Imetys

Mä meinasin näiden kavereiden kanssa mennä mahollisimman pitkään tissillä mutta varmaan heti alkuun opetan pullookin että mies voi sit syöttää toista vauvaa välillä. :)
 
Mä ajattelin imettää jos vain suinkin on mahdollista, mutta myös pullolle opettaa tietysti. Ihan vaan jo ku musta on suorastaan vastenmielistä esim. ravintolassa vetää tissi kehiin ja alkaa imettää..
 
Imetän jos se vaan on mahollista. Varmaan lähemmäs vuotta jos maitoo riittää. soseita tietty sit lisäks jossai välissä. Vähän kyllä hirvittää kun monelta oon kuullu et imetys ei oo onnistunut tai ainakaan niin hyvin kun ovat toivoneet. Mut en ota stressiä et jos imetys ei suju niin ei sille mitään voi.
 
Juu, eipä sitä voi etukäteen päättää, et sujuuko vai ei. Ja ite kans en todellakaan julki-imettänyt. Ainoastaan mieheni nähden. Ei tuntunut luontevalta ja sit kun asentona neidille kelpasi vain kylkimakuu.
 
Meillä on nyt alettu lopettelemaan imetystä. Raskaus aiheuttaa sen, ettei tuotanto enää vaan riitä. Prinsessa tulee 10 kk huomenna ja mulla on oikeastaan vähän ikäväkin imettämistä. Aion siis seuraavankin kohdalla imettää. Ottakaa imetyksestä selvää, tietoa on runsaasti saatavilla. Julki-imetyskään ei ole mikään mörkö mulle, sitäkin useasti olen tehnyt. Sen voi tehdä siististi, ilman että kukaan sitä edes huomaa.
 
Imetyksen tuki ry ja sen tukiäidit auttaa. On olemassa käsittääkseni numero(t) johon voi soittaa ja fb:ssä on tukiryhmä, josta monet on saaneet avun ylitsepääsemättömän tuntuisissa tilanteissa. Tämä tieto siis teille ketkä ehdottomasti tahtoisitte imetyksen onnistuvan.

Mie meinaan ruokkii näistä k-kupeista ihan huolettomasti julkisilla paikoilla. Esikoisen kanssa en kehdannu vaikka oliskin onnistunu, joten ymmärrän että joillekin voi olla liian iso kynnys. Jännä että nyt kyllä kehtaan, vaikka vauvaikä on jo ohitettu.
 
Mää imetin esikoista ehkä 2,5kk kaikenkaikkiaan. Alusta asti jouduttiin antamaan myös korviketta, koska maitoa meni hirveät määrät kerralla eikä mulla maidontuotanto ehtinyt ollenkaan mukaan!
Tän toisen kanssa toivoisin pääseväni imetyksessä pidemmälle, mutta en ota asiasta stressiä. Onnistuu jos onnistuu ja korvikkeellakin pärjää :)
 
Tuli hyvä mieli kun luin nämä kaikkien jutut koska meitä on niin moneen lähtöön tämän asian kanssa!
Itsellä tuli maitoa jo ennen esikoisen syntymää niin, että ajattelin tottakai imetyksen toimivan mainiosti synnytyksen jälkeen. Sitten tehtiinkin sektio ja maitoa ei tullutkaan enää. Lähdin sairaalasta itkien kotiin koska olin koko raskauden ajan ajatellut, että synnytän alakautta ja imetys sujuisi luonnostaan. "Pakkoimetin" kolme kuukautta koska halusin sen onnistuvan niin kovasti. Poika jäi aina nälkäiseksi tissin jälkeen vaikka imetys olisi kestänyt parikin tuntia. Mies kun lähti töihin ja jäätiin kahdestaan kotiin niin mietin vaan päivät, että tällaistäkö tämä nyt on: ruoskin itseäni kun ei onnistu enkä uskaltanut lähteä pojan kanssa kahdestaan ulos koska koin syöttämisen isoksi ongelmaksi ja se hävetti. Mies siis antoi korvikkeen imetyksen jälkeen usein, koska koin sen itse niin nöyryyttäväksi. Tuli vähän sama fiilis kuin vieraat olisivat "hienon" lounaan jälkeen ajaneet mäkkärin kautta kotiin.

Kolme kuukautta kun tuli täyteen niin lopetin. Rupesin käymään omissa harrastuksissa aktiivisemmin ja tuntui hyvältä jättää isä ja poika kotiin ruokailun merkeissä. Paras päätös ikinä! Tällä kertaa toivoisin tottakai onnistuvani paremmin mutta nyt kun asiaa on pohtinyt paljon jälkikäteen niin ei se tissimaidon takia itkeminen ole sen arvoista. Että mennään sitten suosiolla sinne "mäkkäriin" jos tarvii :D
 
Itsellekkin tuli kyl hyvä mieli tästä ketjusta. Kuulla erilaisia imetys tarinoita .Normaalisti tuntuu että ei kehtaa edes puhua omasta imetyskokemuksesta esikoisen kanssa , koska sen jälkeen saa paasausta mikset tehny näin ja näin, ja ei se maito niin vain lopu jne.
Tää ketju anto taas uskoa etten mä nyt ainoa ole jolla ei nyt sujunu nioinku halus..
Ajatus oli että täys imetän 6kk ja imetys kestäs vähintään sinne 1vuotiaaksi. Juu ei. 2kuukautta sinnettelin huutavan ja tyytymättömän lapsen, joka yksinkertasesti ei rintaa tuntunut haluavan. Sai elmänsä alkumetreillä lisämaitoa pullosta huonojen veriarvojen ja sinisyyden takia ja tuntui että oppi siihen heti.. Joulun alla reissussa ollessa luovutti ja tuli annettu pullosta maitoa ja dataa pikku-ukko olikin tyytyväinen ja nukkui! 5kuukautta osittain imetin kunnes luovutin kokonaan pullolle..

Toisen kanssa toivoisin todella paljon että imetys sujuisi ja onnistuisi. Mutta jos ei, niin sitte mennään meilläkin "mäkkäriin " m.alma lainatakseni:grin Toisen kanssa antaa itselleenkin ehkä helpommin anteeksi sen ettei imettänyt vaikka miten halusi..
 
Mulla ois kysymys teille pidempään imettäneille, itse siis täysimetin esikoisia 3kk joista 2ekaa samalla luovutin sairaalalle, ja kokonaan lopetin 5kk jälkeen imetyksen. Kysymys nyt liittyis siihen että kun mulla ei missään vaiheessa se tissi mitä ei juuri imetty tai pumpattu, lopettanut sitä maidon ruiskimista ja valumista vaan oli pakko käyttää maidonkerääjiä ja niitä siinä samalla tyhjennellä etteivät pursua yli reunojen. Harvoin kuitenkaan imetin kaksosiani samaan aikaan vaan yleensä tein sen putkeen.
Niin olen miettinyt että kauan tuo sotkuruiskiminen jatkuu? Loppuuko se ja jos loppuu niin kauan sitä joutuu odottamaan? Vai johtuiko tuommoinen vain siitä maidon määrästä eikä normaalisti pursuile tuohon malliin, imettävien tuttujen en ole sivusilmällä huomannut maidonkerääjillä läträävän, niin on tullut mieleen että jos ei normaalisti kuulukkaan asiaan? Mulla meinas, tai siis menikin viimeksi hermot tuohon pursuiluun ja sitä en niin kovin innokkaasti nyt odota.
 
Minä täysimetin 4kk:n ikään, lopetin kokonaan esikoisen ollessa 11kk (rauhoitti yöunet lopettaminen). Oisko ekat 3kk tarvinnu käyttää rintaliivin suojuksia (alkuun myös maidonkerääjiä), sitten tasoittu tarve ja tarjonta niin, ettei tissit ittekseen enää vuodellu.
 
Mä kyl jouduin käyttää koko imetysajan (6kk) ja vielä sen jälkeenkin hetken aikaa (viikon?) suojia.
 
Mulla taas kerääjät jäi lähes käyttämättä. Ainoa kerta taisi olla kun nukuin yhden yön yläkerrassa, jotta saisin kunnolla levättyä. Aamulla menikin sitten pari tuntia melkein räjähtävien tissien tyhjennykseen. Mulla ei herunut oikein pumpullekaan, joten ei sitä missään vaiheessa liikaa tullut. Voiskohan täälläkin osasyynä olla sektio. Jännä nähdä lähteekö imetys eri tavalla käyntiin, jos alateitse pääsee synnyttämään. Liivinsuojia tosin käytin minäkin alkuun. En muista koska niiden käyttö väheni.
 
Mä käytin maidonkerääjiä muistaakseni ainakin 6 kk. Sen jälkeen se toisen rinnan valuminen väheni niin, että liivinsuoja riitti. Ihan alussa tais tulla muutama kk yli äyräiden, että joutui kesken kaiken kerääjääkin vaihtamaan. Ja mulla oli jonkun aikaa suihkutissiongelmaa, niin että pojalla oli aika usein aika kiire nieleskellä sitä maitoa. Ja kerran kun imetin lentokoneessa, niin siellä varmaan joku erilainen ilmanpaine sai rinnat suihkuamaan kahta kauheemmin. Täysimetin siis 5 kk, ja osittaisimetystä jatkoin, kunnes esikoinen oli 1v 2 kk. Alun imuoteongelmien jälkeen saatiin imetys sujumaan ja korviketta ei tarvittu kertaakaan. Toivon, että seuraavankin kohdalla imetys sujuisi, mutta en aio siitä mitään paineita ottaa :) .
 
Ihana ketju :) Mä täysimetin esikoista aikalailla lähes 6 kk asti. Muutama päivä ennen 6 kk ruvettiin maistelee. Ensimmäiset kuukautiset alko sit melkein heti ja Sit tein jo positiivisen testin kuopuksesta. Imetys jatkui normaalina. Kun esikoinen täytti 10kk ja mulla oli viikkoja noin 20-22 niin hän rupes puree ja lopetti imetyksen. Sit kuopusta imetin myös töysimetymsellä sinne 6kk asti ja osittaista 1v asti. Kummallekkaan en tarvinnut korviketta. Puuron tein korvikkeen kanssa. Sitten siirryttiin suoraan normimaitoon ja kuppiin.
Imetys ainakin minulla oli suht helppoa. Paljon tietoa kyl ahmin ennen ja imetyksenkin jälkeen. Nytkin tavoitteena 6kk täysimetys ja 1v asti. Jos en heti palaa työelämään niin miksei pidempäänkin.
Mult ei myöskään suihkunu koskaan. En edes tarvinnut niitä suojuksia ku ne tarttu kii ku maitoa on makeaa ja mul ei valunut juurikaan.
 
Mä käytin liivinsuojuksia 4kk, maidonkerääjiä ihan pari kertaa mutta poika ei syöny pullosta joten en kokenu tarpeelliseks kerätä maitoja talteen kun liivinsuojuskin riitti pitään vaatteet kuivana. Öisin saatto vielä toinen rinta vuotaa kun toisesta imetin, mutta pyydystin vaan harsoon maidot kun halusin nukkua ilman liivejä.

Bnt, sulla on varmasti ollu niin runsas maidontuotanto, että megasuihkuaminen on johtunu siitä. Imetit kuitenkin kahta, ja lisäksi pumppaus siihen päälle antaa rinnoille viestin että maitoa tarvitaan vieläkin enemmän. Todennäkösesti yhden vauvan kanssa maidontulo on rauhallisempaa, jos ei nyt ihan valtavasti lisäks pumpulla maitomäärää nosta :)

Mä imetän yhä 14kk esikoista, mutta enää kerran päivässä. Vielä pari kuukautta sit noita kertoja oli paljon enemmän, ja lapsi tuskin olis ite vähentäny vielä aikoihin. Joskus alkuvuodesta viimeistään olis ajatus jättää iltamaitokin pois.
 
Oletteko kattoneet Imettäjät-ohjelmaa kakkoselta? Tulee taas tänään klo 21 :) mie seuraan, ihana se alkutunnari. Meinaa tulla aina itku silmään kun kattoo niitä pikkusia♡
 
Mitenkä se on että onko parempi syöttää yksi rinta tyhjäksi vaikka lapsi ei jaksais enää toisesta syödä? Vai että syöttää kummastakin vähäsen? Onko siitä jotain suositusta?
 
Takaisin
Top