Yli 40-vuotiaana raskautuneet - oliko merkit hedelmällisyydestä selvät

Liitynpä minäkin tänne miettimään, kun raskautuminen olisi enemmän kuin toivottu tänä vuonna. Ikää on 41, edellisen pitkän parisuhteen jäljiltä vauvahaaveet jäi ja nyt on sellainen puoliso vierellä, että annetaan mahdollisuus. Jäin tässä miettimään omien biologisten vanhempien ikää. Bioäiti oli nuori kun sai minut, 19-vuotias, mutta laskin, että oli lähempänä neljääkymmentä kun sai viimeisimmän. Isoäiti oli myös lähes 40, kun sai kuopuksen 60-luvun lopulla. Tietysti tässä toivoo, että olisi samanlaiset geenit periytyneet :folded: Pari vuotta sitten raskauduin yllättäen ensimmäisestä kierrosta, mutta se meni kesken. Vaikea elämäntilanne vielä silloin, ja se ei ollut millään tavalla suunniteltu. Elämäntapoja jo muutettu loppuvuodesta sekä lisävitamiinit aloitettu.
Heippa. Tule tuonne vauvakuumetta-puolelle 40+ ketjuun mukaan. 😍

Mulla taustalla PCOS (joka nyt ns. parantunut iän kertyessä, ultralla todettu) ja edelliset raskaudet saatu alkuun rankoilla hoidoilla. Esikoinen IVF tuoresiirrosta ja kaksoset ICSI PASsista (yksi alkio) ja näiden välissä kohdunulkoinen.

Oma kierto alkoi 4 vuotta sitten ekaa kertaa elämässä säännöllisen epäsäännöllisesti, jolloin laitatin kierukan, joka poistettiin viime kesäkuussa. Sen jälkeen kierto on ollut vaihtelevat, mutta olemassa oleva.

Kierukka-aikana erosin ja nyt uusissa naimisissa. 🥰

Olemme asuneet eri maissa, joten mahdollisia raskautumis mahdollisuuksia on ollut vain pari. Nyt hänen tultua Suomeen helmikuussa, ns. ekasta kierrosta plussa ja olo on todella epätodellinen johtuen hoito taustasta, PCOS:stä ja plussan nopeudesta. 😅

Toivon todellakin, että päästään sinne Marraskuuhun, koska kesällä tulee mulle ikää jo 44-vuotta ja juurikin tuo monen maninitsema taka-raja häämöttää...

Nyt olo on todella epäuskoinen ja mieli on aika kuutamolla, kun kaikki on niin erilaista ja vuosien jälkeen kaikki tuntuu niin uudelta. 😅🤣

Minäkin tuun kertomaan meidän polun. Jätettiin hormonaalinen ehkäisy pois kesäkuussa ja alusta asti tikutettiin ovulaatiot. Syksyllä täytin 42v.

Kun tuo biologinen kello tikittää kovaa vauhtia ja kierto oli aika lyhyt niin kävin marraskuussa gynellä ultrassa. Kaikki oli ikään nähden ok ja sain Terolut kuurin normalisoimaan kiertoa. Gyne myös kehoitti vähän nostamaan painoa. Gyne sanoi että estrogeeni tykkää rasvasta. Olin silloin 170cm/61kg

Helmikuussa mies kävi siemennesteanalyysissä eikä sieltäkään löytynyt mitään hälyyttävää. Terolut annostusta nostettiin hieman kun vuoto alkoi jo kuurin viimeisinä päivinä. Painoa olin saanut muutaman kilon lisää.

Maaliskuussa tein positiivisen raskaustestin ja nyt ollaan viikolla 7+0 ❤️ Toivotaan että pieni pysyy mukana loppuun asti.

Elämäni ensimmäinen, täydellinen ylläriplussa, kyydissä, ikää mulla 41 ja puolisolla 44.
Kierto ollut satunnaisia heittoja lukuunottamatta melko säännöllinen, 28-31vrk. Ovulaatiot kuitenkin aikalailla selkeitä - muutamaa päivää ennen aina ihan hurjat halut päällä 🙈
Taustalla 18vuotta lapsettomuutta, ex-puolison kanssa aikoinaan (2010) hoitopolullakin jo oltu.
Ei millään lailla yritetty, ei itseasiassa ole käynyt edes mielen vieressä että näin voisi käydä 😅
Nyt odotellaan kauhulla torstaita, kun viime viikon keskiviikon ultran mukaan oli menossa 5+5, sykettä ei näkynyt ni pakko käydä tarkistamassa. Omien laskujen mukaan ois pitänyt olla menossa 6+2-4 ja kun hcg on ollut jo 15.5. yli 2350...

44 v. ja raskaana. Munasarjoissa todettiin olevan reipasta toimintaa pari vuotta aiemmin. Kun päätös lapsesta saatiin tehtyä, heti tärppäsi. Tämä ensimmäinen meni kuitenkin kesken alkuraskaudesta. Lähes heti perään tuli seuraava osuma. Nyt rv 33 ja kaikki hyvin. Hormonaalista ehkäisyä en ole käyttänyt.

Paljon onnea teille @Kyfi2690260
Elämäni ensimmäinen, täydellinen ylläriplussa, kyydissä, ikää mulla 41 ja puolisolla 44.
Kierto ollut satunnaisia heittoja lukuunottamatta melko säännöllinen, 28-31vrk. Ovulaatiot kuitenkin aikalailla selkeitä - muutamaa päivää ennen aina ihan hurjat halut päällä 🙈
Taustalla 18vuotta lapsettomuutta, ex-puolison kanssa aikoinaan (2010) hoitopolullakin jo oltu.
Ei millään lailla yritetty, ei itseasiassa ole käynyt edes mielen vieressä että näin voisi käydä 😅
Nyt odotellaan kauhulla torstaita, kun viime viikon keskiviikon ultran mukaan oli menossa 5+5, sykettä ei näkynyt ni pakko käydä tarkistamassa. Omien laskujen mukaan ois pitänyt olla menossa 6+2-4 ja kun hcg on ollut jo 15.5. yli 2350...
Voi mikä yllätys teillä! Toivottavasti kaikki on siellä hyvin! ♥️ On siinä hilkulla sinunkin laskujesi mukaan, että sydän olisi ehtinyt kehittyä tarpeeksi näkyäkseen tuossa ultrauksessa, joten on vielä kovasti toivoa. 🙏 Mutta varmasti jännittää. 🥹

44 v. ja raskaana. Munasarjoissa todettiin olevan reipasta toimintaa pari vuotta aiemmin. Kun päätös lapsesta saatiin tehtyä, heti tärppäsi. Tämä ensimmäinen meni kuitenkin kesken alkuraskaudesta. Lähes heti perään tuli seuraava osuma. Nyt rv 33 ja kaikki hyvin. Hormonaalista ehkäisyä en ole käyttänyt.
Ihana juttu, että noin nopeasti raskauduit ja pääsi toinen raskaus jatkumaan. Paljon onnea loppuodotukseen! 😍

Olen varmaan kärkipaikalla iän puolesta tällä palstalla. Raskaus alkoi spontaanisti kun olin 45-vuotias ja pari kk aikaisemmin jättänyt e-pillerit pois. Tarkoitus oli mennä gynen vastaanotolle keskustelemaan ehkäisyn vaihdosta mutta hups, en ehtinyt. Kk kierto oli aika säännöllinen kuten pillereillä nyt yleensä on, joten en osaa sanoa hedelmällisyystuntemuksista mitään. Luulin, että vatmaan esivaihdevuodet vähintäänkin meneillään kun kaikkialla niistä tunnutaan nykyään toitotettavan. No eipä ollut. Nyt ikää 46 ja rv20. Kaikki hyvin.

Olen varmaan kärkipaikalla iän puolesta tällä palstalla. Raskaus alkoi spontaanisti kun olin 45-vuotias ja pari kk aikaisemmin jättänyt e-pillerit pois. Tarkoitus oli mennä gynen vastaanotolle keskustelemaan ehkäisyn vaihdosta mutta hups, en ehtinyt. Kk kierto oli aika säännöllinen kuten pillereillä nyt yleensä on, joten en osaa sanoa hedelmällisyystuntemuksista mitään. Luulin, että vatmaan esivaihdevuodet vähintäänkin meneillään kun kaikkialla niistä tunnutaan nykyään toitotettavan. No eipä ollut. Nyt ikää 46 ja rv20. Kaikki hyvin.
@Hippiäinen79 Täällä myös lähellä kärkisijoja 🫡. Onnea ja ihana kuulla miten hyvin teillä mennyt.

Itse täytin huhtikuun alussa 44v. Vuoden sisään 2 keskenmenoa joista jälkimmäinen kohdunulkoinen, joka oli sen verran hurja kokemus (leikkaus+munanjohtimen poisto) että mietin jo silloin pääsiäisen aikaan saikulla etten enää edes uskalla yrittää. No kas kun mieli kuitenkin muuttui ja oltiin "huolettomasti" niin plussa tuli. LA ois 24.2 eli vielä 44v puolella! Aloitettiin projekti kun olin vielä vähän aikaa 42v. Ois yritetty varmaan jo aiemmin mutta mulla oli 3v opinnot enkä halunnut keskeyttää. Aika sekavat fiilikset kaiken kaikkiaan, ensin sitä toivoo, sitten pettyy kahdesti ja vähän jo asennoituu että ollaan kiitollisia mitä meillä jo on niin sitten plussa mikä taas hämmentää koko pakkaa. Mun äiti on saanut mut ja kun kaksosveljen 41v ja pikkusiskon 43v ja vielä tullut raskaaksi mutta meni kesken. Isoäiti äidin puolelta raskautunut vielä 48veenä! Mun sisko 41v sai ekan lapsen yrittämättä alkuvuodesta.

Minä täytän joulukuussa 42. Esikoinen on nyt 9,5 vuotta. Koska sitä oikeaa kumppania ei ole tullut vastaan ja biologinen kello tikitti niin päädyin yksityiselle inseminaatioon itseellisenä naisena. Jo alkutarkastuksessa ilmeni että munasarjat olivat ikäisekseni hyvässä kunnossa ja munasoluja reilusti. Laadusta ei ollut tietoa. Kuukautiskiertoni on ollut säännöllinen ja ovulaatiot selvästi tunnistettavissa kivuista.
Inseminaatio onnistuikin heti ensimmäisellä yrittämällä ☺️ ovulaatio oli samana aamuna.
Seulonnat tehty ja niissä kaikki oli ok, laskettu aika on 26.12. Nyt jännään rakenneultraa ja meneekö tämä raskaus yhtä helposti kuin esikoisen kanssa kun ikää ja vaivoja on tullut lisää😅Ja toki keskenmeno ja mahdolliset kehityshäiriöt pelottaa nyt paljon enemmän kuin 10 vuotta sitten.
Ihanaa olisi ollut odottaa yhdessä kumppanin kanssa mutta en enää uskaltanut jäädä odottamaan tuleeko se oikea vastaan vai ei.

Huhhuh, kylläpä tuntuu aivan uskomattomalta lukea tälläisiä tarinoita. Ja vähän epäreilultakin, vaikka toki hyvä juttu teille kaikille nämä nopeat raskautumiset yli nelikymppisinä. Näin minäkin kuvittelin kohdalleni ja toivoin tämän itsellänikin menevän, kun vasta kolmeseiskana koronan keskellä löysin puolisoni ja kun sitten aloitettiin hoidot (naispari olemme) mun ollessani 40v. Nyt kevyet hoidot ja neljä IVF-kierrosta myöhemmin ei paljon ole raskautta näkynyt ja vaikuttaa siltä, että minä olen juuri se nainen, jolla säännöllisestä kierrosta ja vasta jossain hamassa tulevassa häämöttävistä vaihdevuosista huolimatta munasolulaatu on vaan niin jo kuraa, ettei näistä enää mitään alkioita saada. Ja kun ei ole mahdollista yrittää joka kk kotona niin tämä on osaltani nyt tässä. Sattuuhan se, kovaa. Että muistakaa, että teitä kohdanneet onnelliset yli nelikymppisten raskautumiset ovat kumminkin oikeasti aika harvinaisia.

@Puolikuu n kanssa ollaankin toisessa ketjussa 40+ kuumeilevat kirjoiteltu mutta törmäsinpä tähän ketjuun äsken. Mulle selvis vasta pari viikkoa sitten että mun äidillä on alkanu vaihdevuodet noin 45+ vuotiaana tai ainakin 50v synttäreiden aikaan hän muistaa että ne oli jo reilun aikaa sitten olleet ohi. Mä en tosiaan ole tiennyt tätä ja saanut kaksi lasta ilman kummempaa yritystä 37- ja 39-vuotiaana. Lähinnä haluaisin luoda toivoa jos joku tätä joskus aikanaan lukee että ei sekään ole ihan kiveen kirjoitettua että jos omalla äidillä vaihdevuodet X iässä niin jo 10v aiemmin itselläkin olisi vaikeuksia raskautua. Toivoa ja tsemppiä kaikille ❤️

Sain aika helpolla kolme lasta 34-39 v. Kukaan suvussa ei ollut saanut lapsia 35 ikävuoden jälkeen. Tsekkasin äitilinjankin 1600-luvulle saakka, mutta vain1700-luvulla oli kaksi esiäitiä saanut lapsen 40 v täytettyään. Äitini sai kuopuksen 25 v, mummoni 31 v, tätini 29 v, serkkuni 35 v ja 31 v. Isän puolen sukulaisnaiset myös saaneet lapsensa nuorempana. Täti yritti vielä lähempänä 40 v, mutta tuulimunaraskaus oli ainoa, jonka koki.

Itselläni 40-vuotiaana oli kuusi kiertoa, joista 3x tulin raskaaksi. 2xkm, kolmas tärppi tuhisee sylissäni puolivuotiaan unta. Olen nyt 42 v. Luteaalivaihe ollut ainakin 33 v alkaen 9-10 päivää, mikä ei ole haitannut. Luomusti kaikki mennyt, puolisokin on melkein 10 v vanhempi. En tiedä, tohdinko viidettä, koska keskenmenot pelottavat ja kohdun atonian vuoksi vuodin reilusti verta viimeisimmän kanssa.

Minäkin olin jo esivaihdevuosifiiliksissä kun kierto oli lyhentynyt ja ovulaatiotuntemukset heikentyneet (ja kun siitä tosiaan joka puolella toitotetaan, ja kuinka hedelmällisyys romahtaa), mutta niin vain yllättäen 43-vuotiaana raskauduin. Tämä meni kuitenkin kesken rv 13. Pian olin taas raskaana ja kaikki raskaudessa meni hyvin, ja terve lapsi syntyi 44-vuotiaalle äidille. 🩷

@Marraskuunvalo Hurjasti onnea pienokaisesta, Ihanaa että kaikki meni hyvin. 🥰

Minähän itse plussasin myös tällä viikolla. Nyt dpo18 ja viiva vahvistunut, toivon että raskaus jatkuu normaalina. 🙏💖 Aloitin aikanaan tämän ketjun, kun minusta tuntui että olin omasta hedelmällisyydestä vielä "melko varma", vaikka ikää jo onkin ja halusin kuulla muiden tarinoita ja kokemuksia. Syksyllä gynen ultrauksessa näkyikin ikään nähden positiivisen aktiiviset munasarjat. Sukusolujen laadusta ei tietenkään ole mitään takeita, mutta nyt 8. yrityskierrossa sitten tärppäsi. 🥰

Takaisin