Arki vauvan kanssa

Ohhoh, täällä tarvittiin yöllä vain 1 yösyöttö! Vauva nukkui 5,5h + 3h. Sitten olikin jo aamu klo 7 ja vauva nukahti taas aamusyötön jälkeen, nukkuu vieläkin. Ite en enää saanut nukuttua kun oli niin hyvä yö. En tokikaan nukkunut koko tuota 5,5 tunnin pätkää kun 2vee herätti välissä ja mun täytyi myös käydä ottamassa särkylääke päänsärkyyn.

Vauva on alkanut valvomaan päivät, ei paljoa nuku päivisin. Esim. eilen pisimmät päikkärit hänellä oli n. 1h. Mutta toivottavasti yöt pysyis nyt tälläisinä, että nukutaan eikä valvoskella. :)

Tyttö 2vk6pv
 
Ihanaa kuulla Belle, että olette saaneet tuollaisen uniputken - toivo elää siis täälläkin :D

Meillä on vauva hereillä noin kahden tunnin välein ja tänään noustiin jo kuuden jälkeen ylös. Ei ole mitenkään itkuinen eikä kiukkuinen, mutta syö usein! Lisäksi isommat pojat hereillä vähintään kerran tai kaksi yössä :sad001

Jouduin pari päivää sitten tekemään pedin itselleni ja vauvalle alakertaan, että saatais edes ne ajat nukkua kun vauva nukkuu! Mies ei kyllä tykännyt päätöksestä, mutta ei kyllä selkeesti muutenkaan täysin ymmärrä millaista on heräillä syöttämään pitkin yötä. Toistaiseksi pakko tyytyä tähän ratkaisuun, että isompien yötouhuilut jää miehen hoidettavaksi.

Olen miettinyt, että mistäköhän voi johtua, että tarvii ruokaa niin usein? Neuvolassa vähän myös ihmetteli, mutta veikkaili, ettei jaksa syödä tarpeeksi ja nälkä yllättää nopeasti uudestaan...

Ehkäpä se tästä...
Charm + poitsu 2vk 6pv
 
Meillä nukuttiin jo toinen yö putkeen hyvin :) illalla typy kävi nukkuu n.klo 22, juotuaa n.100ml maitoo. Se heräs 01:30, valvo n.tunnin jona aikana imas taas 100ml maitoo. Heräs taas kuuden aikaan jollon otin tissille. Ja herättii sit kasin jälkee,tiiä kui pitkää oiskaa nukuttu jos äiti ois tajunnu kahtoo kelloo ku alko siirtää vauvaa omaa sänkyy,luulin et tuo oli ollu vaa hetken kainalossa mut oltiinki molemmat nukahdettu ja tokiha tuo sitte heräs siihe siirtelyyn..

Nempsu ja ipa 1vk3pv
 
Täälläkin viimein nukkunut hyvin.Meni useampi päivä ja yö todella huonosti ja itelläkin yksi yö tuli itku.Kyllä unen määrä on niin tärkeä jaksamisen kannalta.Onneks välillä saa näitä hyviä öitä,niin jaksaa taas useamman huononkin yön taas :)
 
Meillä on mennyt nyt monta yötä samalla kaavalla. Ensin nukutaan 4 tunnin pätkä, jonka jälkeen syödään ja kukutaan pari tuntia. Sitten nukahdetaan ja herätään 1,5-2 tunnin välein. On kyllä itsekin aivan koomassa kun täytyy herätä tunnin unien jälkeen. Allekirjoitan kyllä täysin sen että hyvät yöunet kyllä vaikuttaa mielialaan niiiin paljon!
 
Musta oli ihan super hyvä paikka synnyttää esikoinen - kätilöt ja lääkärit tosi kivoja (tuntui oikein, että synnärille oli laitettu ne jämäkät ja "vanhanliiton" kätilöt, jotka ei turhia kursailleet ja osasivat ohjeistaa määrätietoisesti, mutta kuitenkin lempeästi synnytyksessä ja joiden ammattitaito oli oikeasti ihan huikea - esim. epiduraalia mun ei tarvinnut edes erikseen pyytää vaan kätilö katsoi olotilasta, että sellainen tarvitaan HETI ja sitten osastolla oli ne ymmärtäväiset, lempeät ja ystävälliset kätilöt - toki myös ammattitaitoiset) ja apua sai sitä tarvittaessa, kovasti huolehtivat äidin voinnista (särkylääkkeet, jääsiteet yms. ja mua odotti synnytyksen jälkeen yötä varten kannullinen mehua yöpöydällä - kätilö myös lupasi tulla ennen yövuorosta pääsyään eli klo kuusi tarkistamaan, että olen hereillä ja että imetys lähtee hyvin käyntiin aamulla kuuden tunnin ikäisen neidin kanssa) ja tosiaan huomioivat myös isän.

Kukaan ei mun mielestä panikoinut tai tuputtanut tai huolehtinut turhia - meillä lähti kaikki tosi hyvin sujumaan heti synnäriltä asti, mutta silti muistivat aina kysyä, että tarvitsenko jeesiä ja muistuttivat kysymään, jos on jotain kysyttävää. Musta oli kans tosi kiva tapa, että aina vuoron alkaessa kukin kätilö+lääkäri tuli esittäytymään ja kertomaan vähän seuraavien tuntien kulusta/ohjelmasta.

Ainoa "valituksen" aihe, jonka keksin, oli ruokailu: ruoat sai toki syödä käytävällä, mutta mä söin huoneessa eikä tarjotinta saanyt kannettua, jos otti vauvan kärryssään mukaan ruoanhakuun - vauva piti siis jättää huoneeseen. Ruoka oli tarjolla myös vaan puoli tuntia, että välillä piti vähän sumplia, että sen ehti hakemaan - toisaalta keittön tädit tulivat kyllä huoneeseen asti kysymään ruokailusta, jos et muistanut merkitä rastia lomakkeeseen, jolla seurattiin ruoan hakua tai jos et viisi minuuttia ennen ruoka-ajan loppumista ollut hakenut ruokaa. Ja vaikka joka paikassa toitotettiin, että astiat pitää palauttaa välittömästi ruokailun jälkeen, niin ei kukaan ainakaan mulle sanonut mitään, vaikka palauttelin tarjottimia vähän miten sattuu - välillä vauvan syöminen "häiritsi" aikatauluja niinkin paljon, että vein astiat vasta pari tuntia myöhemmin takaisin. Varsinainen kapinallinen.. :wacky:

Mutta tosiaan, mä olin tosi tyytyväinen kaikkeen - paitsi huonetoveriin, mutta se kait kuuluu asiaan. :happy:

Mulla samanmoinen kokemus samaisesta paikasta. Synnytyssalissa oli asiansa osaava kätilö ja melkein valmis opiskelija. Ja vaikka aluksi olin sitä mieltä että en halua opiskelijoita mukaan niin se ei häirinny kuitenkaan.. (kirjotin tän opiskelijajutun siihe esitietokaavakkeeseen jota ei loppupeleissä edes pyydetty..)
Kätilö tsemppas ja kehu. Kerto koko ajan mitä tapahtuu jne.

Naistenosastolla joho siirryttii salista oli kans mukava henkilökunta..paitsi se yks joka just vuoronsa päätteeks otti mut sinne vastaan joskus vähä enne 9 illalla.. mä olin iha loppu synnytyksen takia,hoipuin siinä tajunnan rajamailla.. ni tää täti iski vauvan mun viereen ja totes vaa et "te voitte jäähä opettelee imetystä ja tää nenä on tärkee"..ja häipy.. olin pikkuse pyörällä päästäni ja itkuha siinä pääs ku oli paha olla ja ei mitää käsitystä imetyksestä tai mistää muustakaa.

Mä olin nii huonos hapes et hain esim.ruuan ite vasta toisena päivänä synnytyksestä. Ja kivasti ruoka tuotii sinne huoneeseen. Vähä tuntu vaa jotenki nololta näi lastenhoidon ammattilaisena soittaa yöllä soittokelloo et ku tää mun vauvani kakkas et jos viittit vaihtaa vaipan.. mä uskalsin käsitellä vauvaa pystyasennossa vasta kotiilähtöpäivänä..

ja se on ehkä ainut miinus koko ajalta,olen sitä mieltä et mut käskettiin liian aikasin pois sieltä. Jos huimaa eikä jalat meinaa kantaa ni onko äiti sillo siinä kunnossa et sen voi päästää kotii hoitaa vauvaa..
Ja se vauvan silmä! Kotiinlähtö kuvissa jo näky et se oli turvoksissa ja rähmi.mut siihe ei kiinnitetty huomiota.. ja sen takia,tasan 2päivää kotiutumisesta me jouduttiin vauvan kaa lastenosastolle ab-tippaan.
 
Viime yö meni todella hyvin! Syötin tytön 12 aikaan ja noh tunnin päästä alko jo kitisemää, aiemmin olen käynyt syöttämään kun on vaikuttanut nälkäiseltä mutta kokeilin sitten jos rauhottuisikin tutilla ja kapaloin peiton sisään niin johan nukuttikin hyvin ku piti 4 aikaa jo herätellä syömää. Sit taas nukuttii 8 asti ja syötii ja noustii sit 11 jälkee ylös. Ekat yöunet mitkä sain ite kunnol nukuttuu sitten synnytyksen. Oli aamulla kyl niin erilainen olo kuin muina aamuina. Toivottavasti seuraavakin yö menisi yhtä hyvin
 
Ihanaa kuulla Belle, että olette saaneet tuollaisen uniputken - toivo elää siis täälläkin :D

Meillä on vauva hereillä noin kahden tunnin välein ja tänään noustiin jo kuuden jälkeen ylös. Ei ole mitenkään itkuinen eikä kiukkuinen, mutta syö usein! Lisäksi isommat pojat hereillä vähintään kerran tai kaksi yössä :sad001

Jouduin pari päivää sitten tekemään pedin itselleni ja vauvalle alakertaan, että saatais edes ne ajat nukkua kun vauva nukkuu! Mies ei kyllä tykännyt päätöksestä, mutta ei kyllä selkeesti muutenkaan täysin ymmärrä millaista on heräillä syöttämään pitkin yötä. Toistaiseksi pakko tyytyä tähän ratkaisuun, että isompien yötouhuilut jää miehen hoidettavaksi.

Olen miettinyt, että mistäköhän voi johtua, että tarvii ruokaa niin usein? Neuvolassa vähän myös ihmetteli, mutta veikkaili, ettei jaksa syödä tarpeeksi ja nälkä yllättää nopeasti uudestaan...

Ehkäpä se tästä...
Charm + poitsu 2vk 6pv
Kyllä toivo elää! :) Vielä viime viikolla mä valvoskelin vauvan kanssa joka yö ja se mitä nukuttiin yöaikaan oli 1-2 h kerrallaan. Vauvan pisin unipätkä oli n. 3 h, mutta se ei osunut yöhön ikinä. Kaikki muuttui maanantaisen imetyspäivän jälkeen. Maanantaina siis istuin koko päivän sohvalla ja siirtelin vauvaa tissiltä toiselle koko ajan. Sen jälkeen on tosiaan valvoskellut päivät ja nukkunut öisin. Tämähän voi tietty muuttua yhtä nopeasti kuin muuttui tähän tilanteeseen. :hilarious: Mutta joo, onhan tässä nyt ihan eri fiilikset ja energiamäärä kun on saanut nukkua! Elämä näyttää heti valoisammalta ja jaksaa tehdä kaikennäköistä.

Jep ei täälläkään mies ihan ymmärrä millaista on heräillä öisin. Meillä mies nukkuu olohuoneessa ja minä, vauva ja 2vee makkarissa. Kun 2vee herää, herään minäkin siihen aina, ja sitten hän kävelee olkkariin isin viereen jatkamaan unia kun on hyväksynyt, että mun viereen ei voi nyt tulla kun vauva on siinä. Saa mieskin siis osansa lasten yötouhuista, mutta ei kyllä ymmärrä vauvan kanssa heräilyistä ja valvomisista yhtään, että millaista se on.
 
Meillä meni viime yö tosi hyvin, vaan 2h valvomispätkä klo 4-6 MUTTA tänään neiti vetänyt hirsiä koko päivän. Kolmesti syönyt masun täyteen ja vaippaa vaihdeltu ja sit sammuu takas..
Mitähän ens yöstä tulee, kun ei voi valvoskella päivällä.. :bored: kohta käytävä tytön kanssa taas yöunille, todettu eilen itselle sopivaksi.

Mileim ja neiti 1kk 1vk
 
Joo meilläkin nukuttu melkei koko päivä.. Yritettii pitää tyttöö hereil mut ei siit tullu mitää ku toine vaa raotti silmiä ja jatko unia. Saa nähä mite ens yön sit nukutaa..
 
Joo meilläkin nukuttu melkei koko päivä.. Yritettii pitää tyttöö hereil mut ei siit tullu mitää ku toine vaa raotti silmiä ja jatko unia. Saa nähä mite ens yön sit nukutaa..

Sama.. viime "yönä" keksi valvoa kuudesta yhteen - ei ole vielä ikinä ollut noin pitkää pätkää hereillä. Ja totta kai just silloin, kun me nukuttais.. :shifty: Kovasti itkeskeli yöllä, varmasti mahaan sattui eikä muutenkaan suostunut olemaan makuuasennossa vaan mun rinnalle piti päästä pötköttämään, johon sitten kolmen jälkeen yöllä nukahtikin.
 
Yllättävän hyvi nukku kuiteki viime yön paitsi 5 aikaa heräs ja sit ei oo sen jälkee kunnol nukkunu :O pieniä tirsoja välil syönnin päälle ottanu.
 
Missä vaiheessa kannattaa alkaa opettaa vauvaa nukkumaan omassa sängyssä?
Nyt nukkunut vieressäni sängyssä, ikää on 1kk.
Lastenlääkäri sanoi tänään että pitäisi alkaa opettaa nukkuu yksin sillä muuten voi olla vaikeaa myöhemmin..
Jotenkin ei raaskisi vielä :sad001
 
Kaitsu, mulla ei vielä tietenkään henkilökohtaista kokemusta ole, mutta Neuvolantädin mukaan 3 kuukauden ikään voisi nukkua vieressä ja ilman että olisi "mahdoton" oppia vielä uusille tavoille. Joku tutkimus tästä oli tehty. Kokeneemmilla äideillä on tähän varmaan hyviä kommentteja... Arvelen että annan mennä 1 kk vieressä ja siitä asteittain erilleen, päivisin on jo kokeiltu nukkumista vaunuissa ja äp-laatikossa. Koen, että yöimetys ja epäsäännöllisyys on helpompi itsellekin vierekkäin nukkuen. Päivä kerrallaan, en tiiä voiko tätäkään mitenkään suunnitella, kun vauvan luonne on huomioitava kuitenkin.
 
Miksei vauva voisi nukkua vieressä pidempäänkin? Musta tuntuu jotenkin pahalta laittaa vauva yksinään nukkumaan, jos kerran äiti ja isikin nukkuu vierekkäin. Edellyttäen siis, että kaikki saavat nukuttua perhepedissä..

Mä olen ajatellut, että vauvan on kivempi herätä vierestä eikä silloin tarvitse itkemällä pyytää huomiota vanhemmiltaan - varmaan meillä siirretään vasta siinä vaiheessa omaan sänkyyn, kun osaa sen verran ilmaista itseään, että osaa ilmoittaa haluavansa viereen tai osaa itse tulla omasta sängystä pois. Ei siis ihan lähiaikoina. :happy:

Ja mä kun meinasin sinne puoleen vuoteen asti ainakin imettää, niin musta siihen saakka saa vallan mainiosti nukkua meidän kanssa - ja vaikka sen jälkeenkin. On nuo niin vähän aikaa pieniä, että joutavat olemaan omassa sängyssään sitten myöhemminkin.
 
Meillä nukutaan siellä minne sattuu nukahtamaan tai vanhempien voimat riittää. Välillä sylissä, välillä sohvalla, välillä pinniksessä, välillä vaunuissa tai vieressä. Nyt pari yötä mennyt pinniksessä, kun mies nukkuu jostain syystä tosi levottomasti, niin en oo ottanut viereen kun välillä mukiloi muakin unissaan.
 
Just noin mäkin Katjusha ajattelen, että vauvan luonne huomioonottaen. Meidän 2vee on kyllä tarvinnut yöimetyksiä yli 1-vuotiaaksi, varmaan 1,5-vuotiaana vasta oli valmis luopumaan niistä. Ja kokeilimme matkan varrella mm. sitä, että mä nukun eri huoneessa kokonaan, mutta tyttö huusi vaikka monta tuntia putkeen jos ei päässyt rinnalle ja isänsä yritti rauhoitella. Poika taas ei ole pitkään yöimetyksiä tarvinnut ja nukkui enemmän pinnasängyssä. Tytölle pinnasänky oli ihan turha. Mutta pojalle kelpasi tosiaan tutti ja nukahti sen kanssa pinnikseen. Tytön sain vain muutaman kerran nukahtamaan pinnikseen itekseen (päiväunille), niin koin parhaaksi pitää vain mun vieressä öisin ja sai nukahtaa tissille. :Heartred

Mun puolesta lapset saisivat nukkua vaikka kuinka pitkään perhepedissä, mutta mies ei saa nukuttua niin hyvin lasten kanssa. Jossakin vaiheessa tämäkin vauva täytynee totuttaa omaan sänkyyn, jotta mieskin voi palata meidän sänkyyn nukkumaan. :joyful: Mutta niin kauan kun imetän öisin niin en itse ainakaan jaksa vauvaa siirrellä. Jos miehellä olisi kiire samaan sänkyyn nukkumaan niin toki hän saisi vauvaa siirrellä pinnasänkyyn ja opettaa sinne, mutta ei hänellä mikään kiire ole. Me ei oteta stressiä nukkumisjärjestelyistä, kunhan kaikki saa nukuttua niin hyvä ja meillä on miehen kanssa myöhemmin paljon aikaa nukkua vain kahdestaan. :Heartred Viimeistään 10 vuoden kuluttua. :laughing021
 
Varmaan pitäis omaan sänkyyn alkaa opettaa, mut ei yöllä jaksais hyppii sängystä hakemaan toista.. ja nyt jos ei heti näe äitiä lähellä herätessä, alkaa kamala huuto suoraan. Ei paljon kysele ensin..

Nyt neiti valvonut 5h putkeen. Onneks näin päivällä eikä yöllä. Jospa ens yönä tulis uni sit. Voi tää tietty olla sitäkin kun eilinen meni nukkuessa.. ja tississä ois kiinni ihan koko ajan. Sit vetäsee herneet nenukkiin välillä ku ei tuu maitoo ja sit siitä ku sitä tuleekin :hilarious:
 
Missä vaiheessa kannattaa alkaa opettaa vauvaa nukkumaan omassa sängyssä?
Nyt nukkunut vieressäni sängyssä, ikää on 1kk.
Lastenlääkäri sanoi tänään että pitäisi alkaa opettaa nukkuu yksin sillä muuten voi olla vaikeaa myöhemmin..
Jotenkin ei raaskisi vielä :sad001
Mun lapset on nukkuneet vieressä n. 1vuotiaaksi asti. Sitten siirretty omaan huoneeseen,jossa jo ensimmäinen yö nukuttu paremmin,kuin meidän makuuhuoneessa. Eikä heitä tarvitse erikseen nukuttaa,hammaspesun ja ilta pisujen jälkeen peittelen jokaisen sänkyynsä ja toivotan hyvät yöt. Sinne sitten nukahtavat,joskus joku kömpii yöllä viereen,mutta en usko että sen paremmin pysyisivät joka yö omassa pedissä jos olisivat aiemmin omaan sänkyyn siirtyneet. Ja onhan se itsestäkin mukavampi nukkua miehen kainalossa kun yksin. Miksei pienikin kaipaa läheisyyttä kun 9kk masussa tullut äidin mukana
 
Takaisin
Top