Imetys kuuumisia

RiinaEmilia, mä pumppaan sen takia kun jos rinnat tuntuu täydeltä esim yöllä kun tyttö ei aina syö kun yhden rinnan tai sit jos tyttö nukkuu pidemmät päikyt. En pumppaa huvikseen vaan sillon kun tyttö ei syö ja rintaa pakottaa. Nyt jostain syystä vaan pari päivää maitoa noussut huonommin... Ehkäpä stressi ja väsymys vaikuttaa tähänkin nyt. :/
 
Mä pumppaan maitoa pakkaseen säästöö ni ei tarvii käyttää korvikkeita jos joskus haluun lähtee jonnekki ja jättää pojan hoitoo. Lisäks meijä suvus on käyny nii et vaikka on oltu täysimetuksellä ni maidon tulo on loppunu/hiipunu lapsen ollessa 3 kk. Yritän siis pumppaamalla varmistaa myös et maitoa riittää siihen yhden vuoden ikää asti.
 
Mä haluaisin kanssa saada pumppaamalla maito talteen 'varuiksi', jos sitä joskus tarviaa syystä tai toisesta. Eli jos joutuu just lopettamaan imetyksen tai että sais joskus itse nukkua enemmän/käydä jossain ilman huolta, että pienelle iskee nälkä.

Lisäksi kun oon koko ajan epävarma maidon riittävyydestä, koska mulla ei koskaan tapahtunut sellasta selkeetä maidon nousua, niin haluisin pumppaamalla lisätä ja varmistella sitä maidon riittävyyttä...mutta eipä tuo pumppaaminen täällä oikein toimi, vaikka kuinka yritän..
 
Mulla ei rinnat suostu ollenkaan tohon pumppaamiseen. Pitää tuijottaa vauvan kuvaa tai vauvaa koko ajan, jos meinaa jotain saalista saada, eikä tulos siltikään mikään mieltä ylentävä oo. Luulen, että sitten jos tarvii vauva pidemmäks aikaa jonkun toisen hoteisiin jättää, annetaan surutta korviketta. Sen verran ärsyttävää toi pienien lirujen pumppaaminen on. Aina pitää kaikki pumpun osat pestä ja steriloida ja, ja , ja... Toisin sanoen olen liian laiska hommaan, ja tähän mennessä ollaan ilmankin pärjätty. Sen sijaan maidonkerääjä oli välillä käytössä kun toinen rinta valutti hirveesti tavaraa toisesta imetettäessä. Nyt en oo sitäkään jaksanu virittää, kun sen valuneen maidonkin kanssa joutuu sitten siihen pullorumbaan. Kylläpäs kuulostan laiskalta :grin
 
Tää meijän neiti on ollu koko päivän ja illan rinnalla.. ei ole nukkunutkaan kunnolla kun koko ajan on "nälkä" vaikka siis sitten välistä puklaa kuin putous eli syönyt siis liikaa.. toivottavasti huomenna selvittäisiin vähemmällä imemisellä eihän tästä tuu mitään et koko päivän makaan sohvalla tissi paljaana:D onks muilla ollu vastaavia tiheän imemisen päiviä?
 
Meillä oli sellanen 24h kestänyt imetyssessio kun neiti oli viikon ikänen...seuraavaa odotellessa. Oon kuullut, että toisilla noi saattaa kestää monta päivää, jopa viikon. Mulla varmaan hajoaa pää, jos niin kauan kestää :D
 
Mä luin eilen ensimmäistä kertaa suihkutisseistä, eli maitoa tulee kovalla paineella että suihkuaa. Kun pumppaan, nyt ei tarvitse kun lisätä painetta pumppulla, nii jo suihkuaa. Meillä ollut vatsanpurua ja prööt - kakkia ja vihreää kakassa.

Jos suihku sitten tekee pienelle ilmaa mahaan, ja on välillä rinnalla tosi levoton. Kokeilin tänään imettää nii että tissi on ylöspäin. Minä kyljelläni, vauva tyynynpäällä vierellä ja tissi osoittaa ylöspäin. Nyt napsiainen ei ollut niin rauhaton ja maitoa ei valunut suupielestä. Kokeilin myös aamulla pumpata painetta pienemmäksi, luin että suihkutissin ongelma on että vauva voi tulla kylläiseksi etumaidolla ( rasvattomampaa, janojuomaa) ja painoa ei tule tarpeeksi. No sitä ongelmaa ei ole ollut.

Cuplaton auttoi vähän myös, kokeilen vielä jättää mausteista ruokia ja appelsiinia vähemmälle jos loppuisi ne vihreät kakat. Suihkuamiseen auttoi pumppaus ja asento.

Meillä pieni tekee noita maitotilauksia, ja minä pumppulla lisää. Meillä ollut myös noita tiheän imun päiviä. Kun vauva kasvaa se tarvitsee enemmän syömistä ja kaikki tissit ei meinaa silloin riittää millään.
 
Millasta annostusta te Cuplattoman käyttäjät ootte antanu vauvalle? Mä oon nyt antanu sen neljä tippaa nesteeseen sekotettuna neljä kertaa päivässä. Vauva vaan syö tietty paljon useemmin, joten mietin tehooko toi tökötti nyt tarpeeks hyvin. Pitänee neuvolantätiäkin haastatella aiheesta.

Täällä on maitoa viime aikoinan alkanu tulla kanssa paljon, ei nyt vielä suihkuamalla, mutta silti kuulee kuinka vauva välillä klunksauttelee ilmaa menemään. Sen sijaan syömätahti on vähentyny parin viime päivän aikana. Tosin aamuyöstä herätyksiä tuleekin useemmin, kun aikasemmin selvisin kahdella yöherätyksellä. Nyt niitä tulee sitten vähintään neljä kun välillä syödään ja välillä itketään vatsavaivoja.

Nyt on toukka ollu unilla jo kolmatta tuntia, ja tissit alkaa olla aika täydet. Tosin on ton lapsen jossain vaiheessa nukuttava kun viime yö meni taas valvomiseks. Toivotaan, että päästään kohta taas normaaliin syömätahtiin.
 
Pumpata voi ainakin sen takia, että joskus myös isä voi syöttää tuttipullosta. Näin äiti saa vähän levätä. Toki voi antaa korvikettakin, mutta kaikki eivät halua.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä on annettu Cuplatonia aina vaan tarpeen tullen ja sen neljä tippaa. Oon antanu kuukauden aikana Cuplatonii varmaa yhteensä kolme kertaa. Meillä ähistää ilmavaivoja niin vähän että on riittäny hyvin että antaa vaan tarvittaessa ja yleensä enemmä jalkojen pumppaaminen helpottaa. Lisäks on tehny niin että oon tiputtanu ne Cuplaton tipat suoraan pojan suuhun ja sen jälkee tissi vaan suuhu. Koin kauheen työlääks jotenki sen eriksee nesteesee sekottelun ku olis aina pitäny lypsää eriksee pieni tilkka maitoo ja se oli aika haastavaa ku maito lenteli aina vähän sinne sun tänne.

Mulla tuli tota maitoa alussa kunnolla oikein suihkuamalla, mutta se on aika hyvin tasottunu pois. Lisäks on auttanu et jos on ollu suihkutissi, niin oon syöttäny kyseisestä rinnasta 2-3 syöttöä peräjälkeen eli tehny siihen sen niin sanotun tyhjennyksen. Tällö suihkut on vähentyny ja maitoa ei enää tuu pojan suunpielistä ulos.

Ootteko huomannu et onko teillä tissien maidonerityksessä eroa? Tai kun musta tuntuu että toinen rinta erittää enemmn maitoa kuin toinen ja koonsa puolesta se välillä on melkei tuplasti isompi ku toinen. Tänää aamullaki herätessä toinen rinta oli kipeä ja pinkeä kuin mikä et piti pumpata se tyhjäks asti että olo helpotti. Mieski naureskeli mun rintojen koko eroa. :D
 
Sitä Cuplatonia kuuluis antaa joka ruokailulla jos haluu että se auttaa. Ja jos ei oo koliikkia niin 2-3 tippaa riittää. Siitä voi tulla jotain vatsaoireita jos sitä antaa turhaan. En tiedä mitä oireita kun ei neuvolantäti sanonut, mutta siis ton kaiken muun se kerto. Mä annoin alkuaikoina sen 2 tai 3 tippaa ja sit kun alko koliikki niin oon antanut 4 tippaa. Ja joka ruokailulla.
 
Rsnn, mulla ihan selkeesti toinen tissi tuottaa maitoa enemmän kun toinen. Neuvolan tätin mukaan aika yleistäkin, ja pitää vaan olla tarkkana ettei siihen 'huonompaan' tissiin tuu tulehdusta, koska ilmeisesti vauvan on usein vaikeempi saada sitä kunnolla tyhjäksi. Ja ite pitäisi yö suosia sitä 'huonoa' rintaa, koska vauva todennäköisesti suosii toista :)
 
Meillä onneks poika ei suosi mitenkää erityisesti toista rintaa vaa molemmat kelpaa. Mä oon kans yrittäny käyttää heikommin tuottavaan rintaan enemmä pumppuu, jos se vähä laukasis sitä maidontuotantoo. :)

Mulle neuvolatäti sano cuplatonista et jos ei oo kovia mahavaivoja ni tarvittaessa riittää. Jos taas kärsitää pahoista vaivoista ni sitte pitää antaa enne joka ruokailuu.
 
Aivan, joo, meillähän on siis kovat vaivat kun on koliikki. Ehkä se täti sano siks sen että pitäs antaa joka ruokailulla että auttaa. Ja siis pienemmillä vaivoilla riittää se "tarvittaessa". Tais olla molemmat tädit oikeessa siis :)
 
Rsnn tuota lähinnä itsekin mietin et voisiko pumppaamisella jotenkin turvata maidon tulon pidempään? Jostain kummasta kun nyt olen saanut päähäni pelon siitä että maito loppuukin ennen kuin itse haluaisi imetystä lopettaa.. maidonkerääjää itsekin välillä käytän mutta samallaisia tuntemuksia kun Gnomella ja tuntuu että aina se on väärässä paikassa tai pesemättä yms..
 
RiinaEmilia, pumppaamisen pitäis nimenomaan lisätä maidontuotantoa. :) itellä on ollu vähän samaa pelkoo et maito loppuu kesken, mut nyt oon oikeestaa jo oppinu kans luottaa siihe et kyllä tuo poika osaa ite tilata lisää jos meinaa loppuu. :)
 
Mulla on rinnoissa kokoeroa, on ollut jo ennen raskautta ja imetystä. Kokoero vielä vähän kasvoi imetyksen alkaessa.
Poika selvästi tykkää enemmän isommasta rinnasta, siinä parempi nänni, josta saa nopeammin otteen ja maitokin tulee nopeasti. Tällä viikolla ihan tarkkailin miten rinnoista syödään ja maitomäärä taitaa kuitenkin olla aika sama, tulee vain ihan eritavalla. Isommasta tulee heti paljon, pientä joutuu vähän aikaa imemään (minuutteja) ja sitten voi tulla niin paljon, että poikaparka meinaa tukehtua.
Onneksi kokoero kuitenkin sen verran pieni, ettei sitä vaatteet päällä erota, oon vaan perinyt kaksi erilaista rintaa, muuallakin kehossa on epäsymmetrisyyttä, joten eipä hämmästytä tämäkään maidontulon eroavaisuus.
 
Rsnn samaa mieltä että kyllä se luonto homman hoitaa varsinki ku mitään merkkejä ei loppumisesta ole. :) mutta hyvö tietää että jos jossain kohtaa alkaa poitsu jäämään nälkäiseksi niin ottaa pumppaamiskeinon käyttöön!! :)
 
Mistä muuten johtuu, että kohtuuhintasia imetyspaitoja on niin vaikee löytää? Imetystoppeja kyllä löytää, mut näin talvea vasten olis kiva hankkia muutama ihan paita.
 
Gnome: mulle ainakin paikallisesta vaateliikeessä omistaja selitti, että kotimaiset valmistajat on lopettaneet äitiysvaatteiden valmistamisen, koska ostajakunta niin vähäinen, ettei kannata tehdä. Mä olen omani ostanut nettikaupoista ja juu, maksoi mansikoita.
 
Takaisin
Top