Ylipainoiset äidit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jigi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lenkille ja ehkä vähän juoksemaankin, olisi tarkoitus lähteä heti kun tämä etova olo on ohi! Ny ei ole reiluun viikkoon ollu mitään jakoa lähteä lenkille. Nyt pari päivää ollu jo vähän parempi olo, ehkä huomenna voisi taas uskaltautua (oon ollu nyt lomalla niin saanu maata sohvalla luvan kanssa =)

Mulla oli laihdutus hyvässä vauhdissa kunnes tein positiivisen testin.. Sitte vähän hölläsin laihdutuksen kans, liikuin vaan koiran kans mitä töiltä ehdin. Sitten iskiki pahoinvointi joka vielä jatkuu, nälkä tulee helposti ja ruokaa saatava heti tai tuntuu taju lähtevän. Nyt on syöty aika paljon roskaruokaa, ei oo jaksanut kauheesti kokkailla ku flunssaki riepotellu meitä nyt viikon. Tuntuu vaan et mulla oli flunssa tosi paha tai tuntu ainaki pahemmalta mitä yleensä - syytän raskautta. :D kunhan tää pahoinvointi ja yleinen etominen loppuu, meinaan vähän tarkkailla tota syömistä ettei niitä kiloja ihan hulluna tulis. Tässä vaiheessa kun on pahoinvointia, tuntuu et on ihan sama jos syönki sitä roskaruokaa jos se oloakin vielä helpottaa :D terveisin "vedin äsken hesen kana-aterian nassuun kahdessa minuutissa" :D
Käy kyllä minun koiraa vähän sääliksi ku mulla ei riitä sille energiaa nyt, ollaan yleensä joka päivä käyty aina kunnon lenkkejä.. Mut nyt ei vaan jaksa. :( onneks appiukko jaksaa tota karvakasaa ulkoiluttaa ja vielä mielellään sen tekeekin :)

Ja ylipainoa on siis mullakin reippaasti se 15kg. Paino joskus aikoinaan nousi kilpirauhasen vajaatoiminnan takia.

Mullakin menny ruokailut ihan sillä linjalla mikö ei okseta, eli ei järin terveellistä. Neuvolassa silti oli paino vaan +300g ja ei oikeasti sitäkään koska alkupainon olin mitannu ilman vaatteita ja tää oli nyt vaatteet päällä ja kengät jalassa! Toivon et ei ihan hurjasti nyt nousiskaan josko kohta pääsee oikeasti miettimään mitä suuhunsa pistää... :p

Täälläkin yksi ylipainon kanssa kamppaileva. Muutama vuosi sitten tiputin reilu 20 kiloa päästen lähelle normaalipainoa, mutta viime vuosi oli stressaavin ikinä ja kaikki pamahti tulla takaisin. Enkä tänä vuonna päässyt laihdutuksen makuun enää loppuvuoden keskenmenon takia. Nyt tässä odotellaan sitten neuvolan nalkutusta asiasta.. Noh, raskauden jälkeen sitten pitää ottaa itseään niskasta kiinni. Nyt mennään lähinnä sillä linjalla että syön sitä mitä tekee mieli, lähinnä siis minkä saan alas menemään, kaikkea kun ei tee mieli syödä. Ja liikun sen mitä jaksan. Työ on kuitenki kohtuullisen fyysistä riippuen päivästä niin yleensä sitä on vain niin väsynyt, että koirakin pääsee vain pissilenkille.. :sorry: Nyt vapailla jaksoin kuitenki aamulla käydä tavanomaista pidemmän lenkin, eli pitää yrittää viikonloppusin ottaa vähä takasin mikä viikolla jää tekemättä..

Ehtii sitä sit raskauden jälkeenkin :) mulla ainaki imetys pudotti tosi tehokkaasti painon viime raskauden jälkeen, mutta sit en imetyksen vähentyessä tajunnut muokata ruokavaliota vastaavasti joten tällä kertaa pitää skarpata ja kattoo sit tarkemmin mitä syö...

Täällä myös yksi pullero :oops: 10 kiloa tuli reilun vuoden yrittämisen aikana pcos:n takia, ja sen verran on siis ylipainoa. Neuvolatädin mukaan noin 10 kiloa saa tulla raskauden aikana, ja sen enempää elopainoa en kyllä missään nimessä halua kerätä - ihan alkuperäisenä ajatuksena vuosi sitten oli painaa raskauden lopussa sen verran kuin painan nyt :shifty: Vielä ei ole paino lähtenyt nousuun vaikka melko turvoksissa vatsasta olenkin, jotenkin tuntuu että raskaus on tasapainottanut pcos:n vuoksi sekaisin olleita hormoneja. :) Nyt viikkoja 10+jotain.

Täällä paino oli noussut pari kiloa loman aikana (95->97). Nyt painan 92kg eli tää alkupahoinvointi on vienyt jo 5kg. Viime raskauden alkuaino tais olla jotain 87-88kg. Olisin tyytyväinen 78-80kg painoon ( olen 173cm pitkä) ja se olisi mulle ihan normaali. Olisin huipputyytyväinen jos raskaus ei toisi sitä 8-10kg enempää kiloja eli tulis vain se kaikki mitä vauva ja kohtu ja istukka ja nesteet ym tuovat :) ja josko tän pahoinvointi kauden aikana vielä tippuis tasan 90kg tai alle. Viime raskaudessa laski kans alussa paino parit kilot ja sitten oli siinä +-0 tilanteessa johonkin 25-27 viikolle asti vaikka maha ohi jo iso :smiley-bounce022 sitten se 8kg alkoikin tulla hyvää vauhtia ja meni 42+0 asti. :)

Minäkin ilmoittaudun tähän joukkoon kuuluvaksi. Toki tämän raskauden myötä myös selvisi todennäköinen syy oman painonhallinnan vaikeuksille, kun varhaisultrassa gyne totesi mulla todennäköisesti olevan pcosin. Ja minä kun oon ihmetellyt, miksei dieetit ja liikkuminen enää tehoa samalla tavalla kuin aikaisemmin....

Mullakin oli kovasti mielessä kesän jälkeen pudottaa lomakiloja pois. Nyt jo happihyppelyllä käydessä pitää välillä puuskuttaa pirusti ja huokailla kun pahoinvointi nostaa päätään. Neuvolatäti oli onneksi kovin sympaattinen ja toi esiin, että toivottavaa olisi ettei painoa tulisi lisää kuin vasta loppuraskaudesta. Mulla oman haasteeni tähän hommaan tuo liikuntarajoite (alaraajahalvaus), joten painoa on vaikea seurata ja liikkumista kompensoida. Ihan oman turvallisuuden ja voinnin kannalta haluaisin pitää painon kurissa kun voin jo kuvitella itsensä siirtelemisen tuskan (ja sen hikimäärän ja puuskutuksen) jos tähän vartaloon hurahtaa vielä + 15 kiloa! :hilarious::hungover: Ja oon jo suunnilleen alistunut kohtalooni, että raskausdiabeteksen kanssa pitää oppia pärjäämään - toki siis jos tämä raskaus tämän alun jälkeen normaalisti etenee :)

Samoin itsellä + 10 kg ihannepainoon nähden (bmi 26) :confused: tarkoitus oli pudottaa painoa, mutta plussa-tulos kerkesikin tulla ensin. Mulla on 2.tyypin diabetes, johon ei ole ollut mitään lääkitystä ym. Onneksi verensokerit ovat olleet hyvällä mallilla ja yritän nyt syödä mahdollisimman terveellisesti (kasviksia > 500 g/pv, kuituja >25 g/pv, hyvää rasvaa jne..) 1600 -1800 kcal päivässä (tämä kaloriohje ohje Espoossa diabeetikoille). Onneksi neuvolassa ei moitittu, vaan kannustettiin terveellisyyteen ja annettiin ohjeet :)

Tarkoituksena oli pitää vähän kirjaa syömisistä, mutta täytyy sanoa että olo on ollut sellainen ettei paljon ole pystynyt vaikuttamaan siihen mitä suuhunsa pistää. Eli sitä olen syönyt josta ei ole tullut pahaa oloa tai närästystä. Bmi tosiaan 27. En ole sentään oksentanut ja olen pystynyt syömään. Tänään uskaltauduin vaa'alle eikä ole näköjään tullut kuin pari kiloa, nyt on viikko 10+3. Että sinänsä ihan helpotus, koska olo on ollut niin turvonnut että pelkäsin lihonneeni vähintään 5kg. Toivottavasti väsymys ja pahoinvointi helpottaa pian, että voin ruveta kuntoilemaan ja pitää huolta kehostani sillä tavalla.

Mulla tuli eilen nt-ultrassa kätilön kanssa puheeksi paino ja tavoite, että se pysyisi alkuraskauden samana. Tällä viikollahan oli jokin kohu liittyen siihen, saako ylipainoista odottajaa huomauttaa painonhallinnasta. Meidän eilisessä keskustelussa paino oli puhtaasti terveysasioissa ja vauvan hyvinvoinnissa, enkä kokenut sitä mitenkään loukkaavana.

Perjantaina olis vuorossa se etukäteen kammoamani sokerirasitus (ensimmäinen kerta). Onko muilla vielä tiedossa? Olis kiva vaihtaa myös kokemuksia ja vinkkejä siihen liittyen, oon jo henkisesti varautunut että riski on iso sukurasitteen ja aineenvaihdunnan häiriöiden vuoksi ja siksi voisin ruokavaliolla ja liikunnalla koittaa pitää homman aisoissa...

Tjaaah...tointaako edes kirjoittaa...mulla on ylipainoa aikuisen ihmisen normaalipainon verran :dead: bmi ollen 40...
Eron jälkeen lakkasin syömästä ja paino tippuikin 20kg muutamassa kuukaudessa...mutta uuden onnellisen parisuhteen myötä paino on hiipinyt takaisin näiden parin vuoden aikana.
Tarkoitus on, neuvolassakin puhuttiin, että paino ei nouse raskauden aikana. Käytännössä elopainon on siis pudottava...noh, yritän tehdä järkeviä päätöksiä, niissä kuitenkaan aina onnistumatta...laihikselle en oo alkanut...

Sokerirasitukseen pitäisi mennä parin viikon päästä. Nyt 10+5. Siihen iloon pääsee vissiin kahteenkin kertaan näillä kiloilla. Ei aiempaa kokemusta joten "innolla" odotan.

Täällä oli paino pudonnut 0,5 kiloa! Neuvolan täti vähän epävarmana että on kyllä nyt tullut paino alaspäin niin että aloin sit melkein selitellä mistä johtuu (olen ollut kipeänä ja ei oo ruoka maistunut) ja todettiin yhdessä et ei oo vaarallista kun oli lähtöpaino sen verran "hyvä"... katoin edellistä neuvolakorttia niin viimeksi oli tässä kohtaa jo +3kg alkupainoon nähden... Mutta siis hyvin on neuvolassa suhtauduttu painoasiaan tähän asti, totesivat vaan että painoa katsotaan vaan odottajan ja vauvan terveyden kannalta eikä oo muuten väliä kunhan syö monipuolisesti ja terveellisesti.

Mulla oli paino pudonnut kaksi kiloa! Ja eilisen sokerirasituksen tulosten mukaan, mulla on raskausdiabetes.
Nyt mittailemaan ja ruokavalion lisäviilausta. Kyllä minä tästä selviän!

Oikea asenne, BrendaLee! :thumleft Alkuviikosta tiedän minäkin, ryhdynkö samoihin hommiin oikein konkreettisesti vai suunnilleen konkreettisesti.

Hei muuten, oletteko katselleet jo äitiysvaatteita? Mä oon muutamana iltana koittanut googlailla verkkokauppoja ja niiden valikoimaa, mutta varsin laihoin tuloksin. Ajattelin että voisimme vinkata toisillemme jos löytyy tsekkaamisen arvoisia kauppoja! Toki kivijalkakaupoistakin voi vinkata, mutta niissä tahtoo olla nettivalikoimaan verrattuna melko pieni valikoima kokoineen ja malleineen...

Mä tilasin New Lookilta jo setin, oli kivoja ja edullisia, Asosin valikoimaa olen myös kuolaillut mutta hillitsen nyt itseni vielä. Synttärilahjaksi ehkä tilaan sieltä jonkun ihanan mekon enkä katso hintaa (olen siis tosi pihi mamavaatteiden suhteen, tuntuu niin turhalta investoinnilta kun käyttöikä on niin lyhyt). Toisaalta esikoisen odotusajalta jäi käyttöön muutama luottovaate jotka ei liikaa näytä odotusvaatteilta niin ehkä nytkin käy niin :)

Mulla oli sokeriarvot paremmat ku koskaan ennen :wideyed:
Paasto oli ainoa, joka oli siinä hilkulla, mutta vielä ei ole neuvolasta tullut soittoa asian tiimoilta. Muiden arvojen kohdalla sai kyllä hierasta silmiään ja miettiä onko niissä joku virhe tullu.
Paasto oli 5,4, 1h 5,2 ja 2h 5,8.
Yleensä on kahen tunnin arvo ollu jo rajoilla mut selvästi selvillä vesillä kuitenkiin. No parempi tietysti näin vaikka melkonen yllätys olikii. Tilannehan voi vielä muuttua matkan varrella :meh:

Minä ostin HM:ltä lappuhaalarit. Ei kyllä olleet sellaista "vanhaa" väljää mallia, mutta eiköhän nuokin lappuhaalareista mene. Muuten on kaapissa vielä kolmet mammahuosut tallessa, niitä en vielä ole ottanut esille.

Kyllähän sitä minäkin sen diagnoosin raskausdibeteksestä sain. Tuskin tarvii asiasta kauheaa stressiä repiä kuitenkaa kun muut arvot ihan mallillaan, ellei nyt sitten yhtäkkiä ala nousta kotimittauksissa. Ensi viikolla saan sitten neuvolassa mittarin ja tarkemmat ohjeet.

Takaisin