Ehkäisy synnytyksen jälkeen

vastavirrassa

Asioista perillä oleva
Jälkitarkastus alkaa lähestyä ja mielessä pyörii tämä aihe päivä päivältä enemmän.

Mitään pillereitä en oikeastaan enää haluaisi syödä ja toinenkin lapsi halutaan, kohtuullisella ikäerolla. Eli kyllä sitä ehkäisyä nyt ainakin joksikin aikaa tarvitaan.

Toisaalta mietityttää se, että eihän tässä raskaaksi ilman apuja tultu viimeksikään. Sekin vaikuttaa ihan suoraan sanottuna niin, etten usko tulevani raskaaksi, vaikken kauhesti ehkäisyä käyttäisikään. Vaikka tiedostan toki, että todellisuus voi olla toinen.
 
Kovasti olen minäkin tätä asiaa pohtinut, pillereihin en enää luota.. Tämäkin rakas halusi tulla ehkäisystä huolimatta ja vaikka hän maailman ihanin onkin en uutta vahinkoraskautta toivo ja olen ihan pyörällä päästäni ehkäisyn suhteen. Kierukka ei tunnu omalta vaihtoehdolta ja nyt on harkinnassa ehkäisylaastari tai kapseli..
 
Mulla oli tänään jt ja nyt on ehkäisy mietinnässä. Kierukka on ollut, ei enää kiitos!
Hormonaalinen ehkäisy on poissuljettu, lääkäri selvittää minipillereiden mahdollisuuden.
Jäljelle jää kumi. Nou thänks!!

Raskautta odotettiin se 7v. Mutta ei vielä tälle vuodelle uutta kiitos :D (se olis sitä meidän tuuria..)
 
Juh, mietitty täälläkin.

Ensinnäkin asiasta hankalan tekee se, ettei mulla ole ollut yksi pidempi parisuhde ennen tätä, ja silloin oli käytössä nuvaring. Oli suhteellisen toimiva (käytin reilun vuoden) mutta jätin eron myötä. Tässä kolmen reilun kolmen vuoden suhteessa ei ole ehkäisyä ollut ja siinä ajassa tullut mieleenkin, että ei tässä ilman hoitoja lisäännytä. Toisin kävi ja nyt on pakko miettiä ehkäisyä, vaikka olen sitä toista palleroakin miettinyt. Itselläni sisaruksia ja koen, että tämäkin veijari ansaitsisi omansa (ei tosin ihan vielä).

Noh mutta mikä se ehkäisy olisi - jaa-a... Pillerit ei jotenkin ole se mun juttu, ja luulen, että ne vaikuttaisi mun pääkoppaakin :P ja kierukka on käynyt mielessä, mut näh... Kertokaa kokemuksia, suositelkaa? Vaikka tuleehan tästä keskusteltua sitten tuolla lekurissa ja neuvolassa, mutta jotenkin oon ihan pihalla tässä ehkäsyasiassakin. T. äiti 28 vee
 
Samoja mietteitä täällä. Yhdistelmäpillerit (myös renkaat ja laastarit jne.) aiheuttavat mulle verenpaineen nousua, joten ei käy vaihtoehdoksi. Minipillerit on joskus ollut käytössä ja vuosin verta käytännössä koko ajan...

Ja sekin, että tätäkin raskautta sai yrittää ja odottaa ja käydä tutkimuksissa ja laparoskopiassa jne jne. MUTTA ihan heti en silti toista haluaisi. Ehkä kolmen vuoden päästä? Tai kahden? Olisi helpompaa jos elämänsä voisi käsikirjoittaa etukäteen :)
 
Mulla ollut kans Nuvaring käytössä ennen tätä raskautta muutaman vuoden - se on ihan ok. Pillereitä en suostu enää syömään. Minipillerit oli esikoisen imetysaikana käytössä ja eihän niistä mitään tullut kun muistin yhden pillerin silloin ja toisen tällöin. :D

Mietin josko kierukan laitattaisi.
Onko hormonikierukasta kokemusta monella?
 
Mulla oli hormonikierukka.. vuoden jaksoin sitä ja sitten halusin siitä eroon!
Vuotoa enemmän tai vähemmän 6kk:n ajan, turvotusta, painon nousua ja mielialan vaihteluita! Ehanaa!!

Supisteluakin oli pari kuukautta, mutta tähän on muutama gyne arvellut olleen syynä liian aikainen laitto. Kierukka laitettiin 2kk synnytyksen jälkeen.

Poiston jälkeen vuosin kuin seula, yöside piti vuotoa tunnin! Hb romahti 140->90 lyhyessä ajassa. Caprilon kuurilla saatiin vuoto onneksi aisoihin!
Tässä siis minun tarina tiivistettynä :p
 
Mymme: No ei kuulosta kyllä kierukka houkuttelevalta kokemuksesi perusteella. :sad001

On kyllä ihan persiistä kaikki ehkäisymuodot! Taidan jättää ehkäisyn pois kokonaan. :sad001
Sterilisaatiotakaan en taida vielä saada, kun en ole kolmekymppinen. Enkä kyllä haluaisikaan, kun mahd. kolmaskin lapsi on haaveissa.. :wink Ärsyttävää, kun on niin hankalaa. Miksei miehille voi olla joku pilleri tai kierukka? Miksi aina naisen pitää huolehtia tästä(kin) - prkl! Anteeksi avautumiseni.
 
Voidaan oikeestaan vaan vaihtaa ketjun nimi.. :D

Kierukka tuntuu musta jo ajatuksena jotenkin vastenmieliseltä. Kapseli taas jotenkin rakettitieteeltä, mutta samalla myös kohtuulliselta vaihtoehdolta. Siitä en oo vielä kuullut mitään kauhukokemuksia. :)

Mitä eroa on loppujen lopuksi minipillereissä ja yhdistelmissä? Entäs onko molemmissa tämä kuuluisa veritulppa-riski? Nimim. sukurasitteena jo!

Tällä hetkellä tuntuu, että melkonen lääkäri on, jos päädyn johonkin muuhun kun kumeihin. Niillä sitten leikitään venäläistä rulettia.. :D
 
Laskimotuloksen sairastaneena en saa yhdistelmiä kåyttää ja minitkin on vielä selvityksen alla..
Olikohan nyt niin, että yhdistelmissä oleva estrogeeni on se riski..
 
Mulla ei kans pillerit sovi migreenin takia ja minipillerithän pitää ottaa tyyliin minuutin tarkkuudella, että ne toimii! :D Esikoisen imetysaikana söin tosiaan minipillereitä yhden paketin. Jo ensimmäisen kuukauden aikana oli huvittavaa, kun unohdin vissiin kolme pilleriä = tehoton ehkäisy niistä..

Kuparikierukkaa en laittaisi myöskään mistään hinnasa. Hormonikierukkaa olen miettinyt, mutta Mymmen kokemukset eivät kyllä lupaavilta vaikuta. En tiedä. Enkä kyllä sitä raskauttakaan jaksaisi heti putkeen. Vali-vali-vali :D SORI! :wink
 
Minuutin tarkkuudella? Tuntikin on tässä sirkuksessa sula mahdottomuus!
No mutta, eihän se tärppi meillä kuitenkaan kävis.. :grin

Kattokaa vaan niin saan kunnian korkata sen elokuun ketjun!
Hitto mitä avaruustiedettä!
 
Joo sama homma, ensimmäisen tekoon meni kolme vuotta, toinen tulee kuukaudessa?

Noh, jälkivuoto on toistaiseksi vielä niin runsasta että turha miettiä vauvojen tekohommien harjoitteluakaan. Muuten palautuminen on jo ihan ok, maharöllykkä toki roikkuu mukana kaikkine arpineen :)
 
Esikoinen jutusteli erään kerran iltapalalla: "Äiti.. Ajatteleppa jos meille tulis vielä toisetkin kaksoset!"

Joo, äitipä ajattelee. Ja pitää kintut ristissä vaihdevuosiin saakka!
Ehkä tehokkain ehkäisykeino kaikista tuo meidän 8v!
 
Muokattu viimeksi:
Ehkäisyasioita täälläkin pohdinnassa... Mua ei kans ne pillerit houkuta sit yhtään ja kierukkakin kuulostaa inhottavalta. Se kyl olis varmaa iha jees vaihtoehto siin mieles et kolmattakin ollaan mietitty mut ikäeroa tähän tuoreimpaan sais tulla joku nelisen vuotta... Luulen et mennään kumilinjalla niin kauan ku suinkin kumpiki sitä tahtoo :)
 
Mymme: Minuutin tarkkuudella oli nyt varmasti liiottelua, mutta minipillerit vaativat tarkkuutta kyllä, jotta ehkäisevä taso hormonia pysyy elimistössä. :wink

Toiset kaksoset putkeen vaan! :D Minä ajattelin kyllä heinukan tapaan, että tässä olisi nyt useampi vuosi taukoa ennen sitä mahdollista kolmatta lasta. Eihän sitä tieten voi suunnitella tuleeko kolmatta edes, mutta aina voi haaveilla. :wink
 
Mulla oli hormonikierukka ja olin kyllä tosi tyytyväinen. Itteäki ajatus inhotti, mut kuulostu toisaalta helpolta ku en mä mitään pillereitä muistais.
Ekan kuukauden tais tulla silloin tällöin tiputteluvuotoa ja menkat tuli sit normisti. Eipä tarvinnu moneen vuoteen ehkäisyä miettiä. Ja laitto ja poisto meni hyvin.. :)
 
Meillä oli työn ja tuskan takana tämä ihanuus. Kaikennäköisiä hoitoja käytiin. Mitään vikaa ei kummastakaan löydetty mutta ehkäisyä ei luultavasti tulla käyttämään. Mies voi olla asiasta eri mieltä, mutta sitte mennään kortsulla joka ei sitten houkuta kyllä yhtään! Jos paukahdan paksuksi heti nyt kohta niin sitten se on kyllä niin tarkoitettu. Haluan toisen ja aika pian mutten kuitenkaan heti. Huh olishan sitä aika poikki kahden pienen kans. En usko että raskaus alkaa luonnollisin konstein mutta jos alkaa niin olen siitä tooosssiii onnellinen...tulkoonkin sitten vaikka heti:) ikääkinhän tässä alkaa olla ihan pian se 30 joten en senkään vuoksi halua kauaa ootella :)
 
Takaisin
Top