Yritystä keskenmenon jälkeen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja j.n
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sitä hcg:n laskua mäkin odotan oikeastaan kaikista eniten. En nimittäin usko, että uusi raskaus on mitenkään mahdollinen ennen sitä. Mäkin kyllä tänään mietin, että on vähän ovisolot mutten sitten tiedä onko tosiaan niin. Täytyy jutella vielä gynen kanssa kaikesta, kun meen jälkitarkastukseen.

Mä oon koittanut googletella estääkö hcg uuden raskauden. Ilmeisesti ei estä, toki jos jollakin parempaa tietoa, korjatkaa. Keltarauhashormoni estää ovulaation (ja ylläpitää jo alkanutta raskautta), mutta sen ei pitäis olla tässä vaiheessa enää toiminnassa (?). Itse olen eniten epäileväinen limakalvon riittävän uusiutumisen tapahtumisesta.

Hassua, mua ei ohjeistettu missään vaiheessa tekemään raskaustestiä/käymään verikokeissa, et nähtäs onks hcg laskenu. Jälkitarkastuksessa toki ultrattiin ja käytiin tuloksia läpi. Päädyin kyllä tossa reilu kuukausi sitten tekemään raskaustestin, kun oli niin outoja oloja kuukautisten tulosta huolimatta ja negaahan se näytti.

Minun jälkitarkastus olis ollut alunperin itse tehty r-testi kolme viikkoa km:sta (tapahtui rv 10+). Mutta asiaa vielä tuumailtuaan lääkäri muuttikin sen verikokeeksi. Itse olen oman tiedonhalun vuoksi noita r-testejä tehnyt. Viikko sitten ultrattiin (1vk km:sta), koska oli vielä vuotoa: kohtu tyhjä, pieni lämpäre limakalvoa nähtävissä enää. Sinällään hyvä, että ultrattiin ettei tarvii noiden positiivisten r-testien kanssa stressata, onko jotain vielä jäänyt kohtuun.

Mimmu, mutta jos saat hyviä vastauksia gyneltä, kerro meillekin. :)

Hirmu vähän oon googlettamalla löytänyt tieteellistä tekstiä keskenmemojen jälkihoitoon liittyen. Enemmän on ihmisten kokemuksia, mitkä toki myös on hyviä. Mutta just noista hormoni-asioista ja uudelleen raskautumisesta ei löydy mitään tutkimukseen perustuvaa. Tai en vaan käytä oikeita hakusanoja...:cool:

Mä yritin äsken guugeloida saksaksi :) En mäkään mitään tieteellistä löytänyt mutta yhden keksustelun, jossa mainittiin, että kun hcg lähtee laskuun niin kroppa tietää ettei ole enään raskaana ja, kun se on alle 5 niin kropan pitäisi lähteä toimimaan kohti uutta kiertoa. Joka sinällään on kyllä ihan järkeenkäypää.

Mulla on se gynekäynti vasta parin viikon päästä mutta lupaan kertoa kaikki vastaukset mitä saan :)

Heippa taas. En oo pitkään aikaan tännekkään mitään kommentoinu, en tiedä mikä loppuun palaminen mulle on nyt tullut.. Lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen olo oli ihan ok, nyt puolitoista viikkoa siitä - olen aivan maassa. En ole saanut nukuttua, ja kaikki asiat stressaa. Tuntuu että keskenmeno teki niin ison kolauksen mulle johonkin, että hyvä kun kykenee enää töitä edes tekemään. Ja sitten kun stressaa kaikesta, niin menetän yöuneni.. Huoh mikä oravanpyörä!

Täällä vuoto alkoi ns uudestaan eilen, viikonloppuna ja alkuviikosta oli vain tiputtelua, mutta nyt vuotaa kuin normi menkoissa.

Haluaisin niin kovin tästä vuodosta jo eroon, haluaisin takaisin yrittämään, tai edes harrastamaan seksiä, on niin kova ikävä miestäkin :(

Kaikille teille taas tänne tsemppiä, käyn täällä kyllä monesti päivässä ja olette ajatuksissani, vaikka en jaksakkaan mitään aina kommentoida.

Kyllä me kaikki vielä onnistutaan :)

Mä olin osaston kätilön puheiden jälkeen siinä luulossa, että jälkitarkastuksessa käydään vaan tulokset läpi. Musta otettiin verikokeita (listeria- tm. vasta-aineet ainakin), lisäks sikiö tutkittiin patologin toimesta ja istukkanäyte myös tutkittiin. Yllätyin siis positiivisesti, kun lääkäri teki sisätutkimuksen ja ultras.

Aika paljon vaihtelee varmaan noi käytännöt eri sairaaloissa ja myös tietenkin sen mukaan, millä viikoilla km on tapahtunut.

Voi Timbe, onpa kurja kuulla :sad001 Se vaan ottaa aikaa, että tästä kaikesta selviää. Ota vaikka sairaslomaa, jos siltä tuntuu. Kyllä kaikki muu voi odottaa.

Eipä se kotonakaan murehtiminen auta asiaa.. Päivä kerrallaan kohti tammikuun lomaa. Tulisi edes aurinkoisia päiviä, niin sekin piristäisi mieltä.

Timbelle voimia! Kun fyysinen puoli helpottaa, henkinen puoli muistuttaa traumastaan. Toivottavasti kuitenkin pian helpottaa.

Kiitos <3 kyllä tää tästä, kuhan saisi vaan nukuttua, se olis pääasia, sen jälkeen tuntuis kaikki muutki asiat helpommilta..

Mulla oli kans Timbe sitä unettomuutta :( hirmu inhottavaa kun päivän energiat meni vaan työpäivästä jotenkuten selviämiseen. nyt jo hieman helpottanut. Meinasin jo hakea apteekin käsikaupasta sitä melatoniinia. voimia vielä♡

Mulla on sitä melatoniinia, auttaa jos ei oo kovin paljoa stressiä. Mut sit kun kaikki painaa päälle, niin ei auta.. Sanoin just miehelleni, että se vois kyllä antaa vaikka nuijanukutuksen tänään, jollain kaulimella tai jotain :D kyyyyyllä tää tästä :)

Mulla eka nukuttu yö onnistui yhden oluen ja pitkän saunan jälkeen. :D

Täytyy seurata tilannetta ja ostaa sitä melatoniinia tarvittaessa. Sehän ei vissiin ole ilman reseptiä niin voimakasta, että tarvis pelätä ettei sitten saa unta enää ilman.

Minulla myös satunnaisessa käytössä melatoniini. Välillä tulee käytettyä viikkoja kerrallaan, joskus taas tarve on vain yhtenä iltana ja saattaa mennä myös pitkiä aikoja ilmankin. Minulla on sitä 1mg reseptivapaata melatoniinia, mutta olen ihan surutta ottanut niitä useamman kerralla jos uni ei ole tuntunut tulevan. Reseptillä saatavat ovat yleensä 3mg ja niitäkin voi ottaa pari kerralla, lääkärin määräyksestä toki. Enkä minä voi suositella kenellekään, että ottaa enemmän kuin annostusohje on, mutta itse teen niin eikä ole ollut ongelmia nukahtaa ilman lääkkeitä elämäntilanteen aina rauhoittuessa.

Itseäni vaivaa edelleenkin kova unentarve, mikä alkoi raskausaikana ja on jatkunut siitä asti. Se vain on tuntunut nyt keskenmenon jälkeen paljon uuvuttavammalta, eli varmasti osa väsymyksestä liittyy henkiseen vointiin. Eipä koko keskenmenosta olekaan vasta kuin 6 viikkoa aikaa, mutta kyllä tämä aika tuntuu paljon pidemmältä. Raskasta on ollut. Siksikin sitä uutta plussaa toivoo: olisi ajatukset enemmänkin tulevisuudessa ja olisi mitä odottaa.

Kiitos Jeilei "käyttäjä kokemuksesta" :)

Voimia ja tsemppiä uuteen yritykseen sekä pikaista plussaa! :)

Mä oon nukkunut yllättävän hyvin keskenmenosta asti. Muutama yö toteamisen jälkeen meni kehnosti, kun jännitin sitä lääkkeellistä tyhjennystä. Kaipa se kroppa on ymmärtänyt, että tarvii unta jaksaakseen. Mutta unentarve on mullakin edelleen ihan älytön, nukun 10-12 tuntisia yöunia.

Ja melatoniinia voi syödä ihan huoletta, koska melatoniini on kehon oma "unihormoni". Parhaiten auttaa, jos syö säännöllisesti. Ja tosiaan reseptillä saa 2 ja 3 mg.

Jeilei, oot oikeassa kun sanot, että aika keskenmenosta tuntuu pidemmältä. Mulla 3 kk aikaa ja tuntuu, niinku koko asiasta olis jo vuosia. On se ihmismieli kummallinen. Mulla tulee välillä semmosia takaumia päivästä jolloin km todettiin. Imettäjät-sarjassa kuunneltiin sydänääniä dopplerilla ja meinas paniikki iskeä, kun dopplerin kohinasta tuli niin elävästi mieleen se hetki, kun neuvolassa yritettiin etsiä sydänääniä ja niitä ei löytynyt.

Takaisin