Alkuraskauden-Ultra

Kun ootin keskimmäistä meiän lapsista niin tulin raskaaksi yllärinä. Imetin esikoista vielä (6kk) ja menkat ei olleet alkaneet vielä synnytyksen jälkeen. Pääsin ensin varhaisultraan omaan neuvolaan, aika pian. Ja aika pian naistentautien polille uuteen ultraan. Olin jo rv 7 kun plussasin. Vierähti se alkuraskaus aika nopeasti. :D

Mutta onhan niitäkin, jotka huomaa olevansa raskaana vasta paljon pidemmällä ja jää nt-ultra kokonaan tekemättä.

Tuosta kierrosta... Mulla tuli edelliset menkat 7.11., mutta kierto oli vaan pitkä, 39 päivää. Tiedän oireista milloin ovis oli (marras-joulukuun vaihteessa). Ihan mahdollista siis odottaa elokuista, vaikka et plussannutkaan aiemmin. :)
 
Onks kukaan saanut aikaa kunnalliseen ultraan tarkistuttamaan viikkoja? Meille on tulossa, kun epäilys et viikkoja olisi vähemmän kuin menkoista laskettuna. Mulla tuli siis vain yhdet menkat esikoisen syntymän jälkeen. Tein vielä jouluaattona negan testin ja sit siitä 29. pvä positiivisen. Menkat olleet viimeksi marraskuun puolessa välissä, joten testien olisi kaiken järjen mukaan pitänyt näyttää plussaa jo aiemmin, jos viikkoja olisi menkoista laskettu määrä eli nyt 7+2.

Musta tehtiin lähete ultraan mut mietin ettei kai se nyt voi ihan tosi pitkälle mennä koska johan sit tulee nt-ultra.

Mä! Mulla alkoi viimeksi menkat juurikin 15.11., mutta koska/vaikka tiedän, että raskaus on saanut alkunsa 6.12., laittoi th lähetteen ultraan raskauden keston varmistamiseksi. Mulla siis menkoista tänään 7+1, mut todellisuudessa 6+1 on todenmukaisempi kesto.
Varasin ultran viime perjantaina ja se on 10.1. Silloin on 7+0 (menkoista 8+0). Mulle th sanoi neuvolaan soittaessani, että jos se ultra sitten kallistuisikin siihen, että raskaus on pidemmällä, pitää mun heti varata labra seuloja varten. Mun iästä johtuen me päästään/joudutaan niihin tarkempiin seuloihin (joissa on kuulemma mahdollista saada tietää myös lapsen sukupuoli :O ) ja niiden "aikaikkuna" on kai tiukempi, kun pitää ottaa rv 10-11.
 
Onks kukaan saanut aikaa kunnalliseen ultraan tarkistuttamaan viikkoja? Meille on tulossa, kun epäilys et viikkoja olisi vähemmän kuin menkoista laskettuna. Mulla tuli siis vain yhdet menkat esikoisen syntymän jälkeen. Tein vielä jouluaattona negan testin ja sit siitä 29. pvä positiivisen. Menkat olleet viimeksi marraskuun puolessa välissä, joten testien olisi kaiken järjen mukaan pitänyt näyttää plussaa jo aiemmin, jos viikkoja olisi menkoista laskettu määrä eli nyt 7+2.

Musta tehtiin lähete ultraan mut mietin ettei kai se nyt voi ihan tosi pitkälle mennä koska johan sit tulee nt-ultra.

Me ei päästy, vaikka mulla hieman sama tilanne kuin sulla eli kierto oli ilmeisesti aika pitkä kun plussasin vasta kun menkat oli 10pv myöhässä. Eikä oletetun oviksen aikaan mahdollisuuksia raskautumiselle olisi ollutkaan vaan vasta myöhemmin :) eikös se nt-ultrakin pitäisi olla aikalailla oikeilla viikoilla? Pahoin pelkään että me mennään sinne nyt pari viikkoa liian aikaisin, mutta se selvinnee sitten :rolleyes::)
 
Mä pääsin kunnalliseen varhaisultraan esikoisen raskaudessa, koska edeltävästi oli keskenmeno enkä odottanu keskenmenon jälkeen kuukautisia, joista kierron olis voinu laskea. Välissä oli seittemän viikkoa, kun tuli plussa. Mutta silloin asuttiin paikkakunnalla, jossa neuvolassa oli ultra.

Nykyisessä neuvolassa ei tietääkseni oo ja nytkin kierto oli ihan sekasin, ei aavistustakaan kierron pituudesta, mutta kunnallista ultraa ei saanu. Neuvolaan laskettiin viimesistä kuukautisista ja viimeisimmästä neg-testistä. Menin sitten omakustanteisesti mielenrauhan vuoksi. Ymmärrän sinänsä, ei oo vauvan terveyden kannalta välttämätöntä tässä mun tilanteessa tietää tarkempia viikkoja (kun kuitenkin tietty haarukka löytyy) joten kunnan rahoilla ei tämmösiä sitten tarjota. :)
 
Kääk, tänään kauan odotettu ultra töiden jälkeen:nailbiting: Nukuin tosi huonosti ja pyörin koko yön. Eilen eikä tänään ei juurikasn ole ollut tuntemuksia kummempaa alavatsassa. Tähän saakka on ollut joka ilta vähintään menkkamaisia kramppeja. Tissit onneksi on vielä kipeät. Jännittää silti ihan tolkuttomasti. Töissä on paljon porukkaa saikulla joten kiire pitää ajatukset muualla ja päivä kuluu nopeesti:wtf:
 
Kääk, tänään kauan odotettu ultra töiden jälkeen:nailbiting: Nukuin tosi huonosti ja pyörin koko yön. Eilen eikä tänään ei juurikasn ole ollut tuntemuksia kummempaa alavatsassa. Tähän saakka on ollut joka ilta vähintään menkkamaisia kramppeja. Tissit onneksi on vielä kipeät. Jännittää silti ihan tolkuttomasti. Töissä on paljon porukkaa saikulla joten kiire pitää ajatukset muualla ja päivä kuluu nopeesti:wtf:

Rintta tsemppiä! Mullaki oli eilen, rintoja lukuunottamatta, aika oireeton olo ennen ultraa ja silti kaikki oli hyvin! :)
 
Tänään käyty ultrassa ja siellä se pieni sydän hienosti pamppaili :Heartred Viikkoja olikin 8+3 eli 4 päivää pidemmällä kuin mitä menkoista laskin. Käytiin Kiehto äitiyspalvelussa ja maksoi vain 75e :) Ultrattiin mahan päältä ja meidän neiti sai olla mukana katsomassa. Ultrakuvat saatiin sähköpostiin. Kaikinpuolin hyvä kokemus tuosta paikasta :)

Kiehto oli kyllä aivan loistava, suosittelen ehdottomasti! Mulla tuli vielä jälkeenpäin kysyttävää aatonaattona, ja sieltä vastattiin heti, sähköpostitse siis.
 
eikös se nt-ultrakin pitäisi olla aikalailla oikeilla viikoilla? Pahoin pelkään että me mennään sinne nyt pari viikkoa liian aikaisin, mutta se selvinnee sitten :rolleyes::)

Mä muistelisin, että nt-ultra & verikokeet on rv:lla 10-13. Muistanko oikein?

Luin tossa vielä siitä itselläni edessä olevasta nipt-seulasta, ja löysin tällaisen tiedon Vaun sivuilta:

"NIPT-testissä äidin verinäytteestä eristetään sikiön DNA, jolloin pystytään varmistamaan sikiön kromosomipoikkeama 99 prosentin varmuudella.
Verinäyte NIPT-koetta varten otetaan viikolla 12, sillä äidin verenkierrossa ei yleensä ole aikaisemmin riittävästi lapsen DNA:ta."

HUS:n sivuilla puolestaan sanotaan näin:

"NIPT-tutkimus voidaan tehdä raskausviikosta 10 alkaen ensimmäisen yhdistelmäseulonnan jälkeen ja sitä tarjotaan neuvonnan jälkeen äideille, jotka kuuluvat riskiryhmiin sekä niille äideille, jotka saavat poikkeavan tuloksen ensimmäisen raskauskolmanneksen yhdistelmäseulonnassa, kertoo vt. osastonylilääkäri Vedran Stefanovic HUS:n Sikiölääketieteen keskuksesta.
- Tämä on uusi vaihtoehto istukkanäytteelle tai lapsivesitutkimukselle, joihin liittyy noin 0,5-1 prosentin keskenmenoriski. NIPT:iin ei liity lainkaan keskenmenoriskiä, kertoo uuden menetelmän eduista Vedran Stefanovic."
 
Mä oon tota miettinyt ku viime kierroksella seula hälytti ja jouduin lapsivesipunktioon, että joko toi NIPT olis yleisessä käytössä? 2014 mulle ei kukaan edes maininnut tosta vaihtoehdosta PHKS:ssä.
Ku yksi suuri stressin aihe on se että taasko on riski kromosomihäiriöön ku ei tässä nuoremmaks oo muututtu ja jos taas on niskaturvotusta.
 
Jos olisin vuoden vanhempi saisin automaattisesti ton NIPT:in, mutta nyt vaan jos seuloissa on jotain häikkää. Äh jotenkin aika tuntuu menevän nyt hitaanlaisesti.
 
Ymmärtääkseni aiemminkin on lähetetty ulkomaille noita NIPTejä, mutta nyt niitä analysoidaan Suomessa.
 
Varasin tälle illalle ajan varhaisultraan... Jotenkin on sellainen olo, että haluaa saada itselleen mielenrauhan... Eka raskaus itselläni siis ja kovasti on pienokainen toivottu... ❤
 
Varasin tälle illalle ajan varhaisultraan... Jotenkin on sellainen olo, että haluaa saada itselleen mielenrauhan... Eka raskaus itselläni siis ja kovasti on pienokainen toivottu... ❤
Samasta syystä mekin mennään tänään, eka raskaus ja toivottu vauva. Ois kauheeta odottaa vielä neljä viikkoa ultraa!
 
Mietin vaan et milloinhan mahtaa aika mulle tulla. Ne joko lähettää sen postilla tai soittaa. Ärsyttävää tämä odotus!
 
Jennimus, itse soitin hartmannin vaihteeseen ja pyysin yhdistää naisten puolelle missä varaavat aikoja ultraa. Samana päivänä neuvolan jälkeen ennenkun ehtivät itse lähettää mitään. Hyvin jo 2 kertaa onnistunu tällä lailla. Syysksi sanoin että miehen kanssa nii eri aikataulut ja molemmat halutaan mukaan :)
 
Takaisin
Top