Imetys

Vähän hassusti kirjotin, siis ei nyt etteikö sitä röyhtäyttämistä saisi tehdä, mutta sitä ei siis nykyohjeiden mukaan tarvisi tehdä imettämisen jälkeen. Tai täällä päin ainakin ohje tämä.

Mäkin mietin tota lisääkö rintakumi sitä maidon eritystä tms. Mutta enemmän oon törmännyt siihen, että sitä ohjeistetaan kokeilemaan jos maitoa erittyy paljon. Samoin oon pohtinut lisääkö se ilman nielemistä mikä aiheuttaisi sitten tota pulauttelua. Neuvolassa vaan terkkari totesi ettei rintakumin käytöstä oo mitään haittaa muuta kun mun itseni kannalta kun pitää sen kanssa säätää. Toisaalta jotkut terkkarit on sitä mieltä että siitä pitäisi päästä mahd nopeasti eroon.

Ootko Hansu törmännyt termiin suihkutissit? Kuulostaisi että sulla tilanne se ja aika paljon löytyy googlettamalla ohjeita niiden hillitsemiseen kun hakee just tolla suihkutissi-sanalla! En toki tiedä kuinka toimivia juttuja ne on mut varmaan ihan kokeilemisen arvoisia. Uskon että turhauttaa tilanne, toivottavasti löydät jonkun toimivan keinon ja saat imetyksen sujumaan. Se olisi niin kiva kun pystyisi olemaan liikaa stressaamatta mut väkisinhän se stressaa jos tuntuu että homma ei meinaa sujua.

Täytyykin kokeilla tota kapalointia jos se vähän rauhoittaisi sitä ähellystä meillä!
 
Meillä kans ainanyrkit suussa. Mä en saa myöskään kapaloitua vauvaa niin ettei se sais käsiä esiin :D ihme houdini.
 
Meillä kans alkuun huidotaan ja tungetaan käsiä väliin. Sitten kun rauhoittuu kunnolla syömään, pistää kädet rennoksi vartalon viereen. Ja melko tiukan kapalon sais täälläkin tehdä, toinen Houdini täällä :)

Meillä kävi neuvolan th maanantaina ja kehotti olemaan ressaamatta rintakumin käytöstä. Että saa käyttää, ei ole haittaa lapselle. Pääasia on, että vauva syö. Saattaahan tuota ilmaa tulla alussa, mutta kun pääsee imuvauhtiin, on kumi kyllä täynnä maitoa. Ja meillä ei kokeiluista huolimatta saa vauva kiinni pelkästä nännistä, mulla on aika matalat nännit.

Maanantain painomittauksessa poika oli kasvanut yli 50 g päivä (20-25 g olis riittävä), joten maito on riittänyt hyvin ja nyt voi lopettaa syömisten merkkaamisen ja kellon kanssa herättelyt, jos vain poika syö hyvin ja on virkeän oloinen.
 
Musta tuntuu et multa ei vaan nyt enää tuu maitoo tarpeeks. Vauvalta ei kuulu imemisen ääniä ollenkaan enää, rintakumi on täynnä maitoa kun ekan kerran irrottaa otteen mut sen jälkeen ei mitään. Rinnat ei tunnu enää koskaan täysille.

Vauva ei kyllä mielestäni vaikuta nälkäiseltä mut maanantain punnituksessa paino oli noussut vain 17,5 g/pv ja tuntuu että silloin maitoa tuli vielä paremmin. Imetän aina kun vauva osoittaa merkkejä imemishaluista.

Syönköhän liian vähän? Kuinka hirveesti enemmän pitäis syödä? Konkreettisesti? Ja juominen, montako litraa? Pitäisköhän munkin hankkia jotain teetä tms.. Kyllä turhauttaa :sad001
 
Ennika, olen lukenut jonkun verran suihkutisseistä ja sellaset taitaa täältä löytyä. Monet täällä tuskailee sen kanssa että ei tuu maitoo ja itellä taas päin vastainen ongelma. Paitoja menee päivässä vaihtoon useampi kappale :wideyed: kivahan, että maitoa tulee, mutta liika on liikaa.. Onneksi tänään neuvola, joten pääsee kyseleen vinkkejä.

Musta tuntuu, että niinä kertoina ku syöminen onnistuu ilman rintakumia niin tulee vähemmän "tukehtumista" ja mahakipuja pienelle. Kapalointia suositteli tosiaan lastenosastolla hoitajat, jos vauva ei meinaa pysyä aloillaan syödessä, kun se rauhoittaa.
 
Mulla aikasemmin vaivas suihkutissit, mutta nyt kolmannen kohdalla näyttäs, että ei ongelmaa ole enää o.O Ite kahden aikasemman kans irrotin imuotteen kun tunsin maidon heruvan ja annoin suihkuta harsolle. Suihku kun loppui niin vauva jatkoi syömistä. Takakenossa tai maaten yritin aina mahdollisuuksien mukaan imettää ja kahdestu peräkkäin samasta rinnasta. Ei siihen suihkuamiseen mikään lopulta auttanut, ajan kans vähän helpotti...

Täällä rohisee vauvan hengitys imettäessä, välillä tulee nenästäkin maitoa, kun ei malta otetta irrottaa... Tissit ei siis suihkua nyt metrin kaaressa maitoa niin kun aikasemmin, mut kyl sitä paljon tulee kun alkaa herumaan! Mua pelottaa kans tuo, että vauva tukehtuu maitoon kun välillä yskii ja kakoi ihan tosissaan :sad001 Toinen toi pulauttelu, kerran vaan on ehkä ruokalusikallisen verran tullut puklua suusta ulos, mut muuten se pyörii näkyvästi välillä suussa ja vauva nieleskelee. Hikka kans monesti syömisen jälkeen jos jää makaamaan, päivisin pyrin nostamaan pystyasentoon edes hetkeksi ja vähän hytkytellä, joskus röyhtäsee ja joskus ei.

Täälläkin muuttui tissit pehmosiks kun maidontulo tasaantui, tuntuvat siis ihan tyhjiltä, mut kyl kunnon nielemisäänet edelleen kuuluu. Syöttövälit jopa pidemmät nyt kun aikasemmin keilapallon kovuisilla tisseillä, kai sitä takamaitoa irtoaa nyt sit helpommin :)

Ite oon ahtanu sisääni aivan älyttömät määrät ruokaa ja pyrin juomaan reilusti! Varmaan menee semmonen kolme litraa ainakin vettä ja sit ruokajuomana maito/piimä lisäks. Muistaakseni imetys vie keskimäärin 500kcal/vrk, et sen verran extraa pitäs saada, jollei omassa kropassa ole ylimäärästä varastoa. Rasvaa kannattaa syödä monipuolisesti, itse maidon tasvapitoisuuteen ei kaiketi voi vaikuttaa, mutta rasvaprofiiliin kyllä. Sit tietysti säännöölisen ja terveellisen syömisen ja tiittävän juomisen lisäks kun muistaa olla stressaamatta! Yleensä helpommin sanottu ku tehty. Vauvat kun kasvaa omaa tahtiaan, ei kaikilla tule tasaaesti sitä painoa, että jos vauva vaikuttaa tyytyväiseltä, pissaa ja kakkaa normaalisti, niin en ite ainakaan jaksas muutamasta puuttuvasta painogrammasta huolia!

Istualtaan ku imetän ni vauvan käden tungen kainaloni alle ja toisesta pystyn pitämään kiinni samalla kädellä ku pidän vauvaa rinnalla. Eli siis jos oikeasta rinnasta imetän, ni vauvan vasen käsi mun oikean kainalon alle ja vauvan oikeasta kädestä saan pidetyks kiinni omalla oikealla kädellä. Vasuri jää sit tissiä ohjaamaan. Aina ei onnistu, tällä tuntuu olevan niin meno päällä, että yrittää saada imuotetta kaikesta mitä ympärillä on, vaikka ne nyrkit saatas johonki pois ulottuvilta :D
 
Älkää kuunnelko niitä ei röyhtäytetä - neuvoja. Ilmavaivoja ainakin tulee jos ei röyhyt kulje...!
Siis meillä on niinku tosi hankala nyt tää painon nousu... Eilen syöty 2 h välein ja yö myös, sekä lähes joka kerta lisäksi pulloa. Jotakuinkin 50 ml kerralla. Painomuutos eiliseen 30g. Ihan käsittämätöntä miten vähän mun maito riittääkään. No ei muuta kuin pullomaidolla vaan... :) ei ainakaan vaikuta mitenkään allergioihin tms, kun molemmilla kasvaneita on kotona ja ihan yhtälailla sairastelevat eikä kellään ole allergioita...
 
Hansu, rinnoista voi pahimpia paineita päästää kans lypsämällä käsin sitä pintamaitoa pois ennen syöttöä. Ite välillä esim. suihkussa painelen tissejä tyhjemmäksi jos kovasti pingottaa. Esikoisen kohdalla maitoa tuli ihan hirveesti ja alussa oli tosiaan joka paikka märkänä. Mut se helpottaa muutaman viikon kuluessa :) Tän kakkosen kanssa oli tänää vasta eka kertaa tilanne et liivinsuoja petti imettäessä.
 
Poodle oon sitäkin välillä yrittänyt, mutta en oo hirveetä eroa huomannut. Toivottavasti helpottaisi kohta puolin mullakin :) Eniten harmittaa pikkusen ilmavaivat ja mahakivut :sad001
 
Mmä oon joutunut päivittäin pumppaamaan maitoa sen takia, että vaikka pieni aika ahkeraan syö, niin ei saa rintoja tyhjäksi ja pikkuhiljaa täyttyvät, niin että alkavat olla vähän kipeät. Olen jo jonkin verran pakastanutkin maitoa, ja tietysti on välillä ollut hyvä, että kaapissa on maitoa, niin mieskin voi hoitaa täydennyssyötön (illalla usein lapsi hereillä niin, että tulee jo uudelleen nälkä ennen kuin pääsee uneen).
 
Meillä tyttö on nyt 8 päivää vanha ja maitoa tulee todella paljon. Pakastimessa on jo pari litraa ja lakanoita ja vaatteita saa olla koko ajan vaihtamassa maitotulvan takia. Tämä kai tasoittuu pikkuhiljaa? :D
 
Meillä kävi just sairaanhoitaja punnitsemassa vauvan (kävi ottamassa bilikontrollin samalla).. Vauva 5pvä vanha ja saavuttanut syntymäpainonsa. Ei tarvi stressata että maito ei riittäis. Mulla vaan ongelmana noi rintatulehdukset ku maitoa tuppaa tulemaan niin paljon. Esikoisen kanssa oli useempi tulehdus. Täytyy vaan yrittää myös pumppailla jos alkaa tuntua pahalta. Jotenkin vaan vierastan pumppua, harvoin tulee käytettyä. :-o
 
Mua nyt ihmetyttää kuitenkin sekin että vauva on suurimman osan ajasta tyytyväinen mun maitoon, mutta sen johdosta paino ei nouse. Onko mun maito jotenkin laimeeta, onko sellanen ees mahdollista? Ikinä ollut tällasta ongelmaa ennen...
 
Suosittelen kaikille lämpimästi maidonkerääjää. Laitan imetyksen ajaksi toiseen tissiin, niin ei heruva maito kastele paitaa ja saa samalla talteen maitoa. Kannattaa siis käyttää, jos tissit oikein täynnä. Toki tuo alussa heruva maito sitä laihempaa sorttia, mutta sekoitettuna paksumpaan pumpattuun kelpaa.
 
Ootteko jättäneet jotain ruoka-aineita pois? Meillä meni pojalla vatsa sekaisin, kun söin chilitonnikalaa ja nyt ajattelin pitää taukoa ruisleivästä ja paprikasta. En vaan jotenkin jaksa näitä mahanpuruja, kun aina syönnin jälkeen kitisee, eikä ala nukkumaan. Päivällä ei niin haittaa, mutta yöllä olis itsekin kiva päästä takasin uneen.
 
Meillä oli eilen neuvola ja neitokainen kerännyt painoa 42g/vrk, syntymäpaino ohitettu. Sanoi terkkari, että kahden viikon ikään mennessä jos syntymäpaino saavutettu ni on hyvä ja muuten sit pitäs tulla 20g/vek painoa. Sairaalan ohjeissa oli maidon riittävyyteen mainittu tämmöset:
- imetyskertoja vähintään 8/vrk
- hyvä imuote
- vaiva kakkaa päivittäin, 3-4vrk iässä kakka muuttuu keltaiseksi maitokakaksi
- vauva pissaa 5x/vrk neljän vrk iästä lähtien
- paino laskee vähemmän kuin 10% ja kääntyy nousuun 4-5vrk iässä
- vauvan syntymäpaino saavutettu 10 vrk iässä

Meillä tosiaan esikoinen kasvoi vähän hitaamminen ja ei täyttyneet nuo kasvukriteerit, neuvolasta tuputtivat lisämaitoa, mutta en tyytyväiselle vauvalle sitä antanut. Parin kk:n päästä neuvolassakin todettiin, että hyvin kasvaa omaa käyräänsä. Toki siis lisämaitoa annettava jos kasvu huolestuttavan hidasta, mut ite lähtisin eiana kokeilemaan syöttöpunnituksia, et paljonko maitoa oikeasti tulee ja sit tiuhempaan punnittais vauvaa. Kyllähän maidontuotantoakin saa onneks tehostettua :)

Suuhkutissisillä monesti aitä ongelmaa, et vauva saa sitä litkumpaa etumaitoa ja jää se rasvasempi takamaito sit saamatta. Itellä kävi pojan imetyksen kans silleen, et maitoa kyllä tuli ja maha täyttyi, mut ei sit kuitenkaan enää 2kk jälkeen riittänyt pitämään nälkää. Poika ei malttanut ime rinnalla, kävi vaan suunnilleen suuta pitämässä auki, että sai maidot helposti :D Korvikkeelle sit jouduttiin siirtymään kun en ite heri pumpulle...

Ei ole ainakaan vielä tarvinnut mitään jättää ruokavaliosta pois, saapahan nähdä tarviiko myöhemmin kun esikoinen oli moniallerginen ja refluksi siihen päälle :S
 
Täällä imetys lähtenyt hyvin käyntiin. Imuote on hyvä ja maitoa riittää ainakin tällähetkellä. Imetysasentoja vaihdellaan, niin patteja ei ole muodostunut pahemmin. Neiti herää yöllä vaan syömään ja ei juuri silmiään avaa, paitsi sillon jos kakka tulee ja sillon kyllä vaihdan vaipat heti, muuten vasta aamulla.
 
Lohduttaa tietää, että en oo ainoa joka liian maidon kanssa taistelee. Toi maidonkerääjä on kyllä hyvä, mutta mulla käy usein niin, että se kerkee täyttyä nopeasti ja valua yli laidan kesken syötön. Pumppaillakin oon kokeillut enne syöttöä jos kerkeen vaan. Kauan/paljonko etumaitoa tulee yleensä? Kuinka usein teillä syödään?

Suklaan, maidon juontia ja tulisen syöntiä oon vähän vähentänyt, mutta en lopettanut kokonaan. Kitiseekö teillä pikkuset unissaan? Joskus näyttäis olevan unissaan ja pitävän pientä kitinää, että johtuiskohan vatsavaivoista?
 
Takaisin
Top