Ah niin ihana sokerirasitus....

No niin poika unilla , mies töissä ja omaa aikaa. :)
Eilen sitten kävin tuolla sokerirasituksessa ja se juoma oliki paljon pahempaa kun mitä muistelin... Viimeks sen joi iha janoon mutta nyt oli kyllä oksennus lähellä. Muuten ei sitten tullutkaan niin huono-olo kuin viimeksi.Mutta laitetaan sen piikkiin että on muutenkin ollut paljon vaikeampi (siis tuota huonoa oloa) alkuraskaus kuin viimeksi.  Aika meni ihan kohtuu nopeesti ja tällä kertaa oli iha uunituoreita lehtiäki luettavana. :) 
riksuke: Voin kuvitella tuon reaktion mikä sinulla oli kun viimeksi sain täsmälleen saman tuomion ja heittoa oli silloin minunkin paastoarvossa iha minimaalisesti mutta juuri sen verran että jouduin kotimittari seurantaan.... Kotona kun sitten mittailin (enkä todellakaa mitenkää radikaalisti muuttanut ruokavaliotani) niin kaikki arvot oli ihan kunnossa koko loppuraskauden ajan. Synnärillä sitten vielä mittasivat mun paastoarvon ja pojalta kanssa mitattiin  verensokerit heti synnyttyään (reppana) . :) Kaikki oli ok. Nyt sitten pelottaa että kuinkahokan käy... Melkein toivon että olisi vaan iha vähä heittoa siinä paastoarvossa jotta pääsisin sillä kotimittailulla mutta vähä pelottaa että toisin käy. :( Maanantaina tulokset kuulemma valmiita ja varmaan tiistain neuvolassa sitten saan kuulla ne. 
 
Terve kaikille,

mä oon kokoajan luullut etten joudu s.rasitukseen mutta väärin luulin. Mulla olis se 1.3. Mulla ei painon kanssa ongelmii (bmi 19) mut varmasti tän ikäni takia joudun (34 v.). No täytyy ajatella positiivisesti et jos arvot korkeet ni pääsee (ilmeisesti) ylimääräseen ultraan katsomaan tytsyn koon :)
 
Joo tosiaan mäkin nyt ens viikolla menossa JO toiseen rasitukseen, jippii. Nyt täytyy muistaa paastota kunnolla se edellinen ilta, koska oon ihan varma että sillon viimeksi mun överisyömisen takia (ennen paaston aloittamista) se paastoarvo oli sen 0,2 mmol "liian korkea". Nyt tsemppaan ettei tartteis niitä sokereita sen terkkarinkaan kyttäillä.. :) Ja kyllä se "raskausdiabetes" diagnoosin saaminen jollain tapaa vähän harmitti... :/
Mut tota mä en tiennykää et saattaa päästä vielä yhteen ultraan sit jos on r.diabetes! :D Et siinä mielessä... hmmm :D
 
Espoossa on nyt joku ihme määräys että kaikki yli 25-vuotiaat ensisynnyttäjät joutuvat sokerirasitukseen. Varasin eilen labraan ajan ja nyt jännittää ja pelottaa ihan hirveästi. Pelkään pahaa oloa, sillä jos tulee oksennus niin koe menee pilalle ja silloin täytyy ottaa sama uudestaan. Alkuaikana mulla oli tosi paha olo, joka on nyt ruvennut helpottamaan mutta äskön aamiaista syödessä viimeisen leipäpalan ollessa vielä suussa, tuli tosi paha olo! En pystynyt nielemään ja kun laitoin palasen suusta paperiin niin meinasi tulla yökkö...Jos kerralla pitää juoda paljon litkua niin yökkään takuuvarmasti!  Voi helvetti soikoon, miten pysyn välttämään tämän kokeen!? Nyt jos koskaan tarvin vertaistukea!!!!!! MUR!!!
 
Mäkin joudun tonne, just tänää sain lähetteen pitäs varaa aika. Mulla on ihan sama pelko et tuo litku nousee ylös ja kovaa :( kun en normaalistikaan pysty mitään tommosii ottaa vaan yökkäysrefleksi on aikas mahtava.. Saati sitten raskaana olessa :(
 
Mua peloteltiin töissä, että siellä pitää juoda 1,5 litraa sitä glukoosia, MUTTA ei sitä ollut kuin pari-kolme desiä juotavana, eli reilu mukillinen... Olihan se aikkkkas ällömakeeta, muttei ainakaan itellä tullu yökkäystä sitä juodessa.. Noin tunnin päästä sen litkun juomisesta rupes sit tuleeki yllättäen paha olo, mut onneks sai maata siel labras petillä..
 
Mä kävin yhdessä rasituksessa mikä oli kunnossa mutta toinen rasitus on vielä tulossa.. Eihän se mitään mukavaa ollu, kaikista pahoin oli se ku aamulla ei saanu ottaa ku lasin vettä.. Litkun juominen ei ollu mukavaa puuhaa mutta ei sitä niin kauheesti ollu. Nenästä kiinni ja menoks! Sen litkun jälkeen mulla ainakin olo helpotti, tietenkin ku verensokerit alko nousee :) Tylsintä oli se odottelu.. Pitää ens kerraks keksiä jotain viihdykettä mukaan. Tsemppiä!
 
Täälläkin on sama homma, että käsittääkseni kaikki yli 25 vuotiaat joutuu...hm..onks tää jotain ikäsyrjintää!! :D no mä kumminkin meen nyt sitten 6.3, 30v ensisynnyttäjä kun olen. Vähän jännittää kyllä, mut kai sieltäkin selvitään :) Tsemppiä kohtalotovereille!
 
Miekin kuulin että kaikki yli 25 vuotiaat ensisynnyttäjät joutuisivat tuohon sokerirasitukseen.
Ystäväni ovat siinä käyneet. Viimeeksi neuvolatäti kutenkin sanoi ettei miun välttämättä siihen tarvitse osallistua, ellen sitten halua. 30-vuotias ensisynnyttäjä minäkin olen. Jäin vähän hölmöksi, kun olin jo ihan varautunut siihen menemään. Sovittiin sitten että seuraavassa neuvolassa voidaan sitä vielä miettiä ja mie ajattelin nyt että haluan kuitenkin osallistua siihen vaikka pakko ei olisikaan.
 
Tuli sit käytyä toistamiseen rasituksessa, jotenki oli nyt vaikeempaa kuin ekalla kerralla. Mutta nyt pidin huolen, että paastosin tarpeeks pitkään ENKÄ syöny ennen paastoa mitään raskasta ja SE TOIMI!!! :) Sain tänään sen verran kuulla tuloksia, että kaikki arvot oli kunnossa jes!! Paastosokeri oli labrassa (suuntaa antava lukema) 4,4 eli hyvä/matalahko jopa :) Huhhei. Tsemiä muille nyt tuleviin rasituksiin!!!
 
Heips :)

Varsinkin riksuke ja Tweety. Huvitti niin lukea, että heti saa "leiman otsaansa" jos se 5,3:n raja ylittyy yhtään.. Minulla oli paastoarvo 5,2 eli alitti 0,1 ja sain kuulla siitäkin että meni niin "rimaa hipoen" ali että voi olla että laittavat uudestaan :D

Kysyin kuitenkin vielä äitipolilta asiaa, siellä oli hieman huvittuneen kuuloinen kätilö, joka sanoi (varsinkin viitaten muihin lukemiin) että aivan turhaa testata uudestaan.
 
Riksuke: mitä tarkoitit, kun kirjoitit että paastosit riittävän pitkään etkä syönyt ennen paastoa mitään raskasta? tarkoititko paastolla sitä aikaa ennen rasituskoetta? siinähän pitää olla 12 tuntia syömättä vai, olitko pidempään? ja tarkoititko että et syönyt sinä päivänä mitään raskasta, ja kevyen iltapalan?
Kiinnostaa vaan kun mulla on se koe ens tiistaina et pitääkö nyt jo ruveta paastoomaan ja olla ilman sokeria :D:D en kans jaksa sit meinaa yhtään jos joku yks arvo on vähän koholla, että siitä ruvetaan nipottamaan, tuttua ainakin täällä päin ollut ilmeisesti!! Sen toki ymmärrän et jos on hirveesti koholla ja diabetes vaaraa jne. et on hyvä että tutkitaan...
Mua vähän jännittää se koko homma..
 
Tänään kävin sokerirasitustestissä..eikä se litku iloksi ollutkaan niin pahaa kuin luulin.. sellaista tosi makean vadelmamehun kaltaista ja olisiko ollu joku 3 desii juotavana.. mulla oli oikeesti jo niin kova jano paaston jälkeen et meni mikä vaan neste
Paastoarvo minkä otti siinä ekana oli 4,2 :) vallan hyvä siis..huomenna saisi sitten tulokset...
Sainkin tulokset vasta tänään ku neuvolatäti oli lomilla, mutta kaikki olivat vallan kunnossa, ei raskausdiabetesta
 
Eilen soittelin perjantaisen sokerirasituksen tuloksia. Kaikki arvot hyvin sallituissa rajoissa :) Kamalaa oli kyllä se paastoaminen ja ennen kaikkea sen sokerilitkun juominen, sen jälkeen oli ihan kauhee jano ja kuvotus.
 
Mä sain kans eilen neuvolassa tiistaisen rasituksen tulokset, ja hyvät ja normaalit oli, jeee joten siitä ei huolta :)

Ei ollut mikää paha homma, kaverit on mua turhaan pelotelleet
Sellasta äklömakeeta vadelman makuista litkua juotiin 3 desiä ja sit vaan odoteltiin ja otettiin verikokeita. Tylsintä oli tosiaan odottelu!!
 
Takanapäin. Litku oli pelkkää vettä ja sokeria eli ei edes millään maulla yritetty hämätä. Saman tien iski lievä huono olo. Käsi julmetun kipee kun kolmesti samasta kohtaa pistivät ja lisäks vatsa iski kuralle kun sain jotain kunnon syötävää. Ei ikinä enää jos se musta on kiinni
 
Nii.. Paljonko teillä on nuo sokeriarvot olleet? Mun piti kans käydä siinä rasitukses, kun oli alkupainoa liikaa. Kävin siinä 24+1 viikoilla. Mulla arvot oli 4,8-5,4 ja 2,9. Kotio ku pääsin, ni oli kyllä niin heikko ja huono olo, et yök.
 
Tänään olin rasituksessa. Kyllä se entisajan kolajuoma oli hurrrrrjan hyvää tähän vadelmalitkuun verrattuna, yäk!! Todella äklön makeeta. Onneks oli sellainen labrantäti jonka pistot ei sattunut lainkaan. Neula meni niin pehmeästi tuonne käteen et ei oo ikinä menny. Mulla oli poika mukana tuolla labrassa ja vähän meinas aika käydä pitkäks, siinä sit luettiin, piirrettiin, leikki autolla ja pelas puhelimella pelejä.. ja jutteli masulle :)
Illaks meen töihin ja meinaan ite katsoo tulokset jo tänään, neuvola kun on vasta ensi viikolla.
 
Takaisin
Top