Helmikuun hölinät

Kuuurankukka

Jostain jotain jo tietävä
Helmikuulle ei omaa ketjua ollut jossa voi jutella niitänäitä, joten päätin luoda sellaisen. :)

Mulla on menossa nyt rv 9+4 ja aika tuntuu menevän vauhdilla. :) Ar-ultrassa olen jo kaksi kertaa käynyt ja lääkäri näki rv 8 ainakin hermostoputken sulkeutuneen. Kaikki siis hyvin tällä hetkellä. :) Olen taipuvainen huoliajatteluun ja menetyksen pelko on valtava. Tässä raskaudessa olen jotenkin "unohtanut" koko odotuksen. Se on varmaan tämän raskauden suojatumiskeino ahdistukselta ja peloilta. Minulla on siis v. 2014 syntynyt taapero ja hänen odotus oli yhtä paniikkiahdistusta koko 9kk, vaikka mitään poikkeavaa ei ollut.

Onko teillä muilla mielen päällä jotain?
 
En löytänyt tänäänkään sydänääniä, rv 9+0. Huolestuttaa se hieman, vaikkakin olisi ihme kuulla jo nyt tolla laitteella.
 
Minäkään en ole niitä enää rv8+5 jälkeen löytänyt.. :sad001
 
Mä en ole pariin päivään yrittänytkään etsiä, jospa tänään kokeilis.
Älkää huoliko! Haaveilija, sullahan oli joku vanha doppleri muutenkin :) ja elaffy, sikiö on kumminkin niin pieni vielä, jospa pian taas äänet löytyy ♡

Mua jotenkin rauhoitti tosi paljon eilinen pöntön halailu, ehkäpä kaikki on kuitenkin ihan hyvin :) Minua siis huoletti kun oireita ei ollut niin paljoa kuin aiemmissa raskauksissa (joissa paino alussa tippunut pahoinvoinnin vuoksi) eli siksi tuo oksentelu nyt lohduttaa :shy:
 
Elaffy, sullahan oli kaksosten kanssa toisella istukka edessä? Muistatko kuulostiko sydänäänet "normaaleilta" kun ne löysit vai oliko jotenkin erilaiset? Mietin vaan kun kokeilin äsken etsiä ääniä ja kuului selkeästi ja todella kovaa virtausääniä ja ihankuin siellä seassa olisi hiljaa jumputtanut :s dopplerikin rekisteröi sykkeen näyttämällä lukemaa näytössä mutta tosiaan mitään tasaista selvää pampatusta ei kuulunut.
 
Istukan äänet kuuluivat B tytöllä niin vahvoina, että en sikiön sykettä saanut useinkaan kuuluviin. Piti yrittää saada jostain reunalta kuunneltua, jolloin äänet tietysti olivat huonot tai kuuluivat siis huonosti. En kovin aikaisin niitä saanut edes kuulumaan..
 
Kiitos vastauksesta! En siis tiedä edes missä istukka on mutta jos kokeilen jotenkin sivulta kuunnella seuraavaksi :) Onneksi neuvola on kuitenkin puolentoista viikon päästä, siellä toivottavasti kuuluisi viimeistään jotain.
 
Osaako joku sanoa että jos istukka on aiemmin ollut edessä niin tuleeko se todennäköisemmin uudessakin raskaudessa eteen? Vai onko se ihan sattumanvaraista? Esikoisesta en löytänyt papereista tietoa istukan paikasta, mutta kuopuksella oli edessä.
 
Osaako joku sanoa että jos istukka on aiemmin ollut edessä niin tuleeko se todennäköisemmin uudessakin raskaudessa eteen? Vai onko se ihan sattumanvaraista? Esikoisesta en löytänyt papereista tietoa istukan paikasta, mutta kuopuksella oli edessä.

Sattumanvaraista. Toisaalta joidenkin äitien kohtu saattaa olla rakenteeltaan sellainen, että istukka parhaiten tulee eteen tai taakse. Mutta istukkahan kiinnittyy aina eri kohtaan, kuin missä edellisessä raskaudessa on ollut.
 
Sain postia naistenklinikalta tänään, soittoajan tän kuun loppuun ja pitäisi käydä labrassa ennen sitä. Mutta kun ei mulle oo ollenkaan kerrottu mitä toi koskee, mun kilpirauhassairautta vai?? kiva mennä labraan kun ei tiedä miksi. Koska mun kilpparipaperit lähti kättärille eikä naistenklinikalle. Samoin sain kesäkuulle ajan erikoislääkärille, myös naistenklinikalle tietämättä miksi ihmeessä..pikkasenko häiritsee mitä miksi häh täh :grin
 
Sain postia naistenklinikalta tänään, soittoajan tän kuun loppuun ja pitäisi käydä labrassa ennen sitä. Mutta kun ei mulle oo ollenkaan kerrottu mitä toi koskee, mun kilpirauhassairautta vai?? kiva mennä labraan kun ei tiedä miksi. Koska mun kilpparipaperit lähti kättärille eikä naistenklinikalle. Samoin sain kesäkuulle ajan erikoislääkärille, myös naistenklinikalle tietämättä miksi ihmeessä..pikkasenko häiritsee mitä miksi häh täh :grin

Ite oon ymmärtäny, et ne antaa ajan erikoislääkärille sinne minne mahtuu. Mulla "laitettiin" esikoisesta paperit naikkarille, mut kättärillä oli kaikki käynnit. Nyt "laitettiin" kättärille, niin naikkarille kaikki ajat kesäkuulle asti. Uskoisin, että kaikki husin lähetteet menee jonkun keskuksen kautta, josta laitetaan eteenpäin harkinnanvaraisesti. Uskoisin vahvasti, että noita kilpparijuttuja on, koska tuskin sulle muita lähetteitä sinne on laitettu sun tietämättä. :grin
 
Ite oon ymmärtäny, et ne antaa ajan erikoislääkärille sinne minne mahtuu. Mulla "laitettiin" esikoisesta paperit naikkarille, mut kättärillä oli kaikki käynnit. Nyt "laitettiin" kättärille, niin naikkarille kaikki ajat kesäkuulle asti. Uskoisin, että kaikki husin lähetteet menee jonkun keskuksen kautta, josta laitetaan eteenpäin harkinnanvaraisesti. Uskoisin vahvasti, että noita kilpparijuttuja on, koska tuskin sulle muita lähetteitä sinne on laitettu sun tietämättä. :grin

Kiitos, tää selvensi paljon :grin

Toivottavasti tulee kyllä lisää aikoja, ei kai ne nyt vaan kahta kertaa kontrolloi tota kilpirauhasta :bored:
 
Mun mielestä ystävälläni seurattiin sillon, kun todettiin raskaus. Hällä siis tyroksiini käytössä. Sitten ehkä pari kertaa raskauden aikana kävi labrassa ja vielä synnytyksen jälkeen kerran.
Mulla veriarvoja ja lääkearvoja seurattiin sairauden takia kaksi kertaa raskauden aikana, kun lääkeannos pysyi samana koko raskauden ajan. Nyt tuli kirjeitse yksi aika kesäkuulle. Ei onneksi tarvitse koko ajan rampata.
 
Sattumanvaraista. Toisaalta joidenkin äitien kohtu saattaa olla rakenteeltaan sellainen, että istukka parhaiten tulee eteen tai taakse. Mutta istukkahan kiinnittyy aina eri kohtaan, kuin missä edellisessä raskaudessa on ollut.

Mulla oli istukka kahdessa jälkimmäisessä raskaudessa kohdunsuun päällä, kuitenkin enemmän ja lopulta kokonaan takana. Kuopuksen kohdalla oli rv 32+ kontrollissa jo noussut tarpeeksi, ettei ollut enää tiellä. Keskimmäisen kohdalla taas jouduin vielä rv 36+5 käymään ultrassa, jossa tarkastettiin, onnistuuko alatiesynnytys vai joutuuko sektioon istukan takia. Viimeisessä mittauksessa siis oli sentti matkaa kohdunsuulle, ja alateitse pääsin synnyttämään. Mulle jälkimmäisellä kerralla kysellessäni kaikki vakuuttivat, että tuohon ei voisi olla mitenkään taipumus, vaan että kyse on puhtaasta sattumasta. Toinen juttu on sitten se, että samoin vakuuteltiin avotarjonnan osalta, mutta kun kuopus keskimmäisen esimerkkiä seuraten nenä pystyssä ja otsa edellä tuli maailmaan, synnytyksen hoitanut kätilö sanoi, että voi olla, ja todennäköisesti on, kiinni mun rakenteesta (tilaa riittää, niin lapsen ei tarvitse tehdä jotain viimeistä käännöstä). :confused: Eli kuten lainauksessakin oli, joskus joku äidin rakenne voi kuitenkin vaikuttaa siihen, että sama kaava toistuu raskaudesta toiseen.

Harkitsen vakavasti sen dopplerin tilaamista, mutta vielä parempi olis varmaan vaan muuttaa, niin vois käydä siskolla aina ultrattavana (kiva pieni työsuhdebonus siskolla ollut omissa raskauksissa). Tosin näistä ensimmäinen selvästi helpompi toteuttaa. :grin
 
Mulle muuten sanottiin vaan neuvolasta, että 25 yksikköä pitää nostaa tyroksiinin annostusta ja samalla, kun muitakin labroja otetaan alussa, otetaan myös kilppariarvot. Sen kummemmasta seurannasta ei puhunut, mutta toisaalta en siis vielä ole käynyt neuvolassa ja mulla on aika helposti hoidettavaa mallia ollut vajaatoiminta, eli arvot pysyy kunnossa hyvin.
 
Mulla oli kahdessa viime raskaudessa istukka kohdun suulla. Onneks molemmilla kerroilla nousi tarpeeks ettei tarvinnu sektioon menna. Tais olla edessa molemmilla kerroilla myos.
 
Itsellänikin on kilpirauhasen vajaatoimintaa ja aikani asiasta naistenpolin yms kans tapeltuani, oon luottanu vain yksityisen endokrinologin hoitoon. Yksityinen kyl maksaa ain, mut eipä tarvii sit stressatakkaa niin. Mulla nostettiin just ennen hedelmöittymistä se 25mikrog. yksityisen toimesta, mitä julkisella puolella eivät suostuneet tehdä. Nyt on siitä lähtien arvot ollu hyvät yksityislääkärin mukaan ja neuvolalääkärin myönsi sen nyt myös ja verikokeet seuraavaks sit rv20 paikkeilla.
 
Jos kilpirauhassairaus ei ole mitenkään huonossa hoitotasapainossa, niin muutamat verikokeet raskauden aikana riittää seuraamaan että kilpirauhasasiat ok. Kilppariarvothan (:)) laskee normaalistikin hieman raskauden alussa, vaikka mitään kilpirauhassairautta ei olisikaan.
 
Mulla on ollut kahdessa edellisessä raskaudessa istukka edessä. Saa nähdä missä se sitten on tällä kertaa [emoji4]
 
Takaisin
Top