Imetys

Täällä taas tehty pieniä "ihmiskokeita" kun epäilen itse,että meillä syödään maha täyteen pelkällä etumaidolla...
Annoin illalla pelkkää korviketta ruuaksi ja sitä upposi sen desin verran tohon pieneen mieheen, nukkui kuin tukki 4 tuntia ja sit annoin rintaa sekä pulloa ja nukkui sitten reilun pari tuntia, aamun punnitus oli kyllä silti karu, eiliseen verrattuna just ja just saatu 30 g. Että kyllä se vaan jää se takamaito sitten saamatta.. Minäkään en heru pumpulle, saan kikistettyä sinne just ja just sen 20 ml ja siinä se sitten oli... hiukan paremmin lypsämällä, mut sillä homma on pelkkää suttua ja tahmaa, kun mun rinnat on hiukan sellaset epämääräsen oloset. Ensimmäinen lapsi kyllä kun tuo kasvaminen takkuaa, mut me jatketaan tällä korvikelinjalla, kun saatiin vihdoin ehkä sopiva korvike.. Nan H.A. maitojauhe tuntuu sopivan hyvin. Niin joo, rintamaidolla puklitaan kovin kun sitä tulee sitten niin paljon kerrallaan...
 
Miten säilytätte pumpatun maidon? Laitatteko suoraan mini grip pussiin vaikka säilyttäisitte maidon jääkaapissa? Pakkaseen kun laittaa niin miten paljon laitatte yhteen grip pussiin maitoa?
 
Piristäkää mua vähän ja kertokaa, ettei se korvike oo niin paha asia. Aluks maitoo tuli hyvin pumpattavaksi asti, mutts nyt vaan enää pieniä liruja. Aattelinkin, kun vauva heräs viime yönä reilun tunnin välein syömään. Tai mä oon ihan ok ton korvikkeen suhteen, mutta miehen mielestä mun pitäis herätä niin usein syöttämään vauvaa ja että korviketta ei anneta. Tuli niin paha mieli, kun oma maito ei riitä ja mieskin syyllistää, että pakenin vessaan itkemään. Arrgghh!
 
Korvike ei ole paha asia. Mulla on kolme jo korvikkeella kasvanutta ja yks rintamaidolla. Ihan samalla viivalla kummatkin. Yhtä paljon sairastetaan jne... Turha itseään syyllistää todellakaan.
Tosin vauvalla voi olla tiheän imun kausi meneillään ja siksi usein rinnalla?
 
Vauva nyt 7vrk ikäinen. Pumppasin tissin, jossa maito ollut kolme tuntia ja onneton liru tuli. Vettä juon paljon. Mitään keinoja, miten saan maidon tuotannon paremmin käyntiin? Pelkään vaan korvikkeessa ja pullossa sitä, että tulee vatsavaivoja. Meillä on kyllä nuo koliikkipullot, jotka toivottavasti edes vähän vähentää ilman menoa mahaan.
 
Me ollaan jouduttu testaamaan jotain kaikki korvikelaadut ja vain jauhemainen nan sopii meille... Vauva taitaa olla ainoa keino kasvattaa maidon tuloa, olis aika outoa jos itsellään tolleen loppuisi... Mut jos tuntuu siltä niin korvike on tosiaan ihan yhtä hyvää kasvattamaan kuin äidinmaito... Eikä tarvii siitä olla yhtään murheellinen!!!
Mut eikös se jossain noissa vaiheissa kuitenkin tullu se tiheän imun kausi? Vauva saa sieltä rinnasta paremmin maitoa kuin sä pumpulla. Vauvan imusta kyllä kuulee miten hyvin nielee maitoa imiessään... Hyvässä lykyssä sulla on vaan maitomäärä nousussa kun vauva sitä nostattaa...
Meillä mentiin hiukan metsään ja korvike tuli jäädäkseen, en silti ole siitä yhtään murheissa... Pääasia että vauva voi hyvin! :)
 
Tiedän useita naisia jotka on imettäneet että vauva on kyll saanu tarpeeksi ruokaa mutta pumpulle sit ei heru millään. Toi kuulostaa tiheän imun kaudelta joiden tarkkoi ajankohtia ei etukäteen voi tietää. Vauva kun tietää ainoastaan milloin tarttee tehdä "maitotilaukseen" lisäystä :) Tiiän ittekin että se jaksaminen on välillä tiukassa ku imettää tunnin välein ja tissit muistuttaa enemmän ajokoiran korvia. Ja itte usein silloin miettiny että miksi se pitää just yölle osua? Kuitenki sen läpi on mentävä jos haluaa vauvan pelkällä rintamaidolla syöttää. Noi tiheän imun kaudet ei onneksi yleensä pitkiä ole :) mutta jos tuntuu siltä niin sit ottaa sen korvikkeen mukaan. Hyvin vauvat silläkin on kasvaneet :) ja mies saa olla itte mitä mieltä tahansa. Eihän hän oo se joka öisin herää imettämään. Voi hän mielipiteensä sanoa mutta ei hän sitä päätä.
 
Täällä lähteny imetys tosi hyvin käyntiin. Maitoa tulee yllinkyllin ja kätilöt meinas että mulla oli tosiaan maito jo noussu ennen synnytystä, että mä vissiin vältyn niiltä kipeiktä pinkeiltä tisseiltä? Pitää avittaa nänniä lättänämpää vauvan suuhun mut imuote pienellä on hyvä ja imee 15-30minuuttia putkeen. Imee niin rajusti ettei kerkeä niellä välillä ja maito valuu sitten nenästä ulos sitä mukaa ku imee mutta se loppu eilen. Koko viimeyö meni imettäessä ja tissillä. Tunnin nukuin. Vauva jo ottaa kiinni tissistä molemmin käsin ja puristaa :) paras asento otellä tuo kylki asento sängyllä. Muut asennot ei taho onnistua.
 
Vilijonkk4 mun kaikki lapset on korvike lapsia ha hyvin on kasvanut ja ei ole ollut sairauksia, allergioita tms joten korvike ei ole paha asia!
 
Täällä on imetys lähtenyt kivasti käyntiin, maito nousisuht nopeasti ja ainakin nyt sitä näyttäisi riittävän. (Pissa -ja kakkavaipoista päätellen) Mietin vaan, että onko muilla uudelleensynnyttäjillä jäänyt se alun pinkeys pois? Myös heruminen ei ole ollenkaan niin voimakasta kun ekan kanssa, oon vähän huolissani et riittäköhän maito jatkossa.. Pojan imuote on ihan ok, vähän kapea kylläkin.
 
Omaa maidontuotantoa ei oikeastaan muuten voi lisätä kun imettämällä... Muistaa ite syödä kunnolla ja juoda reippaasti. Ihokontaktista myös apua. Tiheät imut ei yleensä kauaa kestä, vauva siis varmistelee maidon riittävyyttä. Ekat pari viikkoa kun malttaa olla sotkematta tutteja ja tuttipulloja kuvioihin, mahdollisen lisämaidon hörppyyttää ja vauvan annetaan omaan tahtiin imeä rinnalla niin yleensä alkaa helpottaa. Toki ei kaikilla näin ole ja vauva saattaa syödä jatkuvasti tunnin välein ja kaikilla se oma maito ei vaan riitä...

Tuo pumpulle heruminen ei kerro tosiaan mtn maidon riittävyydestä. Aluks maidon noustessa sitä maitoa saattaa tulla ihan valumalla ja pumpulle irtoaa ihan kunnolla, mut sitten kun maidontulo alkaa tasaantua, niin ei välttämättä pumpulla enää irtoa mitään.

Täällä suunnilleen joka kolmas yö tankkaaillaan tehokkaammin ja ei uni meinaa millään tulla. Viime yönä meni yli kaks tuntia ennen ku rauhottui pieni taas unille, siinä ehti molemmat rinnat tyhjentää pariin kertaan. Ite oon aatellu niin, et kaks edellistä imetystä ku menny persiilleen ni nyt vaikka päälläni seisten vedän ekat viikot, että oon varmasti tehny kaikkeni imetyksen suhteen :) Kyllä korvikkeella lapset kasvaa ihan samoin, ellei jopa paremminkin kun tissillä, mut ite haluaisin päästä helpommalla ja imettää, vaikkakin aluks voi viedä voimia..
 
Viljonkk4, ihan typerää, että mies tulee arvostelemaan! Imettäminen on tosi henkilökohtainen asia, eikä siinä tosiaan kaipaa kenenkään arvosteluita. Korvikkeessa ei ole mitään pahaa, mutta jos haluat imettää, voithan pyytää neuvolasta apua. On olemassa kuitenkin imetystukiryhmiä josta ihan varmasti saa apua.
 
Viljonkka: vauva nostattaa maitoa ensimmäiset viikot ja siten viihtyy rinnalla lähes koko ajan.
Anna vauvasi olla siinä niin paljon, kun haluaa.
Riisukaa kumpikin paitanne ja pesikää peiton alla joka saa maidon helpommin herumaan.
Suklaata ja leffoja paljon niin saat aikasi kulumaan.
Maidon tuloa voit myös tehostaa vaihtelemalla rintaa syötön aikana. Eli aina, kun heruminen lakkaa niin vaihdat vauvan toiselle rinnalle. Tätä voit tehdä niin usein, kun vauva haluaa imeä. Muutaman päivän kuluttua maitoa alkaa nousemaan tarvittava määrä.
Jos pissa ja kakkavaippoja tulee niin maitoa tulee kyllä vauvalle.
 
Täällä on imetys lähtenyt kivasti käyntiin, maito nousisuht nopeasti ja ainakin nyt sitä näyttäisi riittävän. (Pissa -ja kakkavaipoista päätellen) Mietin vaan, että onko muilla uudelleensynnyttäjillä jäänyt se alun pinkeys pois? Myös heruminen ei ole ollenkaan niin voimakasta kun ekan kanssa, oon vähän huolissani et riittäköhän maito jatkossa.. Pojan imuote on ihan ok, vähän kapea kylläkin.
Mulla tuli pinkeys vain ekan kanssa.
Neljässä seuraavassa ei ole ollut ja sehän ei ole maidonmäärän merkki.
 
Hyvä tietää, kiitos Solavi! Yks murhe vähemmän :)
 
Mulla ei ole ollut pinkeitä palloja ollenkaan, vaikka maitoa tuntuu riittävän.
 
Täällä kanssa syödään pieniä määriä kerrallaan ja koko ajan. 6 viikkoa ainakin yritän pelkällä omalla maidolla, kun maitoa tulee sen verran kuin vauva tilaa ja sit pitäis sen ansiosta riittää seuraavat kuukaudet myös. Eli tsemppiä jos tuntuu et maito ei riitä, kyllä se silti saattaa riittää kun vaan vaihtaa tissiä koko ajan myös. Kantsii liittyä facessa imetyksen tuki -ryhmään, sieltä saa tosi hyviä neuvoja.
 
Takaisin
Top