Ensimmäinen ostoksesi vauvalle?

Niihin Aventin pulloihin saa myös isommalle lapselle tutin tilalle nokan ja kahvat, eli toimii myös nokkamukina.

Meillä oli tärkeä ominaisuus pullon ja pumpun yhteensopivuus. Vauva lopetti rinnan imemisen sairaalareissuni aikana alle 5kk:n ikäisenä. 3 kk pumppasin kaiken hänen juomansa maidon. Oli rankkaa ilman pullojen kanssa sähläämistäkin.

Kättärillä ei ainakaan annettu vauvalle pulloa, vaan tarvittaessa lisämaito hörpyteltiin.
 
Meillä esikoinen söi oikeastaan pelkästään pullosta, pienen kokonsa vuoksi jo heti sairaalassa annettiin korviketta tuttipullosta ja itselläni ei missään vaiheessa "noussut" maito rintoihin. Imetystä yritettiin ehkä kuuden viikon ajan, mutta kun ei mitään tullut, niin ei tullut. Ja itse koin asian niin, että helpompi kun syötön voi yölläkin hoitaa välillä joku muu kuin minä. Saa nähdä miten nyt tämän toisen kanssa käy... Muilla kun rinnat on kuulostaneet kasvavan raskausaikana useita kuppikokoja, niin minulle kyllä menee ihan samat liivit kuin ennen raskauttakin...
 
Niin toki vauvoja ja tapoja on erilaisia, ja sairaalassa suurin osa saa lisämaitoja pullosta. Tosin jos sairaala haluaa olla vauvamyönteinen niin lisämaitoon tarvitsee olla tarpeeksi painava syy ja mielummin hörppyyttämällä kuin pullosta. Mutta se on fakta että pullosta maito tulee helpommin ja nopeammin, jolloin vauva usein mieltää sen pullon paremmaksi ravinnon lähteeksi kuin rinnan. Ja alkuun ne vauvan tarvitsevat maito määrät on aika minimaalisia, joten ne voi ihan hyvin antaa ilman pulloa esim hörppyyttämällä tai neulattomalla ruiskulla jos äiti on poissa lyhyen ajan(esim lenkillä). Imetys voi olla aika hankalaakin aluksi ja vauva voi asua ekat 6vrk tiiviisti rinnalla, mutta sen takia ei kannata ryhtyä pullorumbaan koska se on "helpompaa". Toki ei se kerta pari välttämättä hallaa tee, mutta jos vauvalla on imuotteessa ongelmia tai maito ei ole vielä kunnolla noussut/lisääntynyt tarvittavalle tasolle ei kannata ottaa pulloa sotkemaan kuviota.

Voi sanoa että pullorumba oli yhtä helvettiä esikoisen kanssa. Koko ajan sai miettiä onko puhtaita ja keitettyjä pulloja tarpeeksi valmiina, ja kuinka monta odottaa pesua ja keittoa. Olihan se ihan näppärää kun isi mies pystyi myös joinain öinä syöttämään, mutta samalla tavalla se pullojen pesu ja keitto odotti. Ja hankalaa oli lähteä jonnekin muualle missä ei välttämättä ollut esim mikroa/kuumaa vettä saatavilla jossa sen korvikkeen/oman maidon olisi voinut lämmittää, näissä tilanteissa olisi ollut paljon helpompi vetää rinnat esille kuin pähkiä että mitäs nyt tehdään. Ja itselle ainakin tuli valtava imetyspettymys kun esikoinen päätti 3kk iässä hylätä rinnan kokonaan ja suostui enää vaan pullolle. Eikä siihen auttanut mitkään selitykset vauvalle että syö nyt vaan sitä rintaa kun äiti on melkein seissyt päälleen jotta edes osittainen imetys onnistuisi. Sellaiset puoli kuukautta rinnan hylkäämisen jälkeen jaksoin pumpata neidille pulloon maitoa, kunnes en jaksanut enää ja mentiin 1v saakka korvikkeella.

Pitää nyt lisätä loppuun et tää on vaan mun mielipide ennen kuin joku vetää herneet tästä asiasta. Jokainen voi itse päättää antaako pulloa vai ei. Suosittelen ottamaan yhteyttä vaikka fbn imetystuki ryhmässä tukiäitiin jos imetys takkuaa ja tarvitsee neuvoja maitomäärien nostatukseen jne.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä mentiin niillä Aventin pienimmillä tuttiosilla ainakin puoli vuotta, vaikka isompaankin olisi saanut vaihtaa. Enkä huomannut, että olisi alkanut hylkimään rintaa missään vaiheessa kun töitä sai kyllä tehdä tuttipullonkin kanssa. Itselle ainakin tuttipullo oli helpotus kun pääsi itsekkin välillä irtaantumaan vauvasta. Meillä vauva oli ensimmäisen kerran yön yli hoidossakin viiden kuukauden iässä ja sinne pumppasin maidot mukaan. Toki nämä yövierailut herättää varmasti mielipiteitä suuntaan jos toiseenkin. Mutta ei se pullo musta mikään peikko ole, vaikka toki muuten rintamaidon kannattaja olenkin jos vaan imetys sujuu! :)
 
Imetys ja pulloruokinta on sellaisia asioita, joilla helposti loukkaa tai pahoittaa toisen mielen. Ne on kuitenkin niin henkilökohtaisia asioita. Jokainen tyylillään, varmasti kaikki normaalit äidit/isät kuitenkin haluavat, että vauvalla on kaikki hyvin.

Mä kuulun niihin, jotka haluavat imettää, eivätkä käyttää pulloja ollenkaan. Mä koen, että pikkuvauva-aika on niin lyhyt, ettei mun silloin edes tarvitse päästä yksin mihinkään. Mua ei yhtään haittaa, että vauva on riippuvainen minusta. Voin käydä lenkillä tms, mutta tiedän, että silloin kotoa voidaan soittaa, että vauvalla on nälkä. Mulle se sopii, mä olen mielelläni vauvan tarpeita varten sen lyhyen aikaa.
Mutta tiedän, että toiset tarvitsevat ja kaipaavat heti piankin omaa aikaa. Sekin on hyvä tiedostaa, ja onhan se hyvä, jos siihen osaa varautua. Mulle tosiaan pikkuvauva-aika on sellainen, että en kaipaa muuta, mutta pidemmän päälle en ole kotiäitityyppiä, vaan kaipaan aikuisten maailmaa/työelämää.
Tiedän tietysti senkin, ettei kaikki aina mene toiveiden mukaan, ja itse tai vauva voi sairastua niin, ettei voida elää symbioosissa ensimmäisiä kuukausia.
 
Imetys ja pulloruokinta on sellaisia asioita, joilla helposti loukkaa tai pahoittaa toisen mielen. Ne on kuitenkin niin henkilökohtaisia asioita. Jokainen tyylillään, varmasti kaikki normaalit äidit/isät kuitenkin haluavat, että vauvalla on kaikki hyvin.

Mä kuulun niihin, jotka haluavat imettää, eivätkä käyttää pulloja ollenkaan. Mä koen, että pikkuvauva-aika on niin lyhyt, ettei mun silloin edes tarvitse päästä yksin mihinkään. Mua ei yhtään haittaa, että vauva on riippuvainen minusta. Voin käydä lenkillä tms, mutta tiedän, että silloin kotoa voidaan soittaa, että vauvalla on nälkä. Mulle se sopii, mä olen mielelläni vauvan tarpeita varten sen lyhyen aikaa.
Mutta tiedän, että toiset tarvitsevat ja kaipaavat heti piankin omaa aikaa. Sekin on hyvä tiedostaa, ja onhan se hyvä, jos siihen osaa varautua. Mulle tosiaan pikkuvauva-aika on sellainen, että en kaipaa muuta, mutta pidemmän päälle en ole kotiäitityyppiä, vaan kaipaan aikuisten maailmaa/työelämää.
Tiedän tietysti senkin, ettei kaikki aina mene toiveiden mukaan, ja itse tai vauva voi sairastua niin, ettei voida elää symbioosissa ensimmäisiä kuukausia.
Sama täällä, silti pumpattiin ja annettiin pullosta välillä. Niitä tilanteita oli esim. illanistujaiset, jolloin itsekin otin lasin-kaksi. Olen alkoholinkin kanssa imettäessäni varmasti tiukempi kuin moni muu. Vauva oli siinä vaiheessa jo useamman kuukauden, jolloin hörpytys olisi ollut ihan hassua. Kukaan ei varmaan tietentahtoen, omaksi vuokseen "opeta" pullolle? Ja jos opettaa, niin silloinhan lopputulos on haluttu, ilmeisesti imetys ei olekaan niin tärkeää. Muistetaan, että ne paineet ja stressi imetyksestä tulee meiltä muilta äideiltä suurimmaksi osaksi.
 
Niin no äitiys ylipäänsä on aika paineensietoa, sillä ulkopuolelta luodaan tietyt muotit joihin kaikkien täytyisi mahtua ja käyttäytyä juuri sillä halutulla tavalla. Olet huono äiti jos poikkeat valtavirrasta suuntaan tai toiseen.

Mutta on hyvä tiedostaa että siihen pulloiluun liittyy riski imetyksen epäonnistumiseen. Vaikkakin on olemassa tahdistettua pulloruokintaa ja pieni virtauksisia tutteja, niin siitä huolimatta vauva voi oppia nopeasti siihen että pullosta tulee helpommin ja nopeammin. Lisäksi voi olla että raskausaikana on ajellut opettaa vauvan pullolle, mutta vauva ei sitten synnyttyään huoli pulloa tai suostu edes hörppyyttämällä ottamaan pumpattua maitoa(maidon maku voi muuttua saippuaiseksi jääkaapissa tai pakastimessa, sen takia se olis hyvä koti pastöroida kattilassa ennen kylmään laittoa). Tai äiti ei heru millään konstilla pumpulle. Näitä tilanteita on ja vaikka kaikilla muilla imetys ja pumppaus on onnistunut, niin omalla kohdalla voi käydä päinvastoin. Jokainen vauva ja tilanne kun on niin erilainen, eikä ennen vauvan syntymää ja sitä arkea voi tietää mikä toimii sen oman ja juuri sen vauvan kanssa parhaiten.

Olen samoilla linjoilla Hormigan kanssa, se vauva-aika on oikeasti lyhyt ja varsinkin se aika kun sun täytyy olla 24/7 vauvan ravinnon lähde. Ja voihan ennen sinne lenkille lähtöä vauvan imettää ja olla rauhassa lenkillä. Tai mies soittaa kotio keskenkaiken jos tuntuu että vauva tarttee maitoa. Jokainen kuitenkin toimii tavallaan ja sen oman lapsensa parhaaksi, siihen ei kukaan voi puuttua tai käskeä toimimaan toisella tavalla.
 
No mä oon niitä äitejä, jotka ei heru pumpulle, max 10 ml ja kuitenkin kaks viimeistä on olleet 8 kk tissillä ja kasvaneet oikein hyvin ilman korvikelisää. Mutta ei se korvikekaan satunnaisesti mikään maailmanloppu ole eikä välttämättä vie pohjaa täysimetykseltä jos tyyliin kampaajareissun aikana mies antaa vähän korviketta pullosta.
 
Mutta ei se korvikekaan satunnaisesti mikään maailmanloppu ole eikä välttämättä vie pohjaa täysimetykseltä jos tyyliin kampaajareissun aikana mies antaa vähän korviketta pullosta.

Tämä oli mun pointti tässä jutussa. Kyllä aion yrittää imettää niin paljon kuin mahdollista, mutta toivoisin kyllä pääseväni siitä huolimatta esim. sinne kampaajalle ilman vauvaa ja siksi ajattelin että joskus pullo on ihan ok.
 
Jelou! Me tehtiin viikonloppuna Ikean reissu. Nyt on Pikkutyypin huoneeseen kaikenlaista kampetta: pinnasänky, matto, tekstiilejä, vähän sisustusjuttuja. Koska sadepäivä, tänään voisi illalla kasailla pinniksen ja laittaa petivaatteet ihan fiilistelymielessä paikoilleen. Tosin täytyy ne vielä pesaista ennen käyttäjänsä saapumista :)

Ostettiin myös vauvan huoneeseen ihana villamatto, jonka aion heti sateen hellitettyä käsitellä juuriharjalla, niin lähtee nöyhtä irti ja villan pinta kuluu pehmeäksi ja kutittamattomaksi.

Nessu 24+3
 
Jelou! Me tehtiin viikonloppuna Ikean reissu. Nyt on Pikkutyypin huoneeseen kaikenlaista kampetta: pinnasänky, matto, tekstiilejä, vähän sisustusjuttuja.
Nessu 24+3

Mua niin harmittaa, ettei meillä ole tässä nykyisessä asunnossa tilaa kunnon lastenhuoneelle. :sad001 Uuden kodin etsintä on koko ajan päällä, mutta olisihan se ihana päästä jo ostelemaan kaikkea ihanaa sisustustavaraakin lapselle. No, jospa se uusi ihana koti vielä löytyisi. Tai saataisiin jotenkin järkevästi tuunailtua tähän nykyiseen lastenhuone.

Nyt kun täällä oli puhetta rintapumpuista, niin tämä ekakertalainen kyseleepi taas. Kannattaako rintapumppu hommata jo etukäteen vai vasta sitten, jos sille on käyttöä? Ei mitään käsitystä, että pitäisikö sen kuulua joka äidin perusvarustukseen ja pakata se jo sairaalakassiin mukaan vai onko niille miten paljon yleensä käyttöä. Onko täällä suosituksia hyväksihavaituista rintapumpuista?
 
Sanoisin, että rintapumppu kannattaa hankkia vasta tarpeeseen. Sairaalakassiin ei ainakaan tarvitse kun sairaalassa on hyvät sähköiset pumput.

Meillä on isommat lapset omissa huoneissaan. Eka olivat samassa huoneessa ja ehkä 3 ja 5 v. olivat kun muuttivat omiin (nyt 7 ja 9 v). Reilu 1-vuotiaaksi olivat meidän kanssa samassa. Nyt vauvalle ei tosiaankaan edes harkita omaa huonetta eikä meillä olisi tilaakaan. Tuon nuorimmaisen sänky roudataan isosiskon huoneeseen varmaan vähän ennen vauvan syntymää, että sen unet ei häiriinny jos vauva huutaa öisin, mut muuten sekään ei vielä omaa huonetta tarvi. Ikää nyt vähän vajaa 1 v 4 kk.
 
Samaa mieltä blackpantherin kanssa tosta rintapumpusta. Sen tarvetta on aika hankala tietää etukäteen ja tosiaan kun kaikki äidit eivät heru pumpulle vaikka olisi markkinoiden paras, ja kokeilisi kaikki vippaskonstit. Ja kun ainakin sähköiset pumput ovat aika kalliita(suurin osa yli 100e) ja niistä ei välttämättä saa omaa pois kun myy eteenpäin, vaikka olisi käyttämätön. Ja sairaalaan ei tartte omaa pumppua ottaa mukaan vaan osastolla on pumppuja(kannattaa kysellä hoitajalta), mut niissä voi olla jonoa sillä ensisijaisesti niitä käyttää ne joiden vauvat on vastasyntyneiden teholla tai lastenosastolla eikä vierihoidossa(äidin kanssa osastolla).

Meillä mies haki pumpun samalla kun haki mut sairaalasta(vauva jäi osastolle viä). Olin vähän kattellut etukäteen minkä haluan, mut lopulta sanoin miehelle et tuo nyt vaan joku kunhan toimii sähköllä. No se toi lovi merkkisen kun muksutallin myyjä oli sitä suositellut. Alkuun meinas itku tulla kun ohjeet oli enkuks ja venäjäksi, mut kuvia kattomalla aika nopeesti opin homman. Mut joo.. Hyvä merkkejä on avent, Ainun mendela(ainakin taysissa on kyseisen merkin sähköiset pumput), toi lovi. Oman kokemuksen perusteella mielummin sähköinen kuin käsikäyttöinen, sillä mulla ainakin käsi väsyi siihen pumppaukseen vaikka manuaalinen on hiljainen. Lisäksi tossa sähköisessä saa helposti sitä tehoa säädettyä napin painalluksella, kun manuaalisesta pitää sitä kahvaa säätää(?). Ja useimmista sähkökäyttöisistä saa manuaalisen(molemmat osat tulevat mukana).

Mein pitäis käydä kans ikeassa shoppailemassa esikoisen huoneeseen lipastoa ym. Tarkoitus olisi siirtää hänet omaan huoneeseen hyvissä ajoin ennen vauvan syntymää niin ehtii tottumaan ajatukseen. Ongelma vaan on edelleen pinnasänky. Kahta pinnistä ei oo mitään järkee mein hommata, mut on toi 1v 2kk aika pieni nukkumaan junior sängyssä.
 
Mulla oli manuaalinen pumppu ja monta jännetuppitulehdusta. Samalla pumpulla koitan pärjätä nytkin, mutta jos menee taas pelkäksi pumppaamiseksi, haluan sähkökäyttöisen.

Etukäteen en hankkisi. Lähetin miehen ostamaan pumpun, kun kotiuduttiin sairaalasta, ja maitoa tuli varmaan 10 vauvan ruokkimiseen.
 
Ensikertalainen täällä kyselee vauvanvaatteiden pesusta.
Olen sillointällöin tuonut kirpparilta kivoja vaatteita ja pitänyt niitä muovipussissa pari päivää pakastimessa. Sen jälkeen ovat olleet vierashuoneen vaatekaapissa ja nyt tuntuu koko huone haisevan kirpparille. Päätin siis pestä vaatteet jo nyt.
Pyörivät nyt koneessa omien vaatteideni kanssa, mutta katsoin lapsen vaatteille sopivan Erisan-pesuaineen. Tämä on varmaan ok?
Täytyykö vaatteet pestä vielä uudelleen ennen käyttöönottoa? Eli reilun kolmen kuukauden päästä.
Tyhjensin ja pesin liinavaatekaapin, johon tulee vain vauvanvaatteet, joten olisivat siellä hyvässä tallessa puhtaina jo odottamassa.
Uusia vaatteita en laittanut vielä koneeseen, kun ne eivät haise.
 
Ensikertalainen täällä kyselee vauvanvaatteiden pesusta.
Olen sillointällöin tuonut kirpparilta kivoja vaatteita ja pitänyt niitä muovipussissa pari päivää pakastimessa. Sen jälkeen ovat olleet vierashuoneen vaatekaapissa ja nyt tuntuu koko huone haisevan kirpparille. Päätin siis pestä vaatteet jo nyt.
Pyörivät nyt koneessa omien vaatteideni kanssa, mutta katsoin lapsen vaatteille sopivan Erisan-pesuaineen. Tämä on varmaan ok?
Täytyykö vaatteet pestä vielä uudelleen ennen käyttöönottoa? Eli reilun kolmen kuukauden päästä.
Tyhjensin ja pesin liinavaatekaapin, johon tulee vain vauvanvaatteet, joten olisivat siellä hyvässä tallessa puhtaina jo odottamassa.
Uusia vaatteita en laittanut vielä koneeseen, kun ne eivät haise.
Ei mielestäni tarvitse pestä uudestaan, eihän ne siellä odotellessa likaannu.
 
No ei tarvi pestä uudelleen kun eihän tässä nyt pitkä aika ole :D Mä sentään mietin, pitääkö mun pestä tuon nuorimmaisen vaatteet uudelleen vauvaa varten kun olen ne kaappiin/osan äp-laatikkoon säilöessäni pessyt ja silittänyt ja näille tulee ikäeroa 1 v 7 kk. Eli sisällä siististi säilytetty, niin tarviiko...
 
:dummy: Hyvä juttu. Ovat sitten jo valmiina käyttöä odottamassa. Mä en kyllä ajatellut silittää vauvanvaatteita. En silitä mitään omiakaan, enkä omasta mielestä kulje ryppyisissä kuteissa. Tarpeeksi tiukat vaatteet oikenee päällä... heh. Tosin en käytä koskaan esim. paitapuseroita.
 
Mä silitän kaikki lastenvaatteet, mutta en omia enkä miehen. Jotenkin tuntuu, et lastenvaatteet menee enemmän pesussa ruttuun kuin aikuisten ja meidän uus pyykkikone ruttaa enemmän kuin vanha. Ehkä kun linkousnopeus on niin paljon isompi? Ja oon vähän perfektionisti noitten lasten suhteen, haluan, että kulkevat aina siistissä vaatteissa jne :D Silittämällä saa jo vähän nukkaantuneestakin vaatteesta taas siistin kun ne nukat painuu kasaan.
 
Silittäminen myös helpottaa puhdistumista, koska se sulkee kuidut, eikä lika pääse imeytymään yhtä hyvin kuituun.
 
Takaisin
Top