Varhaisultra

Kylläpä on tiukassa noi ajat varhaisultraan. Sain yhden tälle viikolle, mutta alkoi epäilyttää, mitä jos sykettä ei kuuluisikaan, kun vasta 6+ menossa... Lisäksi ajankohta olisi ollut vielä sellainen, että olisi ollut todella vaikea piilotella työtovereilta outoa poissaoloajankohtaa Alkoi kaduttaa ja päätin sitten kokonaan vaihtaa mestaa, jotta löysin ensiviikolle paremman ajan, sitten olisi 7+. Miten uskomaton ratkaisu, kun olisin voinut saada ehkä selvyyden jo huomenna :confused: Ei tämä odottaminen varmaan helpommaksi ole muuttumassa, kun nyt vielä viikko varhaisultraan... Ihana kuitenkin seurata, miten tänne ilmestyy iloisia sykeuutisia yhä enemmän ja enemmän :)
 
Nyt vähän pännii! Piti olla tänään varhaisultra, mutta kun paikan päällä odottelin, ei näkynyt ultraajaa.. Soitin sitte hänelle, oli varannut ajan väärälle paikkakunnalle!!! Vaikka puhelimessa vielä varmistin aikaa varatessani oikean paikkakunnan, oli silti varannut väärälle! :sad001 sain uuden ajan 12pv, eikä tarvi maksaa kun oli hänen kämmäys tämä. Nyt on kyllä niin pettynyt olo, taas pitää odotella ja jännäillä...
 
No onpas tylsää anssku! :sad001 eikö siellä ole kun yksi joka voi ultrata? 10 päivää on pitkä aika odotella. Mulla tosin aika varattuna vasta 16.8. Enkä ole varma menenkö silloinkaan.
 
On täällä esim. Terveystalo mutta niin kallis.. Kaveri tätä toista suositteli ja halpa hinta houkutti myöskin. En ajatellut enää terveystalolle varata kun olin päättänyt tänne toiseen mennä. Ja hei, ilmainen! [emoji16]
 
Ja tämä jonne olin menossa on siis yksityisyrittäjä, kahdella paikkakunnalla vuorottelee. ei siis ollut paikalla ketään muuta joka olisi voinut ultrata tänään
 
Mulla on ollu aika pahoja vatsakramppeja ja viime yö oli erityisen paha ja koko tää päivä menny myös ihan penkin alle kun vatta kipee, soitin neuvolaan että mikä ei oo enää normaalia ja se sano että näin aikasessa vaiheessa (nyt 5+5) näin kovat kivut ei oo ihan ok ja varasi ajan viikon päästä varhaisultraan eli käytännössä suljetaan kohdun ulkopuolinen raskaus pois. Toisaalta neuvolantäti sano että luultavasti kyse vaan siitä että mun muutenkin herkkä vatsa reagoi nyt aika rajusti tähän muutokseen.
 
Varasin eilen varhaisultran, ja se on jo tänään... Jännittää. Viikkoja vasta 6+4,et periaatteessa pitäis se syke näkyä, mut vähän riskillä kuitenki näin aikasin. Halusin vaan käydä siellä ennen ens viikon neuvolaa, et jos kaikki ei ookaan ihan niinku pitäis, niin en sitten turhaan istu siellä neuvolassa. Toivotaan, että kaikki ois kuitenkin hyvin :Heartred
 
Onko täällä sellaisia ketkä eivät mene varhaisultraan ja miksi?

Itse olen ensimmäistä kertaa raskaana ja toki kaikki komplikaatiot mietityttää ja haluisin varmuuden kaikkeen, mutta en oikein tiedä pitäisikö mennä yksityiselle, jos se ei julkisella kuulu "ohjelmaan".

Toisin sanoen olenko outo, jos menen vasta ensiultraan sitten, kun sen aika on?

En mene. Lähinnä sen takia, etten halua maksaa satoja euroja tutkimuksesta, joka ei loppupeleissä vaikuta hoitolinjoihin tai raskauden etenemiseen millään tavalla. Varhaisultrahan ei ymmärtääkseni myöskään vastaa kysymykseen siitä, onko kaikki "kunnossa" vai ei - ja tämä lienee syy, miksei sitä rutiinisti julkisella puolella tarjota. Tutkimukseen ymmärtääkseni liittyy paljon ns. vääriä negatiivisia löydöksiä, ja toisaalta myöskään "normaalin" näköinen löydös ei vielä kerro siitä, että sikiön kehitys olisi ongelmaton.
 
En mene. Lähinnä sen takia, etten halua maksaa satoja euroja tutkimuksesta, joka ei loppupeleissä vaikuta hoitolinjoihin tai raskauden etenemiseen millään tavalla. Varhaisultrahan ei ymmärtääkseni myöskään vastaa kysymykseen siitä, onko kaikki "kunnossa" vai ei - ja tämä lienee syy, miksei sitä rutiinisti julkisella puolella tarjota.

Ei tietenkään vastaa, onko kaikki kunnossa. Mutta raskauden etenemiseen siinä mielessä kyllä, että esim tuulimunan tai keskeytyneen keskenmenon saa "ulos" viikolla 6-7, eikä vasta ekan neuvolan ja sen jälkeisen ultran jälkeen. On aika pitkä aika kuvitella olevansa raskaana, jos raskaus on esim. loppunut alkuunsa vkolla 4.

Toisaalta uskon, että ne kylmähermoiset pystyy odottelemaan ja heitä myös paljon ihailen. :)
 
Ei tietenkään vastaa, onko kaikki kunnossa. Mutta raskauden etenemiseen siinä mielessä kyllä, että esim tuulimunan tai keskeytyneen keskenmenon saa "ulos" viikolla 6-7, eikä vasta ekan neuvolan ja sen jälkeisen ultran jälkeen. On aika pitkä aika kuvitella olevansa raskaana, jos raskaus on esim. loppunut alkuunsa vkolla 4.

Toisaalta uskon, että ne kylmähermoiset pystyy odottelemaan ja heitä myös paljon ihailen. :)

Ymmärtääkseni esim. se, että tuossa vaiheessa ei näy sikiötä ei poissulje raskautta, eikä myöskään käsittääkseni tuulimunaa pysty varmentamaan tuossa vaiheessa kuitenkaan. Ymmärtääkseni poikkeavat löydökset tuossa vaiheessa johtaa lähinnä uusien seurantaultrien määräämiseen. Olen ainakin siinä käsityksessä, että nimenomaan hoitolinjoihin tutkimus tuossa vaiheessa ei vaikuta millään tavalla, paitsi tietenkin jos on muita oireita, mutta se on tilanne erikseen.
 
Mekään ei ihan ekalla kertaa menty ja oli niin kamalaa sit nt-ultrassa saada kuulla et oli menny kesken jo 6 viikkoa aiemmin niin en enää ikinä halua sitä tilannetta. Et onhan toki mahdollista et nytki on jotain käyny ja nt-ultrassa ei enää ookaan sykkeitä, mutta ainakin tiedetään nyt että toistaiseksi kaikki kunnossa. Kuitenkin jos varhaisultrassa on syke löytynyt niin on jo 90% todennäköisyys et raskaus etenee loppuun asti ja se riittää mulle :)
 
Ymmärtääkseni esim. se, että tuossa vaiheessa ei näy sikiötä ei poissulje raskautta, eikä myöskään käsittääkseni tuulimunaa pysty varmentamaan tuossa vaiheessa kuitenkaan. Ymmärtääkseni poikkeavat löydökset tuossa vaiheessa johtaa lähinnä uusien seurantaultrien määräämiseen. Olen ainakin siinä käsityksessä, että nimenomaan hoitolinjoihin tutkimus tuossa vaiheessa ei vaikuta millään tavalla, paitsi tietenkin jos on muita oireita, mutta se on tilanne erikseen.

Ainakin itse menin ultrasta seuraavana päivänä naistenpolille jossa uusi ultra ja siitä seuraavana päivänä lääkkeellinen tyhjennys. Vkot joku 7. Sikiöpussi mutta tyhjä. Ei aihetta epäillä jatkon mahdollisuutta, kehitys ei koskaan alkanutkaan mutta kroppa kuvittelee raskauden olevan päällä. Esim. kaikki normi oireet, kohtu kasvanut, ei vuotoa jne. Juuri tänään luin vanhaa lääkärikertomusta. Tuulimunaraskaus diagnoosina. Olisin ollut todella rikki jos se olisi selvinnyt esim vkolla 10. Tai jos vuoto olisi alkanut esim viikkoja myöhemmin.
 
Ainakin itse menin ultrasta seuraavana päivänä naistenpolille jossa uusi ultra ja siitä seuraavana päivänä lääkkeellinen tyhjennys. Vkot joku 7. Sikiöpussi mutta tyhjä. Ei aihetta epäillä jatkon mahdollisuutta, kehitys ei koskaan alkanutkaan mutta kroppa kuvittelee raskauden olevan päällä. Esim. kaikki normi oireet, kohtu kasvanut, ei vuotoa jne. Juuri tänään luin vanhaa lääkärikertomusta. Tuulimunaraskaus diagnoosina. Olisin ollut todella rikki jos se olisi selvinnyt esim vkolla 10. Tai jos vuoto olisi alkanut esim viikkoja myöhemmin.

Ok. Tuossa tilanteessa tutkimuksesta oli siis hyötyä, hyvä että kohdallasi meni näin.
 
Ok. Tuossa tilanteessa tutkimuksesta oli siis hyötyä, hyvä että kohdallasi meni näin.

Joo ja yleisesti pitäisi tietty ajatella positiivisen kautta. Asenne alkuraskauteen itsellä turhan pessimistinen.
 
Takaisin
Top