Neuvolahommia

Minäkin varasin tänään neuvolan ja sain sen 25.1.
Puhelimessa oli erittäin mukava terveydenhoitaja, joten uskon ainakin kemioiden kohtaavan.
Itsellä pitäisi olla tuolloin rv 8+3.
 
Mulla on 8+4, 26.1. ensimmäinen neuvola. Ajattelin eilen, että ehkä mies kommentoi tätä raskautta ensimmäisen kertansa, kun kyseli neuvolan sijaintia. Olin kuitenkin kirjoittanut töistä oman ja pojan neuvola-ajat, joten en nyt olekaan varma, oisko kommentoinut vain tätä molemmille vanhemmille pakollista nelivuotisneuvolaa. Höh.
 
Ensimmäinen neuvola varattuna, josko tällä kertaa pääsisi sinne asti.. Se osui 22.1. ja silloin olis viikkoja 7+4. Sitä edeltävällä viikolla käydään kurkkaamassa yksityisellä varhaisultrassa tilanne.
 
Minäkin varasin juuri ensimmäisen neuvola-ajan, joka olisi 22.1. kuten Tikkelläkin. Viikkoja on silloin kasassa 7+6. Täytyy kysellä esikoiselle hoitajaa, kun ensimmäiselle käynnille pitää varata aikaa 1,5 tuntia. Esikoinen ei varmasti viihdy siellä niin kauan menettämättä hermojaan. Tuntuu kyllä tosi pitkältä ajalta tuo 1,5 tuntia, vaan taisi se esikoisen aikaan olla saman verran.
 
Mä kans soitin neuvolaan. Sanoin että taas tässä mennään. Sama tuttu terveydenhoitaja ollut kolmessa edellisessäkin raskaudessa. Hirveän sumplimisen jälkeen (vuorotyöt mulla ja miehellä enkä haluu vielä kelleen kertoa) sain neuvolan 19.1. Laskettu aika onkin nyt 13.9
Raskausvitamiinit kävin just hakemassa. Jotenkin ihan käsittämätöntä että taas tässä mennään :D
 
Eka neuvola-aika varattu 29.1. Heidän laskukaavalla la olisi jo 30.8. Vaun laskurin mukaan 1.9. Sittenhän sen ultrassa näkee :)
 
En oo saanu vieläkään aikaseksi varata neuvola aikaa. Pitää vissii huomenna laittaa jokin hälytys soittoajan kohdalle, että muistan soittaa. Täällä ei oo mahdollisuutta ultraan, kun vasta silloin nt-ultrassa niin vähän tekis mieli sanoa, että menkat ei kerinneet alkaa ennen uutta raskautta, kun se olisi ihan mahdollista, kun imetän vielä tammikuista, MUTTA.. oon kumminki sen verran rehellinen, että luulen kyllä, että menen ihan totuudella ja kärvistelen sinne 10+ viikoille, että saan nähdä pienen. Nää ekat 12 viikkoa on tosiaan aika piinaviikkoja. Onneksi tuo vuosikas pitää sen verran kiireisenä, että ei kyllä kerkeä päivisin hirveesti murehtimaan.
 
Mulla myös ensimmäinen neuvola 29.1. Osaako joku kertoa mitä kaikkea tuola ekassa neuvolassa yleensä tapahtuu? Puhelimessa vaan sanottiin että laittaa postissa jonkun esitietokaavakkeen mikä pitäs täytellä valmiiks.
 
Mulla myös ensimmäinen neuvola 29.1. Osaako joku kertoa mitä kaikkea tuola ekassa neuvolassa yleensä tapahtuu? Puhelimessa vaan sanottiin että laittaa postissa jonkun esitietokaavakkeen mikä pitäs täytellä valmiiks.

Muistikuvieni mukaan siellä keskustellaan esitietolomakkeen asioista, esim. ruokailutottumuksista ja ajatuksista mitä perheenlisäys aiheuttaa. Käydään läpi ruokarajoituksia ja ainakin mulla silloin kerrottiin jatkosta, miten tutkimukset ja muut etenee (ja samalla kysytään haluaako osallistua sikiöseulontoihin). Pissataan purkkiin, tehdään punnitus ja mitataan verenpaine :) Meillä ei yritetty edes kuunnella sykettä, kun meinasivat että ei välttämättä kuulu vielä. Tiedän että jossain toimitaan eri tavalla kylläkin :)
 
Tänään ku muistin soittaa neuvolaan niin eiköhän siellä ollut puhelin aika peruttu tältä päivältä. Noh, huomenna uus yritys.
 
Minä soitin neuvolaan samana päivänä kuin tein positiivisen testin. Sain lääkäriajan alle viikon päähän, jossa katsottiin lääkeasiat hoitoon (paniikki/ahdistusoireyhtymä). Sitten eka neuvola 22.1. Toivottavasti siellä jotenkin katsottaisiin/ kuunneltaisiin että tietäisi masussa oikeasti jonkun majailevan :)
 
Soitin viimein neuvolaan. Aika 22.1. eli viikolla 8 ja eka ultrakin varattiin 19.2. viikolle 12. Ipana-sivut netissä on täytelty. Tästä se lähtee [emoji4]
 
Mä varasin eilen ekan neuvolan ja se on 25.1. Ja verikoe pitäisi varata rv 10+0 paikkeille np-ultraa varten :happy:
Oli eri th kun aikaisemmin. Vaikutti tosi mukavalta puhelimessa.
 
Ipanasivut? o_O mitkä ne on? :joyful:

[emoji4] Eli kun enää ei ole paperista neuvolakorttia näytössä, kaikki on netissä. Neuvolasta lähettivät sinne linkin ja siellä piti ennakkotiedot käydä täyttämässä. Ipana on siis sen nimi.

Tää oli vissiin ollut käytössä esikoisenkin kanssa ainakin jossain määrin kun siellä luki että "aktiivinen raskaus viikolla 173" tai jotain. Piti käydä se klikkaamassa onnistuneesti päättyneeksi että sao tämän uuden tulille. [emoji4]
 
Okei :grin mulle ei puhuttu mitään tuommosesta. Ehkä se käydään ensikertalaisten kans sit läpi siellä tjtn... Piti mun käydä joku esitietolomake käydä täyttelemässä, missä kyseltiin terveystietoja jne..
 
Meillä pitää ihan perinteisesti paperille täyttää ennakkotiedot ja perinteinen neuvolakorttikin on käytössä...
 
Meillä on käytössä tuo Ipana ja sinne täytetään esitiedot sekä sinne täytellään ne kyselyt(alko, päihteet, liikunta ja ravitsemus) valmiiksi ennen ekaa käyntiä. Näytti todella kätevältä ja täyttelin jo esitietojakin valmiiksi :D
 
Takaisin
Top