Imetys

Thäh, mitkä turbopuskurit nää on??!! Maito on noussut ja väri normalisoitunut ns. Kotona en käytä liivejä, mut en nyt ihan topless kuljeskele tulehduksen pelossa. No sitpä on paita täynnä länttejä. Ja aina, kun vauva ääntelee, ilmestyy uusi läntti. Ja jos se huutaa naama punaisena, ampaisee nänneistä hätäraketit ensiapuun, voi oikein valua pitkin paitaa.. ~,~ Vähän ärsyttävää ja noloo.. Onneks ollaan vaan omalla porukalla. Ku lähetään kaupungille ja tuo alkaa huutaan, enkä pysty heti imettään..siitä tulee hauskaa. Taidan asentaa Mehukattilänikät valmiiksi etumukseen. O.O
 
Kertakäyttöset liivinsuojat, ehoton juttu! :D Ehkä euroopan kätevimmät kun ei nuo kanisterit osaa herumistaan ajoittaa kotioloihin :D Ja ootko Lady murmeliini huomannu sellaisen kivan jutun ku lämmin suihku? :D
 
Liivinsuojat onkin silloin, kun on liivit! :) Lämmin suihku? Mikä se on, kertokaa toki! *.* Siirtynyt mulla ketjuun "mitä odotatte, kun lapsi menee kouluun?"
 
Lady Murmeliini, voi ei.. :"DDDDDD Hajosin aivan täydellisesti, onneksi poika ei reagoi nukkuessaan yllättäviin ääniin kovin äkäisesti :DD
Näköjään miehen hipelöinti ajaa saman asian, terveisin tunnelmanpilaavat naurukohtaukset, märkä sänky ja miehen maitoset käjet... :DDDD
 
Iltasaikaan meilläkin tankataan isoja määriä, neuvolasta sanoivatkin tuon olevan hyvin yleistä, että ilta-aikaan vauva käytännössä vaan nukahtelee ja sitten taas syö.. ollaan huomattu että pullosta kun saa nopeammin haluamansa kuin tissistä niin lisämaidon antaminen tissien-tyhjennys-imetyksen jälkeen lyhentää tuota kokonaisrumpaa kummasti. eilen ei mennyt kuin pari tuntia kun joskus on mennyt neljä. muuten meillä tosiaan kanssa rytmi toimii noin neljän tunnin unet ja imetys syklillä.
 
Hellou, tähänkin ketjuun pääsee nyt vihdoin osallistumaan kun saanut pikkuisen ulos tuolta masusta. Itsellä maitoa riittää ihan yli tarpeiden :grin Ongelmana vaan on se kun poju on niin hätäinen että vetää heti hepulit jos ei ekalla saa imuotetta aikaiseksi ja sitten itsekin hermostuu eikä mistään tuu sit mitään. Onneksi välillä imetys sujuu ihan leikiten mutta voi noita epätoivon hetkiä. Onko tällä kokeneilla imettäjillä hyviä vinkkejä siitä miten imetyksen saa sujumaan hyvin? Asennon löytyminen on ihan hakusessa ja tulee ihan sellanen "olen huono äiti kun en osaa imettää kunnolla". Onneksi on ihana mies joka osaa auttaa imetystilanteissa mutta senkin isyysloma on vaan ens viikon :sad001
 
Meillä on lähtenyt imetys sujumaan paremmin, tyttö on jo isompi ja jaksaa olla rinnalla. Osittaisimetyksellä mennään edelleen ja se tuntuu sopivan meille. Ei ole vienyt imuhaluja rinnalla, vaikka pullosta meneekin suurin osa ruuasta. Tsemppiä ja kärsivällisyyttä, homma saattaa onnistua vasta kun vauvalla on enemmän voimaa olla rinnalla.
 
Täällä vielä vauvaa ootellaan syntyväksi, mutta hirvee ongelma tissien kanssa ku niistä pulppuaa jo kamalasti maitoa. En osaa nukkua rintsikat päällä joten yöt nukun pyyhkeeseen kietoutuneena :grin Voin vaan kuvitella miten toivoton olo näitten kanssa on kuhan vauva syntyy ja maito alkaa kunnolla nousta. Tutkiskelin jo valmiiksi rintamaidon luovutuksesta. :)
 
Meillä mennään myös osittaisimetyksellä, päivällä pyrin pelkästään imettämään ja yöksi annetaan korviketta lisäksi. Ihan hyvä että neiti oppi heti sairaalassa syömään pullosta, niin pääsee isikin syöttöpuuhiin. Imuote ei ole kärsinyt yhtään vaikka välillä pullosta saakin.
 
poika kolme päivää vanha ja imetys sujuu jo hyvin! Pääsimme vasta 48h sitten tarjoamaan tissiä ekaa kertaa, eikä mulla ollut maito vielä noussut. Sairaalassa opastuksella opeteltiin tavoille ja kumilla imetettiin aluksi 10+10, 3h välein, joka kerralla vähän pidempään. Imetyksen jälkeen annettiin korviketta. Vuorokauden päästä poika sai jo jotain irti kun jaksoi roikkua tissillä 30+30. Heti tämän jälkeen maitoa alkoi kirjaimellisesti valua! Nyt poika syö 30+30 ja saa masun täyteen ja jätettiin korvikkeet pois. Me käytetään rintakumia jolloin poika saa tosi hyvän imun päälle :) miehen silmät muljahti päässä Se aamu kun maito oli noussut, tissit kuulemma kun suoraan jostain aikuisten lehdestä :) pitää nyt kotona alkaa optimoimaan imetyksen välejä ja kestoja jottei tarvitse koko ajan olla tissi valmiina. Ja imetystyyny on ihan ehdoton!!!
 
Mukava kuulla Sophie, että teilläkin alkaa imetys sujua! Alkoi oikein naurattaa tuo miehesi reaktio, meilläkin mies pällisteli sairaalasta päästyämme "uutta" rintavarustustani ja kommentoikin, että voisi kuvitella, että olet ollut enemmänkin tuolla Viron puolella jonkinsortin sairaalakäynnillä, kuin Tyksissä synnyttämässä :laughing002
 
Minä kävin tänään ostamassa mammateetä, pitää nyt kokeilla josko se auttais tuohon maidon eritykseen. Jos huomenna sitä sitten testaisi..
 
Oltiin eilen huolissaan (kyllä, me ollaan huolissaan ihan kaikesta ja koko ajan :) ) kun pikkuinen ei jaksa syödä enää 30+30 minuuttia, kuten ekoina päivinä ja meille sairaalassa neuvottiin. Jaksaa syödä yhden tissin tyhjäksi johon menee noin puolisen tuntia. Sitten nukahtaa. Oon väkisin yrittänyt antaa toista tissiä ja pitää hereillä, mutta ei vaan suostu avaamaan suutaan. Aamulla söi taas toisen tyhjäksi, ja pari tuntia odottelin että söisi myös toisen, mutta poika nukkuu niin sikeästi aamut (kun mellastaa koko yön). Paita alkoi kastua ja rintaa särki kun oli niin täynnä joten päätin, että nyt pumppaan kunnolla niin on sitten yöllä ylimääräistä maitoa (viime yönä annettiin korviketta kun pojalla on nenä tukossa ja tissistä syöminen aiheutti kauheat raivarit 10min jälkeen). Pumppasin 50ml. Ehkä meillä ei ole syytä huoleen jos poika syö tuon määrän aina yhdellä syötöllä, paljonko teillä syödään? Poika siis nyt 6 päivää vanha.
 
Määrästä ei kyllä mitään tietoa, mutta syö yleensä yhen tissin tyhjäksi ja sitte taas riittää hetkeksi. Täällä on syöty lähinnä perstuntumalla, oon aatellu niin että kyllä poika ilmottaa jos nälkä jää :) Joskus maistellaan vielä toisesta lisäksi.
Uskon Sophie ettei sunkaan väkisellä kannata ahtaa, tietenki voi kokeilla vaikka röyhtäyttää ja rapsutella vähän ennenku yrittää uudelleen tissiä, mutta jos ei herää niin eiköhän ole täynä :) Nenän tukkosuuteen kannattaa ehdottomasti hakea suolatippoja, aivan äärettömän kätevät! Meilläkin kossi rohissu ku nokka ollu tukossa, oon nyt varmaan viikon joka päivä laittanu muutaman tipan nenään sillontällön ja nyt tuntuu että räkää alkaa tuleen kunnolla ulospäin :)
 
Tällä yleensä tyhjennetään yksi tissi ja sammutaan siihen. Ei kyllä mene mitenkään puolta tuntia! Korkeintaan vartti. Meneekö teillä muilla todellakin noin pitkään? Mä kyllä imettäisin, mutta toinen ei jaksa syödä niin kauaa, niin olen sitten vain antanut nukahtaa ja syöttänyt sitten uudestaan, kun vauva on alkanut vaatimaan lisää. Saatetaan sammua jo ennen kuin tissi on tyhjä ja silloin olen vähän tökkinyt hereille. Pumpannut olen maitoa myös ja mies antanut pullosta välillä. Joku 50-60 ml kerralla on herra jaksanut syödä.
 
Kuulostaa hyvältä, eli ihan normaalisti meilläkin syödään :) lopetin jo ekana päivänä noudattamasta sairaalan ohjeita. Tuntuu tyhmältä ahtaa poika liian täyteen ja myös hänen herättäminen parin tunnin välein. Hän kyllä ilmoittaa kovalta ja korkealta kun on nälkä! Ja voi sitä riemua jos tissi ei ole suussa saman tien :) välillä hän ehtii suuttua niin paljon että rintakumit lentää, otteesta ei tule mitään ja vaan kiljuu ja rimpuilee... Yritämme seurata häntä ja vähän ennakoida milloin se nälkä iskee niin päästään helpommalla. :)
 
Imetys... Meillä oltais tissillä varmaan koko päivä jos vaan jaksaisin istua. Neiti simahtaa kesken syömisen, herää hetken päästä ja jos vie sänkyyn herää vuorenvarmasti. On varmaan sen verran kovaa hommaa tuo syöminen, että väsyy imemiseen kun ei sitä maitoa mitenkään suihkuamalla tule. Sit kun on riittävän väsynyt ja liian nälkäinen homma menee huudoksi ja hirveäksi sätkimiseksi eikä jaksa keskittyä että saisi kunnon otteen. Itse mielelläni imettäisin, mutta olisi kiva päivän mittaan keretä jotain muutakin tehdä. Joka tuutista kuulee miten olis hyvä että pelkkää rintamaitoa saisi, (juu tiedetään, se olisi tosi hieno juttu) mutta minkä voi jos se ei vaan riitä! Ehkä on tärkeintä, että neiti saa riittävästi ruokaa oli se sitten äidinmaitoa tai korviketta tai molempia. Itsellä vaan on välillä melkein epäonnistunut olo kun tuntuu tuo oma maidontuotanto niin vähäiseltä.. Mammateetä on nyt kokeiltu ja juon kyllä paketin loppuun, vaikkei se mikään suuri makuelämys varsinaisesti ole.
 
Salme, pääasia että vauva saa ruokaa ja on kylläinen! oli se sitten tissistä tai pullosta. Meillä nousi maito nopeasti sen jälkeen kun väkisin imetettiin tyhjiä rintoja 3h välein, vähintään 20 per rinta. Siinä välissä piti rintoja hieroa 10+10, ja hoitajat kävivät väkisin pumppaamassa mun tissejä :) Hoitajat korostivat ennen kaikkea sitä että rintoja pitää imettää, pumppaa ja hieroa usein ja säännöllisesti.

Rintamaidon määrä, ja millä vauvansa ruokkii ei todellakaan ole mikään hyvän äitiyden mittari!! Tsemppiä!!!
 
Kiitos Sophie tsempeistä! En tiedä voiko se vielä vaikuttaa kun tyttöä syötettiin sairaalassa sen kolmen tunnin välein, koitin kyllä sielläkin vähän imettää joka syötöllä ja tosi paljon siihen kannustettiin.. Kai se vaan on niin, että imetyskin on herkkä ja henkilökohtainen aihe ja kun on parhaansa yrittänyt ja riittävän väsyksissä niin neuvolan ym. hyväätarkoittavat imetyspuheet kyrsii todella pahasti. Mutta on tuo tyttö onnellisen näköinen kun äiti imettää.. ♥
 
Takaisin
Top