Ensimmäinen ostoksesi vauvalle?

Nessu

Asioista perillä oleva
Lokamammat 2016
Joko olette tehneet ekan hankinnan vauvalle? Mitä ostitte? Millä viikoilla?

Mä olen jo viikkotolkulla miettinyt, mikä olisi ihanin eka ostos omalle esikoislapselle. Ja olen päätynyt vaatteeseen, koska on konkreettinen ja voin hipelöidä sitä. Mutta en siis vielä ole ostanut.

Ensin oli tarkoitus käydä hankkimassa jokin söpö vaatekappale ar-ultran jälkeen, mutta se vähän jäi, kun ei päästy sellaisille kaupoille. Niinpä tuumin nyt, että ehkäpä nt-ultran jälkeen eli parin viikon päästä olisi hyvä hetki, kun vauvan hyvinvointi on taas yhdellä lisätutkimuksella varmistettu.

Listailin blogiin (http://www.lily.fi/blogit/pienet-villasukat), minkätyyppiset tamineet on musta söpöjä, noin esimerkiks. Kova hinku olis jo hommata jo pientä! :)

Nessu 10+2
 
Kirpparilta ostin keltaoranssiraidallisen Marimekon bodyn vauvalle. Se oli niin söpö! Tää oli jossain rv 7 jo. Samalla kirppiskierroksella löyty myös puinen helmitaulu joka toimii koristeena hyllyllä vielä pitkään. Sit kun tiedän kumpi sieltä tulee ostelu tulee varmaan lisääntymään :)

Nyt RV 9+3 :)
 
Mä ostin muutama viikko sitten kirppikseltä musta-valkoraidalliset pienet pöksyt. Esikoisen jäljiltä oikeastaan kaikki, eli aika vähän hankittavaa, paitsi jos tulee poika , niin uusia vaatteita pitää ostaa. Ja musta tuntuu että tulee poika :wink
 
Torista tuli vastaan halvat pinnis, turvakaukalo ja sitteri... Ne oli pakko ostaa... Me oltiin esikoisen jäljiltä laitettu jo kaikki kiertoon, kun ei ollut tarkoitus toista hankkia... Mutta sitten mieli muuttui ja nyt siis lähes kaikki hankittava. Onneksi saadaan serkuilta jne. paljon vaatetta ja muuta.
 
Muistan esikoisen aikana kun olin päättänyt että np-ultran jälkeen saa ostaa yhden vaatteen ja ostinkin söpön vaatteen joka jäi kyllä melkein käyttämättä epäkäytännännöllisyyden vuoksi :)
Nyt torstaisen ultran jälkeen kävin hipelöimässä vauvan vaatteita mutta en sitten ostanut mitään.Mutta uskon että vaatteita ekana ostan.Oon luopunut myös suurimmasta osasta vaatteita että niitäkin saa kyllä aika paljon ostella.
Toria oon selaillut vaunuja/Kaukaloja katsellen ja ainakin kaukalo voi tulla ostettua jos sattuu sopivan hintainen kohdalle :) Meillä kun pitää olla tietty kaukalo,joka on kapein.
 
Pipon ostin sydänäänien kuulemisen jälkeen joskus 9+5, heti perään 9+6 löydettiin haluamamme vaunut kirpparilta halvalla ja tietysti ostettiin. Mutta sen jälkeen ei olla mitään ostettu.
 
Te, joilla on enemmän kokemusta vauvoista, mistä kannattaa ylipäänsä katella vauvatarvikkeita? Mitä kannattaa ostaa käytettynä, mitä ei? Mitkä nettikirpparit on parhaita, entä muuten mitkä verkkokaupat? Ja missä tavaroissa voi säästää eniten vertailemalla hintoja ja esim. tilaamalla uuden tavaran ulkomaisesta verkkokaupasta tms.?

Meille tää koko vauvamaailma on vielä niin vieras, että pitää kaikki opetella. :)
 
Nessu:En nyt ehkä kattavasti osaa kertoa mutta mielestäni pikkuvaatteita löytyy hyvin käytettynä live kirpparilta,ja esim.facekirppareilta.Ja uusia vauvan vaatteita on melkein joka kaupassa missä myydään myös aikuisten vaatteita.
Kaukalon osto käytettynä jakaa varmasti paljon mielipiteitä.Toisaalta on riski et ei myyjä kerro jos on kolareitu mut mä ainakin aattelin nyt luottaa koska muuten menis kaukaloon telakkoineen(molempiin autoihin)reilusti yli 200€.Mutta kaukalo pitäis olla alle 5v vanha ja itse aattelin sellaisen etsiä jonka vielä vauvan ollessa vuoden ikäinen voi myydä jollekkin eli vuoden verran sitten vielä käyttöikää jäljellä.
Vaunuissa varmaan tekee ne suurimmat säästöt vertailussa ja vaikka ostais käytettynä kannattaa käydä liikkeissä tutkimassa mikä olisi itselle parhaiten sopiva.Oon selaillut nyt niin en tiedä onko saksassa enää hurjasti paljon halvemmat vaunut mitä täällä mut varmasti voi jonkin verran saada säästöä :)
 
Huutelen nyt aivan väärästä kuukaudesta, mutta jotain kokemusta hankinnoista on. Kalliimpia hankintoja ovat vaunut, turvakaukalo ja pinnasänky, (hoitopöytä ja syöttötuoli). Näitä kannattaa etsiä huuto.netistä ja torista, me saatiin kaikki 50-70% alennuksella ja hyväkuntoisina (ostin Stokkea).

Verkkokaupoista hankinta on kätevää, kannattaa katsella Season saleja, niin tuotteista saa vielä hyvän alen. Olen tilannut paljon Jollyroomista, Babystylestä, Lekmeriltä, H&Mltä, Hattentatista ym. Kaikki toimittavat nopeasti ja laatu on vastannut odotuksia.

Kannattaa aloittaa ajoissa, jos hankintoja on tehtävänä paljon, kuten meillä kaikki. Näin äitiyslomalla ei enää jaksa perehtyä, kuin pikkusälän hankintaan (liivinsuojia, vaipat..)
 
Jos vaunut tai turvakaukalon ostaa käytettynä nii kannattaa kurkata niiden kankaiden alle tai sisään, sillä vaunuissa huomaa kankaista jos ne on homeessa ja kaukalon kunnon näkee kankaiden alta(ei tietty pieniä halkeamia tms muovissa). Lisäksi kaukalossa kannattaa kattoa se valmistus tarra, siitä näkee minä vuonna on valmistettu. https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/autoilijat/lapsi-autossa-turvaistuin tossa Liikenneturvan tietoa lastenistuimista.

Vaatteita ym muuta pikkutilpehööriä saa helposti kivijalka liikkeistä tai lastentarvike liikkeistä. Kaikkea ei kannata ostaa heti, vaan vasta sitten kun se vauva on siinä sillä voi ollakkin että jokin asia on turha ja tartteis taas jotain muuta. Esimerkiksi rintapumppu, imetystyyny, mobile, vauvakeinu, nenäfriida jne on niitä joiden käyttöä ja tarpeellisuutta ei tiedä välttämättä(varsinkaan jos on esikoinen tulossa) etukäteen. Kaiken noista mitä mainitsin ja monen muunkin pikkujuttu mies voi hakea samalla kun hakee teidät ja vauvan sairaalasta tai sitten kotoa lähtee hakemaan.

Itse olen ostanut esikoiselle tavaroita pikkuhiljaa ja ihan normi kaupoista. Mies haki rintapumpun samalla kuin haki mut sairaalasta (vauva jäi osastolle viä) ja yhdessä haettiin joitain pieniä juttuja, kun vauva oli vkon lastenosastolla syntymän jälkeen. Hygieniatarvikkeita en ostaisi käytettynä vauvalle esim kynsisaksia, kuume mittaria, nenäfriidaa tms. Ne kuitenkin on periaatteessa henkilökohtaisia, tai perhekohtaisia (esim kuume mittari).
 
Muokattu viimeksi:
Pieniä vaatteita tosiaan löytyy hyvin käytettynä ja todella hyväkuntoisina kun niiden käyttöaika on niin lyhyt. Myöskin vaunuja löytyy käytettyinä hyvin, mutta niitä en ostaisi näkemättä. Kannattaa ehdottomasti tarkistaa, että ovat homeettomat (nuuskimalla, pyyhkimällä kriittisimpiä kohtia kuten kuomua vaikka vauvan peppupyyhkeillä tai suihkuttamalla sumutinpullolla)! Turvakaukaloa en itse uskaltaisi ostaa käytettynä kun kolaroimattomuudesta ei voi olla täysin varma ja muutenkin suositeltu käyttöaika on vain viisi vuotta. Tutulta toki uskaltaisin ostaa! Pinnasänkyjä löytyy huokeaan hintaan käytettyinä (patjan toki ostaisin uutena), kuten myös hoitopöytiä (joskin ilmankin toki pärjää, mutta meillä ainakin helpotti paljon elämää). Sittereitäkin löytää hyvin käytettyinä. Syöttötuoli ei ole ehkä se ihan ensimmäinen hankinta, mutta toki esim. Stokkeen saa vauvaosan, jolla vauvan voi jo ottaa alusta asti pöytään mukaan tai esim. antaa siinä katsella kun laittaa ruokaa (toki sitteri lattialta ajaa saman asian, ellei sitten halua nostaa vauvaa pois toisten lasten tai vaikka koirien ulottumattomista).

Jos vaunut haluaa ostaa uutena, niin Saksasta ja Hollannista kannattaa katsella. Meillä on yhdet matkarattaat tilattu Saksasta ja käytetty jo kerran huollossakin takuun piikkiin eli sekin homma toimii hyvin! Toki rattaat taisivat olla nelisen kuukautta poissa, mutta korjattuina tulivat kyllä takaisin. :grin

Meillä säästettiin ensimmäisen kanssa tosi pitkä penni kun saatiin miehen siskolta suurin osa tavaroista (autokaukalo ja telakka, hoitopöytä, rattaisiin vaunukoppa, tosin rattaat/runko ostettiin itse kun heillä oli omat vielä käytössä, sitteri, rintapumppu, leikkimatto, vaatteita, autokaukaloon kaukalopussi, matkapinnasänky ja mitähän vielä...). Pinnasänky, syöttötuoli ja rattaat, joihin vaunukopan sai kiinni ostettiin tosiaan uutena. Nyt tällä kertaa saadaan omalta siskoltani Stokken syöttötuoliin se vauvaosa, joten tällä kertaa tulee testattua sekin.

Rintapumppukin voi olla sellainen, joka jakaa kielipiteitä, että kannattaako sitä ostaa käytettynä vai ei ja toki kaikki eivät edes rintapumppua tarvitse. Itse en välttämättä käytettynä ostaisi, mutta taas omat ja mieheni siskon koen sellaisiksi joiden vanhaa voin hyvin käyttää. Tuttipullot ostin kaikki uutena, mutta nyt ajattelin ostaa vain uudet tuttipäät ja käyttää seuraavalla samoja, mikäli pulloja tarvitaan.

Ja tosiaan nettikaupoista kannattaa katsoa alennuksia, niillä säästää paljon! :)
 
Niin ja kantoliinakin ostetiin uutena ja sille tuli käyttökertoja tasan 1. Vihasin sen sitomista enkä kokenut muutenkaan sitä kätevänä. Olisinpa ostanut käytettynä... Nyt tosin toisen kohdalla ajattelin antaa sille uuden mahdollisuuden. Kantoreppu meille tuli myöhemmässä vaiheessa siskoltani käytettynä ja sen taas totesin hyvinkin käteväksi, varsinkin lentokentillä se oli ihan ehdoton! Ainoa, että kantorepun pitää olla ehdottomasti lapselle ergonominen eli ei näitä Babybjörnin kantoreppuja, joissa lapsen voi laittaa naama menosuuntaan! (Sivuhuomautuksena, että Babybjörnin sitteri taas on mitä parhain!) Nyt ajattelin ostaa ehkä kantoreppuun vauvaosan, jolloin sillä voi kantaa vastasyntynyttäkin. Mutta se kumpi on parempi kantoliina vai kantoreppu, riippuu ihan ihmisestä! Ja toki kaikki eivät ylipäänsä tarvitse minkäänlaista kantosysteemiä!
 
Vau, kiitos aivan superhyvistä vinkeistä! Lisää näitä ja myös niitä ekoja hankintoja pikkutyypeille.

Neuvot on kyllä todella kullanarvoisia tällaiselle untuvikolle. Kun ei lasten härpäkkeiden merkit sano mitään, eikä ystäväpiirissäkään ole vielä niin monella lapsia, että sieltä sais apuja. Varsinkaan, kun ei olla vielä kerrottu raskaudesta kenellekään, niin ei oikein voi niiltä vähiltäkään kysellä :)
 
Tää onkin ollut hyödyllinen keskustelu, eksyin katselemaan noita Stokken syöttötuoleja ja toihan vaikuttaa ihan pätevältä että samalla tuolilla pärjäis koko lapsuuden :) Käytettynä noita näytti Torissakin olevan aika mukavasti.
 
Joo, ainoa vauvavempele, minkä mäkin tiedän ennalta, on just noi Stokken tuolit ja sängyt. Se tuoli on kyllä muotoilultaan kiva, aikaa kestävän näköinen ja ilmeisen hyvin muunneltavissa eri ikäisille.

Melko hintavia tosin nuo Stokken kamppeet.
 
Joo, ainoa vauvavempele, minkä mäkin tiedän ennalta, on just noi Stokken tuolit ja sängyt. Se tuoli on kyllä muotoilultaan kiva, aikaa kestävän näköinen ja ilmeisen hyvin muunneltavissa eri ikäisille.

Melko hintavia tosin nuo Stokken kamppeet.
Totta, eivät halvimmasta päästä mutta ilmeisesti ovat myös kestäviä. Mua ainakin miellyttää se ajatus että yksi tuoli kestää monen ikäisellä lapsella. Anoppilassa on yksi lasten syöttötuoli jossa jalat ovatt niin leveästi haarallaan että siihen iskee varpaansa aina ohi kävellessä. Trip Trappissa ei taida samaa ongelmaa tulla, aika kompaktin oloinen.
 
Tämä ei ehkä mene ensimmäisen ostoksen piikkiin, mutta yrityksen alkupuolella kudoin vauvanviltin ja vaimo teki villatakin. Sitten ei tehtykään muuta kun yritys pitkittyi, mutta nyt alkaa taas ajatukset kääntyä hankintoihin. Aiotaan silti odottaa nt-ultraa ennen kuin ostetaan mitään. En ole varsinaisesti suunnitellut, mikä ensimmäinen ostos olisi, mutta pidän silmät auki jos jotain söpöä sattuu eteen. Isompia varusteita katsellaan sitten käytettynä, joten ihan viime tippaan ei voi jättää jos halutaan metsästää tietyn merkkistä.
 
Itse meinasin alkaa ostelemaan vaatteita sit kun rakenneultrassa käyty ja jos siellä sukupuoli selvinnyt.
Meillä löytyy kaikki tavarat ja vaatteet tytölle mutta jos poika tulee niin sit meneekin kaikki uusiks. :)
Kolme lasta kun ennestään jo löytyy niin yritän hillitä itseni sinne asti ettei tulis mitään "turhaa" osteltua.
Muistan ku esikoisen sain niin taisin mennä heti rv 7 ostamaan pienen potkupuvun ja sitä tuli aina kotona hypisteltyä. :)

Emmaljungan käytettyjä vaunuja/rattaita löytyy ainakin hyvin Facebook kirppikseltä.
Meillä aina ollu Emmaljungat ja oon ollu niihin tosi tyytyväinen! :)
 
Ajattelin odottaa ainakin nt-ultraan asti ennen kuin ostan mitään. Mieluummin rakenneultraan asti, jos vaan itsehillintä pitää. Aika vähän oikeastaan tarvitsee hommata. Jos tulis tyttö, niin pääsis osteleen vaatteita.
 
Takaisin
Top