Ehkäisy synnytyksen jälkeen

Emmy: mulle lääkäri sanoi että voi olla 8 tuntiakin eroa minipillerin ottamisessa mutta kun nyt luin Feanollasta netistä niin siinä puhuttiin kolmesta tunnista. Olen kyllä hyvin muistanut ottaa kun otan aina illalla osana iltarutiinia. Se lähinnä mietitytti että miten sitä edes huomaa tulevansa raskaaksi jos niin käy minipillereillä koska vuotoa ei muutenkaan ole imettäessä ja minun raskaus oli viimeksikin oireeton. Kaipa maidontuotanto silloin loppuisi että siitä huomaisi viimeistään.
 
Joku taisi jossain kohtaa sanoa, että kierukan voi laittaa 3-4 kk synnytyksen jälkeen.

Mä tulisin ainakin niin vainoharhaseks noiden minipillereiden kanssa, jos ei vuotoa tulisi ollenkaan.. :D Ja muistelisin, ettei imetyskään välttämättä raskauteen tyssää. Mutta lienee hyvä lopettaa raskauden kannalta.
 
mmmustikka: Esikoisen jälkeen otin tosiaan minipillerit. Eräänä päivänä sitten oli pilleriä ottamassa ja tajusin, etten ollut muistanut pilleriä ottaa kolmeen päivään. :D Totesin siinä, ettei ole pillerit enää meikäläistä varten. Ennen esikoistakin mulla oli Nuvaring käytössä. Nyt otan sen kierukan.

Niin ja kiitos tiedosta vastavirrassa. Täytyy sitten keväällä se ottaa. :)

Minulle lääkäri painotti, että käyttää ehkäisyä. Täysimetys ei ole ehkäisymuoto. Hän kertoi, että surullista, kun Suomessa tehdään paljon abortteja juuri synnyttäneille äideille. Se on surullista tosiaan. :sad001
 
Muokattu viimeksi:
Joo, mullekin sanottiin, et aikaisintaan 12vkoa synnytyksestä sen kierukan saa laittaa :)

Toi abortti synnyttäneelle kuulostaa kyl tosi inhottavalta :sad001 Jopa hiukan suututtaa sellaset äidit... Miks pitää olla niin tyhmä, ettei huolehdi kunnolla ehkäisystä, jos ei uudelleen mieli raskaaks... Mä en yhtään luottais mihinkään imetyksen ehkäisytehoon :eek:
 
Tää ei ihan liity nyt ehkäisyyn, mutta...
mitä jos pamahtaisin vaikka jo seuraavasta kierrosta uudelleen raskaaksi (on siis mahdollista, kun menkat jo tullut ja en oo viel alottanut pillereitä)? Tietääkö kukaan todella lyhellä aikavälillä uudelleen raskautuneita? Mitä riskejä? Koska itse en aborttia pystyisi tekemään, ellei sitten selviäisi, et sikiöllä ei ole kaikki hyvin...

Täällä ei kyllä kauheasti oo ehditty peittoja heilutella ja kortsu hoitaa nyt ehkäisyn... tosiaan oon noiden minipilsujen suhteen vähän kahdenvaiheillä...
 
Tiedän 12 kk ja 1,5 v erolla synnyttäneet. Varsinkin tuo viimeisenä mainitsemani on läheisempi, esikoinen oli vilkas 1,5 v, kun kaksoset syntyivät. Voin vain sanoa sivusta seuranneena, että kateeksi ei ole käynyt, siinä kyllä on varmasti todella kovilla vanhemmat. Voin vain ihailla, rispektiä. :) Kaksoset ovat nyt 11 kk ja nyt alkaa kuulemma olla vähän helpompaa. Upeita naisia ovat molemmat, mutta ovat kommentoineet, että kropalta on kestänyt kauan toipua, vaikka molemmat olivat/ovat urheilullisia. En osaa varsinaisista riskeistä sanoa.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla oli Jt perjantaina ja aion ottaa kierukan. Sen saa aikaisintaan 3kk synnytyksestä, eli helmikuun alussa varmaankin käyn sen otattamassa. Kuparikierukan saa ainakin täällä pk-seudulla ilmaiseksi (ensimmäisen kierukan) ja hormonikierukka maksaa (oliko jtn 150€ tienoilla). Siihen asti mennään kumilla.

Lääkäri tunnusteli vatsalihakset ja sanoi että tosi hyvin on palautunut, useimmilla on vielä hieman erillään tässä vaiheessa mutta mulla ilmeisesti ei enää rakoa välissä :)
 
Mä miettisin sitä hormonikierukkaa, hinta on n.155e lääkärin sanojen mukaan. Ottaisin sen 3vuodeksi, saa sen pois aiemminkin jos tahtoo. :)

TOISAALTA, toi ihana poitsu on kyllä tehnyt sen että toisenkin vauvan sitä haluaisi! ..muttei juur nyt, tahtoisin nauttia hänestä ja hänen vauva-ajastaan ilman että raskaana sitten se olis vähän vaikiampaa.

Toki, ei tässä ittekä enää Niiin nuoria olla (maaliskuussa täytän 32) että montaa vuotta viitteis väliin.. (mulla ja veljellä on n.2v ikäeroo ja se tuntuis sopivalta) mutta niinhän se on, ei sitä tie miten luonto homman hoitaa.. :)
( Jos tulen raskaaksi ennen kierukan laittoa, en todellakaan ees harkitse aborttia. )
Mulle sanottiin jälkitarkastuksessa että siitä n. kk:n päähän mun piti varaa papa-koe (jossa juur olin ennen joulua) ja sitten kun ne tulokset tulee niin saa alkaa sitä kierukkaa suunnitteleen mikäli tulokset on ok. Ens tai viim.sit seuraavalla viikolla aattelin soitella ja kysellä tuloksista.
Suositeltavaa kuulemma että laitetaan kuukautisten aikana neljäntenä päivänä, näin sanoi lääkäri. "Kun sulla alkaa kuukautiset, voit soittaa niin varataan sulle aika kolmen päivän päähän"
.. mietein vaan kotona että TUSKIN Sen ajan ihan saa tolla varotusajalla?? :D

Vaikeita asioita, vaikeita!

Pari-kol kertaa on peittoo heiluteltu täällä, ne on menty ihan surutta vaan suoraan asiaan! :D
Kumeja on yöpöydän laatikossa mutta jotenkin hommat vaan lähti niin että ei tullut mieleenkään ja sitten jotenkin on sellanen olo ettei kumpaakaan meistä oikeasti haittais vaikka toinen vauva olis lähtökuopissa pian. :)

... pitäsköhän tehä testit ennenku tässä seuraavaks tulee joskus "luppoaikaa" (poika nukkuis niin että sitä ehtisi isin kaa välillä leikkimään! :wink ) että kaivaako kumikaveria laatikosta... :D
 
Jälkitarkastus ohi, ei hormonaalista ehkäsyä mulle nyt :) Puhuttiin miehen kans et kumilla mennäääään! Koska kierukka toimii kuitenki monta vuotta, jotenki tuntuu nyt turhalta ottaa. Mies haluais toisen lapsen, on puhunut et vuoden päästä vois ruveta miettimään :D Mä luulin et haluaisin ison perheen ja plää, mutta nyt tääkin tuntuu näin ihan hyvältä, ainoastaan vaan en halua olla itsekäs... Koska uskon et kaikki melkeinpä haluaa sisaruksen/sisaruksia.

Itekki just mietin et hitto jos mulla ei olis noita ärsyttäviä sisaruksia, niin elämä olis pikkasen tylsempää :wink
Kuitenkin ollaan samoilla linjoilla siinä, et ku lapsia tulee, niin sit tulis mielellään "kaikki lyhkäsen ajan sisällä", et ei tulis sitä et sit kymmenen vuoden päästä tahtois taas. Vaikka mitäs sitten - mut ajatuksena et mekin joskus asuttais vielä kaksin, ennenku on eläkepäivät olis mukava juttu :D Mut elämä näyttää...
 
Minä aloitin minipillerit jälkitarkastuksen yhteydessä. Aiemmin söin todella pitkään samoja yhdistelmäpillereitä, mutta niitä ei imetyksen yhteydessä tietenkään voinut taas aloittaa, enkä toisaalta haluaisikaan, sillä meidän perheen verenpaine- ja veritulppaongelmien kanssa on varmaan parempi ilman. Kierukkaa ei minulle suositeltu siksi, että turha maksaa viiden vuoden ehkäisystä jos sitten haluaakin sen toisen lapsen tehdä. Tosin tällä hetkellä se ajatus tuntuu kovin etäiseltä kun tämän ensimmäisen kanssa on ollut niin raskasta. Saa nähdä uskalletaanko joskus kokeilla uudelleen, mutta joku vuosi tähän väliin tulee varmaan otettua, vaikka miehellä onkin ikää 8v minua enemmän, joten sen puolesta varmaan hirveän montaa vuotta ei voisi odottaa. Minulla on kuitenkin usemapi sisarus, joilla on lapsia pienellä ikäerolla ja se tuntuu olevan kovin raskasta ilman sen kummempia vaivojakaan. Ja niinhän he sanovatkin, ettei se työmäärä suinkaan kaksinkertaistu vaan kasvaa paljon enemmän, Mutta onpahan siinä sitten se puoli, että pikkulapsiaika on nopeammin kokonaan ohi eikä tosiaan ole vielä toinen jalka haudassa kun muksut pesästä lähtevät :)

Vatsalihaksista sen verran, että minulla ne olivat hyvässä kunnossa ennen raskautta ja kai siksi palautuivatkin todella nopeasti täysin yhteen. Pyysin lääkäriä tarkistamaan asian jälkitarkastuksessa ja lisäksi tarkistutin tilanteen vielä fyseoterapiassa, jossa kävin niska/selkäjumien vuoksi vähän myöhemmin. Netissähän on niitä ohjeita, miten asian voi itsekin kokeilla, mutta onhan se kiva saada jonkun sellaisen mielipide, jolla on vähän paremmin vertailukohtaa. Vaikka lihakset ovatkin hyvin yhdessä taas, huomaa, ettei niissä kyllä sitä voimaa ole juurikaan ja pitää tosi huolellisesti tehdä vatsalihasliikkeitä, syviin lihaksiin keskittyen ja tarkkailla, miltä se maha näyttää niitä tehdessä. Haluaisin method putkiston pilatekseen, se on ihan loistavaa. Kävin siinä työpaikan tyky-toiminnan puitteissa ja yksikin kerta viikossa oli uskomattoman tehokasta syvien vatsalihasten ja selän hyvinvoinnin kannalta. Liikkeet eivät näytä juuri miltään, mutta huolella kun teki. Ne tunnit vaan on melko hinnakkaita näin äitiyslomabudjetilla ainakin, eikä niitä ihan joka puolella olekaan. Mutta jos jollain on mahdollisuus mathod putkisto pilatekseen mennä niin suosittelen etenkin tässä elämän vaiheessa. Ja siis nimenomaan se method putkisto versio on normipilatekseen verrattuna sellainen hellän tehokas:)
 
Takaisin
Top