Äitiysvapaan alku

12.1. alkais mulla äippäloma. Haluan olla töissä mahdollisimman pitkään, kun tiedän miten pitkä on odottavan aika vikoina viikkoina ja päivinä. Hermoraunioksihan siinä tulee, kun kotiympyröissä vaan pyörii. :wink Ja oon edellisissä raskauksissa ainakin voinu ihan hyvin fyysisesti loppuun asti. Esim. toista odottaessa kävin hiihtämässä viikko LA:n jälkeen... :P Henkisesti se on tiukempaa, kun pitää jänskättää tulevaa...
 
Mä aion ottaa äitiysloman n. 9 päivää varhennettuna, että saan sen 2012 verotuksen mukaan. Helmionni, mä just miehelle sanoin toissapäivänä että tuskimpa pystyn tänä talvena hiihtämään, et parempi pitää sukset mun porukoilla (ei tuu meinaan mahtumaan sukset, lauta yms vauvan ja rattaiden yms kanssa autoon).
 
3.1 näyttäs alkavan. Oon toiveikas et saisin jäädä vuodenlopussa pois. Viimestään.. Mä aikanaan jouduin jäämään ekasta ja tokasta ennen aikasuuden uhkan takia saikulle jo rv 26. Syntyivät molemmat sit käynnistettynä rv 39+ kolmannen kohalla kohdunsuu alko kypsyä sillo rv 26 mutta lääkäri anto olla töis kun ei edeltäjätköän ennen aikojaan tullut ja hyvin meni, loppuun olin ja tein ku en ois raskaana ollut. Neiti sitte synty omatoimisesti rv 38+ joten tässä raskaudessa lieneen mahdollista mikä vaan. Hirvittää vaan ehken olla loppuun asti jos kohdunsuu alkaa taas kypsyy, kolmannen synnytys kesti 3h ja meillä on tunnin matka sairaalaan ja isompien hoitoon saanti ei oo mitenkään taattu kun esikko ei oo perusterve.. Vaan voiphan se olla että tän kohalle menee toisin ja kohdunsuu pysyy kii eikä lyhene ja menee yliaikaseks ja synnytän kaks vuorokautta.. :D
Lomat määki säästän loppuun.
 
Te istumatyöläiset, ootteko miettineet tavallisen tuolin tilalle jumppapalloa? Vois helpottaa oloa kun saisi siinä pomputella ja tehdä töitä samaan aikaan.
 
Heippa Elya, kiva kuulla susta :) pallo ois muuten tosi hyva idea, mutta ei poista sita etta mulle pahin on se etta jalat on 90 asteen kulmassa, tuo paineen alavatsalle ja kivut laukeaa sen takia, se paine tulee pallon kanssa samalla tavalla vaikka olisikin toiminnallinen ja antaisi selalle liiketta. Seisominen ja liikkuminen ei toistaiseksi tuota ongelmia mutta istuminen senkin edesta :D
 
Mulla alkaa äippäri 3.1 mutta ajattelin käyttää 6 päivää saldovapaata ja jäädä jo jouluviikolla vapaille. Ja sitten ne lomat siellä marraskuussa kun loppuu järkevät kelan tuet.
Itseäni hieman jännittää töiden jättäminen sijaiselle jota ei olla siis vielä rekrytty. Mulla on sormet niin monessa asiassa meillä eikä talossa ole ketään muuta mun alan asiantuntijaa jolta sijainen vois kunnolla kysyä. Taitaa olla Batman-puhelimen paikka: Mirkun helpdesk, kuinka voin auttaa? Pieni hetki, puklautan. No niin, alottaisitko alusta...
 
Äitiysloma alkaa kelan laskurin mukaan 14.1. Tosin nyt jo alkaa tuntuu siltä et sairaslomalla ollaan ennen tota. Selkä varmaan kerkee sanoo moneen kertaa sopimuksen irti, noissa mun erittäin ergonomisissa työasennoissa.
Lohduttaudun sillä et onneks kotona on tekemistä vaikka kuinka ennen vauvan tuloo :)
 
12.01.2015 alkais,mut veikkaan että jään saikulle ennen tota,koska mulla on fyysisesti raskas työ :)
 
Mju: Ootko kokeillut satulatuolia? Siinä välttyis tolta jalkojen 90-asteen kulmalta, mikä ois hyvä paitsi selän myös verenkierron kannalta. Itse vuorottolen töissä normaalin työtuolin ja satulatuolin välillä. Eipähän tuu jämähdettyä yhteen asentoon.
 
Meillä on töissä satulatuolit, se on kyllä parempi selälle mutta mun lantio ja lonkat ei enää kestä istua mokomalla o_O
 
Heippa Mju :) Täällä taustalla ollaan, ei vaan ole juuri ollut asiaa kun tämä raskaus on ollut niin helppoa ja vaivatonta aikaa, niin olen seuraillut muiden pulinoita :)

Jos ei pysty istumaan niin olis varmaan apua säädettävästä pöydästä. Meillä on töissä sellainen jossa on ihan nappi reunassa josta saa säätää sen korkeuden ja se itse liikkuu, sen saa ihan seisoma-asentoonkin laitettua ja pystyy siinä sit seisten tekemään töitä. Meillä on myös noita jumppapalloja käytössä selkävaivaisilla ihan muutenkin vaikkei me edes tehdä istumatyötä kun vaan ihan pienet osat päivästä, osa palloista on niin suuria palloja ettei tällaisella 160cm tapilla ylety jalat maahan niissä jos itsuu ihan päällä :grin Eli saa niitä sellaisiakin joissa saa jalat "pois" siitä 90 asteen kulmasta. Toiset pallot onkin sit lasten kokoisia, niillä mäkin tykkään pomputella :grin
 
Muokattu viimeksi:
Äidillä on satulatuoli voisi kokeilla sitä ja sit pyytää työnantajaa hankkimaan, meillä vaan ongelma on se että ollaan 90 % asiakkaan luona :wink jolloin ollaan riippuvaisia siitä mitä niillä on tarjota


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Ihan asiasta villasukkaan.... eli jos jään mammikselle joulukuussa nii äippäraha vuoden 2012 mukaan ja jos tammikuussa ni 2013 mukaan? Miten hitossa saan huomioitua tän vuoden tuloni jotka ovat melkein kaksinkertaiset ylennyksen jälkeen?
 
Jos tulot on noussut vähintään 20 % noista verotuksessa vahvistetuista, niin äitiyspäivärahan voi hakea sitten 6 edeltävän kk:n ansioiden perusteella.
 
Eli kun mä jään mammikselle tammikuussa mul katotaa vuoden 2013 tulot? Mä taidan kumminki saada tuon 6 kk kun tulot noussu aika roimasti :)
 
Juup, koska ratkaisevaa on vapaan alkamishetki, josta katsotaan taaksepäin. Eli jos vapaa alkaa 2015 on edellisenä vuonna (2014) vahvistettu vuoden 2013 verotus, ja sitä sitten käytetään. Jos taas vapaa alkaa 2014, on edellisenä eli 2013 vahvistettu verotus vuodelle 2012, mitä käytetään.

http://www.kela.fi/aitiysraha_maara
 
Ja jos äitiyslomalle jää vaikkapa 15.1., voi ne kuuden kuukauden tulot olla joko 1.7.-31.12., tai sitten 14.7.-14.1. Sen saa ihan itse päättää, kumpi on itselle suosiollisempi tapa.
 
Tosin jos sen jakson haluaa ulottaa juuri tuohon äippäloman alkuun, niin saa kyllä odotella sitten jonkin aikaa, ennen kuin saa päätöstä ja ensimmäisiä rahoja ellei ole työnantajaa, joka maksaa siitä alusta jonkin aikaa vielä palkkaa. Täytyyhän niiden siellä Kelassa saada työnantajalta palkkatodistus ja sitten vielä normaalit käsittelyajat siihen päälle.
 
Ihanan lyhyitä, ytimekkäitä ja selkeitä vastauksia! Mitenhän monimutkasesti oisin ite tuon selittäny :D :D
 
Mulla alkaa varmaan joskus ihan tammikuun alussa, en oo ees laskuria vielä kurkannu. Alotan vasta sillon kun on pakko, esikoisesta taisin alottaa n. viikon varhennettuna. Ainut vaan että työpaikalla eivät vielä tästä raskaudesta tiedä, hoitovapaalla kun olen.. en tiedä miksi, mutta ihan hävettää kertoa että uutta pukkaa.
 
Takaisin
Top