aikaa, mutta ihan milloin tahansa ottaisin tuon hoidon ennenmmin kuin normilapsettomuushoidot :D Minulle tehtiin myös moksausta erikois”kynttilällä” alavatsan ja jalkojen päältä. Se tuntui lähinnä vain mukavan lämpimältä.

Alkuun hoitaja haastatteli lääkityksistä ja kun kerroin kilpirauhaslääkityksestä, arvasi hän, millä funktionaalisen lääketieteen klinikalla käyn :D Lääkärinikin tiesi tai tunsi. Tuli sellainen tunne, että nyt minulla on ninjajoukot apuna :D Hoitaja kertoi tekevänsä yksityisellä lapsettomuusklinikalla akupunktiohoitoa ennen pakastealkionsiirtoa ja sen jälkeen, mutta totesi sen olevan usein liian kapea-alaista. Paras teho saadaan kun tasapainotetaan koko kehoa yksittäisen toimenpiteen vaikutusten parantamisen sijaan. Minulle jäi käynnistä tosi hyvä mieli ja luottavainen olo. Sovimme jo eilen miehen kanssa, että alkuvuodesta pidetään taukoa, joten silloin keskitytään näihin muihin keinoihin.

Akupunktiohoitaja kertoi, että Tampereella on ollut lapsettomuuteen erikoistunut akupunktion tekijä, joka on sittemmin siirtynyt muihin hommiin. Itse hän on hoitanut kuitenkin kymmeniä lapsettomuudesta kärsineitä ja jossain kohtaa oli tilastoinut, että n. 60 raskautta oli alkanut hänen hoidettavillaan. Nyt ei ollut muutamaan vuoteen pitänyt asiasta lukua. Minulla hän ”diagnosoi” veren vähyyden, mikä johtunee pitkäaikaisesta kasvissyönnistä ja aiemmin säännöllisestä verenluovutuksesta. En ota nyt kantaa kiinalaiseen lääketieteeseen sinänsä, otan vain vastaan kaiken avun mitä voin saada. Ainakin minulle jäi olo, että minut kohdattiin yksilönä ja kohtaaja oli rauhallinen ja tasapainoisen ja luotettavan oloinen aikuinen ihminen. Koskaan en lapsettomuushoidoista ole yhtä hyvällä mielellä lähtenyt :)

Miselli, missä päin Suomea kävit akupunktiossa? :) Olen myös miettinyt mitä tukikeinoja voisin ottaa avuksi kun aloitamme uutta vauvaa yrittämään...
 
Takaisin
Top