Ylimääräisen foolihapon tarve

Mulla on useampi lapsia ja toki joudun käydä äippäpolilla kontrolleissa mut mitään ongelmia lääkkeensuhteen ei ole ollu eikä lapsiintullu mitään ja sen suhteen synnytykset menneet hyvin...muuten ei mitään erityistarkkailuja ja ihan normisti syntyneet
Itsellä yksi raskaus takana kylläkin päättyi kohtukuolemaan ja odotus aikana itsellä oli vain lääkepitoisuus verikokeet ja aina soitto aika niistä plus jos oli voinnissa jotain niin sitten tietenkin yhteydenotto lääkäriin.Synnytys oli ihan normaali alatie synnytys.
 
Joo välillä lääkäri soittaa ja jos tulee vointiin jotain niin soitto neurolle tai äippäpolille...mulle haluavat sinne seurantakäyntejä ja se kyl passaa mulle niin näkee enemmän pientä....oi että ompa ikävä tilanne ollu...nyt tämä uuslääke joka vaihdettiin on vieläkin ystävällisempi ku aikasempi
 
Onko kellään kokemusta tuosta epilepsia lääkkeen vaihdosta, kuinkakohan pitkä prosessi se on o.O toivottavasti ei tarvitsisi odottaa montaa kuukautta ennen kuin pääsisi taas raskautta yrittämään.. :/
 
Minulla 2 tyypin diabetes ja kilpirauhasen vajaatoiminta ja ikääkin jo yli 40, niin piti heti raskauduttua syödä folvite 1mg.
 
Kiitos kaikille vastauksista!

Minulla tilanne on edennyt nyt niin, että selvisi, että tulen vähintään syömään 5 mg foolihappoa ennen raskauden yrittämistä (ja ne alkuajat). Lisäksi lääkäri tutustuu hieman suvun sairaskertomuksiin näiden NTD-raskauksien osalta ja niiden perusteella määrää minulle mahdollisesti kromosomitutkimuksia. Lisäksi mahdollisesti tulee vielä jotain tarkempaa seurantaa sitten raskauden aikana, mutta nämä vielä tarkentuvat.

Lääkäri piti kuitenkin tilannetta aivan hyvänä ja sanoi, että foolihappolisällä riskini NTD-raskauteen ei ole mahdottoman paljon suurempi kuin keskiarvoisella kadulta napatulla pariskunnalla. :)
 
Kiitos kaikille vastauksista!

Minulla tilanne on edennyt nyt niin, että selvisi, että tulen vähintään syömään 5 mg foolihappoa ennen raskauden yrittämistä (ja ne alkuajat). Lisäksi lääkäri tutustuu hieman suvun sairaskertomuksiin näiden NTD-raskauksien osalta ja niiden perusteella määrää minulle mahdollisesti kromosomitutkimuksia. Lisäksi mahdollisesti tulee vielä jotain tarkempaa seurantaa sitten raskauden aikana, mutta nämä vielä tarkentuvat.

Lääkäri piti kuitenkin tilannetta aivan hyvänä ja sanoi, että foolihappolisällä riskini NTD-raskauteen ei ole mahdottoman paljon suurempi kuin keskiarvoisella kadulta napatulla pariskunnalla. :)
Minulla on epilepsia ja on sanottu että mahdollisuuus riskeihin on sama kuib muillakin jos käytän säännöllisesti 5mg foolihappoa.Raskausaikana lääkepitoisuus verikokeet ja NIPIT testit koska edellinen raskaus päättyi kohtukuolemaan koska oli vauvalla turnerin oireyhtymä.
 
Minulla 2 tyypin diabetes ja kilpirauhasen vajaatoiminta ja ikääkin jo yli 40, niin piti heti raskauduttua syödä folvite 1mg.

Nostavatko nuo seikat automaattisesti foolihapon tarvetta? Minäkin olen nelikymppinen ja kilpirauhasen vajaatoiminta on pahinta laatua (tosin hoitotasapainossa mutta niin varmaan sinullakin?). Diabetesta ei ole (ainakaan todettu), mutta ylipainoa on paljon mikäli se asiaan vaikuttaa.

Eikö ennen raskautta käsketty syömään foolihappolisää?
 
No niin. Sain reseptin 5 mg foolihappoon. Joskus kuukauden päästä alan sitä syömään, kun kesän lopussa tarkoitus jättää hormoniehkäisy pois. Sen verran vahva on NTD-sukurasitus, että meidän kohdalla riski on jotain 1 ja 10 prosentin välillä, foolihappo sitä sitten laskee jossain määrin. Todennäköisesti pääsen sitten raskauden aikana tarkempiin seurantaan (ultra ja mahdollinen lapsivesinäyte). Kunhan se raskaus siis alkaa ensin, sekin on oma asiansa.

Varmaan tämä asia kulkee mielessä tulevat ajat, mutta on nyt ainakin resepti ja toimintaohjeet takataskussa!
 
Mulla menee reseptillä foolihappo 5mg kun ensimmäisessä raskaudessa todettiin np-ultassa anenkefalia eli harmostoputken sulkeutumishäiriöstä johtuva kallon luiden ja isoaivojen puuttuminen. Uusiutumisprosentti ilman suurta foolihappolisää on 5% ja laskee ilmeisesti <1% nyt lisän kanssa. Tuon raskauden jälkeen sain 1 terveen lapsen ja 2 keskenmenoa (joden syytä ei tiedetä).

Kysy ihmeessä jos jotain tulee mieleen!
 
Hei karhunpentu, kiitos viestistäsi! Pahoittelut kokemuksestasi, mutta onneksi olet saanut terveen lapsen. Tiedätkö, onko teillä suvussa ollut muita tapauksia? Minua ehkä tässä vaiheessa kiinnostaa kokemukset liittyen perinnöllisyyteen ja uusiutumisriskiin.

Täällä odotellaan, juhannuksen kieppeillä oliis tarkoitus aloittaa foolihappo niin kesän päättyessä jätän hormoniehkäisyn pois. Kaapissa jo purkki odottaa.
 
Itsellä on epilepsian takia korotettu foolihappo.Epilepsia lääke on Lamictal.Käytän joka päivä 5mg foolihappoa ja sain reseptin ihan lääkäriltä siihen.


Mua kiinnostaisi millä annoksella sulla Lamictal menee raskauden ajan? Mulle kerrottiin että sitä turvallista käyttää, mutta mulla ei ole epilepsiaa joten mulle se ei ole kuitenkaan välttämätön.
 
Mua kiinnostaisi millä annoksella sulla Lamictal menee raskauden ajan? Mulle kerrottiin että sitä turvallista käyttää, mutta mulla ei ole epilepsiaa joten mulle se ei ole kuitenkaan välttämätön.
100mg aamulla ja illalla 2tabl menee joka päivä.Lapsella kaikki hyvin ollut ultrassa turvallinen lääke siis näin raskaus aikana.
 
100mg aamulla ja illalla 2tabl menee joka päivä.Lapsella kaikki hyvin ollut ultrassa turvallinen lääke siis näin raskaus aikana.

Mulle Teratologisesta sanottiin että Lamictalin takia 1mg Foolihappoa, onkohan se sit liian vähän kun sulle määrätty 5mg....
 
Mulle Teratologisesta sanottiin että Lamictalin takia 1mg Foolihappoa, onkohan se sit liian vähän kun sulle määrätty 5mg....
Mulla oli 1mg alkuun kun yritimme raskautta, mutta lääkärit sanoivat että se on liian vähän.Pitää olla 5mg.
 
Hyvä tietää! Pitääkin pyytää tota reseptiä ja sitä ennen pitää varmaan ottaa kourallinen noita 0,4mg..?
Yrityksen alussa otin kourallisen noita 0,4mg tabletteja ja lapsettomuustutkimusten alussa sitten sain 1mg reseptin yksityiseltä.Julkiselle menteässä ne sanoivat että 1mg ei riitä ja kirjoittivat 5mg.
 
Minä oon syönyt foliver 1mg jo usemman kuukauden ennen tätä eka yrityskiertoa, koska oon 1tyypin diabeetikko.
 
Syön tupla-annosta eli mamavitamiini 400ug ja lisäksi eri purkista pelkkä fooli 400ug. Nyt tilasin folaattia jossa 800ug. Uskaltaisko sen lisäks viel mamavitamiinia? Ilmeisesti, jos kerta jotkut syö viisinkertaisesti. Mulla siis reumalääkitys, jonka takia kehoitetaan syömään 800ug. Kohta käynti reumapolille, voisin sieltä kysyä reseptiäkin. Vielä vasta yritysvaiheessa..
 
Takaisin
Top