IVF/ICSI-HOIDOT 2021

Viisaita sanoja CherryRed! Sen takia tuo kp 12 ultra minulle varmaan varattiinkin, että näkee kuinka paikat on palautuneet ivf-hoidosta, ja voiko pasia heti tehdä. Hoitaja puhui, että tulevissa siirroissa riittäisi oviksen tikutus kotona.
Hyvä tietää Deb! Minulle oli kertynyt nestettä kohtuun ivf-hoidon loppuvaiheessa, se oli myös sellainen asia joka voi estää tuoresiirron.
 
Mullakin punktio oli täysin kivuton, enkä ollut sekaisinkaan lääkkeistä.

Meidän ainokainen solu selvisi blastoksi asti, ja vielä parhaan mahdollisen luokituksen blastoksi! Siirrettiin pallero eilen, ja nt täällä jännäillään miten käy. Tuota progea multa ei kai ole mitattu ikinä, toivottavasti ei olisi liian korkea alkiolle!
 
Pikainen omanapa: Vasemmalla oli jotain alkanu kasvaa, mutta vielä ei voitu mitään punktioaikaa varailla. Nostettiin Gonalin annos 150 -> 200IU ja perjantaina uus ultra.
 
Minäkin yritän hiljalleen taas aktivoitua täällä. Me päätettiin repiä jostain vielä rahat yhteen IVF:ään. Mä en vaan jaksa henkisesti enää yhtään punktiota (mulle on tehty jo neljä), niin vaimo lupasi uhrautua tällä kertaa. Tai hän sanoi kyllä ettei se haittaa häntä yhtään. Raskaaksi yritetään silti minua, koska vaimon raskaaksi saaminen oli yksi tuskien taival.

Vaimollahan löytyi yritysaikana koholla oleva hyytymistekijä, niin nyt lääkäri sanoi että hän joutuu pistämään verenohennuslääkettä punktiokierrossa ja myös sitä ennen. Progynova alkoi jo viime kierron puolella, en ole varma miksi. Lääkäri taisi kuitenkin sanoa että on lyhyt kaava... mutta en ole varma.

Vaimolla alkoi menkat sunnuntaina, joten maanantaina hän soitti klinikalle. Oma lääkäri ei ollut paikalla, mutta hoitaja konsultoi toista. Toinen lääkäri antoi ohjeen että nyt jatkuu vain Progynova ja pistokset alkaa vasta lauantaina, kp 6! Onko jollekin täällä käynyt vastaavaa, että pistokset ei alakaan kp 2? Mulle ja vaimolle on tehty yhteensä kuusi punktiota ja aina on pistokset alkaneet kp 2, enkä äkkiseltään muista täältäkään muuta lukeneeni. Vaimolla ei pitäisi olla muuta erikoista kuin se hyytymistekijä ja matalahko amh.
 
Minäkin yritän hiljalleen taas aktivoitua täällä. Me päätettiin repiä jostain vielä rahat yhteen IVF:ään. Mä en vaan jaksa henkisesti enää yhtään punktiota (mulle on tehty jo neljä), niin vaimo lupasi uhrautua tällä kertaa. Tai hän sanoi kyllä ettei se haittaa häntä yhtään. Raskaaksi yritetään silti minua, koska vaimon raskaaksi saaminen oli yksi tuskien taival.

Vaimollahan löytyi yritysaikana koholla oleva hyytymistekijä, niin nyt lääkäri sanoi että hän joutuu pistämään verenohennuslääkettä punktiokierrossa ja myös sitä ennen. Progynova alkoi jo viime kierron puolella, en ole varma miksi. Lääkäri taisi kuitenkin sanoa että on lyhyt kaava... mutta en ole varma.

Vaimolla alkoi menkat sunnuntaina, joten maanantaina hän soitti klinikalle. Oma lääkäri ei ollut paikalla, mutta hoitaja konsultoi toista. Toinen lääkäri antoi ohjeen että nyt jatkuu vain Progynova ja pistokset alkaa vasta lauantaina, kp 6! Onko jollekin täällä käynyt vastaavaa, että pistokset ei alakaan kp 2? Mulle ja vaimolle on tehty yhteensä kuusi punktiota ja aina on pistokset alkaneet kp 2, enkä äkkiseltään muista täältäkään muuta lukeneeni. Vaimolla ei pitäisi olla muuta erikoista kuin se hyytymistekijä ja matalahko amh.
Kiva kuulla susta Beisla, juuri mietin pari päivää sitten että pitäisi kysellä mitä sulle ja teille kuuluu :smiling-eyes: hyvä että saitte sovittua ton ivf:n, punktion ym noin. Toivottavasti kaikki menisi nyt nappiin! Yritättekö päästä suoraan tuoresiirtoon?
Mulle on tehty vain yksi icsi pitkällä kaavalla niin ei valitettavasti ole kokemusta tosta lyhyestä kaavasta.
 
mulla on otettu arvot ennen punktiota, koska siellä oli yksi isompi folli, jota jouduttiin jarruttamaan ja jännittämään enemmänkin. progearvot olivat liian korkeat tuoresiirtoon, toki myös tulehdusriski oli suuri kun tuo jättifolli jouduttiin myös tyhjentämään ja se hieman vuosi (sain kaksia eri antibiootteja suoneen heti punktion jälkeen). mullekaan ei sen tarkemmin selitetty miten tuo korkea progesteroni vaikuttaa, mutta selkeästi lääkäri sen ilmaisi että se arvo oli liian korkea tuoresiirtoon. voisko olla jotenkin niin, että elimistö on yrittäny tehdä sitä ovulaatiota jo aiemmin ja siksi kohdun olosuhteet ei ole optimaaliset alkionsiirrolle normaalilla laskentatavalla?

Mulla kävi viimeisimmässä ivf:ssä samoin, että yksi folli alkoi kasvamaan niin vauhdilla että oli epävarmaa voidaanko tuoresiirtoa tehdä. Ennen punktiota otettiin jotkut verikokeet, en kuollaksenikaan muista mitä hormoneja niissä katsottiin, mutta veikkaisin progesteronia. Ymmärsin myös että liittyi jotenkin tuohon ovulaation ajankohtaan, ettei vaan olisi kohdun limakalvo jo tavallaan pidemmällä kierrossa kuin mitä pitäisi siirtoa ajatellen olla.
 
Tänään oli uus ultra, kp11. Limis 7mm, follit alkanu kasvaa, suurin 11mm. Nyt ens tiistaihin asti kasvatellaan samalla 200UI gonal-annoksella ja sit ultraillaan taas. Vähän alkaa jännittää pikkuhiljaa! Eilen tuli ekoja ovislimoja, joten kohta saattaa follit ottaa spurtin :smiling face with heart-eyes:
 
Miten muuten kun mulle sanottiin, että oikeella on endometriooman takan folli, jota he eivät aio punktioida, niin pitääkö sit käyttää kortsua punktion tienoilla (unohdin kysyä)? Ja estääkö se mahdollisen tuorealkion siirron?
 
Miten muuten kun mulle sanottiin, että oikeella on endometriooman takan folli, jota he eivät aio punktioida, niin pitääkö sit käyttää kortsua punktion tienoilla (unohdin kysyä)? Ja estääkö se mahdollisen tuorealkion siirron?

Eiköhän he sano jos täytyy pitää "seksikieltoa". Ei kai siinä sinällään ole estettä tuoresiirrolle, este voisi olla jos useampi folli jäisi punktioimatta. Yksi folli ja tuoresiirto kait aika vähän lisää todennäköisyyttä raskaaksi tulemiselle tai kaksosien saamiselle mutta toki on siinä hieman kohonnut todennäköisyys. Periaatteessa sama todennäköisyys on kun tehdään PAS omaan kiertoon, silloin on oma ovulaatio ja siirrettävä alkio.
 
Punktion jälkimaininkia/lepoa on ollut tämä viikko. Olo on edelleen turvonnut ja huonojen yöunien ansiosta väsynyt. Torstain ja perjantain olen tehnyt töitä ja töiden jälkeen on olo ollut kyllä aika loppu ja vähän mahakipuinen. Luulen kuitenkin, että enemmän tämä on nyt ollut henkistä väsyä ja väsymystä kaiken fyysisen välttelyyn.

Keskiviikkona haettiin kyytiin 2 päiväinen alkio, ja loput 6 meni pakkaseen 2 päivän ikäisenä. Kaikki tuntui olevan huippuluokkaa. Kyselin vähän että miksi näin aikaisin mutta kuulemma näin Oulussa aina tehdään jos ei ole erityistä syytä viljellä pidempään.

Alkionsiirto oli kohdallani äärimmäisen helppo homma, tuntui vähemmän kuin huonon ottajan raapima papakoe! Kuten muillakin, ikävintä oli täysi rakko ja punktion jälkimaininkien tarkastusultraus ennen siirtoa. Oli ihanaa, kun siirtoon mennessä vastassa oli sama porukka kuin punktiossa. En ole missään kohdannut noin äärimmäisen ihanaa hoitohenkilökuntaan kuin OYS lapsettomuuden yksikössä. Oli tuloksemme mikä hyvänsä, olen päättänyt muistaa heitä projektin jossain vaiheessa jotenkin.

Nyt 3xpäivä teroluteja ja huomenna kiinnityspiikki. Eilen piti käydä lukemassa terolutin sivuvaikutukset kun pahoinvoiva olo liittyi seuraani, ja niinhän se siellä tietysti luki…

Tähän mennessä olen piinaillut äärimmäisen vähän. Tuntui niin tuhlaukselta laittaa tähän hormoneista ja punktiosta kärsineeseen kroppaan mitään alkioita vielä, mitta täytyy kai luottaa lääkärien tietävän että mahdollisuuksia kuitenkin on. Varmaan testiajan lähestyessä kuitenkin jännitys tiivistyy!

Rauhoittavan vahvuudesta: Minulla ei ole mitään käsitystä siitä,koska en ymmärrä lääkkeistä oikeastaan mitään, joten varmasti parasta varmistaa itse omasta yksiköstä asia.

Deb: En tiedä olisiko seksi nyt validi huoli - itselläni munasarjojen tuntuma punktion jälkeen on ollut ainakin sen verran tymäkkä että seksi ei ole ollut ensimmäisenä mielessä. Tai mielessä on ollut mutta ei kyllä uskallusta olisi vielä tömistellä siellä suunnalla :rolling: Toki varmaan riippuu miten kenenkin munasarjojen toipumisesta.
 
Cha Cha: Kiva ettei oo ollu liikaa piinaileva olo ja hyvä et on siirto menny hyvin. Ja tosi hieno saalis tullu kun noin monta alkioo pakkasessakin! Nyt peukut pystyyn että siellä hormonienkin runtelemassa kropassa pysyis siirretty alkio matkassa :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Ja joo voi olla ettei punktion jälkeen seksi sen kummemmin kiinnosta, mut jos siinä ennen punktioo tulee hommailtua niin kyllähän ne siittiöt sinne hollille jää.

Ovislimat selkeesti alkanut täällä, joten veikkaan että aletaan lähestyä h-hetkee! Aikasintaan torstaille saadaan punktio, nyt koitan olla mahdollisimman zen sinne asti ja vältellä stressiä, tehdä mukavia asioita. Eilen jouduin pistämään Gonal F:n kahdessa osassa (eli laitoin 3 piikkiä :Face With Tears Of Joy:) kun annos on 200IU ja yhdessä kynässä oli 150IU jälellä ja toisessa 50IU :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
 
Deb, toivotaan hyvää saalista! Tosi hyvältä kuulostaa että h-hetki lähenee! :smiling-eyes:

Cha-cha, onpa jännä miten eri käytännöt alueittain! Meillä kasvatellaan blastoiksi. :Sleuth Or Spy:

Omanapailut: onko kellään kokemusta, näkyykö Ovitrelle 10. päivänä sen pistämisestä miten todennäköisesti vielä testissä...? Tein testin 3 päivää siirron jälkeen, eli 10. päivä Ovitrellestä, ja luulin nopealla katsannolla saaneeni puhtaan blancon, ajatuksena oli varmistaa, että Ovitrellen vaikutus on hävinnyt. Kävin heittämässä äsken jotain samaan roskikseen näin päivää myöhemmin, ja siinä testi komeili päällimmäisenä. Haamuviivan kera. PC ei koskaan ikinä miljoonien testieni aikana ole näyttänyt aiemmin edes roskishaamua. Kontrastimuokattu kuva liitteenä koska miksipä ei. Väriä on viivassa.

Oireita on, juilii ja jomottaa ja tuikkailee, kuvottava olo, tissit kipeät, mutta teoriassa mikä vaan voi melkein johtua Cyclogestistä. Tänään 4 päivää siirrosta. Veikkauksia?
 

Liitteet

  • IMG_20220219_190631-01.jpeg
    IMG_20220219_190631-01.jpeg
    1.4 MB · Katsottu: 138
Kyllä sulla varmaan parin päivän päästä alkaa testissä testiajalla jotain näkymään jos tuo roskishaamu meinaa raskautta. Minkä ikäinen alkio sulla siirrettiin?[/QUOTE]

NewMoon, 5 päivän ikäinen blasto. Tein äsken panikointitestin, ja näytti samalta kuin eilinen haamu, ellei jopa vaaleampi kun en käytännössä malttanut pidättää lainkaan ennen sitä. Todella vaalea eikä ilmestynyt heti, mutta kuitenkin sanoisin että testiajalla. Aamulla uutta testiä. Jotenkin kuvittelin, että näin aikaisin ei näkyisi mitään, vaikka blastosiirrossa olleista osa sanoo viivoja tosi aikaisin saaneensa.
 
Mulla hävisi näkyvistä joskus 7-8 vrk pistosta.
Tossa mun testejä ovitrellen pistosta eteenpäin. Tosta puuttuu se 1vrk pistosta kuva.
View attachment 111040
Tämä on ihan paras kuva! Näyttää tosi selkeästi milloin Ovitrelle lakkasi näkymästä ja milloin raskaus alkoi erottumaan tikuista.

Ovitrellen (ja Pregnylin etc) poistuminen kropasta on kuitenkin yksilöllistä, joillain poistuu hiukan nopeammin ja toisilla hiukan hitaammin, joten jos näitä ei itse testaa samaan tyyliin kuin NewMoon, ei voi satavarma olla siitä, onko Ovitrelle omalla kohdalla hävinnyt jo näkyvistä vai ei. Tämän takia minäkin testailin samaan malliin kuin NewMoon, jotta itse näen viivan ensin haalistuvan, sitten negatestit ja sitten taas mahdollisen vahvistumisen, eikä silloin voi sekoittaa viivanpaikkoja plussatestiin.

Minulla 6-päiväisenä siirretty näkyi eeeerittäin himmeänä haamuna 7 päivän kuluttua siirrosta, 8. päivänä liuskatesti näytti taas negaa, ja 9. päivänä testi oli siihen malliin tummentunut, ettei enää voinut olla kyse viivanpaikasta, ja varmistin plussan digitestillä.

Tämä oli minusta tosi outoa, koska muutama vuosi aikaisemmin plussasin inssistä jo viikon kuluttua inssistä, eli minun kohdallani tuo siirretyn alkion ikä ei nopeuttanut yhtään plussaamista.
 
[QUOTE="Suski75]Tämä oli minusta tosi outoa, koska muutama vuosi aikaisemmin plussasin inssistä jo viikon kuluttua inssistä, eli minun kohdallani tuo siirretyn alkion ikä ei nopeuttanut yhtään plussaamista.[/QUOTE]

Eihän alkion iällä sinänsä pitäiskään olla kaiken järjen mukaan merkitystä? Tai siis mietin, että onko alkion iällä merkitystä sen kannalta, milloin kiinnittyminen tapahtuu? HCG:hän alkaa erittyä vasta kiinnittymisen jälkeen, sillä mietin :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
 
Eihän alkion iällä sinänsä pitäiskään olla kaiken järjen mukaan merkitystä? Tai siis mietin, että onko alkion iällä merkitystä sen kannalta, milloin kiinnittyminen tapahtuu? HCG:hän alkaa erittyä vasta kiinnittymisen jälkeen, sillä mietin :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
Terveyskirjasto sanoo näin:
Alkio kulkeutuu kohtuun noin viiden vuorokauden kuluttua hedelmöityksestä, ja se kiinnittyy kohdun limakalvoon kahden vuorokauden kuluttua, eli hedelmöityshetkestä noin viikon kuluttua.
Inssissä tapahtuu juuri noin, että siittiöt matkaavat munanjohtimeen, jossa ne hedelmöittävät munasolun ja sen jälkeen alkio matkaa päivien ajan kohtuun ja kiinnittyy vasta sitten, mutta alkionsiirrossa alkio siirretään suoraan kohtuun ja 6-päiväinen alkio voi aloittaa kiinnittymisen samana tai seuraavana päivänä siirrosta.

Siksi minusta olisi loogista, että alkiosiirron jälkeen plussa näkyisi selkeästi nopeammin kuin inssissä, enkä lainkaan osaa selittää, miksi omalla kohdallani ei näin käynyt.
 
Jatkan omanapailulla: tänä aamuna viiva oli selvästi vahvistunut, noin 2x edeltävä! Kerroin tänään miehellekin ❤️ vielähän se on haalea kun niin vähän aikaa siirrosta ja ja voi käydä mitä vaan, mutta toistaiseksi vaikuttaa, että raskaana ollaan!
 
Help! Sunnuntaina aamulla laitettiin kiinnityspiikki ja iltaa kohden turvotus paheni. Yöllä kunnon kipuilua ja unet huonot, heräsin omaan voihkintaan ja kipuun aina kun asentoa vaihdoin. Nyt sitten väsy, pääkipu ja kaamea turvotus.
Voiko hyperi vielä iskeä vaikka punktiosta tänään viikko? Aiemmin nestettä ei ole näkynyt. Voiko kiinnityspiikki pahentaa oloa vielä hetkeksi?
Väsyttää ja harmittaa niin paljon. Soittopyyntöä jätetty ja soittavat iltapäivällä mutta tässä pitäisi jaksaa tehdä 11h työpäivät ma-ke :loudlycrying:

Yritän täällä tankkailla nestettä kovasti nyt.

Ps niin paljon onnitteluja Monday :red-heart:
 
Takaisin
Top