Ylimääräisiä ultra käyntejä

Torakka

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Millä perustein olette päässeet ylimääräisiin ultriin neuvolan kautta?
Minulla oli tuossa jokunen viikko sitten neuvola lääkäri jossa kerroin että sikiö on liikkunut paljon harvemmin kuin normaalisti jo pari päivää ja kivuttomia supistuksia on päivittäin. Lääkärin mielestä nämä "oireet" ovat ihan tavallisia raskauden tässä vaiheessa ja sanoi että ei syytä huoleen. Mietinpä vain että mitkä syyt ovat riittävän painavia että pääsee ylimääräiseen ultraan tarkistamaan että kaikki on hyvin. Minulle ainakin on aikaisemmin sanottu että jos sikiö ei liiku normaaliin tapaan useampana päivänä tai supistuksia alkaa olla usein pitkin päivää, asia täytyy tarkistaa.
Soitin yhtenä päivänä samaisesta asiasta ä-polille että mitä mieltä he ovat, niin kätilö oli sitä mieltä että asia kuulusi hoitaa neuvolassa.
Minusta muutenkin on hassua että viikon 20 jälkeen ei ultrata mikäli ei ole jotain ongelmia (mitkä lie sitten riittävän vakavia että pääsee) tai ihan lopussa tehdä synnytystapa arviota. Pitää varmaan käydä omaan piikkiin yksityisellä tarkistamassa tilanne, kun eivät kunnallisessa ota vakavasti.
Viikkoja tänään 29+6.
 
Meillä selviää huomenna päästäänkö ylimääräiseen ultraan, on kasvanu koko ajan yläkäyrillä ja vähän yläpuolellakin, niin alkaa kokoa tarkistelemaan (ehkä). Jos huomenna näyttää että on tasaantunu kasvu, niin sit mennään sillä kahdella ultralla.
 
Ei sitä kovin helpolla ylimääräiseen ultraan pääse. Minulla on päivittäin paljon kivuttomia supistuksia. Nyt on ollut myös kipeitä. Vauva ei tietenkään tykkää ja pitää mykkäkoulua mutta ei todellakaan riitä syyksi ylimääräiseen ultraan. Jos vauvalla on jotain kasvuhäiriöitä tai ei käänny tiettyihin viikkoihin mennessä tai jos kohdunkaulalla tapahtuu radikaaleja muutoksia niin sitten saattaa päästä ylimääräiseen ultraan.
 
Me saatiin ylimääräinen ultra vkolle 33, kättärille. Mun paino oli kuukaudessa tippunu -280g/vko, supistelee paljon päivittäin ja mahan kasvu on hidastunut. Kasvaa edelleen, mutta meni alkuun yläkäyrällä ja nyt menee alakäyrällä. Ja terkka sanoi, että hänen käsikopelolla mittauksella vauva olis pienempi kuin 1500g, mitä näillä vakoilla pitäisi olla. Niin ja sf mitta on 5cm vähemmän kuon esikolla näillä vkoilla.

Mikään ei kuulema yksittäin olisi ylimääräisen ultran "arvoinen" mutta kun kaikki ovat yhdessä ja se, että esikoinen syntyi vkolla 35 niin saatiin aika. Reilu vko pitäis jaksaa odottaa... Jos ei oltais saatu aikaa kunnalliselle niin oltais käyty yksityisellä tarkistaan tilanne!

Meillä (Vantaalla) terveydenhoitaja sanoi, että jos soittaa päivystykseen (siis äippäpolille) niin kyllä niiden pitäis ottaa tarkistukseen jos supistelee paljon. Varsinkin jos supparit on yhtään kipeitä näillä viikoilla.
 
Meillä onneksi pääsee ja pääsin jo esikoltakin helposti ultriin. Esikon aikaan kävin loppuraskauden aikana usein kun supisteli siihen malliin...onneksi kuitenkin turhia reissuja olivat! Nyt oon sitten saanut jo tän meidän tilanteenkin takia ultran kun siltä tuntuu.
 
Sehän tässä vähän hirvittääkin kun pitää olla jo monta asiaa huonosti tai hälyttää että otetaan vakavasti, silloin voi jo olla myöhäistä. Asia painaa mieltä kun äidilläni kuudesta raskaudesta neljässä on ollut istukan liian aikaista kalkkeumaa ja tuloksena kaksi hätäsektiota rv 33-37 joista minä ja veljeni selvittiin keskosina ja kaksi kuolleena syntynyttä lasta rv 34-37. Neuvola lääkäri sanoi että kalkkeuma ei ole suoraa perinnöllinen, mutta saattaa nostaa riskiä myös minun kohdallani. Mietityttää tosissaan että montako päivää mahassa pitää olla hiljaista että asia tarkistetaan, koska kalkkeuma ei aina aiheuta muita oireita kun liikkumattomuutta.
 
Torakka luulisi että voisit vaatia ultraa jos on kerran tuollainen pienikin mahdollisuus! Ihme että ovat niin kitsaita noiden ultrien suhteen, meillä soittamalla ksks synnytys vo:lle pääsee kyllä ainakin minun kokemuksella lääkärillä käymään..vaikka joutuuhan siellä ootteleen kun on päivystys tyylisiä ne ajat mutta kuitenkin pääsee tarkistuttamaan. Meillä myös täällä pienemmällä paikkakunnalla omakin ultra laite jolla lääkäri tai th voi ultrata..
 
En torakka tiedä, missä kunnassa asut, mutta ainakin itsellä Helsingissä kuuluu pelkopoli käynteihin 2 lääkäriaikaa (mulla viikot 30 ja 36) sekä kätilön tapaamisia 1-2 kertaa. Luulisi että toi kalkkeuman perinnöllisyyden pelko olisi ihan riittävä syy, jos kun mä pääsin ihan automaattisesti osteoporoosin ja syömishäiriöni takia, eli lähinnä lääkitysten vaikutuksista keskustelemaan. Lääkäri ultraa ja tutkii kohdunsuun yms aina joka käynnillä.
 
Meillä kuuluu automaattisesti kaikille kolmas ultra (painoarvio) ja se tehdään noin rv 32-34. Lisäksi pääsen sinne äitiyspolille synnytystapa-arvioon hätäsektion vuoksi. Se tehdään kuulemma noin rv 37 eli ens kerran jälkeen laittaa neuvolasta lähetteen.
 
Olen Jyväskylästä. En kuulemma pelkästään kalkkeuman takia pääse, koska se ei ole sukurasite. Tuota pelkopolia en olekkaan ajatellut, mutta neuvolassa asiasta kertoessani täti on vaan tuumannut että kaikkia raskaana olevia pelottaa aina että jokin menee pieleen.
Synnytystapaarvioon käsittääkseni pääsee täällä vain jos on epäilys että lapsi on liian suuri syntymään alakautta, on perätilassa tai taustalla sektio.
 
Torakka itsekin oon jkl alueelta ja minä tekisin sinuna niin että jos kovasti huolettaa niin soitat suoraan synnytys vo:lle ja kerrot että on ollu nyt kipeämpiä supistuksia aika tiheään ja vauva ei liiku sinusta kunnolla..ottavat aika varmasti tarkastettavaksi! Siellä minä esikolta ramppasin loppuraskauden aikana kun huoletti supistukset. Soitin suoraan sinne päivystysaikaan ja kysyin että voinko tulla näytille kun huolettaa..aina sanoivat että voi tulla. Oottamaan toki sit joutui kun oli päivystysaika.
 
Ite kans JKLästä. Ja mun mielestä jotenki outoa kun ei tehä mitään arviota. Neuvolalääkäri ultras kyllä, mutta sekin oli niin nopee käynti että kerkes vaan pään nähä ja sit se kattokin jo kohtua, että oliko supistukset tehny mitään.
Mutta jos oikeesti mietityttää ni tee niinku Mellu sano. Sulla kuitenkin on taustalla vielä tota kalkkeuma hommaa.
Mua itteeni ei ainakaan vielä mietitytä ja huoleta kun kaveri melskaa päivät ja illat antaa kuitenkin nukkua.
 
Juu, täytyy tunkea päivystyksen kautta, kun ei muuten pääse tutkittavaksi. Harmittaa kun toi oma neuvola on sen verran pieni että siellä ei ole ultraa, varmaan katsoisivat helpommin siellä kun laittavat lähetteen.
Sellaisina päivinä kun kaveri on liikkeellä niin ei huoleta, mutta välillä kun saattaa olla päivän parin hiljaisempia kausia, niin heti iskee huoli. Noina huonoina päivinä tuntuu että hädintuskin saa liikelaskennalla sen 10/h ja silloinkin pitää tosissaan kuulostella. Neuvolassa sanoi että mulla on niin paljon lapsivettä että pääsee vielä hyvin kääntyilemään ja siksi voi välillä "hävitä" tuonne selän puolelle.
Ah kun on niin auvoista tämä odotus.:confused3
 
Mä taas eilen ravasin siellä svo:lla keskussairaalassa..neuvolasta laittoivat lähetteen kun soittelin että yöllä supisteli tiuhaan. Itse olin sitä mieltä ettei edes välttämättä tarvitsisi mennä kun ei aiemminkaan ole mitään tapahtunut...mutta th oli sitä mieltä että parempi katsoa kun katua..ja niinhän se on :)
 
Olen iloinen että ottavat vakavissaan ja tutkivat. Itse soitin eilen neuvolaan ja kerroin huolistani, sieltä vastattiin vain että ei yhteiskunnalla ole varaa kaikkien huolia tutkia kun ei ole lääketieteellistä syytä. Minulla itselläni pitäisi olla historiaa kalkkeuman kanssa että pääsisin tutkimuksiin.
Sanoin sitten että haluan hoitaa pelkoani pelkopolin kautta, koska en itsekkään halua juosta päivystyksessä jatkuvasti. Tuumasi vain että hoida asia oman terkka tätin kanssa seuraavalla käynnillä, seuraava käynti on vasta 8.12. ARGH!
Ehkä pitää pokalla esittää kovia vatsakipuja tai jotain että tässä välissä pääsis käymään ultrassa.
Ottaa niin päähän kun ensimmäisenä mietitään rahaa ennemmin kuin potilaan hyvinvointia.

Oletko Mellu mennyt ilman varoitusta vai soittanut ensin synnytysvastaanottoon?
 
Mä ainakin silloin esikolta painelin ihan suoraa sinne svo:lle, tai varmaan eka kerralla soitin ja ne sano et tuu käymään, ja yhen kerran menin sinne lanssilla.
 
Oon aina soittanut ensin jos ei th oo jo kirjoittanut lähetettä..ne on siellä svo:lla aina kehottanut näytille kun on ollu tiheitä supistuksia vaikka ne supistukset ei ole aiemminkaan tehneet mitään niin silti lekurit ovat olleet sitä mieltä että näytille..
 
(Kauhee kun tulee huonoäiti-fiilis kun en oo ite ottanu jotenki yhtään tosissani näitä supisteluia vaan sokeesti luottanu siihen ettei ne mitään kypsyttele. Kyl mäki taidan sen tarkkislekurin tähän väliin ottaa...)

Mua sitten Torakka suututtaa sun puolesta kun eivät ota sun huolia tosissaan neuvolassa! :sad001 Soita sinne svo:lle ja jos sielläkin kehotellaan vaan rauhottuun ja "kotikonsteihin" nii sit painelet sinne soittelematta ja vähän liiottelet kuinka supistaa tai vauva ei liiku tai mitä vaan! Mun kokemus (Taysin) svo:sta on, että siellä kätilöt ei käännyttele odottavia äitejä ovelta takas vaan kyllä tilanteet tarkistetaan. Toivottavasti saat ansaitsemaas huomioo asiassa! Tsemppiä ja sympatiaa! ♡

Myöski Mellulle jaksamista suppareiden kanssa, koitahan ottaa rauhallisesti vaikka sulla se touhukas pikkuneiti siellä onkin hoideltavana... ♡
 
Kävin eilen svo:lla ja kaikki näytti hyvältä. Lääkäri ihmetteli myös neuvolan suhtautumista, mutta mumisi kuitenkin sivulauseessa että kaikki maksaa aina jollekkin. No pääasia että kaikki oli kunnossa ja todella mukava kätilö sanoikin ennen lähtöä että kaikki mikä ei itsestä tunnu hyvältä tai mietityttää saa ja pitää vähintään aina soittaa, että he neuvovat mielellään ja tarvittaessa tarkistetaan. Jäi tosi hyvä mieli tämän kätilön ansiosta. Kehoittivat tekemään liikelaskentaa satunnaisesti oman mielen rauhoittamiseksi ja mahdollisten muutoksien varalta.
 
Mulla oli ti aikä äippäpolille ja luulin, et vaan haastattelevat. Käsitin et tuoki käynti on vaan sen audit-kyselyn pisteiden seurausta. No oliki ihan lekuri ja ultra. Olimmekin iloisesti yllättyneitä. Itseasiassa ultrattiin aika pitkäänkin. Liekö syynä mieheltä mahdollisesti periytyvä geenivirhe, joka aiheuttaa sydänvikaa. Rakenneultrassa, kuten tässäkään ei mitään viitteitä tästä näkynyt. Kuitenkin sain ajan vielä viikolle 37 ultraan, jolloin kuulemma syynätään pelkkää sydäntä kunnolla.

Muuten kai ois tääläkin menty rakenneultrasta loppuun näkemättä poitsua. Hienoa, että kattovat ton sydänjutun noin tarkkaan. Miehen pojalla se vika havaittiin jo rakenneultrassa. Onneksi kyseessä on vain periytyvä alttius sydänlihaksen paksuuntumiseen ja ilmeisesti tällä pojalla sitä ei ole tapajtunut.
 
Takaisin
Top