Ylimääräisiä ultra käyntejä

Haluaisi myös ylimääräiseen ultraan tarkistuttamaan oman mielenrauhansa vuoksi, että kaikki on kunnossa edelleen kun meillä veljen pojalla se tarttuva CMV virus, joka ilmenee ensimmäiseksi hitaana kasvuna ja alakäyrille oli palattu viime mittauksen tuloksena.. Tosin tuntuu, ettei oman vatsan kasvu ja tuo neuvolan mitta ole vauvan kasvutahdissa mukana, kun kaikki mahdollinen liike tuntuu niin mahdottoman hyvin, mutta kyllä silti pelottaa, että mitä jos seuraavassa mittauksessa ollaankin siellä alakäyrän alapuolella :oops: Eipä sinne ultraan pääse kun ei pääse edes verikokeisiin enää tarkistuttamaan, ettei ole virusta saanut.. Suomessa kun ei testailla, koska asialle ei voi tehdä mitään.. :confused:
 
Mariel, yritä olla liikaa mietittämättä sitä sf-mittaa. Onko kuitenkin kasvanut tasaisesti? Meillä tosiaan iso sikiö (nelikiloista povattu, esikoisen kanssa samat lukemat kaikkiaan ja hän oli nelikiloinen) ja sf-mitta vain aavistuksen keskikäyrän yläpuolella (mahan koko kyllä valtava, mutta olihan tuota entistäkin raskausmahaa jäljellä). Joillakin sf-mitta huitelee yläkäyrillä, mutta silti syntynyt ihan normaalikokoinen lapsi ja joillaki myös toisinpäin
 
Rakenneultrassa oli mitat ihan päivälleen mitä pitikin, mutta siitä nyt on jo aikaa.. Neuvolalääkärikäynnillä huomattiin kun neuvolassa ei aiemmin sanottu sf-mitasta mitään, että oli ottanut pyrähdyksen keskikäyrän tuntumaan, mutta neuvolassa viimeksi mitattuna oli taas pudonnut alakäyrälle.. Mutta epäilen tuota mittausasentoa, jossa neuvolassa mitataan.. Itsellä on niin venytetty ja hankala olo kun jalat alhaalla, että pakko sen on johonkin vaikuttaa.. Luulen, että lääkäri mittasi jalat koukussa/ylempänä niinkuin vissiin kuuluukin.. Seuraava neuvola muutaman viikon päästä niin pitää koittaa itse asentoaan parantaa ja katsoa paraneeko mittaustulos.. Kyllähän ne viimeksi siellä sanoivat, ettei se sf-mitta suoraan tarkoita lapsen pientä kokoa..
 
Sf mitasta en osaa sanoa, mutta silmämääräisesti itsellä vatsa on välillä paljon isompi ja välillä pienempi riippuen vauvan asennosta, myös selällään ollessa. Vettä ei siis ehkä ihan hirveästi ole mutta varmaan riittävästi. Kolme kertaa on mitattu, ekan jälkeen kaksi on menneet kauniisti niin keskikäyrällä kuin mahdollista. Joka kerta jalat olleet niissä jalustimissa.

Kasvupyrähdys voi liittyä asentoon mutta myös toiseen mittaajaan. Tärkeintähän kai on, ettei trendi ole käyrällä jatkuvasti nouseva tai laskeva, yksittäisiin heilahduksiin ei käsittääkseni reagoida, ellei sitten ole tosi iso muutos, jolloin ehkä ensin kontrolloidaan kasvu 1-2 viikon kuluttua tai ultrataan jos se on helposti järjestettävissä ja katsotaan aiheelliseksi.

Meillä synnytystapa-arvio ja ultra samassa on juuri ennen joulua. Ihan kiva joululahja.
 
Niinkuin Mariel ja KoBe sanoivatkin mittaus asento ja mittaaja vaikuttavat mitan tulokseen. Itsellä myös lääkärin mittaamana käyrä menee aina hiukan ylös päin ja terkan mittaamana laskee samaan linjaan kuin on ollutkin. Minun kohdallani todennäköisesti käyrä kasvaisi tasaisesti, jos mittaaja olisi aina ollut sama.
 
Se sf-mitta huoletti meillä, reilusti yläkäyrän yläpuolella, käytiin tarkistus reissulla ja painoarvio 33+4 oli 2,2kg, nyt en enää mieti koko mittaa :) LA:n painoarvio oli siis tuolla painolla 3,5kg
 
Meille varattiin yks ylimääränen ultra lapsiveen määrän ja lapsen koon takia, oli sf-mitta hypänny yhtäkkiä yläkäyrälle. Nyt pittää vaan jaksaa ootella ultraan asti ja yrittää olla ressaamatta mutta mitenpä oot ressaamatta ku huoli pukkaa päälle väkisinki tämmösestä. :/
 
Minä kävin toissa viikolla 30+6 yöimääräisessä tarkastuksessa kun kerriin neuvolassa menkkamaisista kivuista ja kovasta paineen tunteesta. Ohjasi saman tien tk lääkärille joka teki sisätutkimuksen ja totesi että tuntee lapsen pään. Arastelin tutkimusta kovasti. Sain lähetteen heti Tayssin äippäpolille. Siellä käyrillä ei ollut mitään ihmeellistä ja lääkäri totesi paikkojen olevan kiinni. Lapsi vaan on niin alhaalla että pää tuntuu vaikka kaikki on kunnossa. Tämän jälkeen olenkin nyt ollut saikulla. Painetta on ja särkyjä myös. Oletan asioiden kuitenkin olevan kunnossa vielä pitkään :)
 
Haluan myös jakaa oman tarinani.

Esikoista odottaessani sf-mitaksi saatiin rv 30+1 30cm, eli normaalikäyrän ylärajalla. Kaksi viikkoa myöhemmin rv 32+3 sf-mitta oli tismalleen sama. Tähän ei kuitenkaan sen kummemmin vielä puututtu, koska mentiin edelleen keskikäyrän yläpuolella. Seuraava neuvolakerta sovittiin rv 34+6, jolloin edelleen sf-mitta sama 30cm... Jostain kumman syystä edelleenkään ei ollut kiirettä minkäänlaisiin tutkimuksiin, äitipolille ultra-aika vasta rv 36+2. No, tässä ultrassahan vasta hoitava henkilökunta myönsi et kaikki ei ollut kunnossa ja svo:lle heti seuraavana päivänä, ja sikiön kasvuseurannassa loppuraskaus (kahdessa viikossa 5 käyntiä). Synnytyksen käynnistys ja sektio rv 37+6, koska sikiön epäiltiin laihtuvan kohdussa. Esikoinen painoi syntyessään 2000g ja oli 47cm pitkä.

Suosittelen siis tosiaan kuuntelemaan vaistoa ja pitämään oman päänne. Itse en sitä 19-vuotiaana arkana ensikertaa äidiksi tulevana osannut tehdä.

Tämän raskauden olen nyt sitten saanut "nauttia" tasaisin väliajoin ylimääräisistä ultrista, koska sikiön kasvua seurataan tehostetusti. Alkuraskaudessa 4 viikon välein, nyt lopussa parin viikon välein, tarvittaessa useammin. Viimeisin ultra oli rv 31+6 ja sikiö arvioitiin 1740g painavaksi, ihan normaalisti kasvaa sen arvion mukaan. Sf-mitta taas mitattiin rv 29+2 27cm ja uudelleen sama rv 32+5, eli tasan viikko sitten. Tällä kertaa kasvun pysähtymisen saattaa selittää sikiön asennon muutos, kun on ollut aina aiemmin perätilassa ja viikko sitten olikin pää alaspäin eli mahdollisesti "syvemmällä", mutta seuraavaa ultraa aikaistettiin joka tapauksessa. Se on tänään, olisi ollut vasta ensiviikolla maanantaina. Jännittää kovasti. Vauva kuitenkin on kovin eläväinen ja mitä itse olen käynyt puntarilla ja mittaillut vyötärönympärystä, niin pitäisi olla kasvanut! Silti mennyt painaa mieltä, esikoisen kohdalla ei kuitenkaan ikinä selvinnyt kasvuhäiriön syy...

Ystäväni kuitenkin juuri viimeviikolla synnytti reilun kolmekiloisen pojan, vaikka hänen sf-mittansa ei koskaan yltänyt edes käyrille :) Hänellä vain oli pieni maha, ja osaa nyt olla tyytyväinen kun ei tullut yhtään raskausarpia!
 
Tytti Marjaana- Hui, onneksi kaikki käänty parhain päin esikoisesi kohdalla. Tuota juuri itsekkin pelkään että neuvolassa aina vaan seurataan viikko tolkulla ja se voi olla kohtalokasta. Itse olen päättänyt että menen svo:lle suoraan jos asioihin ei puututa mielestäni tarpeeksi neuvolassa. On tietysti hyvä että neuvolassa toppuutellaan jos panikoituu kaikista muutoksista, mutta jotkut asiat ovat sellaisia etä ne pitäisi tutkia mahdollisimman pian.
 
TyttiMarjaana aika hurjalta kuulostaa toi sun esikoisen tapaus. Mä ite pelkäsin kun meillä sf-mitta pomppas reilusti yli yläkäyrän kun oli jo valmiiks koko ajan siellä yläkäyrillä, no viime neuvolassa mittä ei ollu sitten muuttunu enää mihinkään. Tosin jouduin käymään svo:lla muutenkin ja siellä todettiin että on kasvanut normaalisti ja siellä keskikäyrällä kulkee edelleen, niinkuin siihenkin asti.
Mut kyllä on ikävä aina lukea jos ei oteta vakavissaan äidin huolta, kun huoli kuitenkin aiheuttaa stressiä ja se stressi ei oo lapselle kuitenkaan hyväks :/
 
Tänään ultrassa arvioitiin painoksi n. 2kg, eli ihan hyvä :) Sama kuin esikoisen syntymäpaino. Ja nyt on siis rv 33+5. Vauva oli taas oikein liikkuvainen oma itsensä, joten ei meillä tällä kertaa ehkä ole mitään aihetta pelkoon :)

Kyllähän tässä on saanut olla sydän kurkussa näiden muistojen ja pelkojen kanssa. Varsinkin kun syy jäi mysteeriksi, niin ei voi ennustaa tapahtuuko sama taas. Sekin on lohdutonta, että jos kasvussa on häiriöitä, niin muuta "hoitoa" ei ole kuin ottaa ulos kasvamaan kun sisällä ei kerran kasva... Mutta tosiaan tämän päiväisen perusteella saisin jo rentoutua ja antaa itselleni luvan uskoa luonnolliseen synnyttämiseen, ilman käynnistystä ja sektiota :)

Seuraava ultra 2,5 viikon päästä, eli 22.12. Tuolloin rv 36+2.
 
Ja mielestäni on myös väärin, että jotain tosiaan täytyy olla ensin todettuna, ennen kuin pääsee minkäänlaiseen seurantaan, edes yhteen ylimääräiseen ultraan.
 
Se on totta että seurantoihin on vaikee päästä. Mutta toisaalta neuvolatäti on painottanut mulle, että pitää itse vain mennä päivystyksenä äippäpolille jos yhtään huolettaa jokin juttu. Että yhtään turhaa käyntiä ei ole, siellä ne sitten tutkivat ja neuvolan ei tartte laitella lähetteitä sinne, koska neuvolassa ne ei voi mitään tarkempia tutkimuksia tehdä.

Samoin kun neuvolan lähetteellä menin äppäpolille päivystyksenä, sanoivat samaa, että täytyy tulla herkästi. Mulla on kohdunsuu pehmentynyt ja vauva perätilassa niin kotiin ei saa jäädä odotteleen vaan herkästi pitää käydä näyttämässä äippäpolilla, jos yhtään on kivuliaita supistuksia.
 
Takaisin
Top