Hankinnat

Meillä on ollut liinojen ohella käytössä tula-merkkinen kantoreppu, siihen on saatavilla erillinen vauvatuki. Mä en saanut manducaa oikein säädettyä itselle sopivaksi, mutta taisi olla lähinnä uuden karheutta. Tukihenkilön luona kun vanha manduca oli oikein hyvän tuntoinen :-) Trikooliinan jälkeen tukkäsin kovasti tsi wrap taista. Se oli mun mielestä pehmeämpi pienelle (ja itsellekkin) kuin reppu. Helppo käyttöinen ja samalla oppi salaa kiristelemään myös kantoliinan ;-) Vielä "reppumaisempi" käyttö olisi ollut ring taissa, vaikka siinäkin on kuulemani mukaan kantoliinan käyttömukavuus, itse en ole vielä ehtinyt omaani surauttaa valmiiksi kokeilua varten. Myöskin neliöliina houkuttaisi kovasti... Pitäs varmaan vaan ottaa paljon särkylääkettä joku päivä, että pystys ommella näiltä liitoskivuilta ;-)
 
Muistakaas sit, et trikoisella eli sillä joustavalla liinalla voi käyttää ainoastaa kietasuristi 2 sidontaa. Kudotulla on sit paljon vaihtoehtoja...
 
Mie oon ruvennut miettimään liinan tai repun hommaamista. Mut yhtään en tiedä viel et kumman hommais. Aiemmin en ole kumpaakaan käyttänyt. Onneks täs viel on aikaa pähkäillä kumnan hommais. ☺
 
Esikoisen aikaan hommasin kantorepun mut kerran kokeilin ja neiti viihty paremmin sitterissä ja kantoreppu on viel tallessa joten katsotaan ku on syntyny et pitääkö liina ostaa :)
 
Meilläkin on ehkä hieman tilanpuutetta havaittavissa. Olen yrittänyt siivota kaappeja, mutta vaikka kamppeita menee kellariin ja kierrätykseen, niin silti ne kaikki hyllyt ja laatikot on kuitenkin edelleen täynnä. Ei voi kuin ihmetellä, että miten kummassa se kaikki tavara on aiemmin sinne mahtunut! :wideyed:
 
Kannattaa Tiita kattoa jos paikkakunnalta löytyy kantotukihenkilö. Mä olisin sillon aikanani toivonut, että olisin aiemmin uskaltanut olla yhteydessä. Kaikissa kantovälineissä on omat niksinsä ja käyttämistä helpottaa kovasti kun joku opastaa ihan kädestä pitäen, että mistä kohtaa kiristät ja millä tavalla se onnistuu parhaiten :-)
 
Soffi tällä paikkakunnalla ei ole moisia tukihenkilöitä et joutus ihan keksustaan lähteä (55km päähän) ja esikoisen aikaan totesin sitterin riitävän ihan hyvin :)
 
Kata88 voi trikooliinalla käyttää muitakin kuin kietaisuristi II... esim kehtosidonnasta on trikooliinalle sopiva muoto jossa voi vaikka imettää lasta!
 
Mut käsittääkseni siinä kehtosidonnassa on kietasuristi pohjana. Vauva vaan asetellaan eri tavalla. Kehtosidontaa ei nykyisin enää suositella. Muistaakseni saattoi vaikuttaa vauvan hengitykseen. Kehtoasennossa en oo ikinä kantanut, niin aattelin että ei mua koske,enkä sen tarkemmin perehtynyt asiaan. Muistelen vaan,et asiasta oli jo aiemminkin puhe tällä foorumilla.
 
Ostin tässä käsikäyttöisen rintapumpun itselleni ja vauvalle sinisen huovan. Onko kenelläkään kokemusta noista rintapumpuista ? Mulla periaatteessa kaksi sellaista, kun sain ystävältä hänen vanhansa ja nyt osti uuden. Samalta ystävältä sain myös itkuhälyttimen.
 
Juu ei sitä kehtosidontaa enää suositella, mutta mä en nää miksi sitä ei voisi käyttää, jos on tarpeeksi tarkka vauvan asennon suhteen. Monia ohjeita aiheeseen liittyen lukenu/katonu myös ulkomaisia ja niissä on tosi tarkkaa sanottu miten sen vauvan pitää siinä olla ja että pitää usein tarkistaa, et pää on oikeessa asennossa, ja vauva oikealla korkeudella. Ja vaikka vauva nukkuisi, täytyy silti muistaa tarkistella asentoa uudestaan.
 
Minuakin kiinnostaisi nämä rintapumppuasiat. Kannattaako sellainen hankkia? Sähkökäyttöinen vai ei?
 
Sähkökäyttöiset rintapumput on aika kalliita. Niissä on iso hintahaarukka, mutta en tiedä kumpi on parempi käsikäyttöinen vai sähkökäyttöinen.Ystävälläni ollut käsikäyttöinen ja ilmeisesti pärjännyt sillä. Mulla on kyllä isommat rinnat kuin hänellä, että mahdonko saada käsikäyttöisellä pumpattua tarpeeksi maitoa. Sitä tarttee sitten kokeilla, kun on ajankohtaista.
 
Mulla on entuudestaan kaksi rintapumppua (käsikäyttöisiä). Toisella pystyy pumppaamaan yhdellä kädellä samalla kun syöttää vauvaa toisesta rinnasta, mutta se ei ole niin tehokas kuin toinen jonka käyttö vaatii molempia käsiä. Rintojen koko ei vaikuta siihen millaisella pumpulla ja miten paljon maitoa saa pumpattua. Nännin koko vaikuttaa siihen minkä kokoinen sen rintaa vasten tulevan osan pitää olla. Jos on liian pieni, hiertää nännin rikki. Mun molemmat pumput on ihan sattumalta Medelan ja ne on toiminut hyvin. Mulla oli myös sähköinen pumppu, mutta musta se oli turhan äänekäs eikä ollenkaan niin tehokas kuin noi käsikäyttöiset. Pumppu on mun mielestä hyvä sijoitus :) saa evästä jemmaa jos itellä on meno jonnekin ja saa sit alun pingotuksia pumpattua veke :D
 
Rintapumppu kannattaa miettiä valmiiksi, mutta en ostaisi ennen kuin tulee tarve. Kaikki ei todellakaan tarvi. Ja kaikki eivät myöskään saa pumpulla mitään irti vaikka maitoa heruisi vauvalle paljonkin. Mulla on ollut käsikäyttöinen pumppu aina. Se kannattaa katsoa, että olisi sellainen mitä voi käyttää yhdellä kädellä. Mulla on Aventin joku n. 50e maksava ja oon tykännyt. Lansinohin käsikäyttöistä pumppua kehuttiin myös kovasti nelisen vuotta sitten ainakin.
 
Mulla on pumppu ollut tosi tärkeä kun noi allergikot on elänyt noin vuoden ikään äidinmaidon (oon ollut tiukalla ruokavaliolla) varassa ja syöneet tiuhaan eli ilman pumpattua maitoa en olisi päässyt edes kaupassa käymään yksin.
 
Kehtosidontaa ei suositella käytettäväksi kahdesta syystä. Ensinnäkin kehtosidonnassa vauva ei ole suositellussa sammakko-asennossa vaan epäsymmetrisesti kylki kantajaa vasten. Toinen, itseäni enemmän huolestuttava seikka on juurikin se vauvan hengitysteiden mahdollinen tukkiutuminen. Jos vauvan leuka menee kovin lyttyyn rintakehää vasten, saattaa hengittäminen olla vaikeaa tai jopa estyä. Tosin käsittääkseni tätä on tapahtunut enimmäkseen kantopusseissa, joissa vauva on monesti aika alhaalla ja joskus ihan uppeluksissa. Itse olen kyllä sen verran vainoharhainen, että en uskaltaisi riskiä ottaa.

Ja trikooliinalla tosiaan pitää ihan turvallisuuden kannalta olla aina vauvan päällä 3 kerrosta kangasta, eli käytännössä sillä käytetään aina kietaisuristi2 sidontaa. Ohjeissa oleva kehtosidontakin on tosiaan tämä sama sidonta, mutta vauva vain asetetaan sinne makuulle. Ainakin Tricot Slenin mukana tulevissa ohjeissa on opastettu sekä kehtosidonta että selkäsidonta, vaikka kumpikaan ei ole suomessa mitenkään suositeltua.
 
Vihdoinkin rattaat hommattuna, vaikka jo pitkään olen ollut Brio Happyihin kallistuneena. Piti vaan ensin päästä liikkeeseen naapurikaupunkiin vähän vaunuja hypistelemään ja toteamaan valinta hyväksi. Vaikea kyllä oli ajatellakaan mitään muuta, kun Happy Briot ovat tällä hetkellä niin huikeassa tarjouksessa, itse saatiin liikkeestä upouudet rattaat kovalla kantokopalla 450 euron hintaan. Myyjäkin sanoi, että aika ylivoimainen hinta-laatusuhde noissa tällä hetkellä. Ja mitä hypistelin samantyyppiseen käyttöön sopivia mutta kalliimpia vaunuja, niin tuntuivat aikamoisilta panssarilaivoilta Brioihin verrattuna. Happy Briot tuntuivat äkkiseltään ihan riittävän vakailta, mutta kuitenkin keveiltä työnnellä.

Myös Manduca-kantoreppu tarttui matkaan. Kokeiltiin sitä muovivauvalla (ihan vauvan painoisella) ja tuntui älyttömän hyvälle ilman tarkkoja säätöjäkin, tuskin tunsin että mitään roikkui rinnuksilla. Voikun nyt tuo oikea vauvakin viihtyisi siinä!

Nyt tarvittais vielä sitteri, vähän täydennystä vaatevarastoon (mm. äippäpakkauksen talvivaatteita pienempiä lämmikkeitä), käyttötavaraa (vaipat ja sen sellaiset), itkuhälytin ja rintapumppu. Rintapumppu ois meillä aika ehdoton juttu ainakin kokeilla, kun mies ois valmis vaikka äidiksi rupeamaan ja pitäneekin ison osan vanhempainvapaista. Hoitopöytää en edes harkitse, sillä en mitenkään jaksa kuvitella vaihtavani vaippoja pääasiassa makkarissa kun on iso kylppäri yläkerrassa aivan makkarin vieressä.
 
Mä ostin tänään HH:sta liberon vaippoja kun oli tarjouksessa 20€ 2pkt ja sain vielä kaupan päälle 2pkt kosteuspyyhkeitä ja samalla ostin myös paketin tutteja. Pakko koettaa hankintoja tehdä vaik pelottaa ettei myttyrää koskaan syliin saada.
 
a78fc431d0caea658e48a8e91ea768b1


Tälläsiä tälläkertaa :D joo mulla on pienimuotoinen tähti vetissi :D
 
Takaisin
Top