FLUNSSA

Mariejohanna89

Näppärä viestien naputtelija
Moi. Minua mietityttää flunssan vaikutusta sikiöön. Kova yskä ainakin huolestuttaa kun tietää lapsen sätkivän yskiessä. Yöllä yskäsin pari tuntia. Ja välillä yskittää niin kovasti että oksennan. Kamalaa.. olen 12+1 ja kaikki oli hyvin nt ultrassa pari päivää sitten.
 
Itsellä pari viikkoa kohta flunssa ollu, alussa oli kuumetta 38 ja kauhea yskä joka lopulta painu poskionteloihin ja oli pakko syödä lääkekuuri. Päivystyksessä lääkäri lohdutti tätä hysteerikkoa ettei yskimällä voi saada keskenmenoa. Välillä oon miettiny onko kaikki hyvin. Kävin just eka ultrassa ennen flunssan tuloa. Vielä on 1,5vkoa aikaa np-ultraan ja usko on kova, että kaikki on hyvin :Heartred
 
Minulla oli esikoista odottaessa Thaimaan tuliaisina bakteeriperäinen suolistoinfektio n. rv 13 eikä siinäkään käynyt sen kummempaa. Eikä ollu ihan lievimmästä päästä, vaikkakin antibiooteilla ja nesteytyksellä pärjättiinkin.
Pikkuinen on mahassa aika turvassa eikä nuhakuumeet aiheuta mitään, oikeastaan missään raskauden vaiheessa. Eri asia on sitten virusperäiset rokot yms. joiden tiedetään vaikuttavan sikiöön.
 
Kyllä se vauveli on turvassa siellä kohdussa :Heartred
Itsellä oli ihan alkuraskaudessa influenssa jossa astman paheneminen (muutenkin vaikea astma) ja tuli sit poskiontelotulehdus ja antibiootit. kyllä sitä itsekin sillon mietti et mitenköhän vauva mut tosiaan nou hätä.
 
Mua lohdutettiin et ei raju noroviruskaan tee vauvalle mitään, se vaan kuihduttaisi minut :hungover: Yks flunssa selätetty pari viikkoa sitten. Teki vaan hyvää saada nukkua viikko. Sille viikolle oli varattu varhaisultra yksityiseltä ja bebellä oli kaikki hyvin. :)
 
Mulle iski myös flunssa pari päivää sitten. Saako mitään nenäsumutteita käyttää raskaana ollessa? Ärsyttävää kun nenä on ihan tukossa, eikä paracetamolkaan auta mulla flunssaoireisiin yhtään.
 
Mulle ainakin vinkattiin aiemmassa raskaudessa vaan semmosesta impattavasta menthol-puikosta. Ja ei siis auttanut yhtään :rolleyes: Ootko nenäkannua kokeillu? Uskoisin että siitäkin olis enemmän apua.
 
Cheveriina, mitä mä tuossa pari viikkoa takaperin räkäpäissäni tutkailin niin raskaana olevalle sopivia nenäsumutteita ei ole. Syy taisi olla se, että sumutteet supistavat verisuonia, mikä taas voi vaikuttaa istukkaan tms. Käytin sitten vaan keittosuolatippoja, vaikka eipä ne montaa hetkeä helpottaneet. :wideyed:
 
Okei, sit mennään tukkosella nenällä :/ Nenäkannua en nyt ole koittanut, mutta tuntuu että miten se vesi voi mennä läpi kun nenä on niin tukossa? Ehkäpä kokeilen niin selviää :D
 
Kyllä se suolavesi pikkuhiljaa avaa nokkaa, tuntuu kyllä inhottavalta mutta mielestäni auttaa :)
 
Suolavettä on saatavilla suihkepulloissakin. Lieneekö placebo-vaikutusta, mutta mun mielestä toimii paremmin, kuin ne "tipat" :happy:. Kannattaa raskaana ollessa niistää ahkerasti. Limakalvot kun ovat turvoksissa, niin helposti voi tulla poskiontelotulehduksiakin..
 
Itsellä vaivaa polyypit ja käytin jo ennen raskautta kortisonipohjaisia nenäsumutteita. Neuvolassa ja lääkärin kanssa erikseen oli puhetta, että niitä voi käyttää läpi raskauden mutta annostus pitää olla minimissä
 
Itsellä vaivaa polyypit ja käytin jo ennen raskautta kortisonipohjaisia nenäsumutteita. Neuvolassa ja lääkärin kanssa erikseen oli puhetta, että niitä voi käyttää läpi raskauden mutta annostus pitää olla minimissä
Minulla sama, mutta lopetin sumutteen käytön kun plussasin. En ole vielä jutellut lääkärin kanssa jatkosta. Mikä on minimiannos sinulla, jos saa udella?
 
Itse kärsin allergisesta nuhasta ja käytännössä mulla on nenä tukossa kokoajan ellen käytä kortisonipitoista nenäsumutetta. Kun sain tietää tästä raskaudesta marssin ensimmäisenä lääkäriin kysymään voinko käyttää ko. sumutetta. Lääkäri totesi että kyllä voi. Kerroin tästä myös neuvolassa niin täti alkoi epäileen ja tarkisti vielä itsekin asian, mutta totesi sitten että saa sitä käyttää :grin se on auttanut myös flunssan aiheuttamaan nenän tukkoisuuteen, mutta yritän silti pärjätä ilman mahdollisimman pitkälle ja käytän sitä vain jos on pakko.
 
Itsellä krooninen poskiontelotulehdus ja korrisonisuihkeena menee flixonase ja ohjeena 1-2 krt/pv molempiin sieraimiin. kyllä korrisonisuihkeena käyttö on ihan turvallista ja etenkin jos käyttää ns vanhempia valmisteita. itsellä dymista vaihdettiin flixonaseen varmuuden vuoksi. Eilen lääkäri tarkisti myös että esim nasolinia voi käyttää myös raskauden aikana. purkissahan lukee että neuvottele lääkärisi kanssa. keittosuolaa itse olen tähän mennessä käyttänyt suihkeena tai nenäkannulla. jos tukkosuus menee pahaksi niin sitten ehkä turvaudun nasoliniin mutta katsotaan. Ainahan parempi mitä vähemmällä lääkkeellä pärjää. on myös vaikea astma, johon paljon menee suihkeita ja välillä kortisonia tablettina. keuhkolääkärin kanssa katsottu, että lääkkeet ovat sopivimmat raskauden kans, ja pyrin pärjäämään mahd vähällä. mutta pahempi se sikiölle on jos äiti ei saa happea kunnolla :dead:
 
Oon jo toistamiseen flunssassa raskauden aikana, vaikka yleensä kiertävät taudit ei oo pahemmin minuun tarttuneet. Miten muut? Ootteko sairastaneet raskausaikana normaalia enemmän?
 
Täällä kans tuntuu taudit tulevan normaalia useammin. Alkuraskaudesta oli kunnon mahatauti ulkomailla. Sit tuli miehelle flunssa. Nyt viime viikonloppuna hän tuli taas flunssaan ja mulla alko eilen.. plääh..
 
Viime raskaudessa en ollut kipeänä, enkä nytkään ole sairastellut. Onneksi kevättä ja kesää kohti mennään. :)
 
Täällä tällä hetkellä enterorokko. Ja huomenna selviää, mikä tulehdusarvon nostanut. Ehkäpä angiina vielä päälle. Olin todella kovassa kuumeessa 1,5vrk. Lääkkeet ei kuumetta laskenut ja nyt kun kuume laski niin käsiin ilmaantuu rokot ja kurkku on tosi kipee. Onneksi on doppler, vauva on ainakin hengissä, mut mitäköhän muita riskejä näissäkin piilee. Syvä huokaus. Esikoinen on päiväkodista kantanut jos jonkin näköistä tautia ja kaikki mä imuroin itseeni. Ei toi mies näitä saa.
 
Takaisin
Top