Kielletyt asiat ja ruuat raskausaikana

Mä juon aamuisin pari kuppia kahvia ainakin toistaiseksi. Sit kun pahoinvointi alkaa niin kahvi jää varmasti pois... Tänään aamulla ei enää oikein maistunu joten kohta jää kokonaan :) Mut jos maistuu niin max. 2 kuppia juon.
 
Miäkii juon sen max 3dl päivässä, eli noin 1-1,5 kupillista päivässä. Viikolla riittää ihan aamukahvi vaan :)
 
Itse olen syönyt kotimaisia juustoja ihan normaaliin tyyliin. Tein isänpäiväksi tuplasuklaajuustokakkua, jossa siis tuorejuustoa (Valio Viola). Ainut jota en syö juustoista on homejuusto, homeen vuoksi. Kahvi, laku ja salmiakki olen jättänyt ihan siksi koska mahdolliset haitat niistä tuntuvat mielestäni ikäviltä. Aika rennosti muuten otan ruokailujeni suhteen, syön ravintola/noutoruokaa ihan huoletta Tänäänkin vetäsin nälissäni kahvilasta jonkun kylmän tuorejuustokanaleivän ennen kun menin uimaan. Voishan sitä ehkä vähän katsoa tietty enemmän mitä syö
 
Kahvia juon nyt sen 1-2 kupillista päivässä. Tavallista kahvia en enää pysty juomaan mutta vaniljalatte menee toistaiseksi aamukahvina.
 
En ole yli viikkoon pystyny kahvia juomaan. Pahoinvoinnin myötä loppu sen litkitys vaikka aiemmin sitä oli pakko saaha että päivä lähtee käyntiin.
 
Mää kyllä ihmettelen suuresti kun oon saanu aamupäivisin vielä kahvia juotua. Sitä menee korkeintaan kuppi tai kaksi päivässä. Tuorejuustoja yritän nyt välttää. Korvasin isänpäiväkakussa tuorejuuston maitorahkalla ja ihan hyvää tuli.
 
Mulla väheni kahvin määrä heti plussan jälkeen tietoisesti, mutta ei se enää edes maistu..
 
Normaalisti menee kahvia 6 kuppia päivässä ja nyt oon yrittänyt vähentää puoleen. Vielä pitäis vähä karsia mutta kun koko ajan tekee mieli :banghead: pitäis myös alkaa miettiä sokerin ja etenkin aamuhiilareiden määrää kun viime raskaudessa oli raskausdiabetes ja aamusokerit aina ihan pilvissä jos söi vaikka puuroa tai leipää tms.
 
Soitin neuvolaan aikaa varatakseni ja siellä ihmeteltiin kovasti että ei sais syödä pastöroitua pehmeetä juustoa. Miettivät kovasti mihin perustuu ja sanoivat että kyllä todella outo tämä uusi suositus. Mm raejuustoa söin viime raskaudessa ihan normaalisti. Taidan jatkaa kyllä vanhan suosituksen mukaan kun omastakin mielestä todella hassu suositus ja se riski on varmaan aika olematon. Olis kiva tietää miksi muutos on tullut.
 
Samaten täällä, entiseen malliin syön. Omaa järkeä kannattaa ja saakin käyttää noissa ruokarajoituksissa, joita on jo kattava lista Suomessa. Itse olen enemmän huolissani kosmetiikasta ja muista kemikaaleista.
 
Heh, turhaa minäkin huolehdin, eipä enää kahvia juurikaan mieli tee :D Kävi kyllä äkkiä.
 
Miusta se pastoröidun pehmeen juuston rajotus perustuu vaan siihen, et mistä ostaa (esim. tuoretiski) ja et miten sitä on säilytetty käyttöpäivään, uskon myös että on hyvin pieni mahdollisuus siihen että joku tartunta tulee.
 
Mun käsityksen mukaan pehmeissä pastöroiduissa juustoissa on se vaara että semmoset on hyvä kasvualusta listerialle. Niissä tuotteissa itsessään ei sitä pitäis olla mutta se saattaa herkästi tulla siihen jotain muuta kautta. Onhan se riski tosi pieni mutta jos listeria sattuu kohdalle niin se ei kyllä oo kiva juttu. :sad001
 
Mun käsityksen mukaan pehmeissä pastöroiduissa juustoissa on se vaara että semmoset on hyvä kasvualusta listerialle. Niissä tuotteissa itsessään ei sitä pitäis olla mutta se saattaa herkästi tulla siihen jotain muuta kautta. Onhan se riski tosi pieni mutta jos listeria sattuu kohdalle niin se ei kyllä oo kiva juttu. :sad001

Niin, siis tätä tarkoitin tuolla kirjoituksellani
 
Mä oon taas tosi jämpti ton pehmeän juuston rajoituksen kanssa. Brie on mun suurinta herkkua, mut voin kyllä odottaa sitä siihen asti et raskaus on ohi :grin fetat ja mozzarellat saa herkuteltua vaikka pizzan päällä. Graavi- ja kylmäsavulohet on mulle myös kova paikka, mut niistä erossa pysymidyä

Jos söisin jotain mikä ois kielletty listerian takia, ja sit käviskin listerian takia jotain kamalaa, en kyllä ikinä pystyis antaa itelleni anteeks.
 
Mä oon taas tosi jämpti ton pehmeänkin juuston rajoituksen kanssa. Brie on mun suurinta herkkua, mut voin kyllä odottaa sitä siihen asti et raskaus on ohi :grin fetat ja mozzarellat saa herkuteltua vaikka pizzan päällä. Graavi- ja kylmäsavulohet on mulle myös kova paikka, mut niistä erossa pysymistä helpottaa se, että sain just muutama kk jonkun ihan karseen ruokamyrkytyksen kylmäsavulohesta. Hyi!

Jos söisin jotain mikä ois kielletty listerian takia, ja sit käviskin listerian takia jotain kamalaa, en kyllä ikinä pystyis antaa itelleni anteeks. Mä uskon siihen, että ne rajoitukset on asetettu ihan syystä.
 
Yritättekö vältellä ylimääräisiä kemikaaleja raskausaikana? Itse koitan olla värjäämättä hiuksia, mutta meikkaan kyllä ihan normaalisti. Kosmetiikan sisältämät kemikaalit kyllä alkanut mietityttää, mut en mielelläni olisi töissä täysin ilman meikkiä :nailbiting:Deodorantin vaihdoin alumiinittomaan.
 
Takaisin
Top