Ah niin ihana sokerirasitus....

Mamma1/11

Vauhtiin päässyt keskustelija
Ajattelin tänne ruveta vuodattamaan tätä aihetta, kun olin silloin esikoisesta rv 23-24 tuossa testissä ja silloinkin voin todella huonosti sen sokerilitkun juotuani.emoticon Ja nyt joudun taas jo rv 12-16 käymään tässä samaisessa testissä. Ja kaikki vain sen takia että paastoarvo oli 0,5 yksikköä yli normaalin.Hyvähän se on kun tutkitaan, kun kuitenkin se raskausajan diabetes on aika vaarallinen.No viimeksi meni ihan sillä että mittailin kotimittarilla sokereita kolme kertaa päivässä jonnekkin viikolle 20 asti ja koska ne pysyivät normaaleina sain ruokavaliolla ne pidettyä sitten aisoissa.
Onko täällä muita kohtalotovereita kesävauvelin/vauveleiden odottajissa? :)
Itse siis jouduin silloin viimeksi ylipainon takia tuohon testiin...... Ja nyt sitten halutaan muutenvaan tarkistaa tuo tilanne. 
 
Hep. Täällä kohtalontoveri.

Mä jouduin myös ylipainon vuoksi viimeksi rv14 sokerirasitukseen, jossa mulla oli paastoarvo 5,4 - sen piti olla ALLE 5,4. Siispä mittailin sitten kotona, mitään ruokavaliomuutosta ei ehdotettu enkä saanut koko loppuraskauden aikana mittariin yhtään poikkavaa lukemaa. Painoa ei tullut raskauden aikana kuin 6kg joista vauva painoi sen 4,5kg..

Nyt sitten neukku laittoi automaattisesti lähetteen, täytyy käydä 12-16 viikoilla. Se on niin kaameeta, yök.
 
Joo´o, itse menossa tuohon 1.12. En ole koskaan siinä käynyt, mutta en mielelläni meniskään :( Mutta oman ylipainon ja isäni kakkostyypin diabeteksen takia joudun menemään :(
Mulla ei oo tähän asti ollu koskaan mitään ongelmaa verensokereiden kanssa, mutta ymmärrän kyllä että raskauden ajan diabetes voi siitä huolimatta iskeä... Sain myös liudan ruokavalio-ohjeita terkkarilta...
 
Täällä joudutaan kans rasitukseen, mutta vasta myöhemmin, oliko viikoilla päälle 20, painoindeksin takia ja iänkin... Mulle se ei ollu niin kamala kokemus viimekään kerralla, että ehkä selviän siitä nytkin :)
 
Mulla on 1. raskauden äitiyskortti hukassa, joten en muista missä vaiheessa kävin tuossa sokerirasituksessa.

Varauduin siihen silloin niin, että tein kotoa lopun päivää etätöitä - siltä varalta, että olisi pahoinvointia tai muuta. Rasitus tehtiin lähellä sijaitsevassa terveyskeskuksessa ja sain yksikseni makoilla sängyllä sivuhuoneessa ja lueskella lehtiä. Muistelen, että olisin nukkunutkin jonkun verran. Se tulee myös mieleen, että mulla kyllä oli ihan hyvä vauvamaha ja kevät oli pitkällä (vauva syntyi syyskuussa), eli aikaisin ei ole sokerirasitukseen lähetetty.

Sokerirasitus sujui näpsäkästi lepäillen ja litkukaan ei ollut niin pahaa, kuin mitä etukäteen pelkäsin;) 

Oletan, että tälläkin kertaa joudun /pääsen sokerirasitukseen lievän ylipainon ja iän vuoksi.

Tsemppiä kaikille sokerirasituskokeeseen! Kirja mukaan ja rennolla mielellä!
 
Nuokin on ihmeellisiä nuo viitearvot. Voisi kuvitella että ovat samat koko maassa, mutta viimeksi kun asia oli ajankohtainen itselle huomattiin että eroja on paikkakuntakohtaisesti.
 
Kävin viimeksi sokerirasituksessa siinä rv26 korvilla, ja niin tulen käymään nytkin. Arvot oli sillon edellisellä kerralla tosi hyvät, niin ei tarvi mennä nyt aikaisemmin. Ylipainon takia silloin jouduin menemään, ja ylipainoa on vieläkin vaikkakin yli 10kg vähemmän kuin edellisellä kerralla =) pahaahan se litku oli, mutta ei mitään erityisiä tuntemuksia aiheuttanut. En nyt mitenkään innolla sitä odota, mutta en kyllä kammoakaan =)
 
Kävin viimeksi sokerirasituksessa siinä rv26 korvilla, ja niin tulen käymään nytkin. Arvot oli sillon edellisellä kerralla tosi hyvät, niin ei tarvi mennä nyt aikaisemmin. Ylipainon takia silloin jouduin menemään, ja ylipainoa on vieläkin vaikkakin yli 10kg vähemmän kuin edellisellä kerralla =) pahaahan se litku oli, mutta ei mitään erityisiä tuntemuksia aiheuttanut. En nyt mitenkään innolla sitä odota, mutta en kyllä kammoakaan =)
 
Mulla on myös edessä tuo sokerirasitustesti, syynä paino ja ikäkin. En muista tarkalleen, milloin testi tulee olemaan, muttei kuitenkaan alkukuukausina vielä.
 
Mulla ei neukkutäti mitään sanonu tai puhunu koko asiasta, mut epäilen, että nyt mennään. painoa on 6kg liikaa. :( kolmekos kertaa sitä piikitetään? mulla piikkikammo niin pelotaa, ett millon siitä ees aletaan puhumaan.
 
Babuu, kolme kertaa juu =/. Alussa ennen sen litkun juomista paastoarvo, tunnin päästä ja sit vielä kerran tunnin vai puolentoista päästä, en muista ihan tarkkaan. Onneksi nuo labrakeskuksen hoitsut on tosi taitavia pistämään =) kannattaa varmaan neuvolassa ottaa asia puheeksi, jos kovasti kammottaa ja jännittää! Ehtii sitten jollakin tasolla vähän käsittelemään tilannetta etukäteen =)

Piaffilla olikin oikein täyden palvelun labra *hih* mä istuskelin vaan terkkarin kahviossa takapuoli puutuolista puutuneena koko rasituksen ajan ja odottelin, että koska pyydetään taas piikille =O
 
Mulla oli Tirri niin rankkaa ekan raskauden niskaturvotus ultrassa ku otettiin sitä seulaa. :D Numerolapun kanssa odotin vuoroani ja jäin vaan tuijottamaan ku mun numero näpsähti ruutiin. Mies siinä sitte oltapäähän kopautti, että ois sun vuoro. Noh, ensin menin väärälle tädille ja sit ku oikeaan paikkaan pääsin niin jäin vaan oven suuhun seisomaan ku täti kopas laatikoita ja laitto piikkiä valmiiks. Sit ku se käänty niin se hetken mua katteli ja pyörähti takasin nurkkaansa ja tuumas, ett: "Otetaan tämmösellä lastenneulalla niin ei oo niin iso." :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D Vähän meinas kyllä naurattaa koko juttu sen jälkeen, mut hyvähän se on ku koe on tehty. :D
 
Joo kyllähän sen litkun tosiaan joi, mutta muistan että kun olin hetken istunut paikoilani niin rupesi oksettamaan ihan kamalasti.. :(  Mutta mieli korkealla mennään tälläkin kerralla.

Tweety: onpas todella kyllä omituista tuo että nuo arvot heittelevät paikkakunnittain. en oo tosiaan edes kuullut aiemmin... tosin aika vähä tuosta itse testistäkää puhutaa, lähinnä itse pitää ottaa selvää. Sai tuolta neukkutädiltä sen numeron mistä voi ajan varata ja sitten siellä paikanpäällä ehkä jotain kerrottiin.

Piaffi: kiitos tuosta infopaketista! :)

Tirri: mulla oli viimeks sama.istuin kanssa vaan paikoillani sen kolmetuntia, mitä nyt sitten välillä kävin sillä piikillä. :DJa oli muuten piiiitkä aika!!!!sitten kun oikein sanottiin että ei saa liikkua sitten hirveesti(varmaan olis niihin arvoihin vaikuttanut) niin hyvä kun uskalsi hengittää.. .:DD

Babuu: mulla tekee kanssa tosi pahaa kaikki piikit(hauskaa tässä on se että ammattini puolesta nään piikkejä joka päivä ja niitä käsittelenkin) ja taas viimeks kun olin tossa seulontaverikokeessa niin jähmetyin iha paikalleni siihe penkkiin ja yritin vaan seinää katella kun sitä verta otettiin. vaikka silti aina katon siihe piikkiin, mikä ei kyllä auta ainakaan.. :)
 
Babuu, onneksi labrantäti haltsasi tuonkin tilanteen noin hyvin =D =D

Mamma1/11, mulla tais olla viimeksi kutimet mukana =) ja sit meidän terpparissa on telkkareita ainakin siinä labrassa ja sit tais olla kahviossakin, siinä sit jotain uutisia ja emmerdalee kattelin ja puikot heilui =D
 
Käytävässä minuakin istutettiin koko aika viimeksi. Mulla oli miniläppäri mukana, niin meni aika nopeammin.

Ei se litku niin kamalan makuista loppujen lopuksi ole, mutta mulla tuli sen toisen verikokeen jälkeen aika huono olo ja kolmannen odottaminen olikin sitten tuskaa. Mulla oli joku hedelmä ja vesipullo mukana, niin sain jotain suusta alas heti kun pääsin ulos sieltä
 
Kävin siis sokerirasituksessa ja noh, ei se niin kamalaa ollut kuin aattelin. Tosin oli pakko mennä pitkäkseen n. tunti litkun juomisen jälkeen kun rupes tulee todella huono olo...
No....... Terkkari soitti eilen tuloksia.... ja voi että surettaa ja suututtaa niiiiiin paljon. Paastoarvo oli 5,5 eli sen 0,2 "liian korkea", eli "sinulla on raskausajan diabetes" .... Muut arvot oli normaalit, eli siis selkeesti mun haima toimii, mutta kun paastoarvo oli "liian korkea" ARGH.

Koristelin siinä just pipareita ku terkkari soitti ni puhelun jälkeen rupesin itkee ja teki mieli heittää piparit suoraan roskiin "että näitäkään ei nyt sit sais syödä" :D voi voi..
 
Voi riksuke miten kurjaa :(

Mä tiedän niin hyvin miltä tuo tuntuu, mulla oli viimeksi paastoarvo 5,4 ja nyt odotan inhotuksella koko testiä.
 
Toivotaan Tweety että sulla olis parempi onni tällä kertaa... Tuntuu niin hölmöltä, että sullakin vain 0,1 heitto paastoarvossa... Ihme pilkunviilausta :D no onneks täs nyt ei sen ihmeempää "hoitoa" kuin toi ruokavalio oikeestaan... Oon kyllä ihan varma että sekin, että tankkasin ku hullu illalla safkaa ennen ku paasto alko että jaksan pitkälle aamupäivään asti ravinnotta, ni varmana nosti tota paastoarvoa... Ens kerralla sit fiksummin :D
 
Mä vedin kanssa viimeksi ison annoksen lasagnea viimeiseksi illalla, ehkä tällä kertaa tosiaan syö vähän fiksummin jo valmiiksi..

Mulla ei ruokavalioon viimeksi puututtu, sokerimittarin sain kotiin ja sillä sitten testailin 4 pvää/vkossa 4krt/pvä. Kotimittauksissa ei kertaakaan ollut liian korkeita arvoja.
 
Takaisin
Top