Helmikuun höpinät

Pahoittelut Millie :sad001
 
Voimia millielle!

Huhhuh. Eilen vietettiin sukulaisten kanssa miehen 30v synttäreitä. Onneksi on ohi. :D

Ja tää viikko ollut töissä vaan aamuvuoroa, ei enää passaa mulle yhtään. Tuplaten väsyneempu, tuplaten kipeämpi. :sad001
mä en vaan jaksa! Onneksi on viikonloppu vapaa ni saa levätä..
 
Heii ootteko te syöny foolihappoa? Neuvolassa mua käskettiin syömään sitä ja d-vitamiinia. Jostain luin tästä foolihaposta et sitä tarvis syödä vaan ekalla kolmannella?? Mitäs te sanotte asiaan, oisko tietoa :)
Entä mitä muita lisiä syötte?
 
Rass, joo, foolihappo vaikuttaa nimenomaan siihen selkärankahalkion sulkeutumiseen, ja se tapahtuu ekalla kolmanneksella. Se on tosi tärkeetä sillon.

Ite meinaan syödä ton liuskan nyt loppuun ja sit jatkan normaalilla b-vitamiinilisällä. Foolihappohan on siis b-vitamiini :) Eli vesiliukoinen, joten ei haittaa, vaikka sitä söisi "liikaa".
 
Mun vitamiinit ja muut:
- omega3 viis päivässä
- maitohappo
- b
- d
- c
- magnesium 100mg, neljä päivässä
- sinkki joskus kun muistan :D
 
Jostain luin, että seitsemänteen viikkoon mennessä se on kaikkein tärkeintä. Sen jälkeen ei kai vaikuta niin kovasti vauvan kehitykseen. Kuitenkin sitä suositellaan syömään loppuun asti, koska se ehkäsee ennenaikasta syntymistä. Kuitenkin eniten vauvan kehitykseen kai vaikuttaa se, mitkä foolihappopitosuudet on jo sillon, kun vauva saa alkunsa. Punasolut ku elää kolme kuukautta, niin pitäis kolme kuukautta ennen raskautta niitä syödä, jotta olis pitosuudet kunnossa vauvaa ajatellen. Enpä ole aiheeseen näin tarkasti perehtyny ikinä, vaikka jo odotan neljättä lastani. Hups, en siis todellakaan ole foolihappoa syöny ennen raskauksia sen enempää kuin monivitamiinissani on. Taisin jostain raskausvitamiinista katsoa, et oli 400 yksikköö foolihappoo ja noissa mitä mä syön niin on vaan 100. Kääks. Aemmin oon vaihtanu raskauden alus heti raskausvitamiineihin, tällä kertaa olen jatkanu vaan noilla mitä muutenkin syön... apuva!
 
Okei kiitti typyt :) ehkä mä sit syön ton purnukan loppuun. Lähinnä mua mietitytti se kun en muista niitä syödä koskaan :-D :sad001 et jos se on vielä yhtä tärkeetä niin pitää jotain keksiä että ne menee tosta keittiön tasolta suuhun saakka :p
Mut ei kait täs mitään isompaa hätää ole vaikkei niitä ois syönyt yhtään. Kun eihän sitä aikanaan mitään lisävitamiineja ollut edes olemassaan ja terveitä lapsia syntyi ^_^
 
Voi Millie otan niin osaa suruusi :'(
Kovasti voimia teidän perheelle :Heartred
 
Juu, eiköhän toi vähäinenkin foolihappo oo parempi ku ei mitään.. paljonko ihan pelkäs foolihappo pilleris sitä on?
 
Juu totta :) tossa mitä mä syön, on 400mikrogrammaa per tbl.
 
Mä oon raskauden alusta lähtien syönyt vaan mammavitamiinia. Mitään muuta extraa en ole syönyt, koska foolihappoa on tuohon lisätty ja ravinnosta uskon että saan riittävästi :)
 
Jostain luin, että seitsemänteen viikkoon mennessä se on kaikkein tärkeintä. Sen jälkeen ei kai vaikuta niin kovasti vauvan kehitykseen. Kuitenkin sitä suositellaan syömään loppuun asti, koska se ehkäsee ennenaikasta syntymistä. Kuitenkin eniten vauvan kehitykseen kai vaikuttaa se, mitkä foolihappopitosuudet on jo sillon, kun vauva saa alkunsa. Punasolut ku elää kolme kuukautta, niin pitäis kolme kuukautta ennen raskautta niitä syödä, jotta olis pitosuudet kunnossa vauvaa ajatellen. Enpä ole aiheeseen näin tarkasti perehtyny ikinä, vaikka jo odotan neljättä lastani. Hups, en siis todellakaan ole foolihappoa syöny ennen raskauksia sen enempää kuin monivitamiinissani on. Taisin jostain raskausvitamiinista katsoa, et oli 400 yksikköö foolihappoo ja noissa mitä mä syön niin on vaan 100. Kääks. Aemmin oon vaihtanu raskauden alus heti raskausvitamiineihin, tällä kertaa olen jatkanu vaan noilla mitä muutenkin syön... apuva!

Eihän kaikki, jotka ei yrittämällä yritä lasta, välttämättä edes huomaa raskautta esim. ennen 7. viikkoa jos oireita tms ei tuu ja menkat vaikka on epäsäännölliset. Jotenkin en usko että se lapsen kehitys siitä jäis kiinni.. :) Tokihan se hyväksi varmasti on. Itse luotan monipuoliseen ruokavalioon ja D-vitamiinia yritän muistaa ottaa lisäksi.
 
Ihan totta. Oikestaan varmaan hyvinhyvin harva syö sen kolme kk ennen raskautumista foolihappoja :D Ja taitaa olla melko harvinaisia noi vakavammat haitat, mitä ehkä foolihappo olis saattanu estää.
 
Itse söin foolihappoa erikseen ennen raskautta pari kuukautta, purkki loppukin sopivasti samaan aikaan kun huomasin olevani raskaana ja sen jälkeen siirryin raskausvitamiineihin (Multivita raskaus ja imetys), joissa on myöskin foolihappo mukana.
Lisäks on Multivita Omega raskaus, D-vitamiinia, maitohappoa, välillä C-vitamiinia ja välillä kalkki-magnesiumlisää jos tuntuu että ruoasta ei ole saanut tarpeeksi.
 
Takaisin
Top