IVF/ICSI kokemuksia

Katjusha mä yritin kinuta tuota kortisonia lääkäriltä kun olen lukenut, että se voisi auttaa endopotilailla. Mutta ei voi määrätä, koska siitä ei kuulemma ole tutkittua näyttöä. :mad: Mutta en ymmärrä kun jos siitä ei ole haittaakaan, niin miksi en sitä vois saada. Ei auta kuin yrittää PAS:iin sitä taas kinuta jos tämä tuoresiirto ei nappaa.
 
Bluebe, tyypillistä! Aika kauan itsekin saimme yrittää ilman, että sitä meille suotiin. Vaikka minulla on vasta-aineet koholla autoimmuunisairauden vuoksi. Aina ei voi ymmärtää. Mutta en voi valittaa, saimme täydellisen lapsen lopulta.
 
Kortisoni ei ole ihan vaaraton lääke. Sillä on lukuisia haittavaikutuksia ja se mm. aiheuttaa osteoporoosia. On se tehokaskin lääke varsinkin erilaisiin tulehdustiloihin, mutta kovin kevein perustein sitä ei lääkärit määrää. :sorry:
 
Muokattu viimeksi:
Kettutyttö, aiemmin oli sellainen politiikka, että pitkään viljelyyn mentiin, jos muniksia oli esim enemmän kuin 8, koska karsiutuminen on rajua. Ei ollut aukotonta tietoa, että olisko alkio kuitenkin selvinnyt kohdussa paremmin kuin maljassa päivät 4 ja 5 ja siitä eteenpäin. Meillä tuli tällä 6. kierroksella luovuttajan punktiosta 8 munista - 5 hedelmöittyi - 3 blastoa, sellainen aika tavallinen määrä.
 
Kiitos Katjusha selvennyksestä. On tää niin sekava jotenkin. En tiedä miten selviäisin ilman teidän vastauksia :) Soittaisin varmaan jatkuvasti klinikalle ja ne hermostuisi minuun :D
 
Kiki hyvä kun saitte alkion kyytiin, tsemppiä odotteluun!
Kyllä alkuraskaudessa voi elää täysin normaalia elämää liikunnan suhteen, raskautta ei voi pilata seisomisella tai työskentelyllä. Hyvässä kunnossa oleminen auttaa kestämään raskauden paremmin ja voi myös auttaa synnytyksessä.

Kukkanen, pahoittelut menkoista. :sad001

Unique samaa mieltä kuin muut, että kyllä PAS:n jälkeen voi harrastaa normaalia liikuntaa. Ihan piippuun en itseäni tosin vetäisi.

Kettutyttö tervetuloa ja tsemppiä kasvatteluun! :)

EmmaA, erikoinen tilanne siellä! Sanottiinko sulle mitä seuraavaksi, tuleeko jossain vaiheessa uusi verikoe tai ultra? Oli kyllä huonosti muotoiltu kysymys sun lääkäriltä. Ymmärrän että pitää selvittää miten raskaus olisi mahdollinen, mutta voisi vähän miettiä miten asian ilmaisee.. Onko teillä tilanne siis se, ettei miehellä ole ollenkaan omia siittiöitä ja siksi donor?

Ninouk ei mikään ihme että on pelkoja. Toivottavasti neuvolassa on joku järkevä tyyppi joka osaa auttaa.

Hulbertiina onpa kurjaa että hoito ei onnistu nyt keväällä. Toivon niin että saatte vielä yrityksen syksyllä!

bluebe hyvä että pääsitte siirtoon ja saitte vielä jotain pakkaseenkin.
Lääkeasioissa kannattaa soittaa teratologiseen tietopalveluun. Heillä on kaikista paras tieto siitä, saako jotain lääkettä käyttää raskausaikana. Jopa lääkäreillä saattaa joskus olla väärää tietoa siitä, että lääke olisi kielletty. Pelaavat varman päälle jos eivät tiedä, koska käytännössähän kaikissa lääkkeissä lukee että ei saa käyttää raskausaikana, koska niitä ei voi eettisesti testata. Muistan kyllä kuulleeni että allergisilla tuttavilla on ollut jokin lääke mitä ovat saaneet käyttää raskaana.

MuuMuu tsemppiä piinailuun!

Rankkisankkis hyvä että punktio on takana ja saitte hyvän saaliin. Parempi varmasti tosiaan odotella ensi kiertoon että saadaan paremmat olosuhteet alkiolle.

Heitsu oman voinnin mukaan tosiaan, mutta lähellä punktiota ja sen jälkeen saa olla varovainen kiertoliikkeiden kanssa. Toivottavasti saatte hyvän saaliin!

Katjusha se on kyllä koskettava laulu.

Tsemppiä testiin Jero!

Täällä odotellaan edelleen menkkojen alkua. Olis pitänyt tulla jo eilen mutta nyt tietenkin saa odotella... onneksi vaimolla on lyhyt kierto niin päästään kuitenkin hommiin nopeasti. Ollaan siis naispari, minä synnytin esikoisen ICSI:llä alkaneesta raskaudesta ja nyt on vaimon vuoro yrittää. Inssit ei onnistuneet kummallakaan.

Huomenna uusi verikoe, katotaa mihin suuntaan hcg mennyt. Ainakin sunnuntain rtesti näytti onneksi negaa. Jospa se joku ”raskausprosessi” ois sieltä lähteny ja uus kierto alkais mahdollisimman pian:smiley-angelic001

Mullakin Lutinukset valui kyllä pois ja oon ymmärtäny että kuuluu asiaan. Kyllä se lääke sieltä imeytyy!

Paljon tapahtunut tässä välissä.
Jero pahoittelut negasta, toivottavasti pääsette pian uuteen yritykseen!
Hulbertiina, ompa teillä tuo aikataulutus hankalaa, niin toivon että ehtisitte kuitenkin vielä yhteen yritykseen!
Tervetuloa Mörkö!
Ja kaikille muille myös paljon tsemppiä ja jaksamista, onneksi nämä helteet hiukan piristää:happy:
 
Ootteko jotkut pitäneet sairaslomaa tai muuten vähentäneet töitä ihan jaksamisen takia? Kävin eilen psykan hoitajan kanssa juttelemassa ja hän ehdotti juttelun päätteeksi sairaslomaa tai ainakin töiden vähentämistä jaksamisen vuoksi. Kyllähän se käynti herätti tajuamaan miten uupunut ja stressaantunut on. Nyt pelkään että oonko tällä stressaamisella pilannut kaiken eikä siksi oo nämä hoidot onnistuneet...mutta kuka voi olla stressaamatta! Ja hoidot on myös kalliita että pakkohan sitä on töitä tehdä! Niin ristiriitaista...mutta onhan se totta, että työtkin stressaa nyt jotenkin enemmän eikä töihin välillä jaksaisi lähteä ollenkaan...
 
Huh, kiitos tästä! Mulla Desloratadine sandoz tms. Tavan Zyrtecit ja Heinixit ja Cetiriziinit ei oo tehonnu enää vuosiin. Lisäks on Dymista nenäsuihkeena ja oon joutunu ottamaan avaavaa Ventolinea (muuten ei mulla astmaa, mutta aina siitepölyaikaan). Pari päivää sitten sain myös Flixotiden. No, huomenna varmistan vielä tosiaan klinikalta, että saako näitä nyt edes ottaa ja onko hoidoissa haittaa jos on näitä siitepölyoireita. Muistelin, että tässäkin ketjussa oli joltain peruttu tuoresiirto kun oli ollut flunssaa... mut onkohan siitepölyallergiaoireet kuitenkin eriasia kuin flunssaoireet?

Kiitos kaikille tervetulotoivotuksista! :)

Niin ja tähän vielä niin mun tuoresiirto tehtiin kyllä vaikka olin flunssassa ja kuumetta 37-37.5astetta, en tiiä oliko sillä negatiivista vaikutusta...
 
EmmaA, en ymmärrä, miten voisi olla stressaamatta. Asia on meille kaikille tärkeä, tottakai se herättää suuria tunteita!! Käytin itsekin mielialalääkkeitä, kun lapsettomuus iski tajuntaan joskus 2007-2008, mutta siitä luovuttiin, kun IVF:t alkoi. Hyvin olen onneksi sen jälkeen pärjännyt. Minulla oli kyllä kova työkuormakin kauan, mutta ensimmäiset raskaudet saatiin alulle vanhan työnantajan aikana. Tyttö syntyi sit nykyisen työnantajan ”piikkiin”..
 
Outoa jos ei saa kortisonia, varsinkin jos on endoa! Mulla lääkäri höpis vasta-aineista? Liittyykö just endoon? Ja määräs kolmanteen hoitoon kortisonit. Ja nyt tosiaan pe alotan kans 20mg.

Ja meillä on noi viljelyajat menny vähän sen mukaan miten vloppu on osunu.. Ekassa viljeltiin 5pvää ja tokalla kerralla 3pvää. Nyt viimesimmässä soitin 3pvä kohalla klinikalle ja ne sekoili siellä, että kaks on kuukahtanu ja yhtä ne haluis vielä viljellä 5pväseks. No sit soitin 5pvä kohalla, että saatiinko se yks pakkaseen ni vastaus oli että pakkaseen saatiin kaks 5pvästä :D No, parempi näin, mutta kiinnostais että oliko tää joku informaatiokatkos vai kuolleistaherääminen :D
 
Ootteko jotkut pitäneet sairaslomaa tai muuten vähentäneet töitä ihan jaksamisen takia? Kävin eilen psykan hoitajan kanssa juttelemassa ja hän ehdotti juttelun päätteeksi sairaslomaa tai ainakin töiden vähentämistä jaksamisen vuoksi. Kyllähän se käynti herätti tajuamaan miten uupunut ja stressaantunut on. Nyt pelkään että oonko tällä stressaamisella pilannut kaiken eikä siksi oo nämä hoidot onnistuneet...mutta kuka voi olla stressaamatta! Ja hoidot on myös kalliita että pakkohan sitä on töitä tehdä! Niin ristiriitaista...mutta onhan se totta, että työtkin stressaa nyt jotenkin enemmän eikä töihin välillä jaksaisi lähteä ollenkaan...

Mä en muistaakseni pitäny saikkua, mut kävin kohtuu tiheään juttelemassa joko psyk.sh:n, psyliatrin tai työterv.hoitajan luona. Tosin mulla masennustausta, niin oli jo sen suhteen hoitosuhde menossa. Mut mun kohdalla vieraalle puhuminen autto paljo! Ja toki varmasti myös se, että työnantaja tiesi missä mennään ja oli tosi ymmärtäväinen.
 
Sain ite aikoinaan julkisella puolenkin kortisonit, 2. hoidon pas:iin. Siellä oli joku sijainen tms. tilapäinen erikoistuva lääkäri eikä kai uskaltanu alkaa väittää vastaankaan kun perustelin mm. endolla.. Tosin siihen aikaan vielä myytiin dexametasonia reseptivapaastikin kyytabletteina, ja niitäkin olin jo ostanu siltä varalta jos ei ois saanu reseptiä prednisoloniin. Käytin noita muistaakseni kolmessa siirrossa erilaisia annoksia, joista kaikista kuitenkin negaa.
Mörkö, mullakin 4. hoidossa ensin ilmotettiin ettei mitään menny pakkaseen, mutta lopulta kuitenkin että menihän sinne yks 6pv blasto! Unohtivat laskuttaakin sen pakastuksesta..:rolleyes: Oli kuulema jo kertaalleen luultu pysähtyneeks, kunnes sitten oli yhtäkkiä ottanukin loppukirin kasvussa. Nyt tuo ainoa lähes roskiin heitetty pakkaspallero on reipas 2-vuotias päiväkotilainen :Heartred
 
Mä oon toivonu vauvaa jo vuodesta 2007 (jolloin exän kanssa yritettiinkin) ja sit on elämä heitelly ties minne ja tässä nyt ollaan. Tähän lapsettomuuteen on jotenki turtunu. Mikään ei oikeen tunnu miltään. Tiiä sit onks sekään hyvä.. :D Tosin nyt on selkeesti joku alakulokausi menossa ja syytän siitä tota Procrenia muunmuassa. Saikulla en oo ollut kuin ainoastaan punktion jälkeen. Mulle duuni tekee ainakin silleen hyvää, että siellä ei oo aikaa ajatella näitä juttuja. Mut en sit tiiä jos hoidot menee taas pieleen ja tää alakulo jatkuu, et olisko sit hyvä käydä jo jossain juttelemassa.

Mut kovasti mä luotan siihen, et joskus meitä onnistaa ja voin sit just se meidän tyyppi kainalossa ajatella, et just näin tän kaiken pitiki mennä ja nää kaikki vuosien kiemurat tartti kokea just siks et saatiin just tää tyyppi :Heartpink Lohdullinen ajatus jotenkin :)
 
Emma mä kysyin silloin lääkäriltä tuota stressiasiaa ja sanoi että hän ei ole tavannut yhtään ihmistä joka nykypäivänä ei stressaisi jostain. Silloin jos tulee fyysisiä oireita esim hiusten lähtöä ,ihottumaa tai muuta niin sillon siihen on hyvä kiinnittää huomiota ja koltta tehdä itselle kivoja asioita rentouttaakseen kehon. Mutta muuten sanoi että stressistä itsessään ei kannata stressata.
Tuota kortisoni asiaa kysyin myös joskus ja siihen ainakin mun lääkäri minun tilanteessa ei ollut suostuvainen. Sanoi että siitä voi olla myös haittaa. Nyt en muista mitä mutta niin sanoi. Mulla ei tosin ole endoa.
 
Nyt on käytynä ultrassa.Useita rakkuloita löytyy mutta 1-2 isoa rakkulaa on ottanut kasvunsa kasvua on tällä hetkellä 17mm ja toisen lääkärin kanssa ultrannut lääkäri teki päätöksen siitä että ei punktioida kun voi tapahtua että nekään ei jakaannu eikä selviä.Tänään vielä gonal-f:ää,huomenna ovitrelle ja perjantaina inseminaatio.Fiilis hieman sekava......Viimeksi kolmas julkisen puolen inseminaatio toi plussan ja lääkärikin sanoi ettei ole mitkään huonot mahdollisuudet.Jos inseminaatio ei onnistu niin seuraava ivf voidaan tehdä vasta aikaisintaan elokuussa koska labra kiinni heinäkuussa.Seuravaan ivf hoitoon lääke annoskin olisi isompi sitten.
 
EmmaA: sairaslomaa on ollut punktion jälkeen muutama päivä ja keskenmenojen aikaan 1-2 viikkoa. Oon itse ainakin huomannut että työssä käyminen auttaa tässä lapsettomuus hommassa, ei tuu niin paljoo ajateltua tätä asiaa. Itellä on auttanut henkiseen pahaan oloon kun oon jutellut välillä mun äitille, siskolle tai serkulle näistä asioista, ne aina jaksaa tukee mua jos tarvii :)
Heitsu1996: pahoittelut että ivf ei onnistu, on varmasti sekavat fiilikset:sad001 toivotaan nyt todella että tuo inseminaatio toisi plussan.
Mulla oli tänään ultra, lääkäri sanoi että huomenna tai ylihuomenna pitäisi ov testin näyttää plussaa. Seuraavan viikon ti tai ke näillä näkymin siirto jos kaikki menee hyvin:smiley-angelic001
 
Heippa kaikille pitkästä aikaa!

Tervetuloa uusille ja muille tsemppiä kunkin omaan tilanteeseen!

Olen vähän taustalla oleillut, kun jotenkin sen maaliskuisen tuulimunaraskauden jälkeen on ollut sellainen välinpitämätön olo näiden hoitojen suhteen. Huhtikuussa tehtiin 2. PAS, mikä oli nega, ja tänään oli 3. PAS.

Mun matikka ei ilmeisesti riitä, joten kyselen osaisitteko te paremmin... Torstaina nimittäin laitoin Pregnylin, joten eikö se ole päivä 0? Eilen oli otettu sulamaan 3-päiväinen alkio, joka tänään siis 4-päiväinen. Mutta eikö tänään ole päivä 5? Olisin tietysti voinut kysellä lääkäriltä, mutta siellä oli juuri se lääkäri, joka inseminaatiossa oli mulle todella epäasiallinen, joten en hänen kanssaan mielelläni asioi pakollisia enempää. Tiedättekö, onko siitä jotain haittaa, jos kierron päivät ja alkion ikä eivät täydellisesti täsmäisikään? Alkio oli jakautunut 8-soluisesta 9-soluiseksi, tuntuu vähän vähäiseltä? Muutoin oli säilynyt täydellisesti.
 
Takaisin
Top