Hankinnat vauvalle

Tässäpä sitä onkin mietittävää kun itse odotan esikoista ja miehenkin edellisestä suhteesta tyttö jo 16v 😄🙈 Jotain on jo mietinnässä alkuun:
- Suvun vanha kehto tulee ensi sängyksi
- Vaunut ostetaan käytettyjä (todennäköisesti Emmaljungat)
- Turvakaukalo ostetaan tutulta joka on uutena ostettu heidäb nykyiselle vauvalle

Vaatetta ja muuta pyritään kans hankkimaan mahd paljon kirpputoreilta. Jotain uutta pitää kuitenkin söpistellä 🥰 Ja otetaan äitiyspakkaus 👍
 
Juuri tein viikonloppuna listaa, mitä tarvitaan. Tähän mennessä tiedossa on
- sänky ja vaunut ystävältä
- rintapumppu ja sängyn reunapehmuste siskolta

Hieman jo innostuneet ystävät ovat lahjoittaneet pientä vaatetta (❤️❤️) ja puhetta on ollut myös kävelytuolista ja turvakaukalosta.
Itseä helpottaa tieto, ettei kaikkea tarvitse ostaa uutena, kun lähipiiristä löytyy pienten lasten vanhempia, joilta voi ostaa hyväkuntoisia ja vähän käytettyjä tarvikkeita ❤️
 
Onkohan jossain internetissä listaa mitkä olis perustarpeita ja määriä mitä vauvalle tarvitaan. En oikeen tykkää turhasta tavarasta ja pelkään, että ensikertalaisena haksahdan johonkin turhuuksiin. Toki ymmärrän, että ihmiset kokee eri asiat tärkeiksi, mut olis ainaki tämmöselle ensikertalaiselle hyväksi avuksi. 🙈😅

Oon nyt alottanu muistilistan missä lukee pelkästään unipussi. 😅🙈 Täytyy tossa vuoden vaihteen jälkeen kun kerrotaan yleisölle katsoa mitä saadaan sukulaisilta ja ystäviltä.
 
Mä uskottelen itselleni etten oo vielä alkanu kattoo mitään, vaikka tiiän et haluisin esim. ne cybexin hiton kalliit sähkövaunut ja kantorepunki oon jo aika pitkälti valinnu 😂 Puhuttiin puolison kanssa, et ennen vuoden vaihdetta ei mietitä hankintoja ollenkaan. Koen et on ollu hyvä päätös, koska mä en todennäkösesti pysty tekeen sitä maltillisesti vaikka haluisin, ja se pakonomanen googlaaminen on aika rankkaa.

Mekin ollaan ensikertalaisia ja joku tommonen @Mimosa_ :n kyselemä lista olisi varmasti hyödyllinen. En kans tykkää ylimääräsestä tavarasta ja haluisin pyrkii siihen et olis etukäteen vaan perusjutut ja loput hankittaisiin tarpeen mukaan, _mutta_ sit ensikertalaisena ei oo mitään käsitystä niistä omista preferensseistä. Että mun perusjuttu voikin olla jonkun turhake ja päivastoin 😂

Jotain saatetaan saada mun serkuilta, kun toisilla nyt 9kk ja toisilla 2kk vauvat, mut nääkin selviää sit myöhemmin kun julkistetaan tilanne 😊
 
Meillä on aikalailla kaikki valmiina periaatteessa, isommilta jäänyt yli juttuja ja tuli noiden parin keskenmenon aikana jo hankittua lisää.
Jotain söpöä vaatetta haluaisin vielä. Ostan uutena, jos en löydä söpöjä kirpputorilta. Oon katellut HM:n tuotantoa ja siellä Giraf vaatteet on ollut minusta just niitä söpöjä joihin sitten varmaan haksahdan lopulta.
Aivan ne pienimmät vaatteet mitä meiltä löytyy ovat aika neutraaleja, joten sukupuolen varmistuttua sitten jotain joko prinsessan tai prinssin söpöilyvaatteita muutamia.

Vauvalle haluaisin villaisen petauspatjan ja pellavaisen sängynverhon. Lisäksi muutenkin villaisia tuotteita vauvalle haluaisin lisää. Kesävauva ja ohuet merinovillat, ihanaa 🥰

Niin ja tuplavaunut.🤗 Meillä 3 ja 6 vuotiaat viihtyvät vielä vaunuissa. Jakavat normi vaunut millon mitenkin siinä istuen. Tuplavaunut tulee tarpeeseen, mutta käytettynä ne olis tarkoitus hankkia.

Niin, ja mun mies ilmoitti tänään, että ostaa mulle oman auton. 🥲 Hän käyttää omaansa päivät ja myös viikonloppuisin on säännöllisesti autolla menossa pidempiä aikoja. Haluaa helpottaa mun arkea lasten kans, kun hän itse ei ole paikalla. En vielä ihan ymmärrä, että mulle oma autoko? 🫢💖
 
Muokattu viimeksi:
Heips 2023 vuoden kesäkuisista huutelen, oon tehnyt listaa meidän ensimmäisistä kuukausista ja mitä tuli käytettyä/ollaan todettu hyödyllisiksi. Lisäksi mitä koin hyvänä olla synnärillä mukana. Voin laittaa listat teille tänne, mikäli kiinnostusta on ☺️
 
Heips 2023 vuoden kesäkuisista huutelen, oon tehnyt listaa meidän ensimmäisistä kuukausista ja mitä tuli käytettyä/ollaan todettu hyödyllisiksi. Lisäksi mitä koin hyvänä olla synnärillä mukana. Voin laittaa listat teille tänne, mikäli kiinnostusta on ☺️
Oi, kiinnostaa 🤩
 
Heips 2023 vuoden kesäkuisista huutelen, oon tehnyt listaa meidän ensimmäisistä kuukausista ja mitä tuli käytettyä/ollaan todettu hyödyllisiksi. Lisäksi mitä koin hyvänä olla synnärillä mukana. Voin laittaa listat teille tänne, mikäli kiinnostusta on ☺️
Laita ehottomasti! 🤩
 
Tässä on asioita mitä me ollaan koettu hyväksi. Varsinkin jos ei halua ennakkoon kauheasti hommata turhia asioita.

Mikäli imettää, niin itse oon tykännyt ihan kunnon imetyspaidoista. Toki kesällä oli niin kuuma, että oltiin paljon iho kontaktissa.

Synnärille:
- Eväitä (helppoa syötävää mm. Lasten Smoothie pusseja, proteiini patukoita, urheilujuomia ym. Mitä tekee mieli) sairaalassa saa 5krt/pvä ruokaa. Itsellä ei pahemmin nälkä ollut
-Juomapullo pillillä, helpottaa juomista huomattavasti, synnytyksessä, sen jälkeen kun imettää samalla.
- tabletti, kirja tms. Jotain millä viihdyttää itseään avautumisvaiheessa. Itse katsoin sarjoja tabletilta, vei ajatuksia muualle
- Sandaalit/helpot kengät laittaa jalkaan sairaalassa ollessa ja kotiutuessa
- Puolisolle ruokaa/välipalaa, vaatteita ym. Saa vasta ruuat kun perhehuoneessa/hotellissa

Kotiutuessa/kotona:
- Erilaisia siteitä, mahdollisesti aikuisten vaippoja. Jos runsasta jälkivuotoa
- valmista ruokaa kotona, energiapotoista (jos imettää)
-Buranaa, Panadolia ja peräpukama voidetta
-Cuplaton tippoja, vauvan vatsavaivoihin

Käytetyimmät tuotteet vastasyntyneen kanssa:
1. Rintapumppu (Horigen 2nd gen, hands free)
2. Alipainepumppu (Elvie)
3. Terapialämpöpussit rintoihin (Lansinoh Therapearl)
4. Imetysliivit (Bravadot 3kpl, kasvaa 1-2 kuppikokoa, Lindex 2kpl yöksi) ja liivinsuojia (Lansinoh, hyvän muotoiset, mukavat päällä. Useampi pari kannattaa olla)
5. Kietaisubodyt (helppo pukea päälle, muutama koko 50, isommat ja välikoolliset liian suuria)
6. "Haalarit" (muutama koko 50, helppo pukea ja riisua)
7. Swaddle up, useampi (puklut, vaipasta ohivuodot ym.)
7. Kapalo/t (Lodger), rauhoittumiseen
8. Stokken newborn istuin (voi olla pöydässä seurana kun syödään)
9. Villasukkia, pitkillä varsilla
10. Harsot n. 10kpl (pestään jatkuvasti)
11. Tuttipullo (Nam antikokiikki, mikrossa desinfioitava)
12. Tutti (Bibs, Lovi ym. Meillä testattiin n 6 eri merkin tuttia, lopulta lovi kelpasi. 3kk ajan systemaattisesti annettiin tuttia, nyt kelpuuttaa tutin useimmiten)
13. Sivuvaunusänky, helppo nostaa omasta sängystä sängylle yösyötölle
14. Vaunut
15. Kaukalo
16. Rintamaidon säilyttämiseen (herobility ruokapussit, menevät tiskikoneeseen ja voidaan uudelleen käyttää. Kun ei enään maitoa tarvitse niin voi laittaa soseita/smoothieta)
17. Peitto/viltti jossa voi lattialla makoilla vatsallaan
18. Rintakumit (sairaalasta saa yhden, jos sitä tarvitaan. Kannattaa testata mikä toimii itselle parhaiten)
19. Hoitoalusta + vaihtopäällisiä/vanhoja käsipyyhkeitä ym.
20. Ekstra pyyhe vauvalle, helposti tulee pissat/kakat kylvyn jälkeen
21. Kokoon taitettava kylpyamme (stokken amme, newborn alustalla)
22. Vedenpitävä patjan suojus omaan ja vauvan sänkyyn
23. Vauvan alulakana sänkyyn parit kappaleet
24. Imetystyyny/ raskaustyyny
25. Vauvan ensilusikka (pehmeä/joustava), lääkkeen antoa varten (mm. d-vitamiini ja Cuplaton)
26. Vauvan nenäimuri elektroninen
27. Kuumemittari

Nyt 4kk iässä hankittu kantoreppu ja liina, sillä ei viihtynyt aikaisemmin niissä.

Lisäksi linkkejä, joista saa ilmaisia tuotteita:

https://babybag.fi/
https:/
/www.bambonature.fi/tilaa-maksuton-testivaippa
 
Muokattu viimeksi:
Mä oon laittanut kaiken kiertoon esikoisen vauva-ajoilta (koska ei todellakaan pitänyt tulla lisää lapsia), joten tarvitaan kaikki. Paitsi tripp trapp meillä on edelleen lapsen koulutuolina. Edellisellä kerralla ostin kaikkea ihan turhaa ja tosi paljon uutena, nyt luulen saavani lainaan kavereilta ainakin vaatteita. Aiotaan ostaa Bugaboo buffalot (jos löytyy, niitä ei saa uutena) ja mietin kovasti, että raaskinko ostaa artipoppen kantoliinan. Hoitopöytää ei tule, ensisänky varmaan vuokrataan joltain toimijalta. Mahdollisimman paljon ostan vasta sitten kun tarve ilmenee ja nekin käytettynä.

Mies olisi halunnut äitiyspakkauksen sentimentaalisista syistä, mutta viime kerrasta oppineena en sitä aio ottaa.
 
Tässä on asioita mitä me ollaan koettu hyväksi. Varsinkin jos ei halua ennakkoon kauheasti hommata turhia asioita.

Mikäli imettää, niin itse oon tykännyt ihan kunnon imetyspaidoista. Toki kesällä oli niin kuuma, että oltiin paljon iho kontaktissa.

Synnärille:
- Eväitä (helppoa syötävää mm. Lasten Smoothie pusseja, proteiini patukoita, urheilujuomia ym. Mitä tekee mieli) sairaalassa saa 5krt/pvä ruokaa. Itsellä ei pahemmin nälkä ollut
-Juomapullo pillillä, helpottaa juomista huomattavasti, synnytyksessä, sen jälkeen kun imettää samalla.
- tabletti, kirja tms. Jotain millä viihdyttää itseään avautumisvaiheessa. Itse katsoin sarjoja tabletilta, vei ajatuksia muualle
- Sandaalit/helpot kengät laittaa jalkaan sairaalassa ollessa ja kotiutuessa
- Puolisolle ruokaa/välipalaa, vaatteita ym. Saa vasta ruuat kun perhehuoneessa/hotellissa

Kotiutuessa/kotona:
- Erilaisia siteitä, mahdollisesti aikuisten vaippoja. Jos runsasta jälkivuotoa
- valmista ruokaa kotona, energiapotoista (jos imettää)
-Buranaa, Panadolia ja peräpukama voidetta
-Cuplaton tippoja, vauvan vatsavaivoihin

Käytetyimmät tuotteet vastasyntyneen kanssa:
1. Rintapumppu (Horigen 2nd gen, hands free)
2. Alipainepumppu (Elvie)
3. Terapialämpöpussit rintoihin (Lansinoh Therapearl)
4. Imetysliivit (Bravadot 3kpl, kasvaa 1-2 kuppikokoa, Lindex 2kpl yöksi) ja liivinsuojia (Lansinoh, hyvän muotoiset, mukavat päällä. Useampi pari kannattaa olla)
5. Kietaisubodyt (helppo pukea päälle, muutama koko 50, isommat ja välikoolliset liian suuria)
6. "Haalarit" (muutama koko 50, helppo pukea ja riisua)
7. Swaddle up, useampi (puklut, vaipasta ohivuodot ym.)
7. Kapalo/t (Lodger), rauhoittumiseen
8. Stokken newborn istuin (voi olla pöydässä seurana kun syödään)
9. Villasukkia, pitkillä varsilla
10. Harsot n. 10kpl (pestään jatkuvasti)
11. Tuttipullo (Nam antikokiikki, mikrossa desinfioitava)
12. Tutti (Bibs, Lovi ym. Meillä testattiin n 6 eri merkin tuttia, lopulta lovi kelpasi. 3kk ajan systemaattisesti annettiin tuttia, nyt kelpuuttaa tutin useimmiten)
13. Sivuvaunusänky, helppo nostaa omasta sängystä sängylle yösyötölle
14. Vaunut
15. Kaukalo
16. Rintamaidon säilyttämiseen (herobility ruokapussit, menevät tiskikoneeseen ja voidaan uudelleen käyttää. Kun ei enään maitoa tarvitse niin voi laittaa soseita/smoothieta)
17. Peitto/viltti jossa voi lattialla makoilla vatsallaan
18. Rintakumit (sairaalasta saa yhden, jos sitä tarvitaan. Kannattaa testata mikä toimii itselle parhaiten)
19. Hoitoalusta + vaihtopäällisiä/vanhoja käsipyyhkeitä ym.
20. Ekstra pyyhe vauvalle, helposti tulee pissat/kakat kylvyn jälkeen
21. Kokoon taitettava kylpyamme (stokken amme, newborn alustalla)
22. Vedenpitävä patjan suojus omaan ja vauvan sänkyyn
23. Vauvan alulakana sänkyyn parit kappaleet
24. Imetystyyny/ raskaustyyny
25. Vauvan ensilusikka (pehmeä/joustava), lääkkeen antoa varten (mm. d-vitamiini ja Cuplaton)
26. Vauvan nenäimuri elektroninen
27. Kuumemittari

Nyt 4kk iässä hankittu kantoreppu ja liina, sillä ei viihtynyt aikaisemmin niissä.

Lisäksi linkkejä, joista saa ilmaisia tuotteita:

https://babybag.fi/
https:/
/www.bambonature.fi/tilaa-maksuton-testivaippa
Kiitos! Hirmu hyvä listaus, enpä vielä tässä kohtaa ois montaakaan osannut itse kirjata ylös.
 
Yritän toppuutella joulukuun puolelle ennen hankintojen aloittamista, uä:n yli. Haaveilua ja pientä listausta tässä kyllä jo teen. Rattaita oon jo vertaillut.

Äitiyspakkauksen haluan. Mitään ei oo ennestään, mutta toivon saavani kirpparilta esim. vaatepuolta hankittua.
 
Meillä on kahdelta edelliseltä lähes kaikki tallessa. Eli onneksi ei ihan hirveästi tarvitse hankkia. Turvakaukalo tarvitaan, koska vanhassa menee käyttöikä (oli ennen meitä jo sukulaisella). Ja isompi auto 😅
 
Äitiyspakkausta tuskin taaskaan otetaan. Ekalle otettiin, tokalle enää ei.
 
Meidän täytyy hankkia ne tuplarattaat että pääsen lenkille sitten aikanaan 😬 asutaan semmoisten reittien varressa, että pidän lapset rattaissa niin pitkään kuin vain voin. En tiedä vielä myydäänkö sitten noi edelliset yhdistelmät vai hilloaisko niitä kun kuitenkin mahtuvat autoon, vai hankkiiko autoon sit jotkut pienet kevyet cityrattaat tuplina tai ykkösinä kauppareissuja varten. Äitiyspakkauksen suhteen aion kuosishoppailla 😅 jos on kiva ni otetaan, jos tylsä ni sit rahana. Esikoisen melkein kaikki vaatteet ja tavarat kun yhä löytyy.
 
Meidän täytyy hankkia ne tuplarattaat että pääsen lenkille sitten aikanaan 😬 asutaan semmoisten reittien varressa, että pidän lapset rattaissa niin pitkään kuin vain voin. En tiedä vielä myydäänkö sitten noi edelliset yhdistelmät vai hilloaisko niitä kun kuitenkin mahtuvat autoon, vai hankkiiko autoon sit jotkut pienet kevyet cityrattaat tuplina tai ykkösinä kauppareissuja varten. Äitiyspakkauksen suhteen aion kuosishoppailla 😅 jos on kiva ni otetaan, jos tylsä ni sit rahana. Esikoisen melkein kaikki vaatteet ja tavarat kun yhä löytyy.
Kyllä mä oon kokenut, että on hyvä että on sekä tuplat että yksilörattaat. Kuitenkin sitten voi joskus olla, että on liikkellä vaan nuoremman kanssa niin turha sillon sit tuplia lykkiä.
 
Minkähän kokosia vaatteita kannattaa ihan vastasyntyneelle hommata ja kuinka paljon, kuinka nopeasti pitää olla jo seuraavaa kokoa hommaamassa 😅 Ja tarviiko vauva sukkia, hölmö kysymys 🙈 Kun mietin onko ne asut yleensä sellasia umpinaisia jalkojen kohalta, että sukkia ei tarvii. Ja voiko kantoreppua käyttää jo vastasyntyneellä? Kun mietin että miten kauppareissut hoitaa, tuntuis että kantoreppu ois sillon kätevin.

Ite haluaisin suht säästäväisesti kaikkea hommailla, kun olen yksin odottava ja ei oikein taida lähipiirissäkään olla ketään, jolta sais halpaan hintaan tarvikkeita tai vaatteita. Ja just nuo kauppareissut, pakkohan ne on hoitaa vauvan kanssa, ja mun tekee mieli aina kaikki etukäteen miettiä tarkkaan 😅
 
Minkähän kokosia vaatteita kannattaa ihan vastasyntyneelle hommata ja kuinka paljon, kuinka nopeasti pitää olla jo seuraavaa kokoa hommaamassa 😅 Ja tarviiko vauva sukkia, hölmö kysymys 🙈 Kun mietin onko ne asut yleensä sellasia umpinaisia jalkojen kohalta, että sukkia ei tarvii. Ja voiko kantoreppua käyttää jo vastasyntyneellä? Kun mietin että miten kauppareissut hoitaa, tuntuis että kantoreppu ois sillon kätevin.

Ite haluaisin suht säästäväisesti kaikkea hommailla, kun olen yksin odottava ja ei oikein taida lähipiirissäkään olla ketään, jolta sais halpaan hintaan tarvikkeita tai vaatteita. Ja just nuo kauppareissut, pakkohan ne on hoitaa vauvan kanssa, ja mun tekee mieli aina kaikki etukäteen miettiä tarkkaan 😅
Sukkia tarvii ainakin käsiin tumpuiksi (ettei raavi, kun kynsiä ei saa heti leikata) vaikka olisikin kaikki housut umpinaisia. Luulen, että suurin osa ostaa kokoa 50, vaikka toki ne voi olla alkuun vähän isojakin. En ehkä itse ostaisi koon 44 vaatteita ainakaan etukäteen. 😊

Mä ite sekosin vähän esikoisen kanssa ja ostin ihan liikaa vaatteita ja myös todella epäkäytännöllisiä (tyyliin pään yli pujotettavia) sellaisia. Nyt aion olla viisaampi. 😅
 
Minkähän kokosia vaatteita kannattaa ihan vastasyntyneelle hommata ja kuinka paljon, kuinka nopeasti pitää olla jo seuraavaa kokoa hommaamassa 😅 Ja tarviiko vauva sukkia, hölmö kysymys 🙈 Kun mietin onko ne asut yleensä sellasia umpinaisia jalkojen kohalta, että sukkia ei tarvii. Ja voiko kantoreppua käyttää jo vastasyntyneellä? Kun mietin että miten kauppareissut hoitaa, tuntuis että kantoreppu ois sillon kätevin.

Ite haluaisin suht säästäväisesti kaikkea hommailla, kun olen yksin odottava ja ei oikein taida lähipiirissäkään olla ketään, jolta sais halpaan hintaan tarvikkeita tai vaatteita. Ja just nuo kauppareissut, pakkohan ne on hoitaa vauvan kanssa, ja mun tekee mieli aina kaikki etukäteen miettiä tarkkaan 😅
Vaatteiden määrän tarvetta voi olla hankala ennakoida; jos on kovasti puklaava tapaus (tai pahat nipat), niin vaatteita voi mennä monet päivässä, ja jos ei ole, niin samoja vaatteita voi käyttää useamman päivän, kun ei ne oikein muuten mitenkään likaannu. Kokona luulen, että 50 on aika hyvä alkuun, ellei sitten ole tiedossa, että vanhemmat ovat itse olleet kovin isoja syntyessään; siinä tapauksessa voi ne vaatteet jäädä aika vähälle. Riippuu myös, että miten reiluja vaatteita sietää lapsella. Musta tuntuu, että mä olen aina pitänyt meidän esikolle enemmän ”just sopivia” vaatteita, ja esim serkkutyttö, joka on kasvanut suunnilleen samalla käyrällä mutta pari kuukautta vanhempi, käyttää usein jopa 2 kokoa isompia vaatteita.

Vaikka vauvan vaatteissa on tuo kätevä cm koko, niin niitä vaatteita kannattaa
myös verrata toisiinsa eri kokojen välillä. Varsinkin käytetyt vaatteet voivat vähän kitsahtaa pesuissa, niin vaikka 56 koko jostain vaatteesta voi vastata toisen vaatteen 50 kokoa. Mutta samaa koko eroa näkyy myös eri valmistajien vaatteissa ihan uutenakin.

Meille kätevin kauppareissuilla on ollut vaunut (tai vaunujen kehikko + koppa, jos autolla liikkeessä). Sinne vaunujen alaosaan saa kätevästi ostoskassit (riippuen toki vaunujen mallista mikä on painoraja, meidän vaunut ovat mallia Uppababy, ja niissä painoraja yksi suurimmista, 25kg), ja kädet ovat vapaat. Meillä oli myös kantoreppu, ja vaikka siihen kuului sellainen ”infant insert”, koin sen repun tosi hankalana aivan pienen lapsen kanssa. Reppua tuli enemmän käytettyä jostain 6kk iästä lähtien, kun kannatteli itse päätään hyvin. Toisen lapsen kanssa olen ajatellut rohkaistua ja kokeilla liinaa repun sijaan. Mutta siltikin kaupassa käydessä käyttäisin vaunuja, etenkin kun itsellä edessä suunniteltu sektio, ja sen jälkeen ei voi sitä lasta enempää kannella moneen viikkoon. Ja mä olin kyllä niin huonossa fyysisessä kunnossa esikoisen syntymän jälkeen, että en olis kyllä jaksanut kantaa vauvaa ja ostoksia yhtäaikaa 🥵.

Valitettavasti sitä on kyllä hieman hankala ennakoida, että mitä lopulta tarvii ja kuinka paljon, myös uudelleen synnyttäjänä, sillä jokainen perhe ja lapsi on yksilöllinen tapaus, niin se mikä toimii yhden perheen tilanteeseen ja rutiineihin, ei välttämättä toimi ollenkaan jollekin toiselle, jolla on hieman erilainen tilanne ja ympäristö 😔
 
Takaisin
Top