Ylimääräisen foolihapon tarve

Majalis

Näppärä viestien naputtelija
Lokakuun äidit 2019
Lokakuiset 2024
Hei,

onko täällä kellään ollut tilannetta, jossa tarvitsitte / tarvitsette raskauden yhteydessä enemmän kuin 400 mikrogr. foolihappoa?

Jos näin on ollut, niin missä tilanteissa? Jos tilanne on liittynyt hermostoputken sulkeutumishäiriöihin (neural tube defect), niin tutkittiinko syitä tähän?

Kuulisin mielelläni kokemuksia. Kiitos jo etukäteen. :smile
 
Heippa!

Minulla epilepsialääkitys (absenor) ja tästä syystä tarvitsisin isomman satsin foolihappoa. Vasta parin viikon päästä neurologian polille aika jossa aletaan keskustelemaan lääkkeenvaihdosta, koska nykyinen lääke ei ole suotava raskauden aikana.. Eli raskauden yrittäminen nyt tauolla.. Takana tuulimunaraskaus viime vuodelta ja km viime helmikuussa ystävänpäivän aikaan. Toivottavasti osaisivat parin viikon päästä sitten kertoa mistä saisin reseptin vahvemmalle foolihapolle, nyt olen popsinut ferrofel-c valmistetta 2tab/pvä, yhdessä tabletissa se 400mikrog foolihappoa joten päivittäin tulisi nyt se 800, mutta ajattelin ostaa reseptivapaata foolihappovalmistetta että voisi jättää tuon foolihappo-rauta -valmisteen yhteen tablettiin ettei vaan raudan yliannostusta tulisi..

Mitens sinulla ap? :)
 
Lovehearts minkä niminen lääke sulla menee jos saa kysyä...itellä ei oo ollu mitään ongelmia lääkkeestä eikä vaikuttanut raskauksiin
 
Itsellä on epilepsian takia korotettu foolihappo.Epilepsia lääke on Lamictal.Käytän joka päivä 5mg foolihappoa ja sain reseptin ihan lääkäriltä siihen.
 
Kyfi,Itellä on aika hyvällä tasolla epilepsia 10v sitten edellinen kohtaus ja kaikki kohtaukset on aina olöu poissaolokohtauksia.Sain epilepsia diagnoosi ollessa 6v.
 
Mulla kans hyvällä mallilla kohtaukset ollu pois tosi pitkään ja lääkkeenki sais pois mutta en tässä vaiheessa ku lapset on pieniä kun ei kukaan voi taata tuleeko pahempana vai tuleeko ollenkaan...serkulla oli kohtaukset pois 20 vuotta ja lääke purettiin muutama vuosisiitä tuli pahempana..meni kortti ja kaikki
 
Mulla kans hyvällä mallilla kohtaukset ollu pois tosi pitkään ja lääkkeenki sais pois mutta en tässä vaiheessa ku lapset on pieniä kun ei kukaan voi taata tuleeko pahempana vai tuleeko ollenkaan...serkulla oli kohtaukset pois 20 vuotta ja lääke purettiin muutama vuosisiitä tuli pahempana..meni kortti ja kaikki
Voi ei.Parempi käyttää lääkettä siihen asti kun tilanne on sopiva ja sitä ei koskaan tiedä mitä voi tapahtua ilman lääkettä.
 
Minulla on ollut reumalääkitysten takia Folvite 1mg päivässä lisänä. Viimeisessä raskaudessa ei ollut lääkitystä käytössä ja keskiraskaudessa en foolihappoa syönyt kuin vain, mitä raskausvitamiineista sai. Mammavitamiinit menivät siis koko ajan tuon lisäfoolihapon lisäksi. Vauvalla todettiin syntymän jälkeen sacral dimple eli ylimääräinen reikä peräaukon yläpuolella, joka ymmärtääkseni on yhteydessä tuohon neuraaliputken sulkeutumiseen. Meillä "vika" on vain esteettinen onneksi, eikä todennäköisesti johdu foolihapon puutteesta, mutta jos vielä raskaana joskus olen tai lasta ylipäänsä yritetään, on suosituksena käyttää lisäfoolihappoa isommalla annostuksella läpi yrityksen ja odotuksen.
 
Kiitos kaikille kokemuksista!

Lovehearts_, minulla on tilanne, että sivusta löytyy näitä vaikeita neuraaliputken sulkeutumishäiriöitä (kuolemaan johtaneita) ja siksi aihe kiinnostaa. Yritys ei ole vielä käynnissä ja olenkin menossa lääkäriin selvittämään mahdollista omaa tarvetta lisäfoolihapolle.
 
Toi on muuten jännä..mulle silloin aikoinaan sano että heti vaihdetaan pois ku rupiaa oleen ajatuskaan perheen perustamisesta ...ihmettelen miten eivät ole heti vaihtaneet
 
Miten teillä kellä on jo lapsia ja on epilepsia lääkitys miten meni synnytys tarkoitan pystyttekö alatie synnytykseen ja miten teillä oli raskauden aikana seuranta? Oliko vauvalla mitään erityistarkkailuja sen takia kun oli odotus aikana lääke hoito käytössä?
 
Mulla on useampi lapsia ja toki joudun käydä äippäpolilla kontrolleissa mut mitään ongelmia lääkkeensuhteen ei ole ollu eikä lapsiintullu mitään ja sen suhteen synnytykset menneet hyvin...muuten ei mitään erityistarkkailuja ja ihan normisti syntyneet
 
Takaisin
Top