Ensimmäinen ostoksesi vauvalle?

Napu, meidän alueen fyssarilla sama mielipide myös Bumboista kuin sitteristä, josta aiemmin kirjoitin, mutta meillekin nyt sellaisen hankin. Sama periaate tulee olemaan kuin Pantterillakin -huvikseen siinäkään vempaimessa ei aiota istuttaa -ihan vain hätävaraksi hankittiin kun saatiin ystävältä halvalla, muuten en olisi hankkinut. Nyt se on ollut kätevä isommalla lapsella, jos on ollut juhlia ja mökkireissuja sellaisessa paikassa, missä tietää, ettei ole lapselle mitään istuinta (juu, osataan ottaa myös syliin ruokailemaan, mutta on niin omatoiminen tapaus, että nauttii kun saa itse touhuta ruokansa kanssa ja juuri niin kitukasvuinen ettei aikuisten tuoleista oikein ylety), meidän mallissa (en tiedä onko aina kaikissa?) kun saa liitettyä eteen pienen pöytätason.
Itse selvisin vauvauinneista hienosti ilman Bumboakin, mutta ymmärrän, että sielläkin voi olla avuksi.
 
Mulla on epäilykseni, että bumbo jää meillä vähälle käytölle. Sitterissäkään ei tuu olemaan pitkiä aikoja. Mullahan oli etenkin esikoinen aika paljon myös kantoliinassa ihan kotioloissakin, se oli kätevää.
 
Onko olemassa sellaista kantoliinaa, jota ei tarvitsisi puoltapäivää sitoa ja asetella, vaan voisi vaan "heittää" helposti päälle ?
 
Re
Onko olemassa sellaista kantoliinaa, jota ei tarvitsisi puoltapäivää sitoa ja asetella, vaan voisi vaan "heittää" helposti päälle ?
Rengasliina! Ainakin noilla isommilla tykkäsin kovasti (silloin 9 vuotta sitten) heti kun osasivat kannatella päätään. Meni pieneen tilaan ja kulki ihan hoitolaukussa, ei tarvinnut vaunuja/rattaita aina roudata mukana. Ei sen kanssa kyllä mitään metsälenkkejä tehdä, sitä ja muuta tarkoitusta varten mulla on jo trikooliina ja manduca.
 
Annin_eka on niitä helppoja vaihtoehtoja, mut kaikki kanyovälineet tarttee vähän treeniä et homma alkaa sujumaan ja toiminta nopeutuu. Rengasliina on yks hyvä. Tosin se on toispuoleinen(tulee jommalle kummalle olkapäälle), joten kauheen pitkään sillä ei välttämättä jaksa kantaa. Ja alkuun trikooliina, jos tekee sen sidonnan(kietaisuristi2) valmiiksi päälle ja tarvittaessa sit kiristää/korjaa. Kantoreppu on helppo ja nopea, kunhan ne säädöt on kohdillaan. Kun säädöt on saanut kerran valmiiksi itselle(eikä muuttele niitä esim miehelle sopiviksi) niin soljet vaan kiinni ja menoksi. Ja yks hyvä on kans neliöliina( https://www.ipanainen.fi/tuote/fidella-fly-nelioliina/ ) jota voi käyttää jo vastasyntyneestä. Tosin siinä pitää kans vähän harjotella sitä liinan kiinnittämistä, mut paljon helpompi ja nopeampi kuin kudottu täyspitkä.
 
Muokattu viimeksi:
Mikähän semmosen kantoliinan nimi on, josta vaan pujotetaan pää ja toinen käsi läpi? On napakkaa kangasta ja valmis sellaisenaan, ei renkaita, solmuja tms. Mietin, että semmonen ois kätevä meille kun tulen kohta portaita alas vauvan ja taaperon kanssa. Kerran yks nainen tarjos mulle semmosta kaupanpäällisiksi, mutta en tollo ottanut. Notta millähän hakusanalla tuota yrittäs löytää?
 
Meillä oli esikoisella Bumbo kun saatiin serkkujen vanha ja aijotaan kyllä seuraavallekkin kaivaa se esiin. Ei kyllä juurikaan käytetty kun meidän neiti oli niin reitevä ettei jalat kunnolla mahtuneet istuimeen. :grin Satunnaisesti käytettiin sitten alle vuoden ikäisenä matkasyöttötuolina kun oli jo lähtenyt liikkeelle ja vähän hoikistunut.
 
Rengasliinassa on renkaat. Kantopussi vastaa paremmin möttösen kuvailemaan liinaa: "ei renkaita, ei solmuja".
 
Kiitos taas mammat, ei siis muuta kuin rengasliinaa metsästämään :) meillä n jo Manduka ostettuna valmiiksi, mutta haluan sen lisäksi jonkun tosi helpon kantovälineen lyhytaikaiseen käyttöön ihan kotioloihin ja tuo rengasliina tuntuu olevan juuri sopiva :D
 
Ei ollut rengasliina, ennemmin just tommonen kantopussi. Se vaan, mitä tarjottiin joskus, ei ollut lainkaan säädettävä, mutta tuo tänne linkitetty oli vähän niinkuin päivitetty versio siitä :) Joten kiitos!
Manduca meillä on, mut se ei ole mitenkään näppärä kotioloissa.
 

Hyvä kun löytyi :) Huomaathan kuitenkin sen, että tuolla sivulla on vanhentunut ohje kantaa vastasyntynyttä kehtoasennossa. Sitä ei nykyään enää suositella. Laitan linkin, mistä löytyy lisätietoa kantamisesta ja varmasti youtubesta löytyy videoita, miten vastasyntynyt laitetaan pystyasennossa tuohon liinaan. Jos ei kantopussi nimellä löydy videoita, niin tuo pussi on hyvin samantyyppinen kantoväline kuin rengasliina, joten varmasti kannattaa sitten etsiä ohjeita rengasliinan käyttöön, samat asennot varmasti toimivat molemmissa.

http://kantoliinayhdistys.fi/kantaminen/useinkysyttya#11061
 
Kaikenlaisia liinoja, pusseja ja reppuja tuntuu olevan. Olenko ihan myöhässä, jos ajattelen hommaavani vasta sitten, kun lapsi on jo syntynyt? Jos voisi sovittaa sitten lapsen kanssa, että mikä sopii itsellekin selkävaivan takia. Onkohan jossain sellaista paikkaa, jonne voi sitten mennä vauvan kanssa testaamaan koko valikoiman?
 
Varmasti kantovempeleen ennättää hankkia synnytyksen jälkeenkin. ☺️

Minä laitoin pari viikkoa sitten tilaukseen Tulan Ipanaiselta. Halusimme helposti päälle puettavan, ergonomisen repun, jolla sekä mun että miehen on mukava ja helppo kantaa. Tulassa miellytti myös tosi kivat kuosit, joita iso valikoima. Kantoliinoihin mun hermot ei ehkä riittäis, liikaa opeteltavaa ja solmittavaa... :D

Nyt sitten vain odotellaan, milloin reppu vauvatukineen saapuu. Pääasia, että ennen laskettua aikaa, koska oon sen verran kontrollifriikki, että haluan kaiken mahdollisen olevan valmiina siiheksi.

Tiedoksi muuten muille Tulaa harkitseville, että valmistajalla on ilmeisesti nyt jotain viivettä toimituksissa. Ipanaiselta tuli ilmoitus, että eivät tiedä, milloin saavat lähetettyä tuotteet, vaikka nettisivuilla luki, että reppu oli varastossa ja vauvatuessa 2-3 viikon toimitusaika.
 
Takaisin
Top