Imetys

Hilla2

Näppärä viestien naputtelija
Ajattelin luoda ihan oman erillisen ketjun imetykselle. Miten on kullakin lähtenyt sujumaan?

Meillä monelta kantilta hyvin.
- Maitoa nousee runsaasti
- Poika jaksaa keskittyä syömään rinnalla 20-45 minuuttia (yleensä 30 min)
- Korviketta on annettu vain kerran (ekana kotiyönä).
- Poika saattaa syöttöjen välillä nukkua 4h putkeen.
- Mieluisa imetysasento löytynyt.
- Paino oli kahtena ekana kotipäivänä noussu 40 g / päivä

Vielä reenataan kuitenkin.
- Rinnalla koko ajan rintakumi käytössä -> ei saa muuten kunnon imuotetta. En tiedä onko nännit niin pienet tai matalat vai onko pullottelu häirinnyt rinnalla oloa.
- Välillä heittää kesken rinnalla syömisen irti rinnasta ja pitää auttaa jatkamaan
- Lisämaitoa (pumpattua) otetaan lähes joka syötöllä. Nyt kyllä alkanut tökkiä, ettei jaksa 50 millilitraa, olisko merkki siitä, että saa rinnalta enemmän irti.
 
Täällä imetys lähteny käyntiin kaikin puolin hyvin! Sairaalassa tyttö oli koko ajan iholla vaippasilteen ja lähes taukoamatta tissi suussa. Sama meno jatkui kotona seuraavan yön ja unisaldoks ei itellä paljoa yli tuntia tullut. Viime yö oli jo sit helpompi ja sai itekki nukutuks useamman tunnin ja maito on nyt selkeesti alkanu nousemaan kunnolla ja tissit alkaa olemaan melko pinkeet. Nännit pysyneet onneks ehjinä, tyttö imee todella napakasti, että täytyny imuote kattoa tarkkaan kohdilleen. Tuo äippäpakkauksessa tullu nännivoide ollu kyl pelastus! En aikasemmin oo tommosia käyttäny/tarvinnu, mut nyt tuskin ilman ois pärjänny. Saas nähä miten jatkuu nyt maidon noustua kunnolloa, et alkaako taas suihkutissiongelma... Tyttö onneks imee tehokkaasti ja jaksaa imeä rinnalla pitkään, että en usko maidon riittämisen kans ongelmia tulevan, tiheän imun kaudet vaan voi tän mamman vetää melko poikki sit aikanaan, mut ekasta tilausrumbasta nyt kaiketi selvitty :D

Ooks Hilla miten tarjonnu tissiä vauvalle? Että vauva itse ottaa otteen, vai ohjaatko tissiä/nänniä kohdalleen? Täällä meinaa imuote jäädä liian kapeaks jos ei "härnää" vauvaa avaamaan suuta kunnolla ja ohjaan tissiä puristaen nänniä kitalakeen. Tarkastan sit huulet, et ovat rullalla ulos. Onneks kuitenkin teillä vauva malttaa tissitellä, jospa se imuote siitä treenaamalla tulis kuntoon ja lisämaitohan saattaa siinä vaiheessa sit jäädä kokonansa pois ku imetys rullaa kunnolla :)

Imetyksestä välillä vaikea puhua, kun tuntuu itsestäänselvyyksiä aina toistavansa, mut eipä kaikille samat asiat ole niin selkeitä :) Mulla ei kumpikaan edellinen imetys onnistunut niin kun toivoin, vaikka tietoa paljon olikin, jospa nyt sit kolmas kerta toden sanois ja onnistus :)
 
Oon yrittänyt tarjota nänniä, vauva saa siitä kyllä välillä kiinni, mutta päästää helposti irti. Veikkaan, että nänni on vähän liian lyhyt. Jospa se vähän "venyis" pumpatessa :) Ja toisaalta oon ajatellut, etten ressaa rintakumin käyttöä -> pääasia, että poika jaksaa rinnalta imeä.
 
Aivan totta, ei siitä stressiä kannata ottaa! :) Tosiaan kun mahdollisimman lytyssä yrittää tissiä viedä suuhun ja nänni kitalakeen mahdollisimman syvälle, niin silleenhän sitä kannattaa yrittää. Siitä nännipihan ulkopuolelta siis puristaa tissiä lyttyyn ja antaa vauvan hamuta(ite laitan nännin nenänpään kohdalle ni joutuu avaamaan suutaan isolleen), niin imuote tuntuu menevän kohdilleen. Tuo ei kyllä onnistu jos vauva kovin nälkänen/hermostunut :D
 
- alkuun imettäminen/imeminen ei onnistunut
- vauva kärsimätön, ei malta hamuta rauhassa
- maidon nouseminen otti oman aikansa
- ekassa imetyksessä virheellinen ote, nänni rikki ja sen jälkeen kipeä -> rintakumi käyttöön

- nyt maito noussut, maitoa tulee imetettäessä hyvin, pumpatessa ei
- rinnoissa ulkosyrjässä yläpuolella molemmissa patit, ei pääse tyhjenemässä kunnolla, hierominen hieman auttanut, koittanut myös keksiä uusia asentoja imettää
- vauva edelleen hyvin kärsimätön
- rintakumin avulla kipeytynyt nänni parantunut
- rintakumi käytössä nyt myös toisesta rinnasta imetettäessä, koska vauva huolii paremmin

Meillä tyttö tosiaan niin kärsimätön että hermot menee ennenkuin on jaksanut edes ekaa kertaa yrittää saada sitä tissiä suuhun X) että en ole kamalasti nyt alkanut kikkailla asian kanssa. Rintakumi tosiaan meilläkin käytössä, jos vauva sattuu irrottaa välissä otteen niin silloin olen ottanut rintakumia pois ja tarjonnut pelkkää rintaa. Tällöin nänni on paremmin tarjolla ja saattaa jopa kunnollinen imuote löytyä.

Uusin asento mitä kokeilin ja ihan hyväksi havaitsin oli niin että vauva kyljelleen sängylle ja itse kainalon alta tuettuna jalat eri suuntaan vauvan kanssa (vauva siis minuun nähden väärinpäin), samalla hieroskelin pattia rinnan sivussa niin pahin pingotus poistui. Mutta näyttää tulevan aina uudestaan, onkohan niin että tulee olemaan jatkuva ongelma tuon kanssa..?

Tänään virittelin salaattibaarin liiveihin ekaa kertaa. Ei ehtinyt kyllä kauaa olemaan kun oli vauvalla taas nälkkis mutta ihan kivalta se viileys ainakin tuntui. Lieneekö sitten muuta tehnyt.

Onko muuten muilla ollut oireena maidon noustessa ihan järjetön palelu? Mä meinasin jäätyä pystyyn silloin ja piti pukea kaikki mahdolliset vaatteet päälle. Sitten otin tirsat ja kun heräsin niin pum, rinnat oli ihan täynnä.

Vielä oli jotain mut unohin jo :)
 
Meilläkin alkanut imetys sujua päivä päivältä paremmin. Alku oli hankala, kun pikkunen oli sairas ja ei halunnut syödä sekä vietti lastenosastolla sen kolmisen päivää niin alku jäi vähän vajaaksi. Lastenosastolla sai tuttipulloa enimmäkseen ja yritin imettää aina paikalla ollessa eli päivisin, mutta hiukan hankalaa aluksi. Kotona syöty pelkästään rintaa, mutta rintakumi enimmäkseen käytössä. Välillä onnistuu ilmankin kun asennot alkanut parenemaan. Malttamaton jos ei heti onnistu. Suurin ongelma meillä on liika maidontulo ja suihkutissit. Toinen meinaa ahmia liikaa ja meinaa "tukehtua maitoon" sekä hikkaa usein syömisen jälkeen. Helpottaa jos kerkee vähän pumppaileen ennen imetystä. Oisko tuohon toista keinoa? En oo stressannut imetyksestä, kun alku oli muutenkin sen suhteen hankala. Oon tyytyväinen, että rinnalta syö oli kumin kanssa tai ilman :happy:
 
Hansu kokeile syöttää hiukan takakenoisessa asennossa jossa vauva pystyssä vasten rintaa.
8c8ed9ff3c852b64ba6ad6e6eeb267e4
 
Meillä kans lapsi saa hikan lähes joka syönnin jälkeen. Rajun näköistä, kun tuntuu, että on oikein "kokovartalohikka" :)
 
Meillä lähteny imetys käyntiin ihan hyvin. Vauva saa yleensä hyvin imuotteen ja heräilee omaan tahtiinsa syömään. Maito on mulla noussut ja vaikuttaisi riittävän.

Ongelmana lähinnä se, et tuo ipana näyttäis ajoittavan tilaussessionsa öihin, mikä onki ihan normaalia. Mutta kun siinä saattaa oikeesti mennä koko yö :O Viime yönä ei paljo nukuttu ku neiti oli 12 ja 6 välillä viis kertaa tissillä. Jos en olis supistuslaskuriin rekisteröiny noita syöttöjä nii ei varmasti ois mitää hajua niiden määrästä, niin väsykoomassa olin jo itekin. En oikeen uskalla nukkua vauva kainalossa, joten nuo syötöt on sitte itellä taistelua unta vastaan. Pari kertaa nukahdin nii et vauva jäi meidän sänkyyn, mut ei tää perhepeteily oikeen oo meitä varten...

Onko teillä muilla ollu vauvalla tommosia mahdottomia maidontilauskausia? Onko ne siitä tasoittuneet miten?

Kannattaa Hansu kokeilla maidonkerääjiä tohon liikaan maidontuloon. Ne voi pistää liiveihin poistaan paineita ennen imetystä ja imetyksen aikana voi toisella rinnalla olla kerääjä valuttamassa ne enimmät pintamaidot pois. Mulla ainaki auttaa jos tuntuu et alkaa tissit paineistumaan liikaa :)
 
Rintakumi voi sitten vaikeuttaa imemistä, kun imeminen on
sillä raskaampaa ku ilman kumia. Joten välillä kannattaa kokeilla, josko jo onnistuis ilman. En lukenu vielä koko ketjua, joten sori, jos asiasta jo keskusteltu.
 
Täällä oli kaks ekaa yötä lähes taukoamatta vauva tissillä, nyt heräilly vaihtelevasti 2-3h välein ja tankkaa semmosen 15-30min kerralla, joskus menee kauemminkin. Ite torkun siinä samalla, vauva jää viereen nukkumaan joka tapauksessa.

En tiedä missä vaiheessa maidontulo sit tasaantuu, mut oisko ollu noin kymmenen vuorokauden iässä taas tieheää imua ja sit kolmen viikon iässä. Mulla on tissit nyt kyllä niin täyteen tilattu, että huhhuh! Onneks vauva imee tehokkaasti ja pahemmilta tukoksilta välttyny, eikä suihkutissisyys niin pahasti vaivaa kun edellisillä kerroilla. Vähän joutunu imettäessä painelemaan kovia kohtia tisseissä ja saunassa kahtena iltana pahimmat paineet joutunu hieromaan pois. Kai tää tästä vähitellen tasaantuu :)

Välillä täällä imettäessä tyhjenee molemmat tissit kahteen kertaan, välissä röyhtäsee ja saattaa mennä 5-10min ni tissille taas. Yöllä tyhjenee (ekoja öitä lukuunottamatta) tissi kerrallaan, päivisin myös pääasiassa tissi kerrallaan.
 
Hyvän alun jälkeen tyssäsi imetys siihen että pojun paino ei olekaan noussu ollenkaan perjantaista. Vitsi mikä paskamutsi fiilis iski. Nälkää toinen kärsinyt tossa. Lappasin oitis pulloon maitoa tölkistä ja kylläpä tuo söi vaikka oli just rinnallani ollu niin meni 40 ml ja enemmänkin olis menny... Vaikka ne rinnat siis täydeltä tuntui niin eivätpä olleet. Ja toinen on ilmeisesti väsyny aina vaan yrittämään ja nukahtanut aina lopulta nälissään... Pakko kyllä sanoa että ensimmäinen lapsi mulla joka noin tekee. Kaikilla muilla lähteny heti alkuunsa paino nousuun ja selkeästi ollu ettei oma maito riitä. Mä olin autuaallisena sitä mieltä eiliseen saakka että hyvin riittää... Enkä ala stressaamaan niinku en ennenkään. Syödä rintaa niin kauan kuin tuntuu siltä mut rinnan jälkeen tarjotaan pullosta maitoa. Kun en ole ole voinu mitään perhekaljaa juoda kun siinä on niitä prosentteja ja mulla kefexin kuuri. Huomenna neuvolan täti tulee kotikäynnille. Pakko sillekin tunnustaa että kyllä olen tyhmä. Monet itkut ehtiny tässä jo vääntää eikä tosiaan siks että en pystyis imettää vaan että toinen on tossa turhaan kärsinyt... Hemmetti!
 
Angelique, turha syyllisyys pois! Kaikkea ei voi hoksata, varsinkaan, jos vauva ei ole ilmaissut, että on jäänyt nälkäiseksi. Nyt vaan lisämaitoa, niin kyllä se paino nousee :)
 
Jepulis. Tehotankkaus meneillään. Parin tunnin välein herättelen varovasti. Aina ensin rintaa ja sit hiukan pullosta päälle.
Korvike merkkejä on ihan älyttömästi. Nan ei ainakaan heti sopinut meille, tuli isoja pukluja, valion tuuti oli jotenkin outo tuttavuus mutta kun ne oksennukset jotka siitä irtosi haisi ihan tuttelioksennuksille niin googletus paljasti että melko tarkkaan se tuttelia onkin. Nyt meillä on testissä joku... No nyt mä unohdin sen nimen... Life joku... Siinä on norsun kuva... Pitää jossain vaiheessa uudelleen nania kokeilla. Oon aiempien kanssa pelkästään sitä käyttäny...
 
Jääkö teillä maito välillä rohiseen vauvan kurkkuun/hengitysteihin? Tuntuu, että vaikka mitä asentoa kokeilen, ilman tai rintakumin kanssa silti pikkunen onnistuu vetäseen maitoa sellasella tahdilla, että meinaa tukehtua siihen. Jonka jälkeen hengitys rohisee ja tulee hikkaa. Lääkäri ainakin sanoi, ettei maitoon voi tukehtua, mutta itelle tulee huono fiilis, että noin käy ja pieni säikähtää. Nyt välillä mennyt kyllä paremminkin. Uskallanko/viittinkö keskeyttää imettämisen ennen ku näin käy ja ottaa uudestaan "alusta"?
 
Meillä käy usein vasemmasta tissistä syödessä niin, että vauva alkaa yskiä / kakoa ja syönnin jälkeen tulee helposti hikka. Yritin miettiä onko ollut tota rohinaakin, ehkä joo? En oo vaan tajunnut yhdistää sitä myös tohon syömiseen. Lisäksi muutaman kerran tullut reilut pulautukset syönnin jälkeen. Oonkin nyt yrittänyt röyhtäyttää jos se vähän helpottaisi. Nykyäänhän tota röyhtäyttämistä ei suositella / sanotaan ettei tarvi tehdä. Ja öisin en oo kyllä viitsinytkään kun siihenhän vauva sitten herääkin. Sitten tosin pelottaa että pulauttaa unissaan ja tukehtuu. En nyt sitten tiedä onko tosiaan kovin realistinen pelko. Onko muilla ilmennyt tota pulauttelua? Mulla nämä kaikki "ongelmat" siis lähinnä vaan kun syö vas. tissistä, sieltä kai tulee maitoa reilummin / nopeampaa tahtia. Oon yrittänyt nyt syöttää öisin enemmän vaan oikeasta tissistä jos se rauhoittaisi tilannetta, sekä imettänyt lähinnä vaan makuuasennossa kun senkin pitäisi auttaa jos maitoa tulee runsaasti.

Meillä käytössä myös rintakumi. Välillä oon yrittänyt ilman mutta aikamoista säätöä on. Oon lueskellut kaikenlaisia ohjeita, mutta en oo saanut niitä käytännössä toimimaan. Vauva onnistuu myös aina kaivamaan omat kätensä esiin noissa tilanteissa ja alkaa vaan mussuttaa niitä.. Oonko mä jotenkin tyhmä kun en keksi mihin ne vauvan kädet pitäisi imetyksen ajaksi laittaa ettei niin herkästi olisi "tiellä"? Pari kertaa vauva on saanut ilman rintakumia tissin suuhun mutta sitten muutaman imun jälkeen lopettaa imemisen ja jää vaan hetkeksi tuijottamaan tissi suussa, sitten irrottaa otteen..
 
Meilläkin usein rintakumi käytössä, kun ei meinaa muuten malttaa etsiä oikeata asentoa. Mietin, että lisääkö toi rintakumi maidon tuloa ja saa aikaseksi sen ilman nielemisen ja ahmisen? Muutenkin maitoa tulee liikaa ja paineella eikä auta pumppailut tai maidonkerääjät paljoakaan. Tänäänkin tuli oikein suihkuamalla/valuttamalla lattialle ja vaatteille suihkun jälkeen. Nyt pikkuselle alkanut tulee myös mahakipuja ja ilmavaivoja. Huoh! Turhauttaa! Tekis mieli kokeilla vaan pulloa, jos se auttais. Ennika kapalointi vois auttaa tuohon käsien heilumisongelmaan.
 
Takaisin
Top