Salmiakki ja Lakritsi

Mä oon pari namua lakua tai salmiakkia saattanut ottaa, jos oon nähnyt tarjolla. Kuitenkaan en viitsi itse ostaa, vaikka eniten tietty karkeista juuri himottais ne mustat namit. Muuta ei sit juuri teekään mieli kun paha-olo vaivaa.
 
Juuri verenpaineen nousun takia ne on kieltolistalla. Laku ja salmiakki oli jo -99 kun esikoista odotin.
Maalaisjärki on siinäkin sallittua. Ei parin napsiminen mitään ongelmia tuo (ellei kärsi korkeasta verenpaineesta).
Inkivääristäkin neuvolatäti sanoi,että kun määrän pitää järjellisenä,niin ei ole mtn vaaraa.
 
Mä söin salmiakkia ainakin koko alkuraskauden, olin mennyt ennen raskaaks tulemista tilaamaan läjän apteekin salmakkia... ja ne oikein huusi laatikosta et "syö minut" :D
Olisin varmaan syönyt loppuun asti salmiakkia sillon tällön mut yksiki salmiakki sai aikaan semmosen närästyksen (närästi muutenki 24/7 et vetelin äkkiä varmaa pari purkkia ruokasoodaa viikossa...) et oli ihan pakko jättää välistä.
Karkkipusseista noukkisin ekana salmiakit pois ja pistin miehen naaman eteen että syö ne tosi nopeesti pois etten oo vahingossakaa niitten kimpussa :D
 
Mä syön sillon tällöin vähän salmiakkia.. Vuosi sitten esikoista odottaessa sai vielä syödä 50g päivässä, niin tuntuisi oudolta nyt laittaa se ehdoton ei listalle.

Salmiakki on munkin suurta herkkua :)
 
Kyllä mä oon myös vetänyt salmiakkia ja lakua ihan hyvillä mielin :) en tosin mitään hirveitä määriä, mutta niin, että pahin himo lähtee.
 
Oi kyllä.. no salmiakkia olen syönyt kohtuullisesti. Edellisessä raskaudessa söin salmiakkia ihan isolla kädellä.. oli oikein himo niihin.. mutta nyt kuluneiden vuosien aikaan on lakuista tullut suurin heikkouteni. ja nimenomaan vain ja ainoastaan ne pirkka pussin lakupalat!!

Mies plussan kunniaksi kävi ostamassa mun lempiherkkujani, Pirkan lakuja.. ja arvatkaa miten iso itku siitä syntyi.. :D eihän se reppana tiennyt että ei niitä saa syödä..

Nooh.. Lakuja tekis mieli ihan ä-lyt-tö-mäs-ti ja joka päivä ne kummittelee tuolla karkki kaapissa... se miehen kaunis ele, plussan kunniaksi ostettu lakupussi... :banghead:

Pari päivää sitten eksyin karkkikaapille ja otin pussin käteeni ja nuuhkuttelin pussia.. kunnolla kyynelehtien haistelin pitkin hengenvedoin sitä avaamatonta pussia, kun mies oli tullut keittiöön huomaamattani..

Ensin toinen oli ihan ihmeissään ja sitten repesi nauramaan .. repesin kyllä itsekin, kun tajusin tilanteen koomisuuden :laughing002
Ripsarit poskilla nyyhkyttämässä yhtä lakupussia.. haha..

Mies vieläkin pyyteli anteeksi sitä, että sillon sen pussin meni ostamaan, kun ei tiennyt että ei saa syödä. Ja tietää miten paljon minä lakuja rakastan :love017

Reilu puoli vuotta enää!!!! sitten mua ei pidättele mikään. ....:happy093.
 
Miksi salmiakin syönti on kielletty? Mitä siitä voi seurata?
Itse olen toisinaan yhden tai kaksi salmiakkia syönyt. Oih ja lakritsijäätelöä :Heartred
 
Salmiakki kai lähinnä nostattaa verenpainetta? Näin olen ymmärtänyt. Siksi en ole itse sitä niin vältellytkään, kun paineet aina olleet hyvät.
Lakritsiuute oli nyt se juttu joka aiheutti mahdollisesti jotain häiriöitä sikiön kehityksessä .. saa korjata jos olen väärässä salmiakin suhteen :)
 
Mä sain neuvolasta lappusen missä sanotaan salmiakista ja lakuista näin
"Kyseiset makeiset sisältää glysyrritsiiniä, jonka turvallisesta käyttömäärästä ei ole tietoa. Korkea pitoisuus nostaa verenpainetta, lisää turvotusta ja voi aiheuttaa keskenmenovaaran ja on mahdollisesti yhteydessä lapsen kehityshäiriöihin. Pienet annokset eivät ole haitallisia, esim annos lakritsijäätelöä tai muutama makeinen"
 
Oon syöny. Löysin keväällä sen tutkimuksen. Hiirillä oli aiheuttanut keskenmenoja ja ihmisillä ei oo tavattu haittoja, mutta siks on kielletty.

Tällä kertaa pitää itseni vähä vähentää lakua ja salmiakkia ja muutakin mitkä kohottaa rr:ää, kun oli yllättävän korkeat arvot, ei siis kovin, että ei ollu sanottavaa, mutta vrt ei-raskaana oleviin arvoihin. Niin itseäni vähä oudoksutti arvot.
 
2013 ja 2015 sanottiin että 50g/päivä on maksimiannos. Nyt odottaessa täyskielto tosiaan. Olen silti syönyt, koska alkuraskauden pahoinvoinneissa se oli ainoa, joka piti mut järjissäni työpäivän ajan, ja pystyin tekemään asiakaspalvelutyötä koko ajan. Oon toki koittanut olla varovainen ja syödä mahd. vähän.
 
Joka raskaudessa syönyt ihan kohtuullisesti näitä. Ei se nyt pannassa ole!!Voi käyttää jo maalaisjärkeä!
 
Raskauden aikana söin välillä salmiakkia vähän. Lakuja en syönyt kuin kerran muutaman. Seuraavassa raskaudessa toimin varmaan samoin. Yritän toki olla syömättä mutta jos kamalasti tekee mieli niin en usko, että pienestä määrästä haittaa on. Maalaisjärkeä voi tosiaan käyttää :)
 
Takaisin
Top