Yleinen keskustelu

Me ei olla hirveemmin puhuttu hoidoista, niin ei varmaan kovin monelle tuu raskaudestakaan heti kerrottua. Edellisessä mietittiin et oltais kerrottu perheille varhaisultran jälkeen, mutta siellä tulikin huonoja uutisia. Katotaan mikä fiilis sit tällä kierroksella, haluaako sillon jo kertoa, jos kaikki on kunnossa vai odottaa vielä nt-ultraan..
Töissä ois kiva just käyttää työaika neuvoloihin, mutta meillä just päättyi muutosneuvottelut ja ryhmäpäällikkö vaihtui, nii on tässä vähän epävarmaa aikaa, niin en tiiä viittinkö sielläkään vielä lomien jälkeen kertoa.

Itte oon sairaseläkkeellä nii ei oo noita työpaikka asioita mietittävänä. Aattelin 2 viikon päästä varata ajan neuvolaan kun olen 4 viikolla, kun täälä ei sillä lailla ruuhkaa noissa ajoissa.

Ite en aio kertoa varmaan kenellekään ennen kuin 12 viikkoa on täynnä. Silloin varmaan kerron isommille lapsilleni ja ehkä joillekin lähimmille. Yleisesti kerron sitten varmaan rakenneultran jälkeen. Töihin kerron varmaan myös vasta rakenneultran aikoihin tai vähän jälkeen ellei tule jotain erityistä syytä kertoa aiemmin.

Oon kertonut muutamalle ystävälle jotka tiesi ja tuki jo hoitojen aikana. Muuten vähintään ootetaan nt-ultraa, ehkä kromosomitutkimusta (meille automaattisesti suositeltu) tai rakenneultraa jopa, ennen kuin perheille kerrotaan, jos on niin kauan mahdollista salata. On sen verta stressiherkkiä ja kun suvussa kulkeva juttu niin paljon jo surua koettu, ei haluta lisätä sitä.

Mulla on useampia työnantajia ja yhdelle mainitsin jo samana päivänä kun puoliso sai tietää kun soiteltiin ja hän pohti miten ajoitetaan ensi vuoden projektit. Hän tosin tiesi hoidoistakin. Vähän tuntui että pakko kun muiden ihmisten työt määräytyt mun mukaan. Mutta siinä mielessä oon onnellisessa asemassa että ei mua tästä työstä voida potkia pois😅 jos ois riski että vaikuttaisi jtnkin negatiivisesti niin en kertoisi hetkeen.

Meillä pikkunen 3v taputtaa jo vatsaa ja sanoo et vauva siellä 🫣 mutta en aio kertoa vielä pitkään aikaan.

Minulla naapuri josta tullut todella läheinen meidän lapset kasvaneet yhdessä.. hänellä ei mene hyvin miehensä kanssa mutta hänellä kova vauvakuume ja ovat yrittäneet jo jonkin aikaa. En tiedä miten kertoa tätä minun uutista😩

Hyyvin haalea oli tän aamuinen testi, mutta se ei ollut herkkä niinkuin aiemmat tekemäni. Kyllä vähän vielä jännittää tää että pääseekö tässä alkua pidemälle lainkaan. Toisaalta järkeilen että mulla on nyt vasta luultavasti joku dpo11, joten en mitään leffaviivoja varmaan vielä pariinkaan päivään saa 🙈 sitä on vaan niin malttamaton ja ylianalysoiva! Ottasi vaan rennosti, että käy miten käy ja se kyllä selviää lähitulevaisuudessa. 🙂

Mutta kyllä tässä vielä oottelee sellasta varmistusta että ne menkat on myöhässä ja viivat vahvistuu selkeästi, ennenkuin antaa itsensä alkaa innostuun että sitä tosiaan on raskaana. ❤️‍🩹

Hyyvin haalea oli tän aamuinen testi, mutta se ei ollut herkkä niinkuin aiemmat tekemäni. Kyllä vähän vielä jännittää tää että pääseekö tässä alkua pidemälle lainkaan. Toisaalta järkeilen että mulla on nyt vasta luultavasti joku dpo11, joten en mitään leffaviivoja varmaan vielä pariinkaan päivään saa 🙈 sitä on vaan niin malttamaton ja ylianalysoiva! Ottasi vaan rennosti, että käy miten käy ja se kyllä selviää lähitulevaisuudessa. 🙂

Mutta kyllä tässä vielä oottelee sellasta varmistusta että ne menkat on myöhässä ja viivat vahvistuu selkeästi, ennenkuin antaa itsensä alkaa innostuun että sitä tosiaan on raskaana. ❤️‍🩹
Dpo11 en tiennyt näkyikö testissä viivan paikka vai haamu :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Toivottavasti sullakin siitä vahvistuu tässä muutaman päivän sisällä :Smiling Face With Smiling Eyes:

Mitä mieltä ootte pahoinvointilääkkeistä? Kokeilisitteko jos tulis vaikeat oireet? Onko jollain kokemusta? Oon ihan ahdistunut että alkaako kohta ja töissä tosi hektistä just nyt😭

Mitä mieltä ootte pahoinvointilääkkeistä? Kokeilisitteko jos tulis vaikeat oireet? Onko jollain kokemusta? Oon ihan ahdistunut että alkaako kohta ja töissä tosi hektistä just nyt😭
Mulla on kokemusta. Edellisessä raskaudessa mulla oli aivan kammottava hyperemeesi. En ollut yhtään toimintakykyinen, olin täysin sängyn pohjalla 5kuukautta ja useamman kerran tiputuksessa. Usempaa eri pahoinvointilääkettä kokeiltiin ja yhdistelmiä, mutta ikävä kyllä mikään ei tehonnut. Ilmeisesti mulla oli sen verran pahana tuo hyperemeesi, ettei siihen tepsinyt mikään. Monilla kuitenkin on ollut apua esimerkiksi bonjestasta tai xonveasta. Toki kannattaa kokeilla, jos omalla kohdalla toimii. Usein ns.tavalliseen raskauspahoinvointiin toimii kyllä, mutta, jos se on jo tuota sairauden tasoa niin ei välttämättä toimikaan. Myös riittävän aikaisin aloitettu lääke auttaa paremmin, joten kannattaa olla ajoissa liikkeellä.
Mulla tää asia ahdistaa myös paljon, mä en mitenkään näe pystyväni samanlaiseen enää. Toivon todella, ettei se uusiudu. Hyperissä tosin uusiutumisprosentti on hyvin korkea. Ei auta kuin odotella ja kqtsoa kuinka käy.

Nyt olen säästellyt kertomista kun viimeksi tuntui pahalta kertoa keskenmenosta, niin en ihan kaikille heille kerro tästä ennen ultria, keille viimeksi. Muutamat ovat ajantasalla siirrosta joten piinailevat kanssani 😄

Takaisin