Imetys

Meille on neuvolan valmennuksessa sanottu, että yhdella imetyskerralla yks tissi ja toisella toinen.
 
Aivan. No sitä sitten yritetään. Joskus kuullut että siksi molemmista vähän että ku se alkumaito on parempaa. Mutta ku mulla ei ole riittänyt maito millään tekniikalla ni nyt ainakin haluan kokeilla tämän hetken suosituksen mukaan.
 
Mä ainakin kokeilen tolla tekniikalla mitä valmennuksessa sanottiin. :)
 
Etumaito on ns. janonsammuttaja ja laihaa, takamaito ravitsevampaa. Siksi suositus imettään ensin toinen rinta tyhjäksi! Ja tällöin rinnat vastaa tilaukseen oikein. Jos kumpaankin rintaan jää imetyksen jälkeen maitoa niin keho saa väärän viestin ja vähentää maidontuotantoa.
 
Mistä sen tietää et rinta on tyhjä :rolleyes: toinen huuta naama punasena, mut voihan se pieruakin huutaa:sorry:
 
Mä oon aika paljo miettiny tuota imetystä. Aijon tosissaan yrittää ainaki. Ja alan kyllä lypsämään jos vauva syntyy kovin aikasi ni ei ainakaa sen takia jää oman maidon antaminen kokonaan pois. Oon mietti y semmosta et pystynköhän toisella tissillä imettää ku nyt viimeaikoina toinen nännipiha on välillä ihan muhkurainen ja älyttömän turvonnu niin että nänni oikeestaan vetäytyy sisään. Oon tuota niin paljo miettiny.. Mistähän tollanen voi tulla? Toisaalta uhan parina viinepäivänä nännipiha ollu melko normaali ja nänniki jopa on semmonen et mietin et jospa tuo turvotuskovetushomma llis ollu vaan väliaikasta.
 
Nännit voi muuttua imettäessä paljonkin. Imetyskumi auttaa joillakin, ainakin alkuun, jos nänninpää on matala eikä vauva saa siitä otetta. Muhkurat voi olla turvonneita rasvarauhasia eli kuuluu asiaan. :)

Juu, sen oppii huomaamaan milloin rinta alkaa olla tyhjä. Esim imemisen tahti voi muuttua tai vauva itse lopettaa imemisen. Tosin ekat viikothan vauva lupsuttelee (tai riippuu toki imettäjästä paljonko maitoa tulee ja millä vauhdilla, joillain on kunnon suihkutissit jo heti kättelyssä) paljon tyhjääkin rintaa, koska niin tilataan maitoa tuleville viikoille. :)
 
Siitä tietää että tissi on tyhjä kuin lätsähtäny ilmapallo :p ainakin mulla välillä pysty ihan silmillä seuraamaan miten tissi tyhjeni dolly partonista lapaseksi :) mut sen oppii aika nopeasti tuntemaan ja jos vauva vaan imee ja imee ja on tyytymättömän oloinen niin toinen daisari suuhun vaan. Eikä sitä varma tarvi aina kaikesta olla, kokeilemalla vauvojen kanssa hyvin pitkälle mennään. Eli voi sitä toista tissiä tarjota vaikka arveliskin että vaippa on se joka harmittaa. Jos nyt tästä sekavasta juonesta pääsi kukaan kärryille :)
Neuvolasta sain joskus jonkun imetysoppaan jossa puhuttii sisään vetäytyneistä nänneistä ja siihen oli joku kikkakakkonen muistaakseni. Kannattaa ottaa asia puheeksi neuvolassa!
 
Rintapumpulla voi muuten koittaa "imeä" nännejä ulommaksi :) ajan kanssa ne tottuu ja muovautuu automaattisesti "sopiviksi", imetys kuitenkin pehmentää ja venyttää nänninpäitä ihan HIRVEÄSTI.
 
Mulla tulee maitoa :O Otin rintsikat äsken pois ja mietin että mites noissa on jotain läikkää.. huvikseni tsekkasin tissit ja niistähän sitä tihkuu! omg, ei esikoisen aikana tällästä ollut, silloin ei tihkunut edes synnytyksen jälkeen! Mä olen järkyttynyt, tiesin että joillain tätä tapahtuu mutta että mulla? Kauheena tekis mieli rutistella puristella ja ihmetellä mutta sitä ei vissiin kannattanut tehdä.. tai näin olen kuullut.
 
Mä aion ja haluan imettää, mikäli se onnistuu!Näin esikoisen kohdalla sekin on uusi juttu, eikä siitä neuvolassa olla vielä puhuttu. Ekassa perhevalmennuksessa aihetta vähän sivuttiin ja sen ymmärsin, että kärsivällinen saa olla ja ei saisi heti luovuttaa sillä voi kestää jonkun aikaa ennen kuin onnistuu. Mä en tiedä mikä on maidonkerääjä? Rintapumppu vai? Mä toivon et saadaan sairaalasta sit apua sen rintapumpun valintaan eikä osteta sitä vielä..
 
Maidonkerääjä on sellainen pyöreä "kotelo", jossa on nännille reikä. Sen voi laittaa imetysliivien sisään toiseen rintaan samalla kun imettää toisesta, jos se vapaana oleva rinta vuotaa maitoa. Näin sen maidon saa talteen (liivinsuoja ei välttämättä riitä siinä imetyshetkellä). :) näitä saa ruokakaupoista.

Imetyksen onnistumisesta niin ehkä tärkeimmät pointit jokaiselle on luottaa siihen omaan kehoon ja antaa vauvan olla rinnalla niin paljon kuin hän haluaa. Kun kysyntää on niin on tarjontaakin, eikä pikkuvauva osaa käyttää äitiä huvituttina, vaan tilaa tulevia maitoja tiheällä imulla. :)
Ja sit oma ravitsemus kunnossa eli paljon ruokaa ja paljon vettä ja mahdollisimman paljon lepoa.

Ja se on hyvä tiedostaa, että imetyksen aloittelu on opettelua ja todnäk sattuu, jopa paljonkin, ja voi tulla epätoivo, että tää ei onnistu. Mut siinä just tarvitaan sitä itseluottamusta ja antaa niille tunteille lupa tulla ja mennä. Ei tule yllätystä ja pettymystä kun varautuu tähän etukäteen, kuitenkin suurimmalla osalla se on tätä, vaikkei siitä puhuta... Mutta pari viikkoa tekee ihmeitä ja sit imetys yleensä jo sujuukin. :) :)
 
Muokattu viimeksi:
Menni pumpuista tuli mieleen, ei kannatta mansikoita maksaa niistä. Hyvin käy perus manuaalinen pumppu. Ihan sama meininki, mitä tuttipulloissa/tuteissa. Ihan peruskamaa :D
Sitten synnytyssairaalasta. Niin ahdistelet kätilöitä etkä lähde ennen kuin ovat ihan imuotteen katsoneet ja erilaisia imetysasentoja opettaneet. :wink koska terkat neuvolassa saattavat olla sormi suussa asian kanssa.
 
itse ostin aventin manuaalisen pumpun :) olin monelta kuullu siitä pelkkää hyvää ja hintakaan ei ollu paha kun oli tarjouksessa
 
Imetyksestä on hyötyä erityisesti raskausdiabeteksesta kärsiville äideille. Mitä pidempään imetys jatkuu, sitä kauemmas se siirtää riskiä sairastua 2 tyypin diabetekseen myöhemmällä iällä. Myös lapselle pitkästä imetyksestä on positiivisia hyötyjä.
 
Mä oon kuullu et imetysvähentää riskiä sairastua rintasyöpään mut en tiiä onko sillä nyt enää merkitystä kun on 30 täyttäny....

Muoks. Mut saahan se siitä vasta-aineita, läheisyyttä, ravitsevaa ruokaa yms.
 
Minulle imetys on kyllä tosi tärkeä asia ja aina pitänyt sitä luonnollisena ja "oikeana" tapana itselle...
Mulla kysyttiin jo ensimmäisellä neuvola kerralla, että aionko imettää ja katsoin kyllä th:aa ihan hölmistyneenä ja totesin vain että totta kai :grin


Mutta nyt kun on kuullut miten monilla on vaikeuksia imetyksen kanssa, on itsekin herännyt siihen, että eihän sitä koskaan tiedä sujuuko se imetys vai ei... toivon kuitenkin että itsellä imetys lähtisi hyvin käyntiin, sillä tämä on kyllä jotenkin hirmu tärkeä asia mulle
 
Minä vähän luulen, että neuvolasta en saa juurikaan apuja ja neuvoja monikkojen imetykseen. Muutenkin on itse saanut ottaa kaikesta selvää. Tilasin monikkoperhe yhdistyksen imetysoppaan ja toivon, että sieltä löytyy paljon hyviä vinkkejä kahden imetykseen. Tietysti periaate on sama kuin yhden kanssa, mutta kaksoset ovat aina jollain tapaa erityislapsia. :)
 
Takaisin
Top