Ensiodottajat

Mullakin on jo pari kassillista sukulaisilta saatuja vauvanvaatteita odottamassa pikkuista :) myös vaunut ja turvakaukalo on jo tiedossa, kun voi ostaa sukulaisilta käytettyinä. Ihan mukava, kun ei tarvitse kaikkea hankkia uutena. Todennäköisesti tullaan muutenkin hankkimaan paljon käytettynä tavaroita. Onko jotain sellaista, mikä kannattaa ehdottomasti hankkia upouutena?

Painonnoususta en aio ottaa stressiä, tulee sen verran kun on tullakseen ja eiköhän sen saa myös pudotettua halutessaan. Nyt oon ollut lähinnä tyytyväinen, että ruoka on pysynyt sisällä ja siitä, että olen saanut lenkitettyä koiraani itse. Mies onneksi auttoi sen kanssa pahimpina päivinä. Meinasi olla aika pahat pahoinvoinnit vielä ultraa edeltävällä viikolla ja vieläkin toisinaan pyörryttää, jos ei ole syönyt lähiaikoina.
 
Tuosta närästyksestä. Sitä on minulla ollut ihan joka päivä. Välillä pahempana välillä vähän helpompana. 
Inhottavin tunne on se, kun ei varsinaisesti esim. polttele kurkunpäätä tms. vaan minulla närästys tuntuu siltä kuin olisi rytmihäiriöitä. Olen käynyt lääkärissä asian takia, kun säikähdin, että sydämessä on jotain vikaa.
Tutkittiin tosiaan 24 h sydänkäyrän mittaamisella ja kardiologi vielä ultrasi. Sieltä sain vahvistuksen, että joitain ylimääräisiä lisälyöntejä on silloin tällöin, mutta ne on normaaleja. 

Eli kyllä minulla ainakin närästys näköjään tuntuu erilailla kuin miten normaalisti luulisi. Ja nämä oireet on olleet ainoastaan tämän raskauden aikana. Saa nähdä loppuuko "rytmihäiriöt" sitten loppusyksystä. ;)
 
TIONA:

mulle sanottiin et esim auton turvaistuinta ei kannata ostaa käytettynä varsinkaan tuntemattomalta, koska et voi olla sata varma onko se tuoli ollu kolarissa.. Jos olis ollu, ni se turvallisuus ei välttämättä olis enää niin hyvä. Mut muuten kai sitä voi ostaa käytettynä melkee mitä haluaa..

Mä ite haluun kaikki vaunut ja sitterit yms et ne on tuliterät ja viimesen päälle. :) Meneehän ne sit muillekkin vauvoille, jos niitä meille lisää joskus siunaantuu. Käytiin tos kattelemassa jo vaunuja yms kamaa ja ah miten ihania asioita sitä voiskaan ostella.. Löysin niin ihanat vaunutkin, et melkeen tekis mieli jo käydä hakemassa pois. Mut ehkä pitää vielä ootella..

Sellasta mä oon tänään pohtinu, että mitenköhän sen vauvan sängyn kanssa tekis jos käyttää sitä äitiyspakkauksesta saatavaa laatikkoa alkuun.. Siis et mistä sille jalat hommaa?? Vai ostaisko suosiolla vaan pinnasängyn heti alkuun? Mitä ootte miettiny ite?
 
Mulla on siitä erikoinen tilanne, et oon tietoisesti syönyt yli kulutuksen hmmm..tammikuusta lähtien.. Käyn salilla ja treenaan tavoitteena lisätä lihasmassaa. Ja pamahdin sit kesken massakauden paksuksi :D eli mulla on n. 6kg enemmän kuin normaalisti :DD Dietit on musta helppoja ja kun alan dietille, niin joka kerta pudotan rasvaprosentin n. 18%. Urheilijalla rasvaprosentti on n. 20-24 välillä. paino on toissijainen asia, tärkeämpää on saada se rasva pois ja säilyttää saatu lihasmassa. En ota ressiä siis nyt tästä painosta, vaikka ei mikään hehkeä olo olekaan, mut silti olen BMI luokituksella normaalipainoinen. Sovittiin miehen kaa että kun vauva syntyy, niin muutama kuukausi siitä eteenäin niin aletaan yhessä dietille :) Nyt on huomannu sen et vaik se pahin pahoinvointi alkanu helpottaa, niin jalkapäivänä tulee vielä huono-olo treenatessa, eli on pitäny väkisten vähä höllätä. Yläkroppaa treenatessa ei niinkää enää, vaik kyl siinäki sykkeet nousee välillä liikaa ja sit heikottaa. Mut pyrin pitämään ainakin samat painot ja ylläpitämään jo olemassaolevaa kuntoa :) Mut aina voi haastaa itseään, jos siltä tuntuu ja olo on hyvä.. :)
 


Ameelie kirjoitti:
TIONA:

Mä ite haluun kaikki vaunut ja sitterit yms et ne on tuliterät ja viimesen päälle. :)

Sellasta mä oon tänään pohtinu, että mitenköhän sen vauvan sängyn kanssa tekis jos käyttää sitä äitiyspakkauksesta saatavaa laatikkoa alkuun.. Siis et mistä sille jalat hommaa?? Vai ostaisko suosiolla vaan pinnasängyn heti alkuun? Mitä ootte miettiny ite?

Suurin osa varmasti myös "haluaa" toki kyllä kaikki vaunut, sitterit yms tuliterinä, mutta kaikilla ei ole siihen mahdollisuutta hinnan vuoksi.

Meillä on itsellä tarkoitus lähinnä kantaa vauvaa. Vaunujen tarpeesta emme ole vielä päättäneet. Jos jotkut hommataan, niin varmasti tulee käytetyt olemaan, sillä uskoisin niiden jäävän vähälle käytölle. Opiskelijapudjetista uudet vaunut on iso menoerä ja lisäksi pienessä asunnossa niiden säilyttäminen on hankalaa.

Koppa pitää toki olla hyvä. Sen onneksi saamme näillä näkymin käytettynä hyvältä tuttavalta, joten on varmuus siitä, ettei sitä ole kolaroitu.

Sänky on ajateltu alkuun laittaa äityispakkaukseen. Jossain netissä näin kuvan, että äitiyspakkauksen sänky oli laitettu pinnasänkyyn alkuun. Pitää miettiä, missä vaiheessa itse pinnasänkyä hankkii. Mietinnässä vaan se, että onko äityispakkauksen laatikossa sänky turhan alhaalla. Olisi hyvä, jos sen saisi jonkun tason päälle vähän korkeammalle.
 
joku kirjotteli "rytmihäiiöstä" mul on kans jtn vikaa ja lekuri aikaa veinasin varata.. joskus tuntuu et jättää lyönnin välistä tai jtn ja ehkä sekunnin et ei voi hengitttää tms :O ja kaikista rasitavin vaiva on mun reisi (nyt ku selvisin pahoinvoinnista), siinä on hieno suonikohju tai joku mistä oon valittanu 2v lekureille, mut kukaan ei ole edes katsonut sitä, sanoneet vaan että ei parikymppisille tuu veritulppia.. nyt siihen sattuu 24/7 tukisukista huolimatta ja mitä enemmän ilma lämpenee sitä enemmän siihen kolottaa, joudun käymään kymmeniä kertoja päivässä tarkistamassa vessassa ettei oo jalka turvonnu punaseks (sillon kuuelamma on veritulppa jalas) hiton ärsyttävää ku pelkään kuolemaa muutenki niin tressata koko ajan jalan takia, ei kukaan taia uskoa lekurissa et siihen oikeesti sattuu ja se on ihan tulikuuma ja pullottava joka pv, kyl se kohta pamahtaa tai jtn..
 
Joo mä myös haluaisin vaikka mitä uutena ostaa, mutta ei kannata. Vaunut ja kaukalo autoon kyllä ostetaan uutena ja oikeastaan tiedetään jo mitkä ostetaan, kun raahasin miehen kaupoille vkl :) vaatteita ja leluja on jo kasa käytettyjä ja pääasiassa aiomme ne hankkia käytettynä muutenkin. Tottakai jotain tulee ihan varmasti ostettua uutena kaupoista kanssa. Mutta ajattelin vielä ainakin pari kk vältellä kauppoja ja juhannuksen jälkeen alennuksista mennä katselemaan jos löytyisi jotain kivaa.

Sitterin sain 15 eurolla ystävältä ja samoin ostin häneltä hienon kaukalopussin. Pinnasänky ostetaan myös käytettynä sekä syöttötuoli. Lipasto vauvan vaatteille ostetaan myös uutena, koska sitä en ihan oikeasti jaksa alkaa kyttäämään joka päivä netistä/kyselemään tietäisikö joku jonkun joka haluaa myydä. Meillä kuitenkin budjetti sallii sen, että lipaston ja vaunut+kaukalon ostaa uutena, niin miksi sitten ei ostettaisi. Mutta ymmärrän hyvin teitä, jotka haluatte (tai mahdollisesti joudutte) käytettynä ostaa tavarat. Ja hyvä että joku ostaa! Pääseepähän joku toinen eroon turhasta roinasta :)

Tohon sänkyjuttuun vielä. Meillä vauva nukkuu alusta asti pinnasängyssä, äitiyspakkauksen boxi saa olla muussa käytössä.

Eikös täällä ollut muitakin tulevia perheitä, jotka asuvat kaksiossa? Ahdistaako ajatus siitä, että kohta teitä on kolme ja mihin kaikki pienen tavarat mahtuu? Vkl aikana vähän alkoi ahdistamaan, että miten helvetissä tonne makkariin mahtuu pinnasänky+lipasto, mutta pienellä mietinnällä ja mittauksella siitäkin päästiin. seuraavaksi alkoi ahdistaa olkkarin sisustus, kun meillä on avonaiset hyllyt jne. Tarvii yhteen huonekaluun ostaa ovet, ettei nappula sitten pääse räpläämään dvd-soitinta jne, kun aikanaan lähtee liikkeelle... Joo, siihen on älyttömän pitkä aika vielä, mutta tulipa vaan mieleen ettei tää todellakaan ole baby-proof tää asunto olohuoneen puolella :D
 
Höh, miksi minä en jaksa ajatella vielä nuista vauvan tarvikkeista mitään..En oo halunnu ees mitään vauvaan liittyvää ostaa, ku shoppailen mieluummin vielä itelleni, ku siihen on vielä mahollisuus ja vara. Mut käytettynä mekin kyl ne sit ostetaan, kunhan sille ajatusasteelle päästään. Minusta ne on vaan ylihintasia vermeitä (vaunut), et max. parisataa saisivat maksaa.

Meilläki on kaksio ja viel ei ainakaan ahista ajatus.. mut kyl sit varmaan ku vauva lähenee vuoden ikää ni pitää kolmio saada ja sille oma huone. En kyllä oo ees miettiny miten mitkäki tavarat mihinkää mahtuu. Pinnis nyt ehkä tulee vaan tyhmästi mun puolelle vuodetta seinän viereen. Ei sille oo muutakaan paikkaa. Ellei laita vaatehuoneeseen ;D Hehee, no joo..ehkei kuitenkaa :D 
 
Ei varmaan vielä tarvii ajatella kaikkea vauvaan liittyvää ddrops :) mulla noi asiat pyörii päässä koko ajan ja kaikki pitäisi selvittää jo nyt, kun oon niin malttamaton ja sitten toista lastaan odottava ystävä jakelee neuvoja ( ei siis ärsyttävällä tavalla vaan silleen nätisti ) ja myy heidän turhia kamoja, niin pakosti ajattelen jo kaikkea senkin takia.

Me ollaan muuttamassa pois tästä kaksiosta kunhan lapsi täyttää vuoden ja tulee 2v täyteen tässä. Voi sitten mies myydä tämän jos haluaa tai laittaa vuokralle ja myydä myöhemmin ilman noita typeriä myyntivoiton veroseuraamuksia. käytännössä muksu on vähän yli vuoden kun tästä muutetaan isompaan. Saa nähdä minne päädytään, kun on niin kalliit hinnat täällä pääkaupunkiseudulla! :/ ja tietysti olen (tai molemmat kyllä) kriittinen asuinpaikoista täällä pääkaupukiseudulla, että en mihin tahansa muuta.
 
Ja älä vaatehuoneeseen pinnistä laita :D :D meillä se tulee mun puolelle sänkyä ja kiinni meidän sänkyyn, kun sitten on vaatekaappien ovet heti seuraavana. Jää vain pieni kulkurako kaapeille, jotka peittää kokonaan yhden seinän, mutta kyllä niihin pääsee vaikka pinnis on edessä. Pitänee siirrellä sinne peränurkkaan turhimmat jutut. Siellä on nyt miehen kaapit, että varmaan hän on samaa mieltä kaappien uudelleenjärjestelystä :D toiselle puolelle sänkyä ei pinnistä voi laittaa, kun sitten tulee vetoa ikkunasta ja sänkyä ei voi kääntää toisinpäin huoneeseen, kun sitten ei mahdu lipasto. On vähän huonon mallinen toi huone...
 
Oishan se toki kiva, jos olis varaa kaikkeen uutena, toki sillon ois ees osan ostanu uutena. Olen tosin sen verran ekotyyppiä, että minusta ei kannata laittaa kaikkea uutta, kun saa vanhaa halvemmalla ja ihan yhtä hyvää on, ja joita ei monestikkaan käytetä kauaa yhellä lapsella. Vaunut olisin halunnu uuet, mutta ei ollu ekan lapsen kanssa, eikä nytkään varaa laittaa niihin montaa sataa. 

Meillä muutettiin vasta nyt kun poika on kohta kaks vee, isompaan asuntoon, kolmioon. Siltikki molemmat lapset tulevat nukkumaan meän kanssa makkarissa varmaan aika pitkään, kunnes sitten siirretään ne yhdessä omaan huoneeseen nukkumaan. Toinen makkari on pojan leikkihuone ja miehen työhuone.
 


Marzipaani kirjoitti:

Eikös täällä ollut muitakin tulevia perheitä, jotka asuvat kaksiossa? Ahdistaako ajatus siitä, että kohta teitä on kolme ja mihin kaikki pienen tavarat mahtuu? Vkl aikana vähän alkoi ahdistamaan, että miten helvetissä tonne makkariin mahtuu pinnasänky+lipasto, mutta pienellä mietinnällä ja mittauksella siitäkin päästiin. seuraavaksi alkoi ahdistaa olkkarin sisustus, kun meillä on avonaiset hyllyt jne. Tarvii yhteen huonekaluun ostaa ovet, ettei nappula sitten pääse räpläämään dvd-soitinta jne, kun aikanaan lähtee liikkeelle... Joo, siihen on älyttömän pitkä aika vielä, mutta tulipa vaan mieleen ettei tää todellakaan ole baby-proof tää asunto olohuoneen puolella :D

Me asutaan vuokrakolmiossa ainakin vielä vuoden, kunnes tuo mies valmistuu myös. Sitten saa nähdä mihinpäin lähdetään. Tosin meillä on täällä asunnossa jo meidän lisäksi nuo kaksi koiraa. Tavaraa ollaan onneksi jo aikanaan karsittu paljon. Hyllyt on laitettu olkkarista pois jo muutama vuosi sitten ja turha roina (suurin osa koriste-esineistä jne) muutenkin. Nyt kesällä pitäisi käydä yläkerran vaate/roinakomerot läpi, että saisi sieltäkin turhat pois ja järjestykseen. Saisi sitten ihan noillakin jo lisää tilaa asuntoon :)
 
Ameelielle kiitoksia vastauksesta :)

Täytyy vielä harkita sitä turvakaukaloasiaa. Tosin tiedän varmaksi, että kyseinen kaukalo ei ole ollut kolarissa, kyseessä on sen verran läheinen sukulaiseni.

Mulla ei jostain syystä ole hinkua ainakaan tässä vaiheessa tavaroita tuliterinä, kunhan ovat hyväkuntoisia. Osittain johtuu varmaan siitä, kun olen tosiaan saamassa aika paljon tältä sukulaiseltani, jonka tiedän valinneen hyvälaatuisia tavaroita. Muuten ei olisi tullut varmaan vielä paljon mietittyäkään tätä tavara-asiaa, kun onhan tässä vielä aikaa marraskuuhun. Toisaalta kuitekin hyvä, ettei jää liian viimetippaan :)
 

Rennie on pelastanut mun päiväni! Kiitos vaan sulle joka sitä suosittelit koska nyt on ihan erilainen olo :)

Mä ostin viime marraskuussa itselleni yksiön jossa nyt asustelen. Tällä hetkellä koitan päästä siitä kovalla kiireellä eroon, koska tänne ei todellakaan mahdu! Enkä myöskään haluis muuttaa ison mahan kanssa. Vauvatarvikkeitakaan ei oikein innosta hamstrata kun ei ole tilaa ja asunnon pitäs olla jatkuvasti esittelykunnossa. Täytyy nyt vaan pitää peukut pystyssä et asunto menis pian kaupaks.Sit jos/ja kun pääsen muuttamaan pois niin mennään todennäkösesti vuokralle jonnekkin kolmioon väliaikaisesti.
 
No kyllä mullekkin käytetyt tavarat kelpaa, mutta vaunut ja kaukalot haluun uutena. Ja varmaan sängyn patjan ja lakanat yms. Mut vaatteita ja leluja ja sellasta ostan kyl käytettyinä ja varmaan jonkin verran saankin. Mut noi vaunut mitä tuol nyt myydään on niin hienoja ja viimesen päälle, et aateltiin ostaa ihan uudet jos näitä nappuloita joskus lisää siunaantuu. :)

Meil on onneks iso rivitalokolmio josta ei ihan heti tartte muuttaa pois.. Tosin oon miettiny et ku kämppä on kahessa kerroksessa että joku portti pitää rakentaa portaiden molempiin päihin. Mut tässä on kyllä meille tilaa, ku muutettiin vasta vuos sitten sillä ajatuksella ettei heti tartte olla muuttamassa uudestaan. Mut eiköhän meiän napero nuku meiän huoneessa kuitenkin jonkun aikaa. :)

Tuntuu et päivä päivältä täs innostuu enenmmän ja enemmän tästä raskaudesta ja uudesta perheenjäsenestä. Ku se hirvee darra-olo on poissa ja on voinu nii hyvin. Oottelee vaan ekoja liikkeitä ja et maha kasvaa ja sen sellasta.
 
munki tekis mieli valittaa tilan puutteesta, mutta taidan jättää kuitenkin väliin :D meillä kun on iso omakotitalo vieras mökkeineen, eikä aikasempia lapsia ole, että ehkä mä uhraan (tai siis mies saa luvan uhrata) hänen toimistonsa lapsen huoneeksi sitten ja uudelleen vaan järjestellä paikkoja ja remontotida niin eiköhän tänne sit mahdu :) meillä kun on 4h+keittiö ja 3 ylimäärästä huonetta mis on sit varasto, vierashuone ja leffahuone, mitä ei vaan lasketa asuinalaks, ku liian matala katto ja 2 on erillis rakennuksessa, et siinä mielessä ihan hyvä tää asuin tilanne kun vaan kämpän saa asumis kuntoon :)
 
Me käytiin viime syksynä katselemassa isompia asuntoja, mutta ei oikein löytynyt mieleisiä ja jäätiin tohon kaksioon, jonka mies nyt omistaa. Nyt tietysti harmittaa että jäätiin :D mutta tossa asutaan vauvelin kanssa vähän päälle vuosi ja sitten pois. Vähän hirvittää minne sitten kaikki lelut jne saa mahtumaan kun lapsi alkaa niillä enemmän leikkimään ja liikkumaan ympäriinsä, mutta kyllä joku ratkaisu keksitään ja selvitään se pieni aika. Saa kai se silti vähän ahdistaa :)
Toivottavasti menee nopsaan koti kaupaksi Armi !
 
mullakaan ei oo vielä tullut tunnetta että pitäis ostaa, jotenki koko ajan vieläkin epävarma olo, että onko tää nyt ihan oikeasti totta :D eiköhän se ala pikkuhiljaa sitten tulemaan :) 

mulla tuli heti alkuun ahistus että miten me mahutaan asumaan tässä kaksiossa, ja kun tätä ei vielä voi myydä ennenkuin tulee se 2 v. täyteen niinku marzipaanillakin oli sama tilanne. :) 
uskon että tämmösessä pärjää hyvinkin.
 
Me asutaan miehen ja koiran kanssa kohtuukokoisessa kolmiossa, mutta maalla omakotitalossa asuneena tuppaan hiukan hamstraamaan tavaraa... Nyt lähiaikoina olis tarkoitus eka raivata meidän häkkivarasto (kaikki tarpeeton kierrätyskeskukseen) ja sitten viedä kämpästä sinne ylimääräistä kamaa. Makuuhuoneita meillä on kaksi mutta tod. näk. tuo toinen pysyy vielä toistaiseksi työhuoneena, kun ei se beibi sinne kumminkaan heti muuta :) Nyt pitäis sitten pohdiskella miten sommitella sekä meidän sänky, että muksun pinnis järkevästi makkariin... En aio ostaa mitään hoitopöytää (kun ei mahdu minnekään eikä sitä kumminkaan käytä kun muutaman kerran) vaan aattelin hankkia sellaisen tason minkä saa pinniksen päälle. Ja nykyisen hyllyn tyhjennän ja organisoin uudelleen ja sijoitan siihen viereen käden ulottuville :) Katsotaan nyt vaan kuinka monta kertaa suunnitelmat vielä muuttuu...

Me ostetaan varmasti paljon käytettynä, vaunutkin jos löytyy emmaljungat. Saadaan vauvan kova koppa lainaksikin eli ei tarvitse siihen satsata jos ei löydy jotain halpaa pakettia. Turvakaukalo pitänee ostaa uutena että saadaan varmasti sellainen mikä mahtuu meidän pikkupikkuseen autoon... 
 
Takaisin
Top