Äitiysvapaan alku

Juup, koska ratkaisevaa on vapaan alkamishetki, josta katsotaan taaksepäin. Eli jos vapaa alkaa 2015 on edellisenä vuonna (2014) vahvistettu vuoden 2013 verotus, ja sitä sitten käytetään. Jos taas vapaa alkaa 2014, on edellisenä eli 2013 vahvistettu verotus vuodelle 2012, mitä käytetään.

http://www.kela.fi/aitiysraha_maara
Hei tarkistakaapa tämä. Luin tuolta tammikuisten ryhmästä (tai jostain) että 2013 vuoden verotus on vahvistettu jo lokakuun vai marraskuun lopussa, eli meille on melkeinpä kaikille tulossa automaattisesti noi 2013 tai 6kk tulojen mukaan.
 
Mä jo pelästyin et katottais vuoden 2012 tuloist olin sillon työtön ja sain töitä marraskuussa 2012 ja edelleen samassa työpaikassa,mut nyt mut on ylennetty :)
 
Mullakin on ollut satulatuoli töissä kohta vuoden ja tuntuu muuten hyvälle, varmaan paremmalle kuin tavallinen tuoli, mutta nyt on ihan viimeaikoina alkanut ottaa häntä- ja häpyluulle. Sotkiskohan toi maha tasapainon tms.? Harmi jos mjun asiakkaalla ei olis tommosta tarjolla edes kokeilla. Se muuten ottaa sitten takapuolen tottua saman, kuin fillarilla keväällä talven jälkeen :)
 
Juuri noin mäkin sen ymmärsin. Ja siksi haluankin aloittaa lomani jo tän vuoden puolella. Sitä en sitten tiedä onko sillä mitään väliä milloin noi paperit laittaa kelalle. Eli ennen 2013 verotuksen vahvistusta vai sen jälkeen. Luulisi että siitä olis mainittu jos vaikuttais. Eli uskoisin että vaan sillä merkitystä milloin äippäloman aloittaa.
 
Mäkin uskoisin, että se on se ilmoitettu päivämäärä. Eihän se loma alkais ikinä, jos se menis esim. kelan käsittelypäivän mukaan :D :D
 
Juu kyllä se on niin kuin laitoin, koska äitiysraha määritellään "edellisenä vuonna verotuksessa vahvistettujen työtulojen perusteella". Ja tietyn vuoden verotus vahvistetaan aina vasta seuraavana kalenterivuotena. Tänä vuonna kyllä vahvistuu vuoden 2013 verotus, mutta jos siis äitiysloma alkaa jo tänä vuonna, ei näitä ansioita käytetä, koska niitä ei ole vahvistettu "edellisenä vuonna".
 
Hei kertokaas. Mulla äitiysraha määritellään viim. 6kk mukaan. Mut mitä jos siitä 6kk:sta 1kk on sairaslomaa (näin esimerkiks) niin lasketaanko saikkuraha sit tuloiksi? Mietin vaan, jos joutuukin saikulta suoraan äippälomalle..
 
Hei kertokaas. Mulla äitiysraha määritellään viim. 6kk mukaan. Mut mitä jos siitä 6kk:sta 1kk on sairaslomaa (näin esimerkiks) niin lasketaanko saikkuraha sit tuloiksi? Mietin vaan, jos joutuukin saikulta suoraan äippälomalle..

Kelan sivuilta: Työtulosi voidaan arvioida myös 6:ta kuukautta lyhyemmältä ajalta, jos sinulla on ollut tuloja ammatinvaihtumisen tai muun vastaavan syyn vuoksi vain osalta 6 kuukauden aikaa. Jos sinulla ei ole ollut tuloja koko edeltävältä 6 kuukauden ajalta sairauden, työttömyyden tai muun vastaavan syyn vuoksi, voit esittää tulot niiltä ajanjaksoilta, joina olet työskennellyt. Voit esittää työtulot kuitenkin vain päivärahakauden alkamisvuodelta ja sitä edeltäneeltä kalenterivuodelta yhteensä enintään 6 kuukauden ajalta
 
Minä varmaan kans joudun alottaan varhennetun äitiysloman. Maha vain kertakaikkiaan vaikeuttaa minun työtä ja jos tämä tätä tahtia kasvaa niin huh huh... Oon vielä lirissä :eek:
Yritän järjestää talvilomani äippäloman alkuun, näin saisin Joulun vapaaks:)
 
Kiitos mörri-möykky! Mulla alkaa varhennettuna, ja oon alkamisajan jo työpaikkaan kertonut ja sopinut, en viittis enää varhentaa.. Siks mietin tota saikkuu, et jos käy niin et ei pysty loppuun asti olee. Mulla kans Happy79 maha alkaa jossain määrin haitata työn tekoa. Työasennot on sellasia et ei kiva.
 
Mä meinasin alottaa silloin kuin kuuluukin ja sopia liukumia neljäksi päiväksi, niin saa lopetettua työt uuteen vuoteen. Tai jos sais tehtyä paljon sisään, jo jouluun :)
 
Mie kun opiskelen niin mie jään jo 17.12 lomalle. Koulussa kun on joululoma 17.12.2014-7.1.2015 niin päätin etten mee sitte ennee kouluu loman jälkeen. Tyttö kyllä jatkaa hoidossa sitte loman jälkee normaalisti :)
 
Mä aion olla äitiysloman alkuun asti töissä, eli sinne tammikuun puoliväliin saakka. Tosin joulun välipäiviksi oon pyytänyt vapaata, eikä siihen jääkään kun viikko enää loppiaisen jälkeen töissä oltavaa. Olettaen siis että jaksan olla, jos en niin haen herkästi saikkua, ainoa et vapaapäiviäni en saa siirrettyä kun ne on pakko pitää tai menee hukkaan kun on tämän vuoden vapaita...
 
Minä kävin esimiehen juttusilla tänään ja sanoin, että jäisin varhennetulle eli jo 27.12. Mulla on tosiaan fyysisesti aika raskas työ ja saan olla ylpee ittestäni jos tuonne saakka sinnittelen saikkuilematta. Mutta kysyin tosiaan siitä talvilomasta, että voisinko pitää sen just ennen äitiyslomaa. Meillä ei yleensä saa pitää lomia Joulun aikaan. No ensin hän mietti, että tarkistaa asian, mutta sitten lupasi. Toivotaan, että menee nyt näin:)
 
Takaisin
Top