Yli kolmekymppiset ensimmäistä kuumeilevat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Satsa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sori jos kysyn asiaa, joka on jo kerrottu, mutta minä päivänä alkio siirretään kohtuun? Onko se tapauskohtaista?

Helsingissä sää on harmaa ja tihkusateinen. Tänään vietetään kuitenkin kiinalaista uutta vuotta ja vuorossa on Apinan vuosi. Apinan vuoden pitäisi tuoda tullessaan muutoksia ja sellaisia toivotaan meistä kaikille. Positiivisia muutoksia nimittäin :) No en minä oikeasti horoskooppeihin usko, mutta ihan hauska niitä on lukea ja iltapäivällä aion mennä käymään kiinalaisen uuden vuoden tapahtumassa keskustassa. Eilen juhlistettiin elämää ja rakkautta shampanjalla ja blinipannukakulla, ja tänään sitten uuden vuoden alkua. Pysyvätpähän ajatukset jossain muualla kuin huomisessa aamupäivässä....

Mulle tuota aukkaria ei muuten ikinä tehty, kun sitä ei pidetty tarpeellisena. En toki valita, mutta hieman toki ihmetyttää, koska niin monelle se on tehty rutiintutkimusten yhteydessä. Minulle sanottiin vaan, ettei minua haluta turhaan kiusata toimenpiteeltä, koska ultrassa tilanne näyttää täysin normaalilta.

Sun katoprosentti ei ihmetytä tippaakaan Beisla, sillä olet sen ikäinen, että laatu on vielä priimaa :) Toki toisinkin olisi voinut käydä, mutta onneksi sinä menit odotusarvojen mukaisesti. Tuossa on vielä iso joukko joista valita ja joita pakastaa. Miten toi ICSI:n hinnoittelu menee? Sama hinta olipa munasoluja kuinka paljon tahansa, vai lisähinta jokaisesta erikseen? Onko paljonkin kalliimpi proseduuri kuin perus-IVF?

Suvetar: Alkionsiirron ajankohta vaihtelee hoitavan paikan mukaan. Julkisella puolella alkio siirretään edelleen yleensä kolmen päivän vanhana, mutta tuolla klinikalla, jolla minä ja Beisla käymme, odotetaan yleensä siihen saakka, että alkiosta on tullut nk. blastokysti. Tähän menee yleensä viisi päivää, eli siirto 5. päivänä. Jotkut alkiot kypsyvät kuitenkin hitaammin ja silloin siirto 6. päivänä. Jos alkio on niin hidas, että se on blastokysti vasta 7. päivänä, niin silloin alkio yleensä pakastetaan odottamaan seuraavaa kiertoa, sillä jos se siirrettäisiin 7. päivä, niin kohtu voisi olla jo "sulkeutunut". Kohdulla on siis oma ikkunansa, jonka aikana kiinnittyminen voi tapahtua.

Täällä vielä lisätietoa asiasta kuvien ja selitysten kera: www.solunetti.fi/fi/kehitysbiologia/ensimmainen_viikko/

Olen ymmärtänyt, että aukkarin suhteen lääkäreiden suositukset ovat todella vaihtelevia. Jos puhutaan vaikka naispareista jotka eivät ikinä ole yrittäneet luomuna lasta, eli oletusarvoisesti ovat fyysisesti kunnossa, kuulee kahdenlaisia kertomuksia klinikoilta: A) lääkäri sanoo että aukilolotutkimus heti alussa on turha toimenpide ja kannattaa ensin tehdä muutama inssi ja katsoa ehkä sitten tai B) lääkäri neuvoo että aukiolotutkimus kannattaa tehdä heti alussa, ettei mahdollisesti mene kallis inseminaatio (1000-1500€ lahjasiittiöiden kanssa) hukkaan. Minuahan oli yritetty raskaaksi jo puoli vuotta kun menimme klinikalle, joten olin lääkärin kanssa samaa mieltä aukkarin hyödyllisyydestä.

Alkionsiirto menee niin kuin Dolcetti sanoi, sillä lisäyksellä että lääkäri kertoi että alkio on lähes aina siirrettäessä joko kolmen tai viiden päivän ikäinen, koska nelipäiväisestä alkiosta on huomattavasti vaikeampi katsoa laatua.
Klinikan sivuilla sanotaan ICSI:n hinnaksi ilman kela-korvausta (jota melko varmasti emme tule saamaan) 3055€ ja blastokystiviljely ("Yksi lisähinta vaikka alkioita olisi useampia.") 480€. Sikäli outoa, että jos klinikan käytäntö on alkion viljely viisipäiväiseksi, miksi hinta ei suoraan sisälly IVF:n tai ICSI:n hintaan? Sen tarkemmin emme ole hinnasta kyselleet, koska loppusumma on kuitenkin "paljon". :p
Äh, nyt katsoin klinikan hinnastoa uudestaan ja täällähän on lisätietoa hintojen alla kun klikkaa ne auki. Olen kyllä ennenkin löytänyt ne, mutta unohdin. Näin täällä lukee:
1-5 munasolun mikrohedelmöityshoito maksaa 3055 euroa (ilman KELA-korvausta)
6-10 munasolun mikrohedelmöityshoito maksaa 3155 euroa (ilman KELA-korvausta)
Yli 10 munasolun mikrohedelmöityshoito maksaa 3255 euroa (ilman KELA-korvausta)

Enkä tosiaan pitänyt itseisarvona, että suurin osa munasoluistani hedelmöittyy. Kuitenkin on jo kuusi letrokiertoa takana, ihan hyvin ongelma olisi voinut löytyä munasolujen laadusta tai kypsyydestä. Eräällä kaverilla esim. selvisi IVF:ssä lapsettomuuden syy: hänen munasolunsa eivät kypsyneet normaalisti. Kymmenestä munasolusta kypsiä oli vain neljä, joista kaksi hedelmöittyi ja yksi jaksoi viisipäiväiseksi. Ja kun olen seurannut tuota pitkään yrittäneiden ketjua, yllättävän paljon on myös parinkympin alkupuolella olevia jotka ovat yrittäneet monta vuotta. Ei ne ongelmat aina ikää katso.

Kiitos lisätiedosta tietopankki-Beisla! :) Samaa olen muuten minäkin ihmetellyt, eli jos meidän klinikalla kaikki kypsytetään, niin miksi hinta ei voi jo olla sisällä IVF/ICSI-hinnastossa? Vai voisiko muka vaatia, että siirretään kolmepäiväisenä ja säästetään rahaa?

Tuttavaparilleni on muuten siirretty samalla klinikalla kerran morula, eli juurikin se blastokystiä edeltävä 4-päivänen (?) aste.

Tiedän kyllä, etteivät ongelmat tosiaan ikää katso, mutta odotusarvona sinun kohdallasi oli kuitenkin se, ettei laatuongelmia ole :) Ja oikeassa olin. Tottakai ongelmia olisi voinut olla ja esimerkiksi se toisessa ketjussa keskustelunaiheena ollut AMH-arvo voi olla todella alhaalla jo parikymppisellä. Mutta valtaosalla ei kuitenkaan ole. Mutta mitä pidemmällä tässä prosessissa on ja mitä enemmän asioista tietää, niin sitä paremmin ymmärtää sen, että raskaaksi tuleminen on kiinni niin paljon muustakin kuin säännöllisestä kierrosta ja ovulaatiosta. Haasteita ja ongelmia voi tosiaan olla vaikka missä muualla.

Beisla, miksi muuten ette saisi KELA-korvausta? Onko KELAn linja tosiaan sellainen, että vain heteropareille korvataan? Entä yksinään hoidoissa käyvät naiset? Heillä sama ongelma?

Ihanaa, kirjoitin pitkän viestin, joka katosi ennen kuin ehdin julkaista sen. No, lyhyesti uudelleen.

Kiitos tervetulotoivotuksista. Beisla, muistan sut Ei tää voi olla näin vaikeeta -ketjusta. Siellä mun makuun vähän liian tiuhaa viestittelyä, en ehtinyt seurata. :) Hienoa kuulla, että sulle tehty IVF näyttää sujuvan hyvin. Josko tärppi tulisi nyt! Peukut pystyyn.

Me on oltu miehen kanssa vuosi julkisella, kaksi vuotta lapsettomuutta. Aukkari ok. Miehen simpat määrällisesti ok, mutta eivät liiku - nopeasti liikkuvia ei lainkaan, paikallaan liikkuviakin vähän. Mä en ovuloi ilman lääkkeitä (yhden tutkimuskierron perusteella). Selittämätön lapsettomuus silti.

Clomit kokeiltu, eivät toimineet. Letrot toi oviksen ainakin yhessä seuratussa kierrossa, joten niitä vedelty nyt puoli vuotta. Ei silti raskautta.

Ensi viikolla viimein lapsettomuuslääkärille aika, jota olen kinunnut polilta 2 kk... Turhauttaa. Aion vaatia jatkoon vähintään inssiä ja kysyä myös ivf/icsin tekemisestä. Mielestäni meillä ei oo muilla keinoilla mahiksia. Mitä mieltä te ootte? Nyt pitäisi vaan vastaanottoaikaa varten koota hyvät argumentit, että myös saadaan hoitoa, eivätkä vain lykkää meitä taas syömään kuukaudesta toiseen (hyödyttömiä hormoneja) ilman minkäänlaista seurantaa.

Oon tosi väsynyt julkisen hoidon surkeuteen alueellamme. Henkilökunta lomailee/vaihtuu koko ajan, luvattuja puheluita ei tule, kutsut unohdetaan aina lähettää, hoitajat ovat tylyjä ja välinpitämättömiä ja tuntuu, että pelaavat vain aikaa, ettei potilasta tarvitsisi laittaa kalliisiin hoitoihin. Onko muilla tällaisia kokemuksia?

Mulla on muuten myös blogi, johon tulee päiviteltyä nyt melko usein. Jos joku haluaa kurkkasta :) http://www.lily.fi/blogit/pienet-villasukat

Beisla: Jep, krampeista tosiaan johtuu aukkarin kipu lähinnä. Toisessa aukkarissa lääkärikin totesi, että alussa tuli kramppeja ja sitten ei enää. Ilmeisesti krampit kai ultrassa näkyy, kun lääkäri pystyi tämän tietämään. Mutta olikos punktiossa kivut kuitenkin jotenkin samankaltaisia? Toki kipu johtuu siinä eri asiasta, mutta onko kipu samantyyppistä?
Mulla eka aukkari oli yksityisellä, jonne varasin ajan nimenomaan aukkariin ja se tehtiin. Siellä havaittiin, ettei virtausta oikeaan tuubaan. Julkiselle kun päästiin niin halusivat myös tsekata tilanteen, varmaan osittain tämän yksityisellä tehdyn tutkimuksen takia. Ja lopputulema siinä sama.
Olipas teillä Beisla hyvä saldo hedelmöittyneiden solujen suhteen. Riittää todennäköisesti hyvä satsi pakkaseenkin. Hieno juttu! Entäs Dolcetin tilanne, miten solut ovat hedelmöittyneet ja lähteneet jakautumaan? Yritin kahlata tuossa viestejä, mutta ehkä en nyt vain saa silmään...

Sitten yhteisesti pommitan kysymyksillä sekä Beislaa että Dolcettia. :) Mites teidän vointi nyt? Olitteko heti punktiota seuraavana päivänä töissä ja minkälainen olo oli seuraavina päivinä? Entä miten teillä osui punktio kiertopäivien osalta? Oliko punktio suunnilleen samaan aikaan kuin teillä normaalisti ovulaatio vai oliko ajankohta myöhemmin vai aiemmin? Tämähän on tietysti tapauskohtaista, mutta pohdiskelen tätä asiaa, kun meillä suunnitelmissa se ivf maaliskuussa ja laskeskelin, että juuri pääsiäisviikolle ajoittuisi ovulaatio... Pohdinpa vaan, että miten tuo pääsiäinen sotkee klinikan kuvioita. Täytyypä kysäistä klinikalta. Harmi, jos pitää lykätä huhtikuulle.

Nessu: Julkkaripuolissa tuntuu olevan yllättävänkin paljon eroja eri paikkakunnilla. Jossain päin saa selittämättömätkin hoitoa heti vuoden yrittämisen jälkeen. Meillä tuli passitus kotiin yrittämään ja kontrolli puolen vuoden päähän. Lääkäri sanoi, että hyvin voidaan vielä seuraavat 1,5 vuotta yrittää luomusti. Ei oikein houkutellut näin pitkä odotus ilman apuja. Jotenkin ajattelisi, että julkkaripuoli toimisi yhdenmukaisesti samoilla raameilla eri puolilla Suomea, mutta ei se näköjään niin ole. Siispä suuntasimme yksityiselle, koska julkkaripuoli ei luvannut meille mitään hoitoja toistaiseksi.

Mollukka: Jos ei tästä ekasta IVF:stä tärppää, niin päästäänköhän sitten IVF-kamuiksi maaliskuussa? :) No toivottavasti ei kummankaan tarvitse sitä maaliskuussa edes ajatella!

Kopsaan tähän alkiotilanteeni:

Kato on käynyt. Alkutilanne oli varmaankin 12 follikkelia, joista saatiin kerättyä punktiossa 9 munasolua. Kerätyistä yhdeksästä munasolusta 6 oli kypsiä ja 4 hedelmöityi (saimme tiedon torstaina aamupäivällä). Perjantaina aamupäivällä tuli seuraava tilannepäivitys: neljästä hedelmöityneestä munasolusta 3 oli jatkanut jakautumista. Yhdeksästä tuli siis ensin kuusi, sitten neljä ja nyt kolme. Odotettavissahan tämä oli ja kolmekin on enemmän kuin kaksi tai yksi. Alkioita katsotaan seuraavan kerran huomenna aamulla ja meille soitetaan vain jos kaikki ovat lakanneet jakautumasta (täysin mahdollista) tai jos alkio/alkiot ovat hitaita ja blastokystivaihe odotettavissa vasta tiistaille (silloin myös siirto siirtyisi tiistaille). Lisäjännitystä aiheuttaa se miten limakalvoni reagoi tukilääkitykseen. Paksuutta pitää olla siis vähintään 6 mm, muuten siirtoa ei ole järkeä tehdä.

Vointini on ollut punktion jälkeen erinomainen ja olin töissä heti seuraavana päivänä. Hieman on vatsaa nipistellyt ja vatsa on ollut lievästi turvoksissa ja rinnat hieman arat (todennäköisesti estrogeenilääkityksestä johtuen). Paljon paremmin on mennyt kuin odotin ja älyttömän paljon paremmin kuin pelkäsin! :) Punktio oli KP 13 eli suurinpiirtein samoihin aikoihin kuin luomustikin (letroilla ja ilman). Ovulaatiopäiväni on vaihdellut KP11 ja KP16 välillä. Lääkkeillä punktiopäivää voi varmasti jonkin verran säädellä ja IVF:ssä punktiopäivä ei ymmärtääkseni kulje käsi kädessä luomiovispäivän kanssa.

Tervetuloa Nessu! Kuulostaa ilman muuta siltä, että teillä on painavat syyt raskaammille hoidoille. Voi myös olla, että juuri IVF:ssä selviäisi syy ongelmille ja se voitaisiin korjata.

Tervetuloa Nessu! Kiva, kun linkitit blogisi, olinkin juuri pari pv sitten jotain muuta kautta törmännyt tuohon sun blogiin. Toivottavasti teidän tilanteeseen tulee pian jotain tolkkua hoitojen suhteen ja saatte kunnon lääkärin, joka osaa ja haluaa auttaa teitä!

Täällä on oma olo vielä kumman tyyni. Ovis oli oletettavasti pari pv sitten, nyt tuli kunnon vihlaisuja reilun päivän ajan vasemmalla puolella. Eilen myös pamahti nännit tosi kipeeksi, muttei muuten rinnat ainakaan vielä. Tallettelut jäi dpo 0 tekemättä, kun oltiin niin väsyneitä, katsotaan riittikö edellisten päivien puuhat..:p

Meinas pientä riidanpoikastakin tulla ovispäivänä ja sovittiinkin, että jatkossa en kerro miehelle milloin on oletettavasti tärppipäivät, vaan teen halutessani aloitteen. Ollaan pystytty kyl vitsaileen hymynaamoista ym, mut miehellekin ilm. tulee vähän paineita kun tietää...nyt ne "suorituspaineet" on sit jatkossa vaan mulla..:rolleyes:

Asia pyörii päivittäin mielessä, mutta toistaiseksi ei oo tullu nyt masisfiiliksiä. Mikä vaan ärsyttää, on kun miehen sukulaiset ja tuttavat vaan aina kyselee "joko" ja toivovat ääneen meille lapsia...eihän siinä mitään pahaa, mut mä vaan en edelleenkään tykkää/pidä siitä. Tuntuu et mua vaan kyylätään ja pohditaan oonko raskaana:confused:

MrsBee kp 14/25-32, dpo 2, yk 6

Nessu: Me ei olla käyty julkisella, vaan mentiin suoraan tutulle yksityiselle klinikalle (olin vieraillut siellä tutustumassa paikkoihin jo ennen kuin edes harkitsin lasta tai lapsettomuustutkimuksia/-hoitoja). Ystäväpariskuntani kävi yhden kierroksen IVF:ää julkisella ja he vihasivat sitä: lääkärit ja hoitajat vaihtuivat, aikatauluihin ei voinut itse vaikuttaa ja hoidon tuloskin oli pyöreä nolla (he eivät saaneet yhden yhtä munasolua rankan hoidon jälkeen). Heille syntyi myös sellainen kuva, että heidät haluttiin potkia ulos julkiselta, sillä heidän lähtökohtansa ovat varsin huonot. Ja niinpä he siirtyivät suosiolla yksityiselle. Onko teillä mahdollisuutta hakea apua yksityiseltä? Sieltä ajan saa vaikka samalle viikolle ja juuri sellaista hoitoa kun haluaa ja tarvitsee.

Sun blogista luin lyhyistä kuukautisista ja niukasta vuodosta. Ilmeisesti sun kiertokin on varsin lyhyt? Nuo samat "oireet" ovat minullakin, mutta itselläni laitan ne iän piikkiin. Sinä olet kuitenkin paljon nuorempi ja tuli mieleen, että onko sinulta mitattu AMH-arvo?

Dolcetti, onpa kökköä, että muillakin on julkiselta puolelta huonoja kokemuksia. Sama fiilis hieman itselläkin, mikä ei ole kauhean kiva. Me voitaisiin kyllä tarvittaessa mennä yksityiselle, jos julkisella asiat eivät millään etene. Kieltämättä houkuttaa ajatus siitä, että hoitoa saisi heti! Ja ehkä myös vastauksen siihen, miksi mitään ei ole tapahtunut.

Mulla kierrot poukkoilivat e-pillereiden poisjätön jälkeen kovastikin, mutta tasoittuivat teroluteilla 26-28 päivän hujakoille. Vuosi sitten multa mitatut arvot Fsh 5,9 ja Amh 2,8. Niitä silloin googlailinkin ja yritin tulkita, kun lääkärin mielestä olivat "ihan ok". Mitä ajatuksia sulla, kannattaako odotella?

Tosiaan alkuviikosta aika julkisen lapsettomuuslekurille puolen vuoden odottelun jälkeen. Pitäisi jotenkin saada vaadittua viimeinkin jotain oikeaa hoitoa eikä vain letrozoleja. Aiemmin polin hoitaja totesi, kun tammikuussa soittelin ja kyselin vaihtoehdoista, että ivf-hoitoon pääsee julkisella vasta, kun on ollut lapsettomuushoidoissa 2 (!!!) vuotta. Järjetöntä! Tässähän valuu vuodet täysin hukkaan. :(

Ei noissa sun arvoissa (AMH ja FSH) ja kierron pituudessa ole mielestäni mitään hälyyttävää (ovat siis enemmän kuin vain "OK" :) ), eli sikäli hyvä tilanne :) AMH arveluttaisi jos se olisi yli neljä tai yhden pinnassa ja eikös FSH:n raja ole 10? Ovuloimattomuus on tietenkin haaste ja sinullako ei ole löydetty syytä sille? Entä onko limakalvosi paksuutta mitattu ultrassa?

Dolcetti, okei :) Se, mikä itseäni epäilyttää, on tosiaan mun olemattomat menkat. Ne kestää joka kierrossa lyhyemmän ajan. Pisimmillään kestävät ehkä puolitoista päivää, lyhimmillään joitain tunteja, ja esim. yhdellä tamponilla pärjää hyvin. Tää ei musta ole ihan normaalia. E-pillerivuosina menkat kesti helposti 5 päivää ja verta tuli oikein syöksymällä. Ja nykyään, tosi vähän.

Olen miettinyt, mistä tää johtuu. Lääkärin mielestä tää ei aiemmilla käynneillä ole ollut ollenkaan tärkeää. Mun limakalvot on nekin olleet tosi ohuet, huonoimmillaan ovisajankohdan alla kolme milliä, parhaimmillaankin reilusti alle 10. Myöskään tätä lääkärini ei ole yrittänyt hoitaa millään - en kyllä itsekään tiedä, mitä sille voisi tehdä.

Ja sitten ovat nuo miehen simpat, joita määrällisesti ok, mutta eivät liiku. Myöskään tämä ei ole lääkärin mielestä ongelma. Minä taas uskon, että miehen tavara yhdistettynä mun limakalvo-ongelmiin ja ovulointihäiriöihin on ne meidän ongelmat. Ja silti meitä "hoidetaan" julkisella vain Letrozolilla... :(

Nopea päivitys: plussahan se!! Tein testin lauantaina, ja olin jo niin varma että ei jännittänytkään enää. Nyt kyllä jatko jännittää tosi paljon! Alavatsa on edelleen kipeä ja heikottaa, muuten ok olo...

Toivon niin että IVF-tiimi olisi jo tällä viikolla samassa tilassa :)

Onnea omppulainen :smiley-bounce005!

Nessu, todella oudolta kuulostaa, että teitä ei ikään kuin oteta tosissaan. Kyllähän nuo simppatulokset ihan selvästi ainakin inseminaation kokeilua puoltaisivat. Sulla ei siis oo letrot parantaneet limakalvoa tai vaikuttaneet ovulaatioon?
Näyttää tosiaan käytännöt vaihtelevan paljon eri paikoissa. Meille kun ehdotettiin heti hoitoja, kun vaan päästiin polille ensikäynnille ja mä oon sentään kerran tullut luomusti raskaaksi. Tosin en tiedä, miten paljon katsovat ikää (oon 35 v.). Ja kahden vuoden odotus IVF:ään.. Uskomatonta. Kannattaa kyllä perätä vastausta, miks teille ei ruveta tekemään hoitoja.

MrsBee, tylsää, että sun lähipiiri kyselee raskaudesta, musta se ei oo asiallista ollenkaan. Meiltä ei onneksi kukaan, edes vanhemmat sukulaiset, ole koskaan kärttäneet vauvuutisia.

Jännitysnäytelmä jatkuu Beislan ja Dolcetin kanssa!

Omaa napaa sen verran, että onneksi sain tänään digiin 3+.

Omppulainen, hurjasti onnea! :wav
Ei kyllä vielä tällä viikolla päästä samaan tilaan, koska nyt on vasta alkionsiirrot eikä tuloksesta tiedä vielä pitkään aikaan.

Dolcetti, meillä kela-korvausten ongelmana on että kela ei "usko" koti-insseihin. Pitäisi olla 12 inssiä klinikalla tehtynyä ja siihen nyt ei kukaan lähde! (Eikä kukaan lääkäri edes suosittelisi.) Vaikka meillä on vuosi takana, korvauksia pitää anoa erikseen jälkikäteen ja parempi veikkaus on, että niitä ei tipu. Jos olisi jokin konkreettinen vaiva, sitten saisin korvaukset. Tietääkseni itsellisillä naisilla on sama tilanne.
Sulla taitaa olla siirto tänään! Toivottavasti pääset sinne ja kaikki menee hyvin.

Nessu, mäkin muistan sut. Tämä on kyllä rauhallisempi ketju. Kiitos blogilinkistäsi, luinkin sitä vähäsen. Kuulostaa aika törkeältä kohtelu mitä olette saaneet julkisella. Ei tosiaan ole sama tilanne ympäri maata eikä se ole reilua. Tiedän vähän miltä susta tuntuu; lain mukaan naisparinkin pitäisi päästä vuoden yrittämisen jälkeen julkiselle, mutta sairaanhoitopiirien johtajat haraavat vastaan ja julkisesta on turha haaveilla. Ärsyttää kun tuntuu että sairaaloiden ratkaisu siihen, että liian monilla on ongelmia lapsensaannissa, on hoitaa vähemmän ihmisiä ja huonommin. No, tiedän että yksityinen maksaa mutta siellä saa kyllä rahoilleen vastinetta ja asianmukaista palvelua. Mutta tosiaan, olen kyllä kuullut julkisen puolen hitaudesta mutta teidän tilanne vetää kyllä reilusti pohjat. Että joutuisitte muka odottamaan vielä kaksi vuotta IVF:ään pääsyä! Mitä muut ovat kertoneet, olen ymmärtänyt että jono on puoli vuotta, muistaakseni. Ehkä ymmärtäisin pidemmän odotuksen jos sinulla olisi hyvät mahdollisuudet tulla raskaaksi muutenkin, mutta ei oikein kuulosta siltä.
Luin sun kysymyksiä lapsettomuuslääkärille blogista, ja heräsi kyllä ajatuksia. Ensinnäkin, oletko saanut edes yhden vasteultran kun aloit syömään letroja? Kyllä yksi kierto vähintään pitää katsoa, koska olen esim. kuullut tapauksesta jossa folleja kasvoikin ensimmäisellä annostuksella neljä... Ei kovin vastuullista siis jättää ultraamatta. Clomeista, monilla ne ohentavat limakalvoa ja ne myös kertyvät elimistöön, mutta letroilla ei pitäisi olla samaa vaikutusta.
Sun menkat kuulostaa ehdottomasti liian lyhyiltä, ja olen ällistynyt ettei siihen ole puututtu aiemmin. Olen kuullut että 1-2 päivän menkoilla limakalvo todennäköisesti ei ole tarpeeksi paksu. Vielä kun ottaa huomioon kertomasi vuodon määrän, tuo kuulostaa ongelmalta joka olisi heti pitänyt hoitaa.
Toivon että saisitte nyt käynnillä konkreettista apua, mutta jos tilanne jatkuu samana niin miettisin kyllä vakavasti yksityistä.

Mollukka ei, mielestäni punktion kipu oli nimenomaan erilaista kuin aukiolotutkimuksessa. Taisin kirjoittaa väärin aiemmin; punktio tapahtuu emättimen kautta eikä kohdun, joten kohdun kramppailua ei tapahdu ollenkaan.
Mullahan oli punktio perjantaina joten seuraavana päivänä ei töitä tarvinnut miettiä, mutta ainakin toimistohommia olisin pystynyt tekemään. En varmaan mitään kovin fyysistä. Nyt olo on edelleen sama kuin parina päivänä ennen punktiota, munasarjojen kohdalla jomottaa hieman ja istumaan mennessä vihlaisee, mutta ei mitään sietämätöntä. Mutta neuvottiin olemaan urheilematta ainakin niin kauan kun sattuu, eli rauhallisesti olen ottanut. Punktio oli mulla kp13 eli menee kyllä sen vaihteluvälin sisään milloin mulla yleensä on ovulaatio. Sen alkupäähän siis. Mutta toisessa ketjussa eräällä ivf:läisellä olisi osunut ensimmäinen hyvä ultrapäivä viikonloppuun, joten hän saikin ohjeen aloittaa lääkkeiden pistäminen vasta kp3 eikä 2 niin kuin yleensä. Mahdollisesti sen avulla voi pelata jonkin verran.

MrsBee, tilastojen valossa muutaman päivän ennen ovulaatiota tehdyt tallettelut ovat tehokkaampia, silloin siittiöt ovat valmiiksi paikalla. Hyvältä kuulostaa teidän tilanne. Ärsyttävää kyllä jos jotkut kyselevät jatkuvasti että milloin teette lapsia. Ihan totta, kuinka moni kertoo yrityksestään ennen kuin itse haluaa?!

Sain taas puhelun klinikalta. Niistä kymmenestä hedelmöittyneestä munasolusta 9 oli jatkanut kasvuaan, ja näistä 6 "aikataulussa" eli ovat todennäköisesti paremman laatuisia kuin kolme muuta. Hoitaja sanoi kuitenkin että pitävät myös kolme hitaampaa ja katsovat miten ne kehittyvät. Sovittiin että he eivät enää soita ennen keskiviikon siirtoa, ellei tapahdu muutos joka estää siirron.

Onnea Omppulainen! Rautaiset hermot sulla.

Suvetar, mahtavaa että viikot lisääntyy. Ja sullahan on ultra ihan kohta.

Todellakin oon samaa mieltä että olisi pitänyt ultrata mitä ne letrot tekee... Ihan käsittämätöntä miten Nessua on julkisella kohdeltu! Oon niin onnellinen että olen saanut koko tän ajan olla puoli-ilmaiseksi Yths:llä yhden ja saman gynen hellässä huomassa, joka on ultrannut lähes joka kierrossa tai ainakin lähettänyt progesteronin mittaukseen. Valmistun tänä kesänä joten loppuu se lysti ja joudun sitten julkiselle myös. En näiden kokemusten perusteella kyllä innolla odota. :/

Onnea Omppulainen <3

Mun on kyllä todettava ettei ole mitään huonoa sanottavaa julkisen hoidoista omalla kohdallani. Toki asiat voisi tehdä lyhyemmällä aikavälillä ja jossain määrin olisi ihan kiva, että olisi sama lekuri useammin kuin kaksi kertaa. Nämä eivät tosin itseäni ole pahemmin haitanneet.

Mä odottelen edelleen hymiötä ovistestiin...noinkohan se on enää edes tullakseen, mutta jos onkin niin inssiin mennään varmuudella. :)

Plussatuulia ja tarrasukkia <3

Oi kun jännää ivf-aikoja nyt!!On se lääketiede toisaalta niin ihmeellistä, toivotaan nyt parasta ja onnea toki muillekin.

Tuosta kyselemisestä vielä. Me ollaan oltu siis tosi pitkään yhdessä ja tähän asti kyselyjä ei ole juuri tullut ja ne on voinut kuitata hymähtämällä tai sanomalla, että "ensin naimisiin". Ei niin pahalta ole tuntunutkaan, kun ei ole yritys ollut päällä. Omalta puolelta on kyl huomannut että äitikin jo odottaa. Mies ei ole syntyperäinen suomalainen ja ovat melko konservatiivisia, siispä kyselyjä ei sieltä todellakaan ennen naimisiinmenoa ole tullut, mutta nyt! Kaikki olettaa (tai siltä tuntuu), että a) heti halutaan ja yritetään (pitää paikkansa, mutta ei se muille kuulu) b) niitä vain tehdään/heti ollaan raskaana. Mä en itse edes ymmärrä kaikkea (kielen vuoksi), mutta mä saan kuulla kyllä välillä ja aistin kyselyt ja toivotukset ym. Heille se on ikäänkuin normaalia ja mä olen se, joka ottaa herneen nenään. Mies ei ymmärrä mua eikä pidä pahalla. Ja joo, ihanaahan se on toisaalta, jos joku aidosti toivoo meidän puolesta, mut mä en halua kuulla siitä, ellei ole ihan lähiperhettä. En halua olla mikään puheenaihe tai säälin kohde.

Eniten ehkä hämmästyttää silti sit suomalaisten ja lähisukulaisten kommentit. Mummu käski kylässä käydessä "alkaa tytön tai pojan tekoon" (onneks ei oltu vielä kauan yritetty, eikä km kokenut tuolloin, on myös jo vähän höperö, joten en voi suuttua), kaveri kyselee "onko uutisia" ja samaa äitikin puhunut...siis wtf. ollaan oltu puol vuotta naimisissa :mad: Ja tää kaveri oli ite just käynyt läpi keskenmenon. Toinen kaveri kysyy "onko tulossa ristiäisiä?"...Kytätään juonko vaiko en...Mä ymmärrän että toivotaan, odotetaan ja ollaan kiinnostuneita, mut luulis nykypäivänä, et vähän kohteliaampia ja varovaisempia oltais :confused:

Vituttaa ku vaik oon normaalipainoinen, mun mahakin helposti turpoo ja pömpöttää nk ois oikeesti pitkällä raskaana ja tuntuu et pitää peitellä välillä, ettei tuu jo kohta jotain onnitteluja tai mahan silittelyjä. :oops:

Tulipas avautuminen :p Rant over :D

Takaisin