Neuvolahommia

Mä soitin jo eilen neuvola ajan, sain sen 24.1. Otin sellasen ajan että mies lähtee töistä vähän aikasemmin, ettei tarvitse 5 ja 1 vuotiasta mukaan ottaa. 5 vuotias kun älyää jo mistä puhutaan.
 
Miten ekalle neuvolakäynnille kannattaa teidän kokemuksen mukaan varautua? Oletteko ottaneet mahdollisen puolison mukaan, ja onko siellä ensikäynnilläkin isällekin ns. tarpeellista tietoa, vai suuntautuuko keskustelu enemmän äitiin? :)
 
Miten ekalle neuvolakäynnille kannattaa teidän kokemuksen mukaan varautua? Oletteko ottaneet mahdollisen puolison mukaan, ja onko siellä ensikäynnilläkin isällekin ns. tarpeellista tietoa, vai suuntautuuko keskustelu enemmän äitiin? :)

Kyllä ammattitaitoinen neuvolatäti ottaa molemmat huomioon. Ja varmasti hyvä idea ottaa mies mukaan niin asiat alkaa konkretisoitua molemmille ja helpompi kotonakin herätellä keskustelua kun molemmat olleet paikalla. Se ensimmäinen käynti on keskustelua, lomakkeiden täyttöä, ruokatottumuksista, alkoholin käytöstä yms. juttelua. Jotkut jo ultraakin/kuuntelee dopplerilla jos neuvolalla on kone ja muutenkin mahdollista. Verenpaine, paino, hemoglobiini taidetaan tsekata ensimmäisellä kerralla ja mahdollisesti arvioidaan diabetes riski ja milloin sokerirasitus tehdään. Lisäksi puhutaan seulonnoista ja haluaako niihin osallistua sekä laitetaan lähete ekaan viralliseen nt-ultraan. :happy:
 
Perjantaina soitan viimein itsekin neuvolaan ja koitan varata ensimmäisen ajan :) hyvä kun tuli puhetta puolison mukaan tulosta, varmasti matkaan lähtee jos hyvää tietoa molemmille on tulossa! :)
 
Mie oon kans miettinyt, pitäiskö tuleva isä pyytää mukaan. Jostain syystä mua kamalasti häiritsee se, ettei neuvolatädin kanssa ollut isän mukaantulosta mitään puhetta, tai siis että hän puhui tyyliin "sitten kun sinä tulet" eikä "tulette". Että oletusarvoisesti se on kuitenkin niin, että vain minä tulen? :confused: Ja sitten mietin, että voih, häiritseeköhän se isän mukaantulo sitten jotenkin, jos asiasta ei oo puhuttu tai ns. varoitettu edes mitään etukäteen. Hölmö ajatus ja varmasti isäkin olisi tervetullut, mutta jotenkin oon valmistautunut menemään yksin ja tuntuisi jopa mukavammalta mennä yksin jostain syystä. :confused:

Miehen kanssa kyllä eilen asiasta juttelin, eikä hän tuntunut olevan järin kiinnostunut tulemaan puoleksitoista tunniksi juttelemaan mukavia, kun pitäisi olla töistäkin pois. :D Pitää vielä harkita. Ultraan aikoi kyllä tulla nyt lauantaina. Neuvola on ensi viikon torstaina!
 
Varmaan se on neuvolassakin positiivinen yllätys jos miehet on mukana. Ovat varmaan nähneet laidasra laitaan.. Töistä pois oleminen on aina tietty hankalaa. Kannattaa ottaa mies ekalla kerralla matkaan niin pääsee siihen juttuun molemmat kiinni. Eihän siellä ole pakko jatkossa olla mukana jos tuntuu siltä. Ultriin kyllä ottaisin aina tukihenkilön/puolison, varsinkin alkuvaiheessa.
 
Varmaan se on neuvolassakin positiivinen yllätys jos miehet on mukana. Ovat varmaan nähneet laidasra laitaan.. Töistä pois oleminen on aina tietty hankalaa. Kannattaa ottaa mies ekalla kerralla matkaan niin pääsee siihen juttuun molemmat kiinni. Eihän siellä ole pakko jatkossa olla mukana jos tuntuu siltä. Ultriin kyllä ottaisin aina tukihenkilön/puolison, varsinkin alkuvaiheessa.

Totta, hyvä pointti tuo että ultriin ainakin puoliso/tukihenkilö mukaan, onhan se tuki ja turva :) muistan kun neuvolatäti itselleni viimeksi tuulimunan ultrasi ja totesi ja jouduin ajamaan heti neuvolasta lähdettyäni pitkän matkan kotiin yksin niin oli siinä välillä itkun keskellä pysähdyttyvä ja kuivattava itkusta sumentuneet silmät että uskalsi jatkaa ajomatkaa..
 
Esikoisen aikana isä oli mukana neuvolassa ehkä kaks kertaa plus tietty ultrat. Nyt en meinannu ottaa ku rakenneultraan ja isyydentunnustukseen mukaan ellei nyt itse välttämättä halua tulla. :grin Meillä ainakin keskityttiin enemmän äitiin ja vaan parilla kerralla käytiin isän roolia ja parisuhdetta läpi. Saa nähä miten nyt sit tällä kierroksella on ku vaihtu hoitajakin.

Meillä on eka neuvola vasta 13.2 ja sopivasti just ennen esikoisen lääkärikäyntiä ni joudun ottaa tytön mukaan :)

Neuvola kyl suositteli että isä ois mukana ainakin sillä ensimmäisellä keralla kun käydään kaikki sukurasitteet yms läpi niin helpompi kysyä mieheltä suoraan ne.
 
Meillä sama homma kuin Luruhilla. Viime raskaudessa mies oli mukana neuvolassa pari kertaa ultrien lisäksi. Vähän turhia olivat hänen kannaltaan, kun väistämättä siinä keskitytään enemmän äitiin ja vauvaan. En toki kiellä häntä osallistumasta mutta ei hän halukkuuttaankaan ole nyt osoittanut. Ihan mielelläni menen neuvolaan yksin.
 
Komppaan muita tuon ekan nvl käynnin suhteen eli täytellään lappuja elintavoista, jutellaan niistä, parisuhteesta juteltiin meillä sillon esikoisen aikaan (muisti silloinen nvl täti mm. mainita, että isoin riski erolle on lapsen ensimmäisen elinvuoden aikana:shifty:). Käytiin myös läpi omat ja lähisuvun sairaudet eli mitkä voisi olla vaarana raskaudelle tai sitten ns. sukurasitteena.

Mun mies kävi parilla ”pakollisella” nvl käynnillä. Eipä niissä miehelle paljoa iloa ole, enemmän keskitytään naiseen ja vauvaan.
 
Meillä mies tulee mukaan, kesälläkin neuvolassa hienosti keskusteltiin meidän kummankin kanssa ja haluamme itse, että mies pääsee alusta asti mukaan ja olemaan osana :) Eli meillä pitänyt omaa osallistumistaan myös tärkeänä, kun kysyin haluaako tulla mukaan ja vastaus oli tottakai :)
 
Mullakin mies tulee mukaan oikeestaan kaikkeen (ainakin näin alussa) ja aktiivisesti ite järkkää työvuoroja niin, että pääsee mukaan. :) Hän oli silloin inssissäkin ja sitä edeltäneissä ultrissa matkassa, joten mäkin oon jo tottunu siihen, että ollaan molemmat paikalla. :)
 
No otan sitten miehen mukaan ensikäynnille. Meillä on ultra tosiaan silloin myös ja sitä mies odottaa ehkä eniten. Meillä on vissiin vain tämä ensimmäinen ultra neuvolassa. Muut on sairaalassa ja sinne onkin sitten vajaa 2 tunnin automatka. :D
 
Meillä voisi mies tulla, mutta sitten ei olis lapsille hoitajaa, joten itse päädyin että nyt meen yksin, yritetään kyllä että pääsisi ultraan, mutta silloinkin mietittävä kuka isompia katsoo sen aikaa.
Vähän haasteellista kun oon kotona lasten kanssa ja vielä ei kovin moni tästä raskaudesta tiedä.
 
Tänään soitettu neuvolaan, ensimmäinen aika 5.2.. sitä ennen pitäisi tulla vielä ultra aika
 
Jännä miten vaihtelee tuo eka neuvola paikkakunnasta riippuen. Meillä kuuluu automaattisesti ultraus ekaan neuvolakäyntiin. Se jos jokin on positiivista paikallisessa terveysasemassa. Ihan yllätyin miten monella tuo alkuraskauden ultra on erikseen tai itsekustannettuna. Eipähän tarvitse miettiä mitä mahassa on vai onko mitään kun pääsee jo kurkistamaan 8 rvn kohdilla. :)
 
Yritin soitella eilen neuvolan ajanvaraukseen ja varailla aikaa mutta en saanut puhelimitse ketään kiinni :sad001 ens viikollakin työvuorot sitä 8-16 joka päivä niin mahdoton soittaa ja odottaa että joku siellä neuvolan päässä vastaa.. Mitä tässä tekisi o.O kuitenkin semmonen työ että koko ajan hommaa :s (lastentarhantäti..) enkä halua raskaudesta kellekään töissä kertoa:sorry:
 
Lovehearts- : Vähän joo haasteellinen tilanne sulla toi soittaminen. Onko teillä vielä jokin tietty aika mihin aikaan pitää soittaa? Meillä on soitto aika klo 12-13.
Mä olin kans päiväkodissa töissä kun aloin odottamaan tätä mun nuorimmaista. Eli tiedän miten haastavaa on soittaa.

Tai sit on vaan lähdettävä ulos soittamaan:dance008
 
Meillä eka neuvola n. 7+0. Ultrausta ei ole. Meidän kunta ostaa np ja rakenneultran Terveystalolta Tampereelta.
Meillä pystyy neuvolatädin kanssa keskustelemaan Whatsappissa, txtviestein tai soittamalla. Ja soittaa voi koska vain. Tämä on näitä pienen kunnan etuja :-)
Itse varaan ekan neuvolan vasta ensi viikon lopulla jos kaikki vielä silloin hyvin.
 
Meillä eka neuvola n. 7+0. Ultrausta ei ole. Meidän kunta ostaa np ja rakenneultran Terveystalolta Tampereelta.
Meillä pystyy neuvolatädin kanssa keskustelemaan Whatsappissa, txtviestein tai soittamalla. Ja soittaa voi koska vain. Tämä on näitä pienen kunnan etuja :)
Itse varaan ekan neuvolan vasta ensi viikon lopulla jos kaikki vielä silloin hyvin.
Onpas loistavaa palvelua neuvolassa!
 
Takaisin
Top