Salmiakki ja Lakritsi

Dermal

Silmät suurina ihmettelijä
Haluisin kysellä kuinka muut jakselee ilman salmiakkia ja lakritsia ?

Ihan hirveetä omasta mielestä kun ei nyt raskauden aikana saa syödä kumpaakaan, varsinkin kun salmiakki on se mun pahe ja maailman ihanin herkku. Ei ne hedelmä karkit miltään maistu, varsinkaan kun ei saa salmiakkia ja hedelmää yhtäaikaa suuhun.
Tarkistin vielä neuvola tädiltä (jos ihan vähän) sais vaikka salmiakkia syödä niin tuli niin tiukka ehdoton ei. ja näillähän se on sit mentävä...
 
En tiedä miten suositukset on muuttuneet salmiakin suhteen, mutta ainakaan minun kohdallani ei oltu kovin ehdottomia kun olin 2014 raskaana. Neuvolan täti suorastaan suositteli syömään vähän salmiakkia, kun verenpaine oli niin matala ja sen takia oli huimaustakin. Varmasti tämä on myös neuvolantätikohtaista... Onhan nyt löydetty lakritsista taas uutta haittavaikutusta, mutta olen saanut käsityksen että näitä ilmenee jos on syönyt lakritsia paljon (ja siksi viranomaiset kieltää loogiseen suomalaiseen tyyliinsä sen ihan kokonaan :rolleyes:). Eli mielestäni olisi ihan ok syödä joskus vähän salmiakkia. :) Jokainen toki tekee omat päätöksensä, mutta itse söin salmiakkia raskaana (ja pysyin tajuissani) ja aion syödä seuraavassakin jos salmiakki maistuu. Tsemppiä joka tapauksessa!
 
Vaikkei salmiakkia neuvolassa enää suositella syötäväksi ollenkaan raskausaikana, niin olen silti pahimpaan himoon muutaman täytelakun syönyt. En syö viikottain, enkä pussillista kerralla ja olen päättänyt että niin kauan kun sen 1-2krt/kk tulevan himon pystyy sammuttamaan alle kourallisella salmiakkia/lakrsitsia, niin sen aion tehdä ilman huonoa omaatuntoa :)
Noidenhan piti olla pahaksi vain jatkuvassa/reilussa käytössä, mutta suomessa päätetty varuiksi pistää vältettävien listalle.
Tsemppiä kuitenkin! :)
 
Sama juttu täällä. Olen syönyt hyvällä omalla tunnolla muutaman lakun/salmiakin välillä :) ja näin meinaan tehdä jatkossakin. Kunhan ei ole päivittäistä eikä pussillista kerralla. Jokanen päättää itse miten tarkkoja näiden kanssa on. :)
 
Se tuli muistaakseen ihan nyt vasta, tyyliin tammikuussa se kielto ettei salmiakkia eikä lakritsia, siitä oli ihan uutisissakin. Ja kun miettii vuosia vuosia taaksepäin ennenvanhaan, silloinhan ei ollut mitään ja mentiin vaan omalla painolla eteenpäin ja syötiin mitä saatiin suurinpiirtein niin nyt on sit niin tarkkaa olevinaan. Mutta jos neuvolassa sanotaan tiukka ei salmiakin ja lakritsin suhteen niin tuntuu väärältä että muut syö ja minä en ? mut kai se on sit ihmisestä kiinni myös =) Toki en minäkään sinäänsä usko että siitä lapselle vahinkoa tulisi jos söisin salmiakkia... :D
 
Tammikuussahan taisi tuo uudistus suosituksiin tosiaan tulla. Tuntui hassulta kun ihan alkuraskaudessa sai syödä ja sit yks-kaks ei :D
Itse siis en kysynyt asiasta neuvolassa, vaan päätin itse "maalaisjärjellä" ettei muutamasta karkista voi olla niin suurta haittaa; uutisessakin kerrottiin että jatkuvilla suurilla määrillä on huomattu epäedullisia vaikutuksia sikiössä. Lisäksi kun uutisoitiin että "salmiakki/lakritsi on nyt täysin kieltolistalla", taidettiin muistaakseni ehkä THLstä tarkentaa että ei kieltolistalle, vaan vältettävien listalle siirtyivät.
Jokainenhan tekee itse päätökset siitä mitä "riskejä" on valmis ottamaan lapsen kustannuksella, vai noudattaako täysin suosituksia. Päätät siis itse voitko syödä ilman omantunnon tuskia, vai onko parempi pitäytyä kokonaan ilman. Minusta näitä jokaisen äidin omia päätöksiä pitäisi toki kunnioittaa.
Itse siis kyllä syön harvoin pienen määrän salmiakkia tai lakritsia, ja pidän sitä omalla kohdallani ok valintana. En kuitenkaan syö ennen neuvolaan menoa ja verenpaineen mittaamista jottei tule väärää tulosta.

Tuntuu kyllä hassulta muutenkin kuinka on aivan neuvolatädistä kiinni kuinka tiukkana hän on minkäkin suosituksen kanssa :D
 
Mun neuvolantäti oli sen tyyppinen, et kannattaa käyttää maalaisjärkeä. Itse en muista että olisin juuri salmiakkia/lakritsia välttänyt. En syö suuria määriä muutenkaan eli vähän saatoin syödä, jos siltä tuntui ja varmaan söisin pieniä määriä myös tulevaisuudessakin.
 
Oon kyllä jonkin verran salmiakkia syönyt ja alkuraskaudesta pahoinvointiin ja erittäin alhaisiin verenpaineisiin jopa kohtuullista syöntiä neuvolasta suositeltiin. Lakritsia en oikeastaan juuri syö ollenkaan, enemmän salmiakki mieleen, mutta ihan huoletta pari pantteripussillista raskauden aikana on kulunut, joskaan ei yhtenä päivänä syöden vaan silloin tällöin napsien. Edelleen on paineet pysyneet alhaalla salmiakin napsimisesta huolimatta, vaikka viimisiä viikkoja viedään. :)
 
Itse rakastan salmiakkia! Mutta eikös se ole se tietty määrä, mitä salmiakkia/lakritsia saa syödä raskaana? Joku tosi pieni määrä, mulle sanottiin neuvolassa. Itelläni verenpaine kans matala raskauden aikana, niin salmiakkihan nostaa verenpainetta :D
 
Apua, että nykyää seki kielletty? Olihan 2014, että kohtuudella sai syyä, mut kyllä mie vaa vetelin aina, kun teki mieli enkä säästellyt yhtään. Mitään haittaa oo ollu, lapsikin on jonkin sortin einstein :D Ihmettelevät, että miten voi olla noi noheva ja fiksu lapsi! :) Aion herkutella seuraavassa raskaudessakin (jos semmoi suodaan) mustilla nameilla.. ehkä vähemmällä määrällä kuin ekas :D
 
Itse oon ollu nyt.. Ööö. Viikon ja 3päivää karkkilakossa. Saas nähdä kuin kauan kestän. :grin Nimim. karkkia suuhun vaikka onkin huono olo!
 
Hieman pelottaa kuinka isot lakritsi ja salmiakki himot vielä iskee.. kaapissa olis noita bonbon tikkareita jotka sisältää salmiakki jauhoa.. Oi ei. Niiden kanssa voi tehdä tiukkaa..
 
Tekee koko ajan niin mieli salmiakkia! Just luin kauheen artikkelin liittyen salmiakin käyttöön raskausaikana. Jotenkin sitä toivoo, ettei ne väitteet ja tutkimukset pitäis paikkaansa, mitä siinä sanottiin... Ehkä mun toiveajattelua vaan :sad001
Salmiakkiin nimenomaan suurin himo :sad001 no, kyllä se estää sen syömisen, kun pitää mielessä koko ajan mitä sen väitetään aiheuttavan.
 
Mulla neljäs raskaus ja jokaisen kohdalla syönyt (tai imeskellyt pahempaan olotilaan) ensin alkuraskaudessa salmiakkia ja sitten muutenkin lakritsia kun verenpaineet aina alhaalla (kuten normaalistikin). Se kielto mikä tuli tammikuussa, niin eikös siinä kuitenkin ollut "Emme voi varmaksi tietää, johtuvatko tulokset juuri lakritsista ja salmiakista, mutta varovaisuussyistä niitä ei enää jatkossa suositella”..eli asiaa ei kuitenkaan ole loppuun asti tutkittu eikä varmaan kyetäkään tutkimaan. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että ihan normaaleja lapsia mulle ainakin on tullut -lakritsista huolimatta..ja varsinkin kahden ensimmäisen kohdalla ei todellakaan voi puhua että ois tarkkaavaisuushäiriöitä kun ovat keskittymisen mestareita (jos on kiinnostava aihe..asia erikseen, jos teiniä ei vaan kiinnosta :D) Tää viimeisin on vielä niin pieni, ettei sen keskittymiskyvyistä tiedä, mutta nyt jo näkee, ettei se penaalin tylsin kynä ole :)

Mutta eikös se ole vähän muutenkin elämässä, että "kohtuudella kaikkea"..asia on erikseen jos on taipumusta korkeisiin verenpaineisiin, mutta kyllä mä kerran viikossa lakua syön, ihan niinkuin aikaisemminkin :)
 
Haitallisuus on periaatteessa ollut jo aiemmin tiedossa, mutta tieto ei ole kulkeutunut eteenpäin, ja nyt se päätettiin virallisesti julistaa pannaan. Itse asiassa salmiakki ei sinällään ole se pahis, mutta salmiakkikaramelleihin laitetaan käytännössä aina lakritsia, jopa enemmän kuin lakritsikarkkeihin, ja se glykyrritsiini aiheuttaa sen, että äidin kortisoli pääsee sikiöön ja aiheuttaa haittoja.

Tiesin haitallisuuden molemmissa raskauksissa, mutta molemmissa söin sitä silti. jos jotain himoja raskaudessa oli, niin salmiakki.
 
Minulla on ollut vuosia verenpainetauti ja nyt odotan esikoista. Olen kaikkea muuta kun karkki hiiri, mutta salmiakki ja laku on tietysti korkeista ne parhaat. Olen syönyt silloin tällöin muutaman salmiakin ja neuvolassa siitä mainitsin. Neuvolan täti sanoi että hänen kuuluu sanoa ettei saa syödä mutta kun määrät on pieniä eikä päivittäisiä niin ei siitä mitään seuraa. Verenpainetta kun seuraa ilman raskauttakin ja kaikki ok. Maailmaan on syntynyt kuitenkin paljon lapsia jotka on terveitä vaikka on syöty ties mitä :) vaikka voidaankin nyt selittää monia asioita ruoka aineiden perusteella.
 
Takaisin
Top