huhtikuun hupsutukset

heipä hei kaikki taas :)

on ollu melko hulinaa  nii ei oo kerkeilly kirjottaa tänne. :)

täällä on kirjoteltu tosta perhepedistä. meillä sitä harrastettiin eka kuukausi ja meillä se toimi hyvin, sen jälkeen aatu on aina nukkun omassa sängyssä ja sen oon huomannu että aatu ite nukkuu paljon paremmin kun on omassa sängyssä.
aatu alko nukkuu omassa sängyssä paljon pidempiä unia kun meijän vieressä. nykyään nukkuu 12-13 tuntia putkeen ilman syöttöjä. :)

mun vanhemmat oli koko pääsiäisen meillä, se on kyl tosi ihanaa mutta meillä menee kaikki rytmit ihan sekasin. aatu nukkui paljon huonommin kun koko ajan joku oli hysäämässä.

yhdyn PIKKUNE kanssa tohon juttuun, välillä itekki mietin että pieniä nää meijän maha vaivat ja itkut siihen mitä ihmiset on joutunu kokee varsinkin joilla on kehtysvammainen lapsi. varmasti tosi rankkaa niillä ja muillakin lapsensa menettäneillä.

mutta joo tää menee nyt jatkaa hommia. Aijuu kävin tossa ottaa lävistyksen ylä huuleen ;) on meinaa ihana!

ihan super ihanaa ja lämmintä päivää kaikille. :)
 
heipä hei kaikki taas :)

on ollu melko hulinaa  nii ei oo kerkeilly kirjottaa tänne. :)

täällä on kirjoteltu tosta perhepedistä. meillä sitä harrastettiin eka kuukausi ja meillä se toimi hyvin, sen jälkeen aatu on aina nukkun omassa sängyssä ja sen oon huomannu että aatu ite nukkuu paljon paremmin kun on omassa sängyssä.
aatu alko nukkuu omassa sängyssä paljon pidempiä unia kun meijän vieressä. nykyään nukkuu 12-13 tuntia putkeen ilman syöttöjä. :)

mun vanhemmat oli koko pääsiäisen meillä, se on kyl tosi ihanaa mutta meillä menee kaikki rytmit ihan sekasin. aatu nukkui paljon huonommin kun koko ajan joku oli hysäämässä.

yhdyn PIKKUNE kanssa tohon juttuun, välillä itekki mietin että pieniä nää meijän maha vaivat ja itkut siihen mitä ihmiset on joutunu kokee varsinkin joilla on kehtysvammainen lapsi. varmasti tosi rankkaa niillä ja muillakin lapsensa menettäneillä.

mutta joo tää menee nyt jatkaa hommia. Aijuu kävin tossa ottaa lävistyksen ylä huuleen ;) on meinaa ihana!

ihan super ihanaa ja lämmintä päivää kaikille. :)
 
Ihanan lämpimiä päiviä ollu! :) ..mut ei musta siltikään pitäisi pientä n.1-2kk ikäistä vauvaa pitää ulkona ilman lakkia ja sukkia..housut ja pitkähihainen body vaan päällä. Raasu..tuuli kuitenki jonku verran ja aurinko paisto pilvettömältä taivaalta. Yks päivä nähtiin pariskunta, jolla oli sylissä pieni nuin puettuna. Ja kehattiin sanoa niille siitä...nätisti koitettiin..heti se mies sano vähä nolona, et "no ku se on yleensä tuolla" ja nyökkäs vaunuihin päin ja pisti samantien vauvan sinne. No ei tavallaan kuulu meille, mut ihmetytti miten eivät ite tajua. Aasialainen oli se vaimo ni kai siellä on vähä eri tavat.
 
No voi hurja henny! Hyvä, että huomautitte asiasta. Kyllähän vauva tarvitsee jotain päähänsä ympäri vuoden... Ei mullakaan ole vauvalla vaunuissa kuin body + kärjelliset potkarit ja ohut aluslakki, mutta Mette onkin peiton alla.

Meillä on nyt ollut aika vaikeeta. Mette tosiaan on lähes lopettanut pissaamisen. Ollaan oltu sairaalassakin sen takia. Syytä ei löytynyt siellä. Nyt on sitten kakka veristä. Tänään kävimme lasten allergologilla, jonka kanssa tilannetta puitiin. Hän sanoi, etten voi enenpää nipistää ruokavaliotani, koska mulla on myös omia allergioita ja sen takia jäljelle jää liian vähän ruoka-aineita. Nyt on siis ruokavaliosta pois maito, soija ja muna Meten takia. Tuohon päälle omat ruokarajoitteeni, jotka siis on eri ruoka-aineita kuin nuo... :/ Julma tuomio saatiin: imetys jäihin ja allergiakorvike kokeiluun. Mulla on ihan hirveä olo, ihan kuin jotain revittäis musta irti kun yhtäkkiä pitäis imetys lopettaa! Siis seinään... Kokeilun ajan mun pitäis pumppailla, ettei maidoneritys lakkaa. Refluksitauti oli ihan selkeä kuulemma ja nyt selvitellään tätä allergiapohjaa. Niin, yhtään ei myöskään helpota se, että tuo korvike maksaa yli 60 € / 2,7 litraa! Kokeilun ajan pitää maksaa itse kokonaan ja jos saadaan B-lausunto, niin sittenkin Kela korvaa vain 40 %, joten maksettavaa jää silti n. 40 €. Ihan sairasta... 2,7 litraa korviketta ei varmaan riitä kovin pitkään... Mutta mitä tahansa, että saadaan nyt Mette parempaan vointiin. Tosi paha mieli sen puolesta. Aika sekavat fiilikset...

Jos tämä korvikekokeilu ei auta niin sitten aletaan tutkia refluksia lisää. Tehdään ph-mittaus ja varmaankin myös ultra.

Mä oon aivan poikki kun toissayön valvoin sairaalassa ja viime yön valvoin, koska olin yliväsynyt.

Ai niin. Lääkäri sanoi, että Mette tuskin mukisematta syö tuota korviketta. Ainoa keino kuulemma huudattaa nälässä kunnes syö. Ihan kamalaa, ei helpota yhtään tätä imetystaukoa.
 
Huomenta!
Mikähän tätä foorumia taas on vaivannut, kun ainakin minulla nuo viestit ovat viimeaikoina päivittyneet tosi viiveellä, eli saattaa mennä tuntikausia ennenkuin kertoo uusia viestejä tulleen. Siis niin, että kun käyn katsomassa edellinen viesti on tullut muka tyyliin 20h sitten ja tunnin päästä kun tulen uudestaan vilkaisemaan, ilmoittaakin edellisen viestin olevan 5h vanha... No oli miten oli, onneksi sentään joskus näyttää uudet viestit ja toisinaan jopa tuoreeltaan ainakin osasta ketjuja.
Kylläpä tuo Meten reagointi nyt kuulostaa rajulta. Toivottavasti tilanne rauhoittu pian. Kokemuksesta tiedän, että tuo lääkärin lausuma noista allergiakorvikkeista on totta. Ne ovat aika inhottavan makuisia, ainakin meillä AlmironPepti aikanaan upposi tosi huonosti ja itkun kanssa... onneksi meillä kuitenkin siinä vaiheessa oli jo joitain sopivia kiinteitäkin eli mentiin sitten niin kuin parhaiten kyettiin. Meillähän todettiin soija sitten sopivaksi tytölle, eli korvike vaihdettiin huomattavasti halvempaan nutrisoijaan, joka upposikin hieman paremmin, mutta aika huonosti meni sitäkin. Jugurttina aloin antaa ravitsemusterapeutin suosituksesta jo joskus puolitoistavuotiaana tuota soijaa ja se onkin toiminut. Tosin tytölle ei niistä jugurteistakaan sovi kuin pari makua, joten tylsistymistä on toisinaan ilmassa.
No niin, meidän aamuvirkut alkavat aukoa silmiään eli ei taaskaan kerkiä enempää naputella, pitää yrittää päivällä jossain vaiheessa karata koneelle.
 
Meille määrättiin tuollainen Neocate korvike, joka on aminohappopohjainen ja kehitetty moniallergikoille. En tajua, miten vauvanruoka voi olla näin kallista! Toivottavasti meillä ei tarvi korvikkeelle siirtyä kokonaan tai toivottavasti ainakin löytyisi joku siedettävän hintainen korvike.

Muoks: Lääkäri vinkkas lisäämään hedelmäsokeria korvikkeeseen, että saattais paremmin mennä kun ei oo hampaitakaan vielä. Täytynee suosiolla kokeilla.
 
Olen nyt melkein lukenut sen Omin sormin suuhun ja suosittelen sitä IHAN KAIKILLE pienten lasten vanhemmille. Olen todella järkyttynyt siitä, että neuvoloissa edelleen ohjeistetaan syöttämään soseita, vaikka se on luonnollisen kehityksen vastaista ja nyt kun imetyksestäkin tiedetään enemmän, ovat soseet jopa järjen vastaista. Saati syöttäminen. Ennen ajattelin sormiruokailua vain hauskana tapana ottaa lapsi mukaan yhteisiin syömisiin ja opettaa kokeilunhalua ruuan suhteen, mutta nyt kun ymmärrän lapsen kehitystä paremmin ja taustat sormiruokailusta niin en mitään muuta vaihtoehtoa edes harkitse.

Mutta tosiaan, suosittelen oikeasti tutustumaan tuohon opukseen tai johonkin toiseen, jossa kerrotaan lapsen kehityksestä syömisen ja puheen osalta, sekä niiden yhteyttä syömiseen&syöttämiseen. Toki vauvat selviävät ja voivat hyvin syötettyinäkin, mutta mielestäni on hirveää, ettei vanhemmille anneta tietoa muista vaihtoehdoista, jotka mukailevat lapsen luonnollista kehitystä. Varsinkin kun imetyssuositukset ja -neuvot ovat muuttuneet. Toivottavasti joku täällä hyötyisi tästä. Kälyni lukaisi tuon kirjan pääsiäisenä, kun huomasi sen kassissani ja aloitti heti sormiruokailun kokeilemisen, vaikka on syöttänyt lähes vuoden ikäistä poikaansa nelikuisesta asti. Niin kolahti sillekin.
 
Mulla on tuo Omin sormin suuhun -kirja varauksessa eli en ole vielä lukenut. Kuitenkin on pakko kommentoida tuohon Pääskysen viestiin jo nyt. On mielestäni nimittäin kovin lyhytnäköistä leimata saman tien, yhden ihmisen kirjoittaman kirjan perusteella, aiempi käytäntö täysin vääräksi ja pahaksi, suorastaa järjenvastaiseksi. Ei koko Suomen neuvolakäytäntöruoan osalta voi olla täysin pielessä, niin kuin nyt annetaan ymmärtää. Uutta pitää oppia ja on hyvä kehittää suosituksia, mutta rauhassa asioita tutkimalla ja hyviä ratkaisuja pohtimalla. Sama malli ei myöskään käy kaikille.

Mustavalkoinen ajattelu ei siis vie pitkälle tässäkään asiassa.
 
Vähän samaa mietin kuin Jiu. Sormiruokailusta kertova kirja varmasti puolustaa vahvasti omaa kantaansa. Näkemyksiä kuitenkin siihenkin asiaan liittyen on monia. Eri ihmisille sopii erilaiset jutut jne. Samaahan voisi ajatella kestovaipoista: se on luonnollisin tapa vaipattaa lapsi ja monella taholla puolustellaan vahvasti sen vaikutuksia lapsen luonnolliseen tapaan tulkita tarpeitaa, motoriikan kehitykseen jne. Silti moni vaipattaa kertavaipoilla ja se on täysin ok. Se sopii joillekin paremmin kuin toinen tapa. Uskon, että soseet ovat joissain tapauksissa ainoa mahdollinen vaihtoehto. Vauvat ja perheet ovat erilaisia ja varmasti jokaisessa tehdään ratkaisut lapsen parasta ajatellen. Erilaisista vaihtoehdoista on toki hyvä informoida. Meillä ainakin neuvolan esitteessä oli sormiruokailusta juttua. Kerrottiin sen hyvistä ja huonoista puolista, ihan niin kuin soseistakin.
 
Minä olen ihan samaa mieltä kuin Meemi ja Jiu... Itseasiassa en tässä kuten en missään muussakaan luota yhteenkään guruun vaan olen jokaisen lapsen kohdalla toiminut kuten parhaalta on tuntunut, lasta kuulostellen. Soseilla meillä aina on alettu, mutta...
Kuten tuolla blogissani mietiskelin:
"Meillä on kaikkien lasten kanssa siis edetty varsin lapsentahtisesti maistellen vaikka varsinaista lapsentahtista sormiruokailua emme ole harrastaneet. Periaate on ollut se, että ensimmäiset kuukaudet noihin uusiin makuihin ja koostumuksiin vain totutellaan enkä koskaan ole lähtenyt tuputtamaan ja pakottamaan sen enempää sosemuotoisia kuin kiinteämpiäkään ruokia. Kaikilla on jo varhain ollut sekä oma lusikka että niitä ruoan palasia ihmeteltäväksi ja makusteltavaksi omassa kädessä. Kaikki ovat kasvaneet ja kehittyneet omaan tahtiinsa ja lisänneet ihan oma-alotteisesti niiden soseiden ja muiden kiinteiden ainesten osuutta syömästään ruoasta." (aion siellä vielä palata asiaan lähiaikoina.)
Väärin tai ei, mutta uskaltanen sanoa, että ihan täyspäisen oloisia noista isommista lapista on kasvamassa... Ja niin motorinen kuin puheen kehitys on ollut ihan hyvä - vain tuolla kaksivuotiaalla puheen suhteen vähän hitaampaa, mutta se tuskin johtuu syömisistä tai syöttämisistä. Ei varmasti sen enempää kuin sekään, että kaksi lapsista on lukenut sujuvasti viisivuotiaana, mutta tuo nyt ekalla oleva oppi lukemaan "vasta" ekaluokan syksyllä...
Leevillä tulee pian viisi kuukautta ikää ja täysin rintamaidolla vielä mennään, makustelua ollaan pian aloittelemassa. Ajattelin hänellekin tarjota ensin sosetta lusikalla.. Pääskynen voisitko selventää mitä tarkoittaa tuo soseiden järjenvastaisuus? Meillä soseet ovat ihan arkiruokaa isommillakin, teen tosi paljon sosekeittoja, ne kun jostain syystä uppoavat kaikkiin... Juu, ei se pureskelu minnekään jää, kun sosekeitolla on sitten tietynlaiset hampaille työtä antavat lisukkeet... Ja nuo "vauvansoseet" ovat täällä jatkuvassa käytössä aika isoillakin lapsilla puuron päällä (mielestäni huomattavasti parempi vaihtoehto kuin sokeroidut hillot ja marmeladit). 
Ja vaipoista... minähän en mitään niin kadu kuin sitä, että käytin vanhemmilla lapsilla kertiksiä, kestot ovat niiiiiin paljon parempia. Tosin nuo ovat kehittyneet varmasti kymmenessä vuodessa huimasti ja se käyttömukavuus ja saatavuus on nykyään paljon parempi kuin 14v sitten esikoisen vauva-aikana. Eli kärjistäen voisin sanoa, että minusta on järjenvastaista, että ihmiset nykyisten kestovaippojen aikana (ja jopa niitä kokeiltuaan) silti päätyvät vaipattamaan vauvojaan kertiksillä.
Meemille vielä tuo neocate taitaa olla se kallein allergiakorvike, jota kai kokeillaan useimmiten viimeisenä vaihtoehtona, jos ei mikään muu tunnu käyvän. Kun useimmat muuthan perustuvat kuitenkin maidon ainesosiin, esim. Almiron Peptissähän ne vain on pilkottu sellaiseksi, että USEIMMILLE allergikoille sopii, mutta herkimmät eivät siedä sitäkään. Toivotaan, että teille löytyy joku halvempi sopiva valmiste, kun nuo hinnat ovat kyllä törkeitä! Itse allergialääkkeitä ja rasvoja (esim. protopic, joka ilman korvausta on n. 42€/30g) ostellessani aina ajattelin, että näissä lääkevalmisteissa tuntuu olevan periaate, että otetaan rahat pois niiltä, jotka noita tarvivat. Ne kun on ihan pakko ostaa eikä voi ruveta tinkimään ja vaihtavaan halvempaan, kun ei yksinkertaisesti ole vaihtoehtoja.
Nyt ekaluokkalaista herättämään. Ihanaa loppuviikkoa ja hauskaa vappua kaikille! Me lähdemme mahdollisesti reissuun ja siinä tapauksessa en ehkä ehdi enää toivottelemaan.

... voi jaarituksen jaaritus TAAAAAAAS!
 
Sen verran lisään, että tuolta välistähän puuttuu terve, täysiaikainen lapsi. Keskoset ja jollain tavalla sairaat lapset on asia erikseen. Esimerkiksi kakomisrefleksin siirtyminen taaemmas, en tiedä meneekö se keskosilla syntymäiän mukaan vai korjatun. Mutta siis ongelma varmasti on koko hommassa se, että näitä asioita ei voi enää juurikaan tutkia, muuta kuin arjessa. Tieteellinen tutkimus kohtaisi liikaa epäeettisyyskysymyksiä, koska on kyse pienistä lapsista jne. Siksi tämä tulee todennäköisesti säilymään enemmänkin hiljaisena tietona ja arjen opettamana juttuna. Esimerkiksi oma isoäitini on nuorimman lapsensa kanssa sormiruokaillut, koska olosuhteet työnsivät siihen suuntaan, mutta ei sitä silloin kutsuttu millään nimellä.

Soseita on alunalkaen syötetty pääasiassa siksi, ettei vanhoilla imetysohjeilla pystytty imettämään kovin pitkään ja alle puolivuotias ei yksinkertaisesti osaa syödä. Silloin soseet olivat tarpeen. Nykyään ne joilla imetys lähtee käyntiin, todennäköisesti pystyvät imettämään niin kauan kuin vauva vaan huolii ja ne, jotka eivät imetä, voivat käyttää korviketta. Korvikelasten vanhempien innokkuuden ja halun siirtyä kiinteisiin jo aikaisin ymmärrän kyllä hyvin, koska se maidonmäärä on siinä vaiheessa aika iso. Mutta jos lapsi saa maitoa (oli se sitten korviketta tai äidinmaitoa), eihän silloin ole soseille tarvetta. Koska lapsella on valmiudet siirtää ruoka suun takaosaan ja niellä se, kunhan saa harjoitella.

Mutta kuten sanoin, lapset kehittyvät ja kasvavat soseillakin vallan mainiosti. Itse järkytyin jutusta siksi, että tähän asti olen elänyt uskossa, että lapsi tarvitsee soseita eikä näin ole. Suosittelen silti tutustumaan tuohon aiheeseen, vaikka ei asia erityisesti kiinnostaisi. Etenkin jos on harkinnut sormiruokailua, koska ilman taustatietoa sen aloittaminen voi olla tarpeettoman haasteellista. Syöminenkin on lapselle oppimistilanne ja maailmaan tutustumista. Harmillisesti virallista tutkimustietoa ei käytännössä yhtä vanhaa tutkimusta lukuunottamatta ole, koska tuollaisen tutkimuksen suorittaminen ei nykytieteelle ole mahdollista.

Ja pahoittelen tuota kovin provosoivaa viestiä, ymmärrän, että varmasti joku loukkaantuikin jopa vaikka en sitä kirjoitushetkellä tajunnut ajatella. Nämä vanhemmuusasiat ovat kuitenkin aika arkoja paikkoja usein, koska jokainen vanhempi toimii omalle lapselleen parhaaksi. En tuomitse soseita, koska minunhan ei ole niitä omalle lapselleni pakko syöttää ja muiden lapset eivät kuulu minulle. Olin vain niin todella hämmentynyt siitä, että vaikka soseita on lapsille syötetty jo kauan tietyistä syistä ja kun näihin on tullut muutoksia, niin soseiden suosituksiin ei kuitenkaan ole suurtakaan muutosta tullut. Mutta olette kuitenkin ihania ja olleet ihan mieletön tuki ja piristys minulle! Anteeksi, että en antanut sen näkyä kun kirjoitin turhan kärkkäästi. Siirryn takaisin taka-alalle, netti on vienyt liikaa aikaa ;)
 
Päivää...
Taas tätä pesemättömien käsien riemua...
Tulin takaisin käytyäni tapaamassa koululääkäriä. Ei mitään kummempia, hölmöjä kysymyksiä vain. Siis tyyliin:"Paljonko teillä kotona käytetään päihteitä." Joo, siis ihan kamalasti, annetaan lapsille joka päivä koulun jälkeen kaljatuopit ja juotetaan tajuttomiksi, että olisivat helppohoitoisempia... Ääh, me ollaan tällainen tylsääkin tylsempi absolutisti pariskunta niin totuus on ettei mitään, yhtään, koskaan. Ehkä pääsisi helpommalla, jos opettelisi käyttämään päihteitä? Ainakin saisi kouluterkalle kerrottavaa. Niin ja väkivaltaakin pitäisi alkaa harrastamaan, että voisi sitten kuvailla, millaisia kammottavia pahoinpitelytilanteita lapset ovat kotona nähneet... 
Joo, oikesti ainoa asia mitä tulin kirjoittamaan oli, että älä nyt Pääskynen karkaa minnekään, eikä kukaan muukaan, pysykää täällä. PAIKKA!
Pitää lähteä kaupungista hakemaan rypsiöljyä, kun unohdin eilen ostaa ja kyläkaupassa ei jostain syystä ollut. PAKKO päästä tippaleipiä tekemään, vaikka isäntä kysyi miksi, kun huomenna mennään vanhemmilleni ja siellä äitini on kuitenkin paistellut munkkeja... Miksi ja miksi, no tietysti siksi, että MÄ HALUUUUUUUUUN tippaleipiä.
Nyt viimeiset toivotukset: Hauskaa vappua kaikille!!!!!
 
Äläs nyt ihmeessä Pääskynen minnekään lähde, sinä olet myös ihana ja osaltasi myös tuki ja piristys meille muille (myös meille aktiivisemmin lukeville kuin kirjoittamaan ehtiville)!

Olen kyllä yleisesti vahvasti samaa mieltä tuon musta-valkoisuuden kanssa eli kaikilla asioilla on aina niin monta puolta eikä yksi tapa voi olla pelkästäään hyvä ja toinen huono.
Mutta miunun mielestä Pääskysen kirjoitus vain osoitti, että kirja teki häneen todella vaikutuksen! Ja asiasta innostuneena joskus helposti unohtuu se "kritiikki" tms. Ja itsessäni kirjoitus herätti myös kiinnostuksen aiheeseen (ja kirjaan), kuten kai oli tarkoituskin.

Minusta näissä keskusteluissa kuuluukin olla selkeitä kannanottoja jonkun asian puolesta/vastaan - ja kritiikki tai vasta-argumentit tuli nytkin sitten muilta kommentoijilta, jos se yhdeltä unohtui! :) Paasaaminen on sitten asia erikseen.

Mutta siis; pitänee tutustua aiheeseen, vaikea muuten vastaankaan väittää! ;)
Ja tämä nyt oli vain minun mielipiteeni... :)

Mukavaa vappua kaikille! Säästä huolimatta.. :)
 
 Älä nyt ihmeessä Pääskynen minnekään katoa. Eikö tämän foorumin tarkoitus ole tuoda mielipiteitä julki puolesta/vastaan?! En ole itse miettinyt sormiruokailua ollenkaan Meillä syödään soseita. Ei varmasti olisi pahitteeksi minullekaan tutustua aiheeseen.

No sitten kysymys korvikkeen syötäjille.  Jos syötätte Nanin korviketta niin oletteko siirtyneet jo Nan2:seen? Itse syötän vielä Nan1:sta neiti on 4kk 2vko:a vanha.
 
Meikäläinen nyt on koulutuksenkin puolesta lähdekritiikin "ammattilainen", joten siksikin tartuin tuohon kirjoitukseesi, Pääskynen. Ei ollut tarkoitus loukata, enemmän vain tavallaan palauttaa maan pinnalle. Älä siis turhaan katoa mihinkään :)
Ja aion kyllä itsekin lukea tuon ko. kirjan ihan mielenkiinnosta, jos sieltä saisi muutaman idean, joita voi soveltaa omassa elämässä. Tarkoitushan ei ole teilata mitään uutta ideaa, vaan poimia omaan tarpeisiin sopivimmat.
Meillä muuten neuvolan jakamassa ohjevihkosessakin puhuttiin sormin syömisestä, että täällä ainakin on tämäkin "trendi" jo huomattu :)
 
En minä ainakaan mitenkään "loukkaantunut" tuosta Pääskysen tekstistä. :) Ihanaa, että joku uskaltaa kertoa sen, mikä on itselle tärkeää ja antaa toisillekin ajateltavaa. Muut voivat sitten kertoa omat näkemyksensä. Sitähän se keskustelu on!? Ja Pääskynen, kovin tärkeä olet sinäkin tässä porukassa. Ihana lukea sinun viestejä ja loppuletkautuksia. ;)

Mä olen ihan lopussa. Tänään oli parhaan ystäväni hautajaiset. En voi edelleenkään käsittää. En ole koskaan ollut yksin hautajaisissa... täytyy sanoa, että rankka kokemus. Oli järkyttävää jo pelkästään nähdä ystäväni arkku. Pappi tuli myöhemmin sanomaan mulle, että ystäväni äiti oli sanonut, että minä olin tälle ystävälleni enemmän kuin sisko. Täytyy sanoa, että se lämmitti mieltä.

Vein Meten hoitoon mun äidille ennen siunaustilaisuutta. Tuntui ihan hirveältä jättää se sinne. Niillä oli kuitenkin mennyt tosi hyvin, kunnes oli tullut nälkä. Mä olin lypsänyt maitoa, mutta mummi ei ollut saanut sitä kelpaamaan. Lopulta mä kävin hakemassa Meten muistotilaisuuteen mukaan. Tosi nätisti se olikin siellä. Mua vaan otti päähän suunnattomasti kun siellä oli Meten ikäinen toinen vauva, jolla oli ripuli!!! Siis oikeesti ne toi pahasti vatsatautisen vauvan sinne... sitten pitivät sitä ripuloimassa siellä hoitopöydällä. Seuraavaksi mun oli pakko laskea Mette siihen vaipanvaihdolle. :/

Toistasataa kilometriä tuli ajomatkaa tänään. Tosi väsynyt olen. Kotimatkan Mette vielä karjui täyttä kurkkua autossa. Hautajaisissa en voinut syödä mitään ruokarajoitteiden takia. En ollut tajunnut eväitä ottaa. Huh huh... silti vielä ei kyllä pysty nukkumaan.

Sori purkaus...
 
Niin vielä... Täytyy sanoa, että olen huolissani peekaysta. Hänestä ei ole kuulunut mitään aikoihin. Toivottavasti kaikki on hyvin. Niin kovin rankkaa on hänellä. On se jännä, miten tällainen nettiporukka tulee niin kiinteäksi, että jonkun puuttuminen huolestuttaa. Kyllä teitä muitakin tulee mietittyä jos olette pidempään pois. Pajunkissastakaan ei aina välillä mitään kuulu, mutta sitten aina välillä tulee onnellisia kuulumisia.

Ja tättärä: mä oon kanssa atoopikkona/allergikkona kauhistellut näitä hintoja muutenkin... hurjaa. Minäkin joudun mm. tuota protopicia käyttämään. Mutta mun mielestä ei oo tasa-arvoista jos allergikkovauvojen ruoista pitää maksaa niin paljon enemmän kuin terveiden. Kyse on kuitenkin ravinnosta...

 
meemi: Ihanaa, kun täälläkin joku kaipaa! :) Kiitos <3

Olen ollut joo poissa täältä jonkin aikaa... Nyt tuleeki sit joku maratonpäivitys... :D
Ensin oli niitä ihme typeriä riitoja miehen kanssa, mutta niistä silloin selvittiin sitten, kun se mies alkoi vaan avata sitä sanaista arkkuaan.

Sitten sen lisäksi ja jälkeen olen ollut AIVAN KÄSITTÄMÄTTÖMÄN väsynyt. Siis niin, että hyvä kun pääsen sängystä ylös ollenkaan. Voisin nukkua kaikki ajat, jotka Oliviakin nukkuu ja vielä vähän enemmänkin. Ja siis silloin aiemminki olin tosi väsyny, mutta nyt oon VIELÄKIN väsyneempi... Voiko tästä enää väsyneemmäksi tulla...?? Mulla on myös aivan JATKUVASTI nälkä. Syödä pitäis ihan koko ajan, ettei ala oksettaa. hohhoijaa...

En siis väsymyksen vuoksi oo jaksanu roikkua netissä tarpeeksi kauaa kirjoittaakseni jotain, vaikka lukemassa olenkin yrittänyt päästä käymään. :)

Ja väsyneisyyden ja nälkäisyyden lisäksi oltiin Olivian kanssa mun vanhempien mukana mökillä Lapissa 12 päivää. Mökillä ei oo sähköjä (paitti agrigaatti, jolla saadaan lähinnä valot ja puhelimet ladattua) eikä juoksevaa vettä. Ei siis myöskään nettiä, vaikka miniläppärin ois voinu mukaan ottaa... (en halunnu sitä stressiä) Mies oli mukana ekat 3 päivää, mut sitten sen piti tulla takas kotiin ja töihin. Mun siskolla sama juttu.

Mökillä oli kivaa ja oli mukava nähdä monia muitaki sukulaisia, serkkuja ja setiä ja tätejä yms yms, MUTTA... kun päätimme olla kertomatta tästä uudesta raskaudesta siihen ultraan asti (joka on siis ylihuomenna maanantaina), niin en voinut tietenkään kellekään kertoa syytä jatkuvaan väsymykseen ja nälkään ja yritin vaan huomaamattomasti aina vihjailla, että syödä pitäis ja nukkumaan tarttis päästä... Meijän mökki on sellainen tupa -mallinen, eli siinä ei oo mitään makuuhuoneita erikseen. Yleensä ollaan nukuttu yläkerrassa, mutta koska meitä oli nyt enemmän kuin ennen, niin ei vielä mahduttu kaikki yläkertaan nukkumaan (ja muutenki kivempi, kun ei olla mun vanhempien kanssa samassa tilassa), eli vanhemmat ja sisko nukku siellä yläkerrassa ja minä ja mies ja Olivia alakerrassa.

Alakerta on sit just se tupa, eli jos/kun joku/kukaan on hereillä, hän/he ovat hereillä alakerrassa. Mun isällä on myös tapana tuijottaa telkkaria (joo, se raahaa digiboksit yms mukanaan sinne että saa kattoa telkkaria siellä) illalla ja siis vaihdella vaan kanavalta toiselle muuten vaan. Eli ei siis varsinaisesti kato mitään, vaan ettii vaan jotain, joka näyttää ees jotenki kiinnostavalta ja vahtaa sit sitä. Toisin sanoen piti mua hereillä ihan vaan turhan takia. Onneks Olivia sentään mahtuu vielä vaunukoppaansa nukkumaan, joten sain sen sinne harson taakse nukkumaan vähän pimeämpään ja rauhallisempaan.

Mökillä ollessa en päässy tänne mitään kirjoittamaan, vaikka aikaa oiski sitte riittäny, kun mun kännykkä ei jostain syystä anna kirjoittaa mitään tänne foorumiin. Pääsen kyllä yleensä lukemaan juttuja, mutta TODELLA hitaalla yhteydellä, joten en ole vielä ajantasalla noista muista ketjuista. Tämän ketjun olen lukenut. :)

Reissusta sen verran, että mentiin autolla. Siis mun vanhemmat, mies, minä ja Olivia. Olivialla tais olla parhaimmat oltavat, kun sai istua siinä turvaistuimessaan, kun me muut oltiin vähän niinku pakattuja sinne autoon kamojen keskelle. Meillä oli peräkärrykin mukana, kun piti viedä jotain kamaa sinne mökille ja sit mä halusin vaunut mukaan reissuun. Peräkärryn (ja tietty Olivian) vuoksi matkanteko oli normaalia hitaampaa. Eka ajettiin Espoosta meiltä Poriin mun vanhemmille. Seuraavana päivänä vasta lähdettiin eteenpäin ja lähteminen TAAS venähti (mun isän syytä, aina!), joten ei jaksettu ku Ouluun mun tädin luo. Siellä nukuttiin ja jatkettiin sit perille asti seuraavana päivänä. Matka oli pitkä ja tuskainen.
Mies totesi, ettei enää KOSKAAN lähde meijän äitin ja isin kyydissä mihinkään ja että ens pääsiäisenä me mennään omalla autolla, hankitaan vaikka ihan sitä varten auto, jos ei siihen mennessä oo saatu autoa hankittua! Täytyy myöntää, olen samaa mieltä! :)

Mies tuli siis takaisin lentämällä jo viime sunnuntaina ja mun ja Olivian piti tulla äitin ja isän kanssa tässä nyt viikonloppuna. Isällä on vasta tiistaina töihin ja äitillä vasta parin viikon päästä, eli niillä ei ollu kiirettä, mut munhan piti siis olla takaisin maanantaiaamuks sitä np-ultraa varten. Eilen illalla sit mökillä mun setä (isän veli, ne asuvat siellä missä meidän mökki on) ihmetteli isälle, että miksi mä en mee lentokoneella Olivian kanssa kotiin, niin pääsee nopeemmin autollakin, kun ei tartte pysähdellä niin usein. No sit sedän vaimo katto kotoaan koneelta mitä lennot maksais ja Norwegianilla oli 96e. Isä sit keksi, että loistoidea, lähetetään nuo lentämällä takaisin, hän maksaa lennot!

Siis mähän olisin kaikkein mieluimmin alunperinkin lentänyt molempiin suuntiin Olivian kanssa, kun se on niin paljon nopeampaa ja helpompaa, mutta vaikka lento maksais 5e, niin se on 5e enemmän ku mulla on varaa maksaa niistä lennoista... hohhoijaa...

Anyways, tänä aamuna sit ois pitäny lähteä hyvissä ajoin, kun äiti ja isä aikoivat siis lähteä samantien ajamaan kans etelään päin, eikä meillä tietenkään illalla vielä ollu kaikki pakattuna ja valmiina, kun oltiin aateltu lähteä ajamaan vasta tänään iltapäivällä. Kiireessä sit kerättiin kaikki kamat ja jälleen kerran mun isä taas viivytteli ja oli siis sekunneista kiinni, että päästiin vielä lennolle mukaan!! Check-in tiskin täti sanoi jo heti kun tulin, että ei pääse enää, mutta näytin varmaan tosi epätoivoiselta ja kun pyysin, niin lupasi vielä kysyä portilta. Kyseli radiopuhelimella ja sieltä vielä kysyttiin kapteenilta, joka ONNEKSI lupas vielä ottaa kyytiin, jos juostaan! Niin sit juostiin. Jouduin jättämään vaunut ja laukut äitin ja isän kuljetettavaksi, kun niitä ei enää koneeseen saanut, mutta mä ja Olivia sentään päästiin kyytiin.

Olivian eka lentomatka meni hienosti, ei kiukutellut yhtään ja korvatkin ilmeisesti pysyivät auki, kun ei valittanut. Ja oli niin ihanaa olla kotona jo iltapäivällä tänään. Olivia on jo nukkumassa ja mun pitää ihan oikeesti mennä nyt suihkuun ja sit kans nukkumaan, kun väsyttää taas niin julmetusti, mutta aattelin nyt päivittää näitä kuulumisia tänne.

Mökillä ja sukulaisten kanssa Olivialla meni hienosti myös. On se niin kiltti tyttö! Ei vierastanut ketään ja hymyili vaan kaikille. Olivia ei juttele ihmisille, joita se ei vielä oo nähny tai joita se ei oikein tunnista, mutta kunhan on vähän tutustunut, niin jokeltelu alkaa.

RK78 tais kysyä siitä korvikkeesta: meillä syödään NANia ja vieläkin sitä ykköstä. Neuvolatäti viimeks 4kk käynnin jälkeen sanoi, että vielä jatketaan ykkösellä. Kysyn nyt sit ens viikolla kun on se 5kk käynti, että joko vaihdetaan kakkoseen tai annetaan lisäksi jotain muuta. Raportoin sitten.

Ja siitä sormiruokailusta: mä olin kyllä kans ihan ajatellut soseita, mutta täytyy myöntää, etten kyllä tiedä oikeastaan yhtään mitään koko sormiruokailuaiheesta. Pitäis vissiin tutustua siihenkin, jos vaikka sais jotain ideoita itellekin käyttöön.

Ja tää oli nyt sit jaaritusten JAARITUS, eli taisin tättärä päihittää jopa sinut! :DD Noh, lukekoon ken jaksaa. :)
 
Vastaan vielä peekaylle tänne huhtikuun puolelle.

Ihanaa kuulla sinusta peekay. <3 Täysin ymmärrettävää, ettet ole jaksanut/ehtinyt/pystynyt täällä kirjoittelemaan. Silti ihanaa kuulla, että asiat ovat ok. Ei varmaan edes voi käsittää tuota sinun olotilaasi... Itse olen väsynyt jo vauva-arjesta, mutta uusi raskaus siihen päälle niin kyllä se varmasti on ihan eri asteen väsymystä. Jonkin verran varmaan arkea helpottaa kun pääset muille kertomaan asiasta. Tsemppiä!
 
Takaisin
Top