huhtikuun hupsutukset

Bluerose

Piirimestaruustason postaaja
Marraskuunmammat 2014
Tässä jo valmiiksi tämä huhtikuu, kun se alkaa huomenna...ettei taas unohdu =)
 
Mua mietityttää toi refluksi asia. Alan tämän jälkeen vähän googlettaa sitä. Kun Mette siis puklaa TOSI paljon. Välillä lentään kaarella lattialle olan yli kun röyhtäytän. Jatkuvasti on sellaistapulauttelua, että holahtaa poskea pitkin. Eniten nukkuessa. Mette nukkuu aina puklulammikossa. Sitä varten on pyyhekin alla. Viime yö oli ihan mahdoton, kun se puklasi koko ajan. Röyhtäytän siis öisinkin kyllä. Mutta ei kai se ole ihme, että on nälkä viimeistään 2 tunnin päästä jos noin paljon tulee ylös. Oliskohan meilläkin jotain refluksin tapaista? Vaikeaa vetää eroa sille mikä on normaalia ja mikä ei kun ei ole täyspäiväisesti ennen vauvaa hoitanut. Auttaiskohan meilläkin gavisgon tms. Maito tuntuu rohisevan tytön hengityksessä ja makuullaan varsinkin joutuu nieleskelemään maitoa jälkikäteen. Viime yönä ikettiin taas kolmeen asti, vaikka pitkään on yöt menneet hienosti. Ollaan kyllä syöty nelisen kertaa yössä, mutta nukuttu välit.

Haiseeko teillä vauvojen puklut vahvasti happamelta, entä hengitys?
 
Meillä on nyt käytössä tuohon pulautteluun Nutrilon Nutriton maidonsakeuttaja (piti tilata apteekkiin imeväisille tarkoitettu - yrittivät kaupata mummoille tarkoitettua!) sekä Gaviscon. Mun mielestä tuolla maidonpaksuntajalla on suurempi vaikutus, sillä maito ei enää tule niin herkästi ulos ja poika on jo oppinut nieleskelemään sitä paremmin alas. Ennen siis lensi röyhtäyksen edellä ja sen jälkeen usean tunnin päästä, maate laitettaessa ja vaippaa vaihtaessa, nukkuessa, itkiessä... Gaviscon vaahtoa meillä annetaan vain silloin kun paksunne ei auta. Joudun siis syöttämään pumpatun maidon pullolla pääasiassa. Rinnalta annan vain muutaman kerran päivässä, että pysyy maitomäärät hyvinä kun imu on tehokkaampi. Rinnan jälkeen annetaan aina G:tä että pysyisi jotenkin edes sisällä, mutta usein tulee ulos jo imujen välillä...

Paino on noussut hyvin eli ruokaa jäi aijemminkin sisään kyllä, mutta suurin ongelma oli se, ettei poika saanut nukuttua vaan aina pelästyi hereille kun maito alkoi nousta kurkkuun. Rakenteellista eli synnynnäistä vikaa meillä ei ole (tutkittiin ultralla). Tämän kuurin vaikutuksia tähän asti ovat olleet kiinteämpi ja todella tahkea kakka, iloisempi poika, edelleen aika paljon puklupyykkiä sekä jo muutamana yönä 6 tunnin yhtenäiset yöunet. Päivisin vielä nousee ylös nukkuessakin eli päikkärit on edelleen lyhyitä ja parhaiten poika nukkuu rintarepussa pystyasennossa - eli äiti ei nuku päiväunia...

Lastenlääkäri (yksityinen - neukkulääkäri ei ottanut lasta edes syliin) kannusti myös treenaamaan lihaksia kovasti lattialla pukluista huolimatta, sillä parempi lihaskontrolli auttaa myös tähän ongelmaan.
 
Me käytiin lastenlääkärillä lopulta tänään kun Mette huusi kivuliaana koko aamun, eikä enää halunnut edes syödä. Refluksitautia joo. Meille määrättiin Losec niminen lääke. Se on enterotabletti, eli nyt on mietinnässä miten saada pilleri alas kurkusta. Enterotablettihan pitäisi periaatteessa niellä kokonaisena... Tuota ei ole mikstuurana. Lisäksi kokeillaan ehkä uudelleen mun maidottomuutta. Tänään on tosiaan ollut mahdottoman kivulias päivä ja nyt illalla Meten kakka oli täysin vihreää. :/

Vielä täytyy vähän piristää teidän päivää kertomuksella julkisista tk-palveluista. ;) Kävin siis lääkärin luona keskustelemassa aiheesta imetys + allergia. Olin varannut omalääkärille ajan klo 13. Lääkärin ovessa oli lappu, että ota yhteys tk-avustajaan jos on aika tälle lääkärille. No, mä otin. Se sanoi lääkärin olevan poissa ja, että mulla on aika toiselle lääkärille klo 13.20. Mä meinasin jo tuskastua siihen tietoon, koska Mette nukkui kiltisti ja sanoinkin sille, että vauva nukkuu ja jos riisun niin se herää ja jos odotan niin kauan niin se läkähtyy. Annoin kyllä palautetta, että tällaisesta ei olis iso vaiva ilmoittaa vaikka tekstiviestillä etukäteen. No, ei siinä mikään auttanut kuin laahustaa toisen lääkärin oven eteen. Olin siellä jo klo 13, jolloin sisään meni edellinen. Edellinen tuli ulos 13.15. Kello tuli 13.20...kello tuli 13.40. Silloin mä hermostuin. Lääkäri istui yksin huoneessaan, muttei viitsinyt sisään kutsua. Painelin takas tk-avustajan luo ja se oliki melko ihmeissään ja vihainen sille lääkärille. Sanoi suoraan, että mitähän se lääkäri oikeen touhuaa! Soitti sille saman tien. Mä siinä vaiheessa jo itkin siellä huoneessa kun olin ihan poikki ja Mettekin jo ehti herätä. Lääkäri sai vähän palautetta ja olikin jo käytävällä mua vastassa. Mutta voi luoja minkälainen lääkäri! Siis nuori mieslääkäri kyseessä. Siinä esitin asiani ja se ei tiennyt asiasta mitään vaan keskusteli puhelimitse toisen lääkärin kanssa. Tätä elettä kyllä arvostin, ettei lähtenyt arvailemaan jos ei tiedä. Mutta mikä oli hauskaa niin se kysyi multa (kun siis pitelin Metteä sylissäni): mitä vauvaa sä imetät? mä toljotin sitä hämmentyneenä kun en meinannut tajuta mitä se halus. Lääkäri jatkoi: tätäkö vauvaa sä imetät? (ei ku naapurin vauvaa tietysti!!!) :D tätä oon hihitellyt tämän päivän jälkeenpäin... on niitä lääkäreitä moneksi...
 
voi meemi minkä lääkärin sait, tottakai sä syötät aivan jotain muuta vauvaa kun sylissäs olevaa.. ;) hahaha, repesin. ilta kevennys.

voi vitsi, mun pikkusisko on 14 ja se kerto että sen kaveri on raskaana seki 14. siitä on jo yli 2 kk kun on saanu tietää eikä se vieläkään oo tehny asialle mitään, vanhemmille se ei voi kertoo koska sen poika ystävä on 18.. aika järkyttävää tollanen.. oon koittanu mun pikkusiskoo auttaa sitä ja tukee sitä mutta saa nytte nähä. mitä te tekisitte tollases tilantees? itellä on jotenki surku toista kohtaan, mut jos on kerta valmis harrastaa seksiä niin sillon pitäs osata huolehtii siitä ehkäsystäki.
 
Jestas, kyllä meemille sit sattuu kummallisia lääkäreitä!! :DD naureskelin kans täällä sitä, että mitä vauvaa imetät...!! :DDDD hohhoijaa...

rock^peijpe: Kyllä täytyy sanoa, että menee 14-vuotiaalla tytöllä koko elämä ihan sekasin ja heittää häränpyllyä, jos aikoo vauvansa pitää... Ja siinä että ei pidä vauvaa, on siinäki omat puolensa... Kyllä vanhempikin tyttö on hukassa tuommosen valinnan edessä.

Mulla olis semmonen kysymys, että mimmosia tupla-/ sisarusrattaita /-vaunuja mun pitäis nyt alkaa ettimään??? Kun näille mukeloille tulee sit juuri ja juuri pari viikkoa vajaa vuosi ikäeroa (jos vaan sinne asti selvitään tämän uuden tulokkaan kanssa).

Nyt taas nukkumaan, väsyttää taas ihan SIKANA!! :)
 

Voi taivas millaisia lääkäreitä tässä maassa on. Uskomaton kysymys, kun toinen istuu vauva sylissä. Repesin minäkin totaalisesti...:D

Hyvä,että saitte tekin avun Meten vaivoihin. Olen myös kuullut,että kiinteämpi ruoka auttaa refluksiin, mutta mää en ole ollut kovin innokas itse pumppamaan kuin harvoin. Tosin meidän lapsille ei tuttipullot ole oikein kelvanneet, mutta voi tietysti osaksi johtua siitä ettei sitä paljon ole tarjottu.

PeeKay onnea odotukseen! Meillä on Oran land-kaksosten rattaat käytössä sisaruksilla ja olen ollut tyytyväinen. Ovat 74 cm leveät, että joissain paikoissa täytyy mitata tarkkaan mahtuminen, mutta täällä maalla on pakko olla iso pyöräiset. Itse olen ollut niihin tyytyväinen. malleja ja mielipiteitä tästä asiasta varmasti riittää. Kaupunkiin tietysti jotkut pienempi pyöräisetkin varmasti riittävät.

 
Olemme lähdössä maanataina koko perheen voimin päiväksi tukholmaan risteilylle. Vähän jännittää miten menee, kun tämä pienempi neiti on tällainen yökyöpeli. Täytyy ottaa kantoreppu mukaan ja kuljeskella käytävillä niin kaun, että isi saa vanhemman sammumaan ja minä pienemmän.

Otetaan kaksostenrattaat mukaan. Mahdollisuus olisi kaksiinkin (rattaat + vaunut), mutta googletettuani tulin siihen tulokseen, että noilla kaksostenrattaillakin pääseen kulkemaan sen minkä tarvii.

Lisäksi mua vähä jännittää miten löydän itselleni ruokaa, kun olen munaton-maidoton dietillä. Ajatteli tehdä itselleni salaattia evbääksi, kun meidän hytissä on jääkaappi. Kyllä varmaan ala carten puolella tekevätkin karsitun annoksen, mutta muuten voi olla hankalaa, kun minulla on tämän lisäksi omat allergiat.

Onko muilla kokemuksia? Johannan kanssa oltiin vuosi sitten, mutta ei ollut kuin yksi lapsi ja isompi, eikä tarvinnut vältellä kuin niitä omia allergioita.
 
Uskomatonta! Mette nukkui alkuyöstä 6 h putkeen ja söi koko yön aikana vain kerran. Vasta aamuyöstä alkoi puklailla ja sekään ei ollut sellaista tuskaista. Voiko tuo lääke oikeesti olla noin tehokas! Aamulla olin ihmeissäni kun Meten vaippa tuntui niin kuivalta. Sitten tajusin, että ei kai se pissaa niin paljoa jos syö vain kerran. Etumaitohan sitä pissattaa ja se ehtii varmaan joka kerta imeytyä. Normaalisti kun syödään helpolla ainakin 4 kertaa. Ja yövaipan mä siis pakkaan tosi tehokkailla imuilla just sen takia, että tuo on ollut sellanen megapissijä. Nyt olin ihan öönä ensin...

Varmasti on haastetta lähteä kahden pienen kanssa laivalle. Onneksi sulla kateri on ennestään jo vähän kokemusta asiasta. Noihin allergia/välttämisjuttuihin en kyllä osaa mitään sanoa... Pitääkö muuten lapsille olla passi Ruotsiin mennessä? Meinaan kun passiahan ei Ruotsiin muuten tarvita, mutta pitää olla käsittääkseni kaikilla matkustajilla virallinen henkilötodistus ja siihen kelpaa vain henkilökortti tai passi. Mäkin olen miettinyt Ruotsiin lähtöä niin siksi tätä mietin...

Niin, mä oon ihan oikeesti alkanu miettiä, että onko mussa joku magneetti joka vetää puoleensa kaikkein kummallisimmat lääkärit. ;D
 
Ai niin: hyvää aprillipäivää mammat! :) Meinaa tällaiset ainakin multa unohtua mammadementian keskellä. Aprillipäivän kunniaksi mun rakas kissani täyttää 5 vuotta. Vastahan se oli pieni pentu. Missä välissä siitä tuli tollanen iso kolli?? Ikunen äidin vauva se on. <3 Kohta huomaan Meten kanssa saman, että se on 5-vuotias! :D
 
Siis nyt veti vakavaksi... nyt pyörii vain tuo yksi juttu mielessä.

Rock^peijpe, miksi  tyttö ei voi kertoa vanhemmilleen? Pakkohan se on jossain vaiheessa ja paras olisi olla pitkittämättä asiaa. Normaali vanhemmat varmaan ensin kokevat jonkinasteisen järkytyksen, mutta EIVÄT tule heittämään tyttöä ulos vain antavat tukensa ja turvansa asian kanssa.

Mietin, että mitä jos tuo minun 14v olisikin tyttö ja tulisi vastaava eteen... Varmaan ensin järkyttyisin, mutta kyllä tukisin lastani joka hetki. 14v on lapsi ja lapsille nyt sattuu kaikenlaisia vahinkoja, valitettavasti joskus tuollaisiakin. Omaa 14-vuotiasta en voisi kuvitella harrastamassa seksiä - hän onkin poika - mutta  tiedän monen sen ikäisen sitä tekevän, vaikka ei olekaan sitä kypsyyttä ymmärtää seurauksia.

Minä ottaisin innolla (järkytyksestä toivuttuani) lapsen lapsen vastaan ja tukisin lastani raskausaikana, olisin valmis kantamaan vastuuni asiasta ja rakastamaan molempia lapsia, niin sitä omaa erehtyväistä kuin lapsenlastani. Tukisin tyttöä, jotta hän voisi elää mahdollisimman normaalia nuoren elämää ja opiskella äitiydestään huolimatta.

18-v poikaystävälle voisin raivostua, JOS hän ei olisi valmis kantamaan omaa osaa vastuustaan... Missään nimessä en syyttäisi (ainakaan kovin pitkään) nimenomaan seksin harrastamisesta tyttäreni kanssa vaan ainoastaan siinä tapauksessa vetäisin pultit ettei halua mitenkään osallistua syntyvän lapsen elämään. 

Jos tyttö haluaisi abortin en näkisi sitäkään poissuljettuna vaan tukisin häntä siinäkin.

Mutta lapset ovat elämän rikkaus ja ihanuus ja varmasti jossain vaiheessa nuori äiti olisi onnellinen luomastaan elämästä. Minä en missään nimessä sano, että lapsi itsessään pilaa kenenkään elämän vaan sellainen kokemus on kiinni lähipiirin asenteesta ja siitä etteivät lapsen (siis sen teiniäidin) vanhemmat halua kantaa vastuutaan asiassa.

Tulipa taas seko jaaritus... pitää vielä pohtia tätä asiaa, jos sitten saisin selkeämmin ilmaistua.
 
Voi helvetin perse oikeesti. Meinaa pää hajota. Aleksi taas veti sellaset hurlumheit viime yönä, että oksat pois. Puolen tunnin välein heräsin ja tänä yönä Aleksi jopa vaikeroi. Viuhtomisen lisäksi siis. No sitten huomasinkin, että on kuuma. Asia korjattu, nukutaan. Eiku viuhdotaan lisää. Puolilta öin meni hermo ihan totaalisesti. Aleksi räväytti silmänsä auki ja alkoi höpöttää. Itkin vaan hysteerisesti ja hain miehen. No mies sitten nukutti Aleksin ja mä yritin nukkua. Ei tullut uni ei, joten sitten kahdelta Aleksi heräsi ja vaikutti nälkäiseltä. Syötin ja Aleksi nukahti tavalliseen tapaan. Kunnes taas puolen tunnin päästä viuhdottiin. Ja taas siitä puolen tunnin päästä... Lopulta sain käännettyä Aleksin kyljelleen niin, että nojasi muhun eikä päässyt kellahtamaan selälleen. Nukkui suht rauhallisesti, välillä oli levotonta, mutta sai itse rauhoitettua itsensä kun ei päässyt ihan vallattomasti riehumaan. Nukkuikin sitten kolmesta vartin vaille viiteen, kunnes tuli nälkä. Ilmeisesti. Entä minä? Sainko unta? Juu en. Valvoin siis keskiyöstä reiluun viiteen aamulla. Ihan helvetin kivaa. Aamulla Aleksi oli taas oma levoton itsensä, mutta onneksi sain A:n nukkumaan kahdeksaan asti niin sain itse hiukan tankattua niitä puolen tunnin pätkiä.

Vauva on vauva joo, olen sen hyväksynyt, että meillä herätään ihan perkeleen usein edelleen (tai sehän on koko ajan vain pahentunut), mutta että en tosiaan saa enää itse nukuttua edes surkeasti. Yöllä mietin, että no tänään sitten yritän uskaltaa ne päiväunet nukkua kun Aleksi on ulkona. Hah, nukuttaako? Ei. No ihan sama sikäli, koska olo on suht järkevä. Verrattuna eiliseen, jolloin olin jo suorastaan kiukkuinen, enkä jaksanut ollenkaan viihdyttää Aleksia.

EDIT. Siellähän se tillitti. Vissiin viihtyy ulkona, kun ei viitsi edes kertoa, että on hereillä :)

Sellasta valitusta tällä kertaa, johonkin pitää purkaa ja te olette valitettavan hyviä kohteita. Menenpä katsomaan Aleksia, se varmaan kukkuu silmät auki tuolla ulkona...
 
Voi Pääskynen Voimia!!! <3 Tiedän tuon olotilan yöllä kun ei jaksa muuta kuin itkeä hysteerisesti! Sä olet varmaankin yliväsynyt ja et sen takia saa itse nukuttua enää. Sama oli/on mulla. Mulla olotilaan auttaa kaikista parhaiten se, että saan rauhoitettua arjen mahdollisimman täydellisesti ja ulkoilen paljon. Ei sekään aina auta. Kun väsymys alkaa vähän helpottaa, tulee unikin taas. Ja sen olen huomannut, että rentoutuminen auttaa. Eli jos et saa nukuttua vaikka Aleksin päikkärin aikaan, niin koita rentoutua muuten. Siis köllöttele rauhassa, äläkä stressaa nukahtamisesta. Kuuntele vaikka musiikkia tai lue, mikä nyt sinulle onkin paras keino rentoutua. Yliväsyneenä on ylivirittynyt ja se täytyy ennen nukkumista purkaa.

Rock^pejpen pikkusiskon kaverin tilannetta minäkin olen pohtinut. Tylsä tilanne, mutta samoilla linjoilla olen tättärän kanssa. Jotain on pielessä vanhempi-tytärsuhteessa, mikäli asiaa ei voi vanhemmille kertoa. Tietysti kertominen voi pelottaa ja jännittää, mutta jos asiat kotona on muuten kunnossa niin vanhemmat kyllä tukevat. Se on heidän tehtävänsä oli tilanne mikä tahansa. Mä en olis aikanaan voinut tuollaisesta kotona kertoa, mutta meidän tilanne ei ollutkaan mikään normaali. Jos siis tämän tytön tilanne on se, ettei todellisuudessa saata kertoa, niin jostain muualta on sitten apua saatava ja pian! Jos hän menisi alkuun vaikka kouluterkkarin kanssa asiasta juttelemaan? Puhumalla asia alkaisi varmaan seljetä tytön päässäkin kun mahtaa olla aika kaoottiset tunnelmat. 18 vuotias poikaystävä voisi hävetä, ettei edes hän ole osannut ehkäisystä huolehtia, mutta vahingon tapahduttua on siihen turha juuttua. On aika kantaa vastuu seurauksista. Toki on rikos olla sukupuoliyhteydessä alle 16 vuotiaan kanssa, mutta kun se on tehnyt niin pitäisi myös pystyä kaikissa tilanteissa kantamaan vastuu. Se ei saa olla este tytön hyvinvoinnille.
 
heis....tää mamma ei oo nukkunut kohta 30 tuntiin...potsu tukos ei nuku pahemmin...syö jonkun verran ja pissii vaippaan...ääni kähee ihan limanen...ei kuumetta...viime yönä oksens puolen tunnin sisään kolme kertaa...huoh...jaksaa jaksaaa.valvoa siis
 
Vielä sen verran tuosta aiemmasta aiheestani, että kun kyseessä on 18-vuotias eikä esim. 28-vuotias niin en tuota sukupuoliyhteyttä sinänsä näe niin vakavana rikoksena. Varhaiskypsä 14-v tyttö ja NORMAALI 18-v poika ovat henkisesti aika samalla tasolla mielestäni (n. keskiverto 16-v tytön tasolla).......... 

Nyt on kyllä ajateltava omia ipanoita ja painuttava ulos ovesta.
 
Pääskynen: Tuli mieleen, että kun poikasi on niin nopsaan kasvanu, niin voisiko öitä rauhoittaa kiinteiden aloittaminen tai vellit? Iän puolestahan niitä ei varmaan tarvitse aloittaa, mutta kun poika on niin reilun kokoinen, niin voisi olla valmis muuhunkin kuin rintamaitoon. Tää on nyt vaan taas ihan omaa pähkäilyä. Itse varmaan kokeilisin, jos tilanne olisi tuollainen.

Meillä tilanne on ollut hyvä, tyttö ei syö kuin kerran yössä. Tosin ihan tietoisesti tankkaan vauvaa illalla, eli syötän tiheään ja viimeinen syöttö ennen unia kestää 1h. Eli saa hitaasti takamaitoo ja ilmeisen riittävästi. *koputtaa puuta. Ei parane kehua, kun ens yö voi kaiken muuttaa :)
 
Pari yötä täälläkin menty risasilla öillä, mutta sentään parin tunnin unipätkissä sentäs.. asiaan kyl varmasti vaikutti parin viikon tyhjennys sessio; varmasti tuntu vatsassa tyhjältä!!
Neuvolassa käytiin, paino ei ole noussut riittävästi, niin kuin arvelinkin, sillä huonolla syömisellä, mikä alko rotarokotteesta viikon verran, ja flunssa toinen viikko.. Noh, eipä siinä, nyt vaan nannia aamulla ja illalla kunnon satsit..nyt on siis saanu aina vähä maitohappobakt. kanssa aamusin. Rintaa tietty nii paljo ku suostuu imemään ja usein, ettei jäis kokonaan pois. Maitoo kyl tuntuu tulevan paremmin, ku on imenyt hyvin..mut kyl raivoamista on edelleen. Ei malta herumista ootella ja takamaitoon asti ei usein mennä..kärsivällisesti sitä sit vaa yritetään köllötellä ja houkutella. Sylissä ei suostu enää lainkaan syömään, vaan pedissä. Täytyy omaa asentoa vielä hakea, ettei olis nii jännittynyt siinä, kyllähän vauva sen aistii, jos ei oo rennosti. Mutta näillä mennään nyt eteenpäin. Pääasia, et suostuu pullolle ja että nan tuntuu sopivan. Siinähä sit riemu syntys, jos ei kelpais!

Ja kyllä, kuulostaa tutulta, että siinä sängyn laidalla lohduttomasti itkeskellään kun pieni ei nuku ja ite ihan puhki.. Voi ku kaikilla alkais yöt asettumaan!! Toki ekaan vuoteen mahtuu kaikenlaista, mikä unta voi häiritä.. Mä ihmettelen täällä nyt, ku rauhassa neiti jäi OMAAN SÄNKYYN jokeltelee ja katseleen, ja nukahti!! Tähän asti nukahtamista haetaan vartista jopa tuntiin.. tunnin aikana usein ne kyyneleet kyllä mulla vierii..

Kevättä kohden! Ei kohta enää loskasia vaunureissuja!
 
Meillä tuli tänään tasan vuosi, kun tein positiivisen raskaustestin emoticon
Tuossa meidän "aprillipila" köllöttelee isin kanssa lattialla.

Harmittavia nuo vauvojen vaivat, kun ei voi tietää mikä mättää, tosi turhauttavaa.

Itse olen vain koittanu pähkäillä näin (ja toistaseksi vaikuttaa hyvältä) eli maitoa tarpeeksi, mutta ei liikaa. Annan siis rintasyötön jälkeen pienen määrän NANnia, jotta on tyytyväinen. Korvikkeen määrää en ole lähtenyt nostamaan kovin paljon, koska tyttö kasvaa. Söisi varmaan tosi paljon enemmän, jos antaisin "hotkia" niin paljon kuin haluaa. Olen syöttänyt pienemmissä erissä, niin tyttö huomaa, koska on täynnä. Eli ensin annan pullosta (tissin jälkeen) vaikkapa 40ml tai 50ml ja sitten samanverran lisää, jos jää nälkä. Kun maito loppuu ja tytölle tulee tauko syönnissä, ehtii viesti aivoihin, jos maha on täynnä. Jos jää nälkä, hän syö lisää seuraavasta satsista, mutta monesti käy niin, että onkin jo aistinut kylläisyyden ja ei syö uudesta satsista mitään. Näin olen ajatellut, ettei tule syötettyä liikaa. Tämä myös minusta auttanut refluksiasian kanssa. Tulee tauko syömiseen --> röyhtäys välissä automaattisesti. Ei syö niin paljon jne. hyvältä vaikuttanut näin. Saa kuitenkin korvikkeesta tarvittaessa lisää, jos jää nälkä, muttei venytä mahalaukkua turhaan.
Meillä myös annettu maidon sakeuttajaa (jätin kyllä jo pois, kun syö soseitakin) ja soseita 3,5 kuukauden iästä lähtien ja heti auttoivat refluksivaivaan.
Tässä meidän juttu tiivistetysti (kirjoitinkin jo johonkin ketjuun tästä aiemmin).
 
Ja vielä siis lisäyksenä (kop kop *koputtaa puuta*) meillä on nukuttu 1kk iästä lähtien (silloin pelkällä tissimaidolla) 7-9h yöunet heräämättä kertaakaan yöllä. Joskus toki herää kerran yössä syömään, mutta harvemmin.

Oonkin tässä miettinyt, että onko meillä jokin vika, kun nukkuu niin paljon??? Onkohan normaalia. Tänään siis näin; eilen illalla nukkumaan noin 22.30, aamulla heräsi 8.30. Söi tissiä, vähän NANnia ja soseita (noin 5-6 teelusikallista). Sitten otti tirsat noin 10-11. Tämän jälkeen tuli vieraita, joiden kanssa kävimme kaupassa, joten unet vierähtivät noin klo 15 paikkeille (normaalisti menee nukkumaan 12 aikaan. Nyt onneksi otti aamupäivällä tirsat, niin jaksoi kauppareissun). Nukkui sitten 15-19 ulkona vaunuissa. Otettiin sisälle ennen kuin heräsi, kun muistin, että oli mennyt jo 14 nukkumaan ja aloimme hätäillä heräilyn kanssa, mutta muistinkin sitten, että meni nukkumaan "vasta" klo 15 eli oli nukkunut "vasta" 4 tuntia.
Eilen nukkui 4,5 ja toissapäivänä 5tuntia vaunuissa ulkona. =0

Toki olen enemmän kuin tyytyväinen tähän nukkujaan, mutta tuntuu hurjalta.
 
En mä pikkune usko, että tuo nukkuminen on ollenkaan liikaa. Nukkuuhan vauvat toki paljon ja jotkut erityisen paljon. Mä luin mielenkiinnolla sun kirjoituksen toisesta ketjusta. Olen kanssa miettinyt, että josko soseet auttaisi tähän refluksivaivaan. Metellä tulee ens viikolla 3 kk täyteen. Jos vaikka parin viikon päästä pienissä määrissä kokeilisi soseita. Maidotonta pitäisi kanssa testata vielä uusiksi, että jos sitten onkin kyse maitoallergiasta niin saadaan sitten se altistus tehtyä ja Kela korvaus korvikkeeseen. En mä kuitenkaan loputtomiin pysty imettämään kun kouluunkin varmaan palaan joskus vuoden päästä.

Meillä Mette saa siis pelkkää rintaa ja sen takia ei oikein voi taukoja syötössä kauheesti pitää. Muuten voi olla, että saa liikaa etumaitoa. Mutta muuten olen kyllä pyrikinyt rauhoittamaan syöttötilanteen täysin, jotta vauva syö rauhallisesti. Mulla usein edelleen suihkuaa maitoa ja silloin annan suihkuta harsoon maidon, ettei vauva joudu hotkimaan.
 
Takaisin
Top