Arki vauvan kanssa

Voikukka9, eipä kai. Lohjalla eivät myöskään kylvettäneet. Pesut ja otteet katsottiin kätilön ja nuken kanssa meidän perhehuoneessa. Tyttö syntyi perjantaina, napa irtosi seuraavana torstaina ja kylvyssä käytettiin perjantaina. Mies oli ohimennen vähän tukkaa huuhtonut (verestä) pyllypesun yhteydessä. Ei ollut likainen lapsi pestessä. Nyt on hilseillyt iho ranteissa ja nilkoissa, mikä vauvamatkalla-vihkon mukaan on ihan normaalia. Pikkuisen olen näihin kohtiin sipaissut perusvoidetta, mikä ei ole hilseilyä vähentänyt. Eli ehkä en opeta ihovoiteille tässä kohti.
Katjusha ja tyttö 11 vrk.
 
VKS:llä ei myöskään kylvetetä. Mutta tehtiin pienet pesut sellaisilla pikkulapuilla. Ja hiukset pestiin kun ääneen siinä mietin, että jaa tällä tytöllä ei taida olla punertava tukka niin kuin kahdella edellisellä vauvallani. Niin hoitaja pesi tukan että näkee paremmin. :joyful: Saattaa olla, että hyvin vähän punertava on tämänkin tukka. :)

Katjusha meilläkin tyttö syntyi perjantaina, napa irtosi torstaina ja ensimmäinen kylvetys perjantaina. :) Tytöllä hilseili iho ihan kunnolla jaloissa ja käsissä, niin öljysimme niitä Ceridalilla, nyt on iho hyvännäköinen. Ja kylpyveteen laitamme aina öljyä, se tekee vauvan ihon ihanan pehmeäksi.
 
Kyllä mekin napatyngän kanssa kylvettiin kotona heti 4pv iässä. Kys:ssä ei kylvetetty ollenkaan, sanoi hoitaja, etteivät enää vauvoja kylvettele. Sen mitä vauva tuolta ulos luiskahti, että pyyhkeellä pyyhkivät vaan ja sit kylvettiinkin sen takia kotona melkein heti.. Meillekin sanottiin, että kerran kaks viikossa kylvetys, ja napatynkä kuivata vaan huolellisesti jos sinne hirveästi vettä menee ja se siellä ammeessa lilluu, ja voi ihan vaikka desinfiointiaineella sen jälkeen putsata

Kyllä meillä Kysissä kylvetettiin vauva. Isi sai silloin tehdä sen. Vissiin vähän riippuu hoitajasta kuka opettaa ja kuka ei?
 
Varpahat no voi höh, oisin isille tuon ensikylvetyksen mieluiten suonut, koska ois varmasti kotonakin kylvettänyt.. nyt ei oo kertaakaan, minä oon vaan. :sad001 on vissiin sit tosiaan hoitajasta (ja kiireestä?) kiinni.
 
Meilläkin Kyssillä käytettiin vauva jo salissa hanan alla vähän, ja ennen kotiinlähtöä edeltävänä iltana isihetki kylvetyksen merkeissä. Pari kertaa viikkoon ohjeistivat kylvettämään, harvemmin jos iho tuppaa kuivumaan. Muuten ei kielletty mitenkään, vaikka Napatynkäkin oli paikoillaan. Nythän sitä vaaraa ei enää ole, kun ei tynkäkään ole paikoillaan.

Meillä kylvetään muutenkin öljyssä ja se tekee vauvan ihosta ihanan [emoji173] ja isin käsistäkin tulee pehmeät. Liukas vauva kyllä on. Isi hoitaa meillä kylvetykset ja suurimman osan pyllypesuista. :D
 
Meillä ei oo kumpaakaan vauvaa kylvetetty sairaalassa. Tän vauvan kohalla ei oo puhuttu kylvetyksestä missää. Esikoisen ajalta (2v sitten) muistissa ohje kylvettää vasta kun napatynkä irronnut. Muistaakseni perhevalmennuksessa ennen esikoisen synnytystä saatu kylvetysneuvot. Vanulappu "pesut" teen joka aamu ja ilta.
 
Voikukka9, eipä kai. Lohjalla eivät myöskään kylvettäneet. Pesut ja otteet katsottiin kätilön ja nuken kanssa meidän perhehuoneessa. Tyttö syntyi perjantaina, napa irtosi seuraavana torstaina ja kylvyssä käytettiin perjantaina. Mies oli ohimennen vähän tukkaa huuhtonut (verestä) pyllypesun yhteydessä. Ei ollut likainen lapsi pestessä. Nyt on hilseillyt iho ranteissa ja nilkoissa, mikä vauvamatkalla-vihkon mukaan on ihan normaalia. Pikkuisen olen näihin kohtiin sipaissut perusvoidetta, mikä ei ole hilseilyä vähentänyt. Eli ehkä en opeta ihovoiteille tässä kohti.
Katjusha ja tyttö 11 vrk.

Me laitettiin vähä sitä babyoilia jos oli punoittavia ihokohtia. ei ehkä ollu apua mut kun kylpyveteen laitto ko öljyä nii mielestäni parani iho.
 
Meillä myös kylpyveteen laitettu öljyä, kyllä mielestäni auttaa hieman pitämään ihoa parempana. Meillä käytiin läpi vauvan kylvetys osastolla (PKSSK) jo vauvan ollessa 2 päivän ikäinen ja kylvetettiin myös ennen kotiinlähtöä. Kotona kylvetettiin ekan kerran napatyngän irrottua n. viikon ikäisenä.
 
Miks vauvoissa ei voi olla sellasta valohälytystä vaikka et mikä on millonkin hätänä..
Yleensä yöllä kiukkulehtaa ihan omiaan ja ei suostu tissillekään ja nyt sit kun sadannen kerran tarjoo sitä tissiä kauheeseen hermoomiseen, se yhtäkkiä kelpaakin..
Oon huomannu yhen tietyn äänen jonka nälkäsenä päästää, mut sekin tuli vasta just ennen syömistä.
Paljon helpompi ois se valojuttu :grin:grin
 
Meillä hetkeen paras yö! Yhdellä heräämisellä. Nukahdettiin vierekkäin, kin tenavalla oli eilen illalla pari kiukkukohtausta, johon auttoi kyllä ruoka. Viihtyi tissillä hyvin, mutta rauhoittui viereen nätisti. Nelisen tuntia poika veti unta palloon ja sen jälkeen herättiin pyllypyykille ja syömään. Nukahti syömisen jälkeen heti pinnikseen ja heräsi vasta nyt, neljän tunnin jälkeen. :Heartred Tenava jäi vielä nukkumaan, mutta mä nousin jo ylös, kun ei väsytä. Jospa sitä tänään sais jotain aikaseks näin aamusta.

Tulitukka ja poitsu 19vrk
 
Tulitukka, millanen sun kokemus kysistä oli? :) tai ylipäätään miten sun synnytys meni?
 
Pari viikkoa sitten tytön yhdessä kakkavaipassa oli hyvin pieni määrä limansekaista kirkasta verta. Seuraavana päivänä oli myös yhdessä kakkavaipassa. Neuvolaan asiasta tietenkin soitin, sanoi ettei tarvitse olla huolissaan jos veri on kirkasta kakan pinnalla olevaa, sitä ei ala olla joka päivä joka vaipassa ja kakka on normaalia maitokakkaa. Peräaukko voi kuulema joskus ärtyä. Useita päiviä on välissä ollutkin ettei verta ole ollut, sitten taas on yhdessä vaipassa, taas pari päivää väliä kunnes taas...välillä hyvin pieni viiru, välillä pikkasen enemmän. Ja kakkaa tältä tulee monia kertoja päivässä niin ei ole kuin siinä yhdessä vaipassa.
Mietinkin nyt onko tää miten yleistä, onko kellään muulla samaa? Ens viikolla 2 kk neuvola, otan siellä vielä puheeksi. :confused:
 
Tulitukka, millanen sun kokemus kysistä oli? :) tai ylipäätään miten sun synnytys meni?

No siis. Synnytys meni ihan hyvin. Kun me osuttiin synnyttämään, oli hirveä kiire kaikilla. Anestesia lääkärit oli kaikki kiinni muualla, joten puudutukset jäi saamatta. Aluksi saatiin lupa jo ponnistaa ja yhtäkkiä kätilö katosi huoneesta. Muistan ihmetelleeni miehelle, että kahdestaanko me tää muksu maailmaan saatetaan, kun supistaa ja sai ponnistaa, mutta ketään muuta ei ollut läsnä. Ponnistusvaihe lopunkaiken kesti 17min, kun saatiin kätilö takas paikalle. Synnytys oli helppo, vaikka vähän hukassa oltiin. :D Toisen asteen repeämillä selvittiin ja oli kivannäköinen harkkarimieskin auttamassa :D

Mut salissa mua huomioitiin tosi vähän. Tasan kerran pyysin päästä vessaan, niin melkein tunnin sain odotella, että mut tultiin irrottamaan käyristä, kun ekalla kertaa "unohtivat" mun vessahädän, kun jotain muuta kysyttiin. Kivunlievityskään ei mennyt nappiin: mitään ei tarjottu ja itse sai kysellä lämpöpussien perään ja kaiken muunkin, yleensä useammin kun kerran ennen kuin vastaus tuli. Jäi hieman ärsyttämään. Kovasti olisivat myös halunneet, että mä käyn heti synnytyksen jälkeen suihkussa/vessassa ja olikin kiire pois salista. Suihkuun ja syömiseen annettiin aikaa puolituntia. Mä hikisesti pystyin istumaan sängyllä, kun kaikki voimat oli loppu. Enhän mä mihinkään suihkuun päässy ja siitä kiukuttelivat. Ja sängyllä saivat kärrätä mut huoneeseen, kun en pystynyt pysymään edes istumassa.

Loppuaika vietettiin perhehuoneessa. Suurinosa hoitajista oli mukavia, mutta osa myös epämukavia. Mulla painoi kanyylin letku/piikki suoraan vasemman käden hermoon ja koko käsi oli ihan tunnoton niin en pystynyt vauvaa nostamaan tai vaihtamaan vaippoja ja osa mua tästä syyllistikin, kun mies teki kaiken. Vasta toisena päivänä jaksoin nousta suihkuunkaan. Vauvaa kuitenkin huomioitiin hyvin, mutta mun oloa ei. Särkylääkkeitä sai pyytää ja kysellä käytännöistä, kun kukaan ei kertonut. Pari kertaa painelivat kohtua ja siinä oli mun huomiointi.

Myös olivat keksineet jostain mun tietoihin, että mut ollaan katetroitu jota ei tosiaan oltu tehty ja siitä sai hetken vääntää. Mitään hoito-ohjeita en saanut itselleni. Esimerkiksi tuohon repeämään tai ohjeistusta siihen mitä lääkkeitä saan syyä. Myös unohtivat kertoa, että istukka oli repaleinen eikä välttämättä kaikki palat tulleet ulos. Ja sen, että mun hemoglobiini on tippunu huimasti - nää sain tietää kun neuvolatäti tuli kotikäynnille.

Mutta toisaalta, en mä itseäni oo kerenny murehtimaankaan, kun halusin että vauvalla on kaikki hyvin. Meillähän löydettiin lähtötarkastuksessa sivuääni sydämestä, jota ei kuitenkaan enää kuulunut kuuden tunnin päästä uusinta tarkastuksessa. Muutenkin ottivat EKGn ja ultrasivat sydämen, sekä ottivat neliraajapaineet. Paineissa oli sanomista ja ultrassa joku virtaus oli vähän pielessä. Uusintamittaus paineista kahden päivän päähän ja uusi kontrolliultra 1,5kk iässä. Mut ei kuitenkaan pitäs olla mitään. Vauvan siis syynäsivät tosi hyvin läpi.

Kyssillä tuntuu olevan hyvää henkilökuntaa ja huonoa ja se jako on aika selkeä. Kun me käytiin uusinta mittauksessa noiden paineiden puolesta niin harhailtiin pitkin lasten puolta ja kyssin neuvonta laitto meidät kaupungin puolelle kun ei ollut lähetettä (lääkäri soitti mulle päivää aikasemmin ja laitto vaan viestin, että minne ja mihin aikaan). Kaupungin puolelta lähetettiin meidät takaisin kyssin puolelle ja saatiin ihana hoitaja mukaan, joka pyysi nyreää neuvontaihmistä katsomaan heidän varauskirjansa, mistä se aika löytyikin. Ärsytti, kun juoksuttavat kahta nuorta vanhempaa ja viiden päivän ikäistä vauvaa ympäriinsä.

Avauduinkohan mä tarpeeks jo :D Mut siis ihan positiivinen kuva jäi, vaikka mä vaan lähinnä asuin perhehuoneessa vauvan ja miehen kanssa ja mun ulkonakäymisreissut rajoittui vessaan, suikuun ja ruuan hakuun. Jälkimmäisestäkin suurimman osan hoiti mies. :D
 
Todella jännä juttu, nimittäin mulla oli aivan päinvastaista! Synnytyssalissa oli ihana kätilö joka teki mun vuoksi 12 tunnin päivän, halasi jopa mua synnytyksen jälkeen. Aina autettiin vessaan ja mua rauhoiteltiin paljon. Saatiin jäädä synnärille vielä suht pitkäksi aikaa eikä heti tarvinnut lähteä osastolle.

Osastolla oli myös ihania kätilöitä jotka kävivät perhehuoneessa kyselemässä vointia ja tsekkailemassa tilannetta, ottivat jopa vauvan kansliaan parina yönä kun sitä itse ehottivat että saatiin miehen kanssa nukuttua. Mies hoiti mua sen 5 päivää mitä viivyttiin, mä itse olin täysiin vuoteen omana ja söinkin huoneessa. Kätilöt kehuivat miten hyvä mies mulla on kun hoitaa mua ja vauvaa :) tosin pari kätilöä olivat semmoisia robottimaisia ja ei niin mukavia.. Mähän en käynyt kuin kerran suihkussa ja tosiaan makasin tuskissani siellä, että hoitajat sai kärrätä mulle alusastiaa tai katetroivat jos en päässyt vessaan. Mistään mua ei kuitenkaan syyllistetty! Sanoivat vain että ehdottomasti pitää levätä. Ja mun hb oli tosiaan kans matala (70) ja mulle tiputettiin pari pussia punasoluja. Paljonko sun hb sitten oli?

Niin ja perhehuone oli huone nro 2! :D
 
Me oltiin nelosessa, ihan siinä ulko-oven vieressä [emoji23] Mun HB oli 109 ennen synnytystä otetussa verikokeessa. (tän päivän mittauksella vajonnut 94).

Ihana, että sulle osu tommoset hoitsut! Kun oli vaikeempi synnytyskin. Mulle tosiaan jäi vähän huono maku, mutta toisaalta osaan kyl sivuuttaa sen. Meillähän mies tosiaan hoiti vauvaa paljon enemmän ja vaihteli vaippoja, kun mä makoilin sängyssä ja imetin lähinnä. Sitä salista häätöä mäkin ihmettelin, kun meidän päivänä syntyi vain 5 vauvaa. Ettei pitänyt olla niin kiire. Tunti synnytyksen jälkeen ajettiin salista ulos. Just ja just kerkesin syömään ja vaihtamaan puhtaan paidan päälle.

Mut kyl mä nautin kotona olemisesta enemmän kun sairaalassa. Vaikka pää kesti yllättävän hyvin sairaalan niin kotona pystyy olemaan silti niin paljon vapaammin eikä kukaan tuu häiritsemään. Saa elää tätä meidän perheen arkea :Heartred
 
Meillä on ainakin tähän mennessä ollut suht tyytyväinen vauva. Yöt tosin ovat vaikeita kun tyttö herää tunnin välein syömään noin 3-4 tunnin ajan :sad001 En tiedä onks sillä ees joka kerta nälkä mutta elehtii sen mukaisesti että saattaisi hyvinkin olla joten tyrkkään tissin suuhun. Sitä imetään noin 10 minuuttia kunnes nukahtaa ja kun yritän siirtää omaan sänkyyn niin valveutuu ja palloilee puol tuntia - tunnin hereillä ja taas alkaa kitisee tissiä. Ens yönä jos näin käy tarjoan pullosta lisämaitoa tai tyrkkään tutin suuhun. Ollaan oltu vasta pari päivää kotona ja viime yö oli ensimmäinen kotona. Yöllä en meinannut mitenkään saada unta, nukuin tosi kevyesti :sad001 Ja päivälläkään en saa nukuttua. Ehkä se vielä tästä..

Viime yönä tyttö heräsi noin 1 aikaan syömään ja siitä tunnin välein söi 4 asti jonka jälkeen nukkui 8 asti. Nousin sitten tytön kanssa hetkeksi ylös, syötin ja mentiin takaisin nukkumaan 9 aikaan ja herättiin vasta puol 12 ylös. Vauvan isä on suuri pelastus kun auttaa ja heräilee miun kanssa yöllä.
 
Miullakin oli aivan ihana kätilö ja opiskelija KYS:ssä ja hoitajatkin sattui tosi mukavat. Sillon 3.11 oli 10 vauvaa syntynyt, joten kait siellä oli jonkunlainen hoppu sit kun sanoivat, ettei kylvetellä. Tosin ite ymmärsin sen niin, etteivät tekisi sitä ollenkaan enää. Oishan se mukana kulkevalle opiskelijallekin ollut mukava varmasti päästä katsomaan tai opettamaan kylvetystä isälle, luulisi ainakin. Mut no, hyvinhän tuota on osattu ilman esimerkkiäkin :D
 
Mie vielä siitä kylvettämisestä. On vissii tosiaan eri ohjeita eri paikoissa. Tänää käytiin neuvolassa tarkistuttaa tytön napa, ikää 2vk 3pv. Th sanoi että ei vielä kylpyyn kun napa ei oo parantunu, suihkussa saa käydä kun siinä vesi ei oo seisovaa. Eli sama ohjeistus täällä edelleen, odotetaan navan parantumista ennen kylpyä.
 
Jewell, täällä on ihan sama homma ja edelleen menossa... Tyttö tulee perjantaina 2 viikkoiseksi. Yöt on levottomia, joinakin aamuina saattaa nukkua 3 tuntia. Koko tämän illan roikkunut tississä, torkkuu välillä 15-30min, mutta siirtää sylistä ei saa.
Sisko ja äiti tulee viikonlopuksi, katotaan miten menee, kun on vieraita talossa. Ihanahan se tietty on että tulevat katsomaan Kuopiosta asti tänne Uudellemaalle.
Meidän neuvola ei pitänyt napatynkää esteenä kylvylle. Itse haluttiin antaa navan kuivua irrottuaan vrk ennenkuin otettiin kylpy.
 
Meillä vielä kätilöopiskelija neuvoi kylvettämisen, ja toinen hoitaja sitten valvoi sitä. En tiedä oliko se joku näyttö vai halusiko ne sitten opettaa tälle opiskelijalle sitä.
 
Takaisin
Top