Salmiakki ja Lakritsi

Meillä lukee ohjeissa vain salmiakista. Lakua oon syöny huoletta ja itseasiassa salmiakkiakin jonkin verran. Omasta mielestäni iha höpö hiiri tutkimus, eihä eläimille sovi muutenkaa suurinosa ihmisen ruuasta ilman, että he eivät kuolisi. Ja koirakin kuolee ksylitolin ja minkä muun ansiosta. Ja ihminen syö syaniidia omenoissa...

Listeria,ehec ym muut on niit mitä varon, mutta.. Pyh.
 
Täällä kans yks salmiakkihimonen :p Oon koko yrityksen ajan vetäny salmiakkia ja lakua ihan huolella tulevaa raskausaikaa aatellen..Alkoholin lopettaminen ei tuu olee ongelma, mutta salmiakkia voi kyl täälläki vahingossa "erehtyä" pieniä määriä syömään.
 
Raskauteni aikana lakritsi ja salmiakki eivät olleet vielä kiellettyjä. Rajoitus oli silloin se 50g/päivässä, mutta varmuuden vuoksi vältin näitä silti. Söin raskauden aikana lakritsia yhteensä kaksi kertaa, nekin raskauden loppupuolella silloin, kun sikiön suurimmat kehitysvaiheet ovat jo takanapäin. Kyllä tuon yhdeksän kuukautta kestää melkein mitä tahansa rajoituksia.
 
Meillä lukee ohjeissa vain salmiakista. Lakua oon syöny huoletta ja itseasiassa salmiakkiakin jonkin verran. Omasta mielestäni iha höpö hiiri tutkimus, eihä eläimille sovi muutenkaa suurinosa ihmisen ruuasta ilman, että he eivät kuolisi. Ja koirakin kuolee ksylitolin ja minkä muun ansiosta. Ja ihminen syö syaniidia omenoissa...

Listeria,ehec ym muut on niit mitä varon, mutta.. Pyh.

Tää uusin suositus käsittääkseni perustuu (ainakin osittain) ihan ihmisillä tehtyyn tutkimukseen. Kysytty odottavilta äideiltä heidän raskausajan lakukulutuksestaan ja seurattu sitten lasten kasvua ja kehitystä syntymästä asti.

Suositukset muuttuu kun lisää tietoa tulee. Jos ennen on suositeltu raskausaikana konjakkiakin niin pitääkö sitäkin nyt vetää vaikka alkoholin haitoista olisi enemmän tietoa nykyään? Tietenkin turha murehtia aiemmista syömisistään silloisten suositusten mukaisesti, mutta jos uutta tietoa tulee, on musta vähän outoa ignoorata se täysin vaan periaatteella "ennen oli".

En ole mikään ihan puhtoinen pulmunen ja olen syönyt kerran pienen määrän salmiakkia (teki vaan mieli), mutta en pidä tätä mitenkään ideaalina toimintatapana. Mun on tosin helpompi pysytellä kokonaan erossa kuin syödä vähän vaan, koska parista karkista tulee vaan paha mieli.
 
Tää uusin suositus käsittääkseni perustuu (ainakin osittain) ihan ihmisillä tehtyyn tutkimukseen. Kysytty odottavilta äideiltä heidän raskausajan lakukulutuksestaan ja seurattu sitten lasten kasvua ja kehitystä syntymästä asti.

Suositukset muuttuu kun lisää tietoa tulee. Jos ennen on suositeltu raskausaikana konjakkiakin niin pitääkö sitäkin nyt vetää vaikka alkoholin haitoista olisi enemmän tietoa nykyään? Tietenkin turha murehtia aiemmista syömisistään silloisten suositusten mukaisesti, mutta jos uutta tietoa tulee, on musta vähän outoa ignoorata se täysin vaan periaatteella "ennen oli".

En ole mikään ihan puhtoinen pulmunen ja olen syönyt kerran pienen määrän salmiakkia (teki vaan mieli), mutta en pidä tätä mitenkään ideaalina toimintatapana. Mun on tosin helpompi pysytellä kokonaan erossa kuin syödä vähän vaan, koska parista karkista tulee vaan paha mieli.

Itseasiassa ei ole tutkittu suoranaisesti ihmisille olevan haittaa kyseisessä tutkimuksessa mihin tämä kielto perustuu. Ja alkoholi ja karkki ei ole nyt ollenkaan verrannollisia asioita. Alkoholi on tiedetty jo pidempään olevan haitallista. Ja tutkimustuloksia löytyy siihen asiaan paljon. Mut toki jokainen tyylillään..


Suositusten taustalla ovat uudet tutkimustulokset. Lakritsin ja salmiakin sisältämä glysyrritsiinin on eläinkokeissa todettu olevan suurina määrinä haitallista sikiön kehitykselle. Ihmistutkimuksissa lakritsia tai salmiakkia käyttäneiden äitien raskauden kesto on keskimäärin hieman lyhyempi. Heidän lapsensa saavat keskimäärin älykkyystesteissä hieman matalampia pisteitä, ja heillä on vähän enemmän keskittymis- ja tarkkaavaisuushäiriötä kuin lapsilla, joiden äidit eivät ole käyttäneet lakritsia tai salmiakkia. Ihmistutkimukset eivät kerro, johtuvatko nämä erot lakritsin tai salmiakin käytöstä vai jostakin muusta taustatekijästä. Suositusten laadinnassa noudatetaan kuitenkin varovaisuusperiaatetta: jos jonkin ruoka-aineen haitallista vaikutusta on syytä epäillä, sen käyttöä ei suositella. Suositukseen on vaikuttanut myös, että esimerkiksi äitiysneuvolassa on joskus saatettu suositella lakritsin käyttöä raskaana oleville, joilla on matala verenpaine. Tämä ei ole nykytiedon mukaista.


Lähde: www.thl.fi
 
Mie oon mättänyt niin esikoisesta kuin Nytki. Ja esikoinen on kielellisesti lahjakas vrt ikätovereitaan ja kehityksessä muutenki ain ollu edellä ikätovereitaan. :) Varmaan salmiakin ansiota. Tutkimus tehty 2014-2017, eläimiä ei testattu.




:grin
 
Mulle sanottiin neuvolasta että aiheuttaa ylivilkkautta ja koska mulla ja puolisollani on molemmilla diagnosoitu ADHD sanoi neuvolatäti että saan maximissaan viis karkkii syödä kerrallaan satunnaisesti. En sitte tiiä mistä tämän lukeman keksi heittää pöytään mutta tänään söin kyllä koko sen pienen pussillisen minkä ostin markkinalakua. Empä usko että kovin suurta haittaa tästä on lapselle ko niin uus suositus välttää. Muutenki oon miettiny että mitenköhän ennenvanhaan ihmiset on ees voinu saada lapsia ko ei oo ollu näitä satoja kieltoja mitä saa ja mitä ei saa tehdä.
 
Ymmärtääkseni salmiakki ei yksistään ole se ongelma vaan sitä haitallista ainesosaa (tuo ylhäällä oleva gly____) käyttää elintarvike teollisuus useissa makeissa tuotteissa. Ja, koska on ns luonnontuote, niin tarvitse edes mainita aineluettelossa. Tästä oli hesarissa juttua v2014-2015.
 
Kyllä voi vähän syödä välillä ja kuka voisi olla ilman hopeatoffeita 9kk:woot:

Huomannut, että välillä nämä suositukset vaihtelevat suusta suuhun:argue
 
THL kielsi nämä kokonaan vasta vuoden 2016 alussa, sitä ennen suosittelivat vain rajoittamaan näiden syöntiä. Neuvolan ohjeistus riippuu siis siitä, milloin ohje on annettu, ja onko terveydenhoitaja muistanut, mikä senhetkinen ohje on. Meidän neuvolassa terveydenhoitaja luki ohjeet paperista, joten eipä siinä hirveästi terveydenhoitaja itse vaikuttanut ohjeiden sisältöön.
 
Miä luin jostain ja neuvolassa sanottiin että salmiakki (tai se gly....ainesosa) aiheuttaisi sen että istukka lamaantuu niin että esimerkiksi äidin stressihormonit pääsevät suoraan läpi sikiöön. Itselläni kun verenpaine myös todella alhainen ja siksi paljon huimausta, olen syönyt, välillä jopa päivittäin vähän salmiakkia. Vähällä tarkoitan sitä että saatan ostaa salmiakkiaskin(40g) joka sitten kestää 3-4päivää.
Nyt olikin neuvolakäynnillä torstaina verenpaine ihan priimaluokkaa.
En kyllä kehdannut sanoa neuvolatädille että olisikohan salmiakilla tekemistä asian kanssa vaan myhäilin itsekseni :)
Edellisellä neuvolakäynnillä paineet oli 93/58 ja yritin et jos ihan vähän edes saisin syödä salmiakkia niin tuli erittäin tiukka "EI" ja että pitäs koittaa vaan pärjätä kaikkien huimausteni kanssa.
Työni on kuitenkin suhteellisen rankkaa fyysisesti ja nopeatahtista ja huimaus ei sovi sinne ollenkaan. Onneksi on hyvä työpari, mutta pyörtyminen töissä saattaisi olla jopa hengenvaarallista, joten en kyllä pode huonoa omaatuntoa mussutteluistani. :)
Rajoitan kuitenkin salmiakkini olon mukaisesti, tiedän jo kahden salmiakin imeskelyn helpottavan huonoa oloa rutkasti ja moneksi tunniksi!

Olen myös itselleni puolustanut asiaa sillä, että entä jos ei ole stressiä niin voiko siitä haittaa olla silloin? :D

Ja tietenkin vanhan sanonnan mukaan: kaikkea kohtuudella (poislukien tietenkin päihteet) :)

Kohta varmaan kielletään kahvikin kokonaan :D
 
Mun lempparit, salmiakki ja lakritsi :nailbiting: Verenpaineet oli ekassa neuvolassa koholla, joten en ole uskaltanut syödä noita nyt ollenkaan.. Mutta voi elämä miten tekeekään mieli!
 
Onneksi minulla ei ole lakritsi ja salmiakki ongelma kun en yhtään tykkään mistään mustsita karkeista. Itselle maistuu suklaa, mutta sekin on aika harvakselta . Saa nähdä mitä herkkuja joulu tuo tullessaan :Heartred
 
Pyrin välttämään lakua ja salmiakkia raskaana, vaikka salmiakki etenkin on lempiherkkuani. Tosin, en ota paineita ihan pienistä määristä: esim vaniljajätskin salmiakkiraidasta tai rotanrykäisy tikkarin sisällä olevasta salmiakkijauhosta.
 
Takaisin
Top