IVF/ICSI kokemuksia

Pisama todella ikävät uutiset meni sitten lykkäämään! Mä toivon todella kanssa, että se yksi ja ainoa olis nyt koukkujen kera tallessa!

Ja tervetuloa munkin puolesta uudemmille tuttavuuksille!
Joka päivä täällä luen ja kannustan teidän puuhia, vaikka hiljaiseloa muuten pidänkin.

Eiköhän sitä sit enemmän pääse kirjottelemaan kun jotain täälläkin tapahtuu!
Täällä kp19
 
Hileinen, varaudu siihen että menkat saattaa synarelan takia myöhästyä muutamia päivä - viikon. Toivotaan silti että sulle ei niin käy :wink

PikkuTikku eli sulle oli seuraavaan kiertoon pas tiedossa?
 
Todella kurja kuulla Pisama, ettei pakkaseen nyt saatu mitään. Mutta onneksi tuoresiirtoon päästiin, ja toivottavasti tästä se raskaus alkaa!!! :) Tsemppiä ja voimia piinailuun!
 
Ei Larissa varmasti haittaa vaikka piikitit väärän annoksen. Mulle lääkäri anto viimeiselle pistospäivälle ohjeeksi piikittää joko 100 tai 125 yksikköä, riippuen siitä miltä itestä tuntuu. "Jos on kovin turvonnut olo niin pistä pienempi annos" :)

Tänäaamuna oli taas vähän äklöolo... voi johtua lutinuksestakin. Inhoan kans tuota sotkua minkä nuo saa aikaan, mulla siis lutinus tukilääkkeenä annostuksella 3x100mg tabletti. Just ku edelliset on valunu pois saa laittaa jo uuden sisäänsä.

Tänään pp9, kävin salilla, mutta aika heikoksi jäi kuntoilu. Lähes kaikki liikkeet aiheutti nipistelyä alavatsaan.
 
Junttura, mulla on niiiiiiiin hyvä fiilis sun suhteen :wink ota rennosti kuntoilun kanssa, nyt ei ole pakko rehkiä :) ja hyvä kuulla että mun moka ei liene kohtalokas.

Tulin siihen tulokseen että lopetan googlettamisen ivf-aiheen tienoilta. Jotenkin saan sillä itseni masentuneeseen ja hermoheikkoon tilaan ja ajatukset pyörii vaan siinä "miten me kuitenkin nyt epäonnistutaan" vaikka sitä ei voi mistään tietää :D parempi vaan koittaa ottaa rennosti ja ottaa asiat sellaisina kuin ne tulee! Eihän me voida hoidon lopputulokseen omilla toimilla vaikuttaa! Sen tein kuitenkin, että tiukensin taas endo-ruokavaliota (olen lipsunut ja sen huomaa kipuina). Nyt jätän vielä kahvin ja saunasiideritkin pois ainakin siihen asti että siirto on tehty (jos sinne päästään). Sen jälkeen voisi olla hyvä syy ottaa lasillinen punaviiniä :wink

Pahoittelut pitkästä avautumisesta! :D
 
Larissa, näimpä, liikaa lukeminen aiheesta tuo kyllä pelokkaan ja epätoivoisen olon. Itselläni ne ajat kun mitään ei ole tapahtumassa, menee ihan ok. Mutta heti kun jotain tapahtuu/odottaa tapahtuvaksi niin mieli asian tiimoilta aktivoituu ja toivoo niin paljon, ja jännittää!! Niinkuin nyt kun ensi viikolla olisi se pas.
 
En usko Larissa että on noin pienellä määrällä lääkettä kyllä mitään merkitystä suuntaan tai toiseen. Kiitos kun lisäilit listaan. Meillä punktio suunnitelman mukaan vko 23-24

Nuo valuvat töhnät ei kyllä kuulosta kivalta... Vaan mitäpä sitä ei tekis :)

On. Eka Menopur 150IU pistetty. On kyllä todella luonnollinen tapa tulla raskaaksi :p Naurettiin miehen kanssa, että melkoisen romanttista :grin Ja ihan samat sanat Hileinen laukoi munkin mies kun eilen hain menopurit apteekista: "tuleeko susta sitten hormoonihirviö"
 
Potut istutettu :) Mulla on tommonen metri x kaks kokonen istutuslaatikko tuossa pihalla johon mahtui semmoset 18 istukaspottua. Saapa sitte heinä-elokuussa jokusen kerran tehdä oman maan perunoita, ne on niin hyviä :) Oon vähä myöhässä näiden istutusten kanssa taas tänäkin vuonna, vielä pitäis sipulit laittaa. Porkkanoita on kans ja salaattia.

Larissa ite googlettelin kans ivf:stä tosi paljon ekalla kierroksella ja nyt oon googletellut piinapäiviä... jotku on plussannut jo pp9 niin ku mulla tänään, mutta aion edelleen odottaa testin kans ens torstaihin. Voihan se olla että menkatki alkaa ennen testipäivää... tai eihän ne ala ku mää oon raskaana :) Silitän aina välillä alamahaa ja jutustelen pienelle niin ku pisamakin kertoi tehneensä.

Meillä mies on tosi piikkikammonen, ei halunnut nähdäkään ku pistin itteeni.

Kaakaollekin tsemiä piikittelyihin. Onko menopurkin sellaisessa pistoskynässä?
 
Junttura tsempit sinne, silittely on varmasti hyvästä :) pinnistele mahdollisimman pitkään sen testin kanssa. Aikaisin ei välttämättä näy eikä turhia huonoja uutisia kaivata :)
 
Larissa, mun mies ei oo uskaltanut pistää. Kyllä se on nyt joka kerta ollut mun vieressä, kun oon pistänyt. Huomisesta alkaen täytyy pistää yksin, koska miehellä alkaa yövuorot. Sovittiin jo siskon kanssa, että menen piikkieni kanssa tiistai-iltana niille käymään ja pistetään yhdessä se ensimmäinen orgalutran. Mua vähän jännittää sen pistäminen, vaikkei se varmaan sen kummallisempi ole kuin muutkaan. (Olen siis insseissä pistänyt jo bemfolaa, pregnyliä ja puregonia, että en nyt tiedä mikä tässä niin jännittää mukamas. :grin)Googlettelu kuulostaa tutulta ja täällä on samaa harrastettu. Niinhän se on, ettei itse oikein voi mitenkään vaikuttaa. Musta on kyllä kivaa lueskella muiden ivf-tarinoita ja samalla miettiä, että kuinkahan meillä tulee nyt tämä kaikki menemään.

Pisamalle toivon täältä paljon tsemppiä ja jaksamista!

Juntturan istuttelut kuulostaa hyvältä! :) Mä oon kanssa aatellut, että voisi ensi kesänä laittaa perunoita parvekkeelle kasvamaan. Kuulin vasta tässä vähän aikaa sitten, että niinkin voi tehdä. Tulee kuulemma ihan hyviä.

Täällä on nyt kolme pistosta takana. Onko teillä ollut maha turvoksissa tässä näiden hoitojen aikana? Musta tuntuu, että mulla on maha ollut jatkuvasti turvoksissa helmikuusta lähtien, kun inssit alkoi.
 
Muokattu viimeksi:
Junttura, et ole ollenkaan myöhässä pottujen ja muiden kanssa :) Perinteisestihän ne istutettaisiin vasta kesäkuun puolella, mutta nyt kesä on vaan ajoissa. Hyvin ehtii vielä! :) Mulla on kans kasvimaalla pottuja, salaattia, kurpitsaa jne, maissit pitäisi vielä saada sinne. Kasvihuoneessa on sitten kurkut, tomaatit, chilit, paprikat ja munakoisot :)

Mustikk4, mulla ei ole tullut turvotusta tai mitään muitakaan oireita pistoksista, mutta synarelan aikana tuli nesteenä painoa kehoon pari kiloa.

Huomenna taas ultraan! Saa nähdä onko mitään tapahtunut kun ei ainakaan tunnu mitenkään erikoiselta :D Musta ei ole ainakaan tullut hormoni hirviötä vielä :wink

Larissa kp 9, viides päivä puregonia
 
Larissa, raporttia sitten heti vaan ultrasta! Jännään niiiiiin taas mukana! :)

Täällä toinen päivä sumuja. Kylläpä vaan on inhan "makuinen" aine :eek: Ainakaan vielä ei mitään oireiksi luokiteltavia ole.. Alavatsaa juimii, niiku yleensäkin loppukierrossa. Täti vois ens viikolla saapua visiitille!

Odottelen ens viikon aurinkoisia päiviä - pihalle istutan ruohosipulia, ruusupapua ym ym. Ostin valkoisia koristekiviäkin kukkapenkkejä reunaamaan. Jotain perennaakin pitäisi vielä lisäillä... eikai toi ikinä oo valmis :D

Kivaa sunnuntaita!

Hileinen kp 22, toinen vrk synarelaa
 
Hei mitkä fiilikset meidän piinistelijöillä? :)

Larissa, kiva kun oot säästynyt synarelan pahimmilta oireilta, mun kaveri oli melko mielenkiintoinen kun sille iski siitä kunnolla ne vaihdevuotisen fyysiset oireet, ja pinnakin oli aika kireellä :D kyllä mä uskon että sulla siellä jotain kasvaa, vaikka ei vielä tunnukaan, tsempit ultraan ja tuut sit raportoimaan!! Oliko se mihin aikaan? :)

Mustikk4, mulla turpos maha nyt edellisenä iltana ennen punktioo, ekalla kerralla en huomannu että olis ainakaan näkyvästi tapahtunut mitään ennen ku punktion jälkeen, mutta nääkin on niin yksilöllisiä, toiset reagoi herkemmin :)

Hileinen, toivottavasti täti ei kovin myöhästyisi visiitiltään!

PikkuTikku, anteeksi en muista, oliko teillä vielä useampia huuruneniä pakkasessa? Mikä noissa passeissa muuten on lääkitys?

Googlettelusta, tunnustan! Teen sitä melkein päivittäin, aina kun joku asia tulee mieleen ja samojakin juttuja useesti :D viime päivien suosikkiaihe on ollut blastokystit ja niiden onnistuminen :D

Ja lugeista!! Mä niin en tuu juttuun niitten kanssa, vieläkään.. Onneks annos on vähän pienempi ku viimeks niin siihen verrattuna valumista ei edes huomaa, se on ainoo plussa, mutta nää pistää niin närästään, tissit on niin kipeet ettei tiedä missä niitä säilyttäisi ja väsyttää koko ajan... Huoh! Enää reilu pari viikkoa tätä lystiä :)

Huomenna siirtoon, ellei aamulla soiteta ettei tarvi tulla.. Jännittää mitä siellä on jäljellä nyt pitkän viljelyn jälkeen!
 
Ninukki, siirtääkö ne yks vai kaks? Onko teillä ollu puhetta? Me on mietitty, että jos alkioita hyvin tulee niin pyytäs kahta... Raportoi, Ninukki, siäki sit heti! :)
 
Hileinen, ollut puhe että 1-2 :D kun kysyin/toivoin kahden siirtoa, olin ymmärtävinäni että jos on monta, siirtävät yhtä kerralla, mutta jos vaan muutamia niin sit kaks.. Huomenna näkee senkin, on kyllä liikaa jännitettäviä kohtia tässä :)
 
Ninukki, tsemppiä huomiselle! Tule sitten kertomaan kuulumiset :) Lugesta tulee kyllä kivoja "raskausoireita", mullakin aina väsymystä, närästystä, etomista, tissit kipeät ja turvoksissa jne.

Hileinen, joo se synarelan maku ei ole kyllä herkkua :wtf: Ite yritän aina syödä jotain sen ottamisen jälkeen niin saa maun pois nielusta :grin

Mulla on huomenna se ultra klo 13. Toivotaan että siellä olisi edes joku folli endometriooma möykyn ja oikean puolen kystan seurana... Tänään olen malttanut pidättäytyä googlettelusta ja fiilis on parempi :grin
 
Voi onnea huomiseen Ninukki ja Larissa! On kyllä mukava voida jännäillä muidenkin puolesta, niin ei pääse tämä oman projektin jännitys kasvamaan ihan mahdottomaksi :p Toinen piikki pistelty Menopuria... keskiviikon ultraa odotellessa!

Juntturalla piina pahimmillaan :nailbiting: Täällä peukut ja pottuvarpaatkin pystyssä että torstain testi näyttäisi juuri niin kuin pitääkin :) Menopur täytyy sekoitella itse ja valmiista liuoksesta kerta-annosruiskulla otetaan ja pistellään, eli ei ole kynässä.
 
Meillä on kolme alkiota pakkasessa ja jos niistä ei onnistu, ni sit jää yritykset siihen. Eli toivotaan että onnaa..
Pas-siirto voidaan tehdä täysin luonnonkiertoon, mutta mulla on sen verran epäsäännöllinen kierto ja ovuloin miten sattuu, niin ei lähdetty edes koittamaan.
Mulla on progynova lääkkeenä, 1x3 tablettia päivässä kp2 lähtien.

Tsemppiä tytöt huomiseen! Täällä myös kannustusjoukoissa.
 
Vieläkö tähän keskusteluun mahtuu mukaan? No kerron nyt joka tapauksessa lyhyesti meidän tilanteen.

Olen 34-vuotias lapseton nainen. Mulla on vaikea syvä endo, jota leikattu skopiassa -07 ja -13. Molemmat munasarjat ja -torvet on toistaiseksi tallella, mutta eivät ilmeisestikään kovin hyvin pelitä, kun vauvaa ei ole kuulunut, vaikka en ole moneen vuoteen syönyt pillereitä. Tosin kipujen ja kaiken muun stressin (opiskelut, yrittäjyys, äitini vakava vammautuminen jne.) takia varsinainen "kunnon" yritys on ollut melko vähäistä. Miehessä ei onneksi ole vikaa.

No nyt on sitten vihdoin eka IVF lyhyellä kaavalla (Gonal-F, Orgalutran, Ovitrelle, Lugesteron) takana aika laihoin tuloksin, tuoresiirrosta 25.5. nega. Kerätyistä viidestä soluista, jotka kaikki saatiin oikeasta munasarjasta, hedelmöittyi neljä ja yksi siirrettiin. Pakkaseen saatiin ilmeisesti pari alkiota. Asia jäi vähän epäselväksi, kun ivf-hoitajaa ei koskaan saa kiinni puhelinaikana ja osaston varanumerosta hoitaja ei osannut asiaan vastata. Allekirjoitetut suostumuslomakkeet kuitenkin meille tulivat postissa, joten oletan että jotain on pakkaseen saatu. Vai palautuukohan ne paperit joka tapauksessa? Muutenkin tietoa asioista on saanut oikein nyhtää, huoh.

Muuten ihan ok kokemus tämä eka ivf, mutta ne lugepallerot oli kyllä inhottavia sekä sotkuisuuden että sivuvaikutusten vuoksi. Etova olo ja hillitön ruokahalu vuorottelivat ja turvotus oli valtaisa. Ekan viikon jälkeen oli jo ihan pakko mennä juoksulenkille, vaikka lekuri käski ottaa rauhallisesti, ei vaan pystyny enää olemaan ilman kunnon hikiliikuntaa.

Hoidon jatkosta ei ole nyt mitään käryä, pitää huomenna taas yrittää saada kiinni sellaista hoitajaa, joka tietää jostain jotain. Ilmeisesti on kuitenkin ajankohtaista vasta elo-syyskuussa kesätaukojen vuoksi. Kiertoni on säännöllinen, mutta ovista en ole onnistunut testeillä nappaamaan, eli mitenköhän ne PASit sitten mahdetaan toteuttaa.
 
Takaisin
Top