ensinmäinen raskaus

ALKUPERÄINEN: rahkolje

-rinnat on todella hellät ja turvonneet, varsinkin nännit ja niiden ympärykset!
-pahaa oloa ja kuvottavaa oloa aina välillä. En ole kuitenkaan oksentanut! [:)]
-mahaa nipistelee välillä aika kovaakin.

Täsmälleen samat oireet mulla! [:)] Paha olo ja kuvotus on nyt kolmatta päivää läsnä (viikkoja 6+0).

--

Liityn siis joukkoonne, kyseessä ensimmäinen raskaus 6 vuoden yrityksen jälkeen lapsettomuushoitojen avulla. Onnen tunne on sanoinkuvaamaton.
 
Moikka moi kaikille odottajille! [:)]
 
Täällä kirjoittelee elokuussa 26-vuotta täyttävä nainen. Raskaustestin tein 19.6 lauantaina ja plussaahan se näytti. Toisen testin tein 23.6 keskiviikkona ja sekin plussaa, eli raskaana ollaan. [:D] EKAA KERTAA!!! :) -> RV 5+6
 
Soitin neuvolaan samana päivänä (23.6) ja sain ensimmäisen ajan 21.7. Pyysivät, että tulostan kuntamme terveydenhoito/neuvola sivuilta muutamat paperit ja täytän ne ja olen virtsaamatta sen 4h vähintään ennen menoa neukkiin.
 
Oireita ei juurikaan ole ollut, tai ainakaan mitään "kauheita" vielä, mainitaan nyt, että alussa vatsa tosi turvonnut..ja väsyttää tavallista enemmän, vessassa joutuu juoksemaan vähän väliä, iho kukkii enemmän...[&o] ja nyt ihan uutena juttuna tullut tuo, että iltaisin nukkumaan mennessä tulee sellainen kuvottava olo.
 
En ole malttanut olla kertomatta tätä ilo uutista joten...äiti, isi, veli, ja suurinosa kavereista tietävät.....[;)]
Mies myös ihan innoissaan asiasta ja onnellinen!
 
Vitsi että käytännöt ovat erilaiset eri paikkakunnilla [8|] Itse ensimmäisessä raskaudessa kerkesin käymään ekassa neuvolassa, sinne pyydettiin just täyttelemään etukäteen lappuja ja sitten paikanpäällä kysyi haluanko yrittää kuunnella sydänääniä. Muuten vaan juteltiin kaikesta ja sitten mut punnittiin ja mitattiin jne.
 
Nyt olemme muuttaneet uudelle paikkakunnalle ja kun soitin neuvolaan niin ei sanonut mitään mistään lappusista ja kun kysyin olenko pissaamatta niin ei kuulemma tarvitse olla, riittää ihan pari pisaraa, joten aamulla voin kuulemma käydä pissalla (aika on siis klo8 aamulla). Jep jep..
 
Heipä hei kaikki!
 
Täällä myöskin esikoista odotellaan, ja alussahan tuo vielä on rv 6+0. Raskaustestin tein la 19.6 ja vielä uudemman kerran sunnuntaina 20.6. Ei ollut yhtään sellainen tunne edes, että olisin ollut raskaana, mutta kuinkas kävikään! [:D]
 
25 vee, eipä ehditty edes paljoa mekään yrittää kun kahta punaista viivaa näytti, joten tämän on todella uskomatonta. Monet kaverit ovat yrittäneet tosi kauan ja silti eivät saa lasta. Täytyy olla onnellinen, että itsellä onnistaa ja tsempata muita! [:)]
 
Ensimmäinen neuvola on 15.7. ja ultra elokuun alussa. Todella paljon eroaa noi käytännöt paikkakunnittain, meillä on muutenkin täällä Kouvolassa kiinni kesällä neuvoloita ja sitten ultrakin tehdään kotkassa n. 60km päässä siis, ja siellä myös synnytetään. Kysyin neuvolan tätiltä, että tarviiko ottaa mitään mukaan tai muuta. Niin kuulemma ainoastaan rokotuskortti. Haluaisin kovasti kans käydä varhaisultrassa, mutta toi hinta hirvittää.
 
Muuten olo on mitä loistavin, mahaa nyt vähän turvottaa, samoin jalkoja työpäivän jälkeen, mutta muuten kaikki ok. [:D][:D]
 
Meilläkin eka vauva kyseessä [:)]

Koska hedelmöittymisen ajankohta oli hieman epäselvä, kävin eilen lääkärissä, joka katsoi ultralla missä mentiin. Tosin sain tosi fiksun vastauksen 6-7 viikko (!) No ei siinä mitään, selvittäähän piti oliko vauveli saanut alkunsa huhti- vai toukokuussa. Toukokuussa nyt sitten. Mulla oli ollut rinnoissa arkuutta huhtikuusta lähtien ja siksi piti varmistaa. Menkat tuli kyllä toukokuussa, mutta meillä on myös monikkoraskauksia suvussa, joten aina on mahdollista, että toinen olisi tullut pois. Oli se mini kyllä hauska nähdä. Siellä se köllötti tiiviisti ja jotain pientä sykkeentapaista oli havaittavissa[:D]

Eka varsinainen neuvolakäynti on nyt sitten ensi tiistaina. Miehenikin tulee mukaan, joka on tosi mukava juttu :)

Sain eilen treffata nopeasti terkkaria ja hän antoi jo kaikenlaista esitettä mukaan sekä tietysti neuvolakortin. Mun mielestä se vau.fi:n vihkonen oli kiva, kun siinä on isälle oma osio :) Samalla sain myös virtsanäytepurkin ja koeputket. Nyt aamulla otin näytteet ja kohta ne pitäisi toimittaa tuonne labraan :) On sitten valmiina jo ensi tiistaita varten tiedot siitä, että onko niitä bakteereita virtsassa vai nou. Meni kyllä vähän säätämiseksi tuo testaus, joten mielenkiinnolla odotan mitä ne testit sanoo [:D] Ensi tiistaina ne ottavat minulta sitten myös sen sukupuolitautitestin. Kaikenlaista...
 
Tässäpä uus plussaaja [:)] selkee haamu tuli eilen 2.7.avoliitossa ja kihloissa,häät ehkä ensikesänä.neljä negaa sain tehdä ennen eilistä haamua,oli tasot aika alhaalla kun viikko sitten ei näyttänyt testi vielä mitään..minä 25w ja mies 27.kotona temmeltää koira ja 4 kissaa.
ja tosiaan eka lapsonen olis tuloillaan [:D].viime yö menikin valvoessa.. jotenkin asiat mielessä pyöri..hehe [;)] oli toiveet aika alhaalla noiden aiempien negojen takia,vaikka mieskin mulle toitotti että kyllä noi sun oireet viittaa että sulla masuasukki on..pakko se on nyt uskoa![:)]
 
suosittelen Ninja sellasta digitestiä,
kun tulee se teksti RASKAANA siihen niin
ei tartte arpoa enää[;)][:)]

Ja tervetuloa !!
 
Moikka moi pitkästä aikaan. Täällä on koko loma mennyt tätä uutta oloa ihmetellessä=)

Vajaa viikko ollut todella kovaa etovaa oloa, tuntuu välillä, että täytyy syödä tyyliin 30 min välein joku pieni juttu esim. pala banaania, pähkinöitä tms jotta olo helpottaa. Ensin luulin, että verensokerit heittää mutta sitten se muuttui etovaksi oloksi. Painoa en ole nyt yhtään seurannut paitsi tänään ja huomasin että tullut n. 2 kg, onko se normaalia? Olen lähtöpainoltani reilu 50 kg eli melko kevyt. Kysymys kuuluukin, että miten teillä muilla on alussa paino mennyt? Onko noussut vai laskenut? Etova olo on estänyt liikkumasta vaikka muuten liikun paljon ja sen sijaan syönyt kokoajan jotain vaikka on ollut terveellistä mutta määrällisesti paljon normaaliin verrattuna. Yritin löytää netistä jotain "oikeaa" vastausta aiheeseen, mutta sitä ei oikein löytynyt. Johtuuko mahdollisesti siitä että on todella yksilöllistä?
 
Hei! minulla ensimmäisessä raskaudessa (joka päättyi km rv 11+0) kerkesi painoa tulla noin 3kg, siitä mitä se oli ennen raskautta. Johtui siitä että teki mieli mässäillä kaikenlaista eikä ollut kuvottavaa oloa missään vaiheessa, joten ruoka maistui :D Sitten keskenmenon jälkeen painoa tullut vielä toiset 3kg, ja painan nyt siis noin 66kg (ja ennen ensimmäistä raskautta 60kg). Saa nähdä mitä neuvolassa sanovat kun tässä viimesen 9kk aikana oon lihonnu 6kg :D Olen 163cm pitkä joten eikai tuo vielä mitään ylipainoa ole...? Tai jos on niin ainakin lievää sellaista... Mutta tosiaan nyt toinen raskaus menossa, tänään rv 6+4 ja paino on pysynyt siinä 66kg tuntumassa... ihme kyllä, sillä en harrasta liikuntaa juuri lainkaan ja olen syönyt viime aikoina kuin hevonen :D jäätelöä, pizzaa ja muita herkkuja tekee mieli, mutta sitten normi ruoka kuvottaa :/ tai ei kaikki, mutta suurin osa... tänään olisi tarkoitus tehdä makkarakeittoa, saa nähdä tuleeko kuvotus vai vejänkö kerralla puoli kattilaa... ihme himoja kyllä on ollut.... :D
 
Heipsan, ja ihan ensimmäisenä onnee hirmusesti kaikille vauvamasuille! [:)]

Itellä menossa nyt 10+5, ja voin sanoa että nyt on ne pelon tunteet, josko menee kesken.. Mielettömän stressaavaa ja pelottavaa. Muutto yhteen poikaystävän kanssa ens kuun alusta, seurustelua 3v takana mutta aika mutkikas suhde on kyllä ollu, ni vähän pelottaa mitä tästä tulee sitten, ja siihen on varauduttu että yksin saatan hyvinkin jäädä. [&o] Raskaustestin tein toukokuussa, ensin oli nega mutta pari viikkoa tämän jälkeen positiivinen, kyllä meinasi jalat viedä alta sekin tikku! [:D] Nyt neuvolassa käyty jo pari kertaa, kun ei ensimmäisellä kerralla meinannut alkaa näkymään kun oli vasta viikolla 6, nyt pari viikkoa sitten jo sydänäänet jumputteli ja aivan mahtava tunne tuli, se on jotain niin ainutlaatuista. [:)]
Itellä ei noiden herkkujen kanssa ole oikein ongelmaa ollut, mutta kaikki keitot ja kastikkeet on must. Voisin joka päivä syödä jompaa kumpaa :D
 
Ei ole vähään aikaan kerennyt forumia lukemaan.
Ensimmäinen raskaus täällä myös ja nyt rv 9+4.
Minulla on olot nyt jo paremmat ja energiaa löytyy enemmän kuin noin 2 viikkoa sitten.
Silloin oli kamala väsymys koko ajan (nukuin vain töiden jälkeen), jatkuvasti etova olo  (en oksentanut), mahaa nipisteli ja turvotti. Nyt jaksaa ja enää ei yökötä niin paljon. Olen kyllä huomannut että jotkut tutut hajut tuntuvat epämiellyttäviltä (silloin alkaa etomaan) ja joitain ruokia en voi kuvitella enää syöväni [:'(].

Itse olin tosi pettynyt kun ekalla neuvola käynnilläni ei kuunneltu edes sydänääniä, kun sanoi ettei kuulu vielä. Oli silloin rv 8+2, eli reilu viikko sitten. Eka ultra minulle on varattu vasta rv 12+3. En jaksa odottaa sinne asti, että saan jotain varmennusta masuasukista ihan oman mielenterveuden vuoksi, joten soitin neuvolaan ja pyysin päästä kuuntelemaan sydänääniä. Ensi viikolla menen käymään [:D] pitäisi kymppiviikon tultua täyteen äänien jo kuulua. Tiedän, että voi mahdollisesti käydä niin ettei ääniä saada kuulumaan ilman että mitään hätää olisi..... mutta, alkaa jo tulla hulluksi niin haluan edes yrittää[:)] sitten ei tarvitsisi enää odottaa ultraa kuin vaan 2 pitkää viikkoa.

Viikonloppuna kävin ostamassa ekat äitiysfarkut (tarvitsen siistimmät housut viikonloppuna kuin olohousut). Painoa ei ole tullut lisää kuin n.1,5kg mutta farkut eivät enää mahdu kiinni. Ehkä jos väkisin yrittäisi, mutta tosi epämukavat on. Mahaa tullut jo nyt ja sen kyllä huomaa[:D] Pyöräillessä käytän olohousuja niin eipähän paina.

Raskaudesta olen jo kertonut kaikille sukulaisille ja osalle kavereista, koska pian on siskoni häät, enkä halua että minun raskaus nousee siellä puheenaiheeksi (huomattaisiin nimittäin!). Kerkeepähän pahin meteli laantua ennen sitä, niin sisko voi nauttia omasta päivästään[:D]

Hope120610: Tuhannesti onnea!!! Voin vain kuvitella sen onnen määrän noin pitkän yrittämisen jälkeen[:D]
                     Liikutuin ihan kun luin ilmoittautumisesi forumille[:)]

Tulipas kirjoitettua pitkä tarina, pitäisi varmaan käydä tästälähin useammin[:D][:D]
 
Möllykkäkin täällä odottelee ensimmäistään. Ikää 31 v. Ehdittiin yrittää 3 kk vauvaa eli ollaan tosi onnekkaita,että näin pian nappasi.Etenkin kun miehellä on sellainen lääkitys joka hidastaa siittiöitä.
Kihloissa ehkä kohta naimisissa, kun sais meidät hoidettua käymään maistraatissa. Ollaan molemmat oltu jo kerran naimisissa, niin nyt ei sen kummemmin häitä tanssita.
9+2 mennään. Huomenna eka neuvola.
Olen ollut lomalla 3 viikkoa ja ne ovat olleet kyllä yhtä tuskaa, jatkuva krapula päällä[:'(]
Onneksi Muru on pitänyt musta huolta ja syöttänyt mua ja passannut vieraitakin.
Mulle on tullut painoa 2 kg, koska jatkuva syöminen on ainoa lääke huonoon oloon. Tavoite on ollut aina pysyä alle 60 kg, mutta tietty se menee kohta yli hyvästä syystä.
Liikuntaa täytyy ruveta heti taas harrastamaan, kun pahoinvointi ja väsymys lakkaa.
Maanantaina paluu töihin ihan pelottaa, en kuitenkaan halua paljastaa kenellekään töissä vielä.

Tsempit kaikille ensimmäistään odottaville ja tietty muillekin [:)]
 
täällä kans eka raskaus menossa ja 9vk täynnä [:)]

oli se kyllä aika vaikea uskoa kun siitä lääkäri kertoi, menin poikkeemaan vastaanotolla kun luulin saaneeni lämpöhalvauksen tai jotain kun oli niin erikoinen olo. siinä se sitten kertoi että viikolla 6+2 ollaan. aika sekavat tunnetilat siinä läpi käytiin.

nyt onnellinen ja lähes oireeton mutta enpä siitä stressiä ole ottanut [:)]

onko jollain kokemusta koska tämä alkaa näkyä? pientä turvotusta on ja vähän sitä pyöristyy mutta ei vielä mitään selkeetä vauvamahaa ole ja kyllä sellaisen mielelläni jo ottaisin [:)]



[align=left] [/align]
 
Heippa taas pitkästä aikaa. Täällä ollaan kärsitty megaluokan pahoinvoinnista. Parhaimmillaan tuli vajaa 3 kg alas painoa, mutta nyt taas noususuhdanteista. Nyt menossa 9+5. Oltiin viime viikolla miehen siskon luona käymässä joka on kätilö. Hän tietää raskaudesta ja juteltiin kaikkea ja varsinkin sitä, että odotetaan ekaa ultraa ihan hulluna. Järjesti sitten meille pienen yllätyksen. Ehdotti, että lähdetään siltä istumalta hänen työpaikalle sairaalaan jossa hän voisi tehdä ensi ultran. On siis aikoinaan tehnyt myös niitä työkseen. Siinä mentiin sanattomaksi ja hermostuttiin ja ei kun menoksi. Mentiin osastolle jossa sattui olemaan hiljaista vain kaksi synnyttäjää oli "hommissa". Löydettiin rauhallinen huone ja ultra tehtiin. Sieltä se pienokainen löytyi heti. Kokoa oli silloin reilut 2 cm ja syke näkyi hurjana ruudulla. Itkettiin ja halattiin, sitä hetkeä ei heti unohda. Huomenna on vihdoin kunnan tarjoama ultra jossa katsotaan sama juttu uudestaan.
 
Voi Tiitiäinen! Ihana ylläri! [:)] Mulleki kelpais tuommoset yllärit. [;)] [:D]
 
mullakin eka raskaus menossa, ja viikkoja tässä vaiheessa 14+3 [:)]
aika helpolla oon päässy oireiden puolesta, ensimmäkseen vaivaa vaan kamala väsy [:)]

eka neuvola oli 10.6 ja siel tosiaan vaan kyseltiin kauheesti kaikkee ja annettiin hirveesti paperilappuja mukaan. myöskin katottiin sillon verenpaine, hemoglobiini ja otettiin pissanäyte [:)]

eka ultra oli sitte 13.7 ja oli aivan mieletön kokemus [:)] pikkusella oli siinä vaiheessa pituutta 5,7cm ja sydän löi hienosti [:)] niskaturvotusta oli 1,5mm, eli aivan normaali sekin [:)] muutamat kuvat sain mukaan muille esiteltäviks [:)] samalla sitten varailtiin aika rakenneultraan ja sinne mennään sitten syyskuun puolessa välissä, toivottavasti pikkunen suostuu esitteleen kumpaa sukupuolta edustaa [:)]
oon niin kovasti toivonu tyttöö ja kyllä sen ekan ultran jälkeen tulikin ihan sellanen olo, että saatan jopa odottaa tyttöö..olis mukava yllätys miehenkin suvulle, heillä kun on pelkkiä poikia suvussa [:D]

seuraavan kerran neuvolaan mennään elokuun loppupuolella ja sillon vasta kuunnellaan mulla sydänääniä [&:] nooh, odottavan aika on pitkä ja hyvää kannattaa tosiaan odottaa [;)]

onnea kaikille odottaville äideille!! [:)]
 
Täällä kans niskaturvotus otettu, oli onneksi vaan 1 milli.. jännitti kyl hirmusesti. Mulla on nyt jo kolmet ultrakuvat tallessa, jännä että ovat ottaneet niin usein, muttei se minua haittaa, kun siksi ensimmäiset otettiin kun ei tiedetty satavarmaksi vielä raskautta.. [:)] se on niissä ensimmäisissä kuvissa vaan pieni pallo, huvittavan näkönen, ja nyt jo ihan ihmisen näköinen !! :))

3.8 neuvolaan, mitä lie tehdään siellä.. :D
 
Mulla oli eka neuvola 26.7 ja ei kyllä olis tarvinnu niin paljoa jännittää mitä jännitti :) mukava täti siellä anto ohjeita ja infoa kaikesta mahdollisesta.
Taisin iloita vähän turhan aikasin tuosta oireettomuudesta sillä nyt 9+5 menossa ja tuntuu että pahoinvointi vaan pahenee. Lisäksi nyt on alkanut tulla hulluja lihaskramppeja vatsaan, ei kiva. Ja väsymys pahenee vaan, mitään ei meinaa jaksaa tehdä vaikka syö ja nukkuu hyvin. No se luutavasti kuuluu asiaan :)
Vielä pitäis pari viikkoa salata töissä tätä lasin asukasta kun koeaika päättyy vasta silloin. Sitten on vakituinen työ ja sen kautta turvallisempi olla.
Uutta kotia (onneksi isompaa :)) päästään sisustelemaan alkuviikosta :)
Mies ollut uskomattoman upea koko ajan ja paranee vaan :)


Eli hyvin pyyhkii!!

Onnea matkaan kaikille :) nautitaan
 
Mulla on nyt rv 11  menossa, ja ens viikolle paukahti muutto toiseen asuntoon.
Mitä mieltä ootte siitä, onko tässä vaiheessa vielä mitään rajoituksia esim. kantamisen suhteen kun muuttaa?
minä varmaan normaalisti kannan jotain tosi painavia juttuja, enkä osaa yhtään ainakaan varoa. [X(] tai en muista! Ois kiva saaha mielipiteitä.. [:)]
 
Mä en ainakaa menis kantelee raskaita tavaroita. Siinä on se riski että jos joku raskas esine kaatuu sun päälles niin tiedät kyllä sit lopputuloksen. Että jätä kantaminen muille, pikku tavaraa voi kantaa mutta ei sentää mitää sänkyjä ym..
 
Takaisin
Top