Yleinen keskustelu

Pakko tulla vähän avautumaan tänne omasta päivästä kun mies nukkuu jo🙈 oon töissä ravintolassa jossa on suhteellisen pieni keittiö ja tänään oli muutenkin kuuma päivä eli aamusta iltaan sai olla paahteessa ja päivä oli tosi kiireinen. Myöskin ensimmäistä kertaa raskauden aikana tuntui nyt koko päivän olevan sellainen pahoinvoiva olo ja sen lisäksi tuntui kuumeiselta ja pää oli kipeä koko päivän, eikä auttanut syömiset eikä juomiset🙄

Lisäksi olin koko päivän tosi väsynyt kun aamulla heräsin aika aikaseen enkä meinannut saada unta enää. Ja sitten tuntui esim tarjoillessa että kädet on ihan hapoilla heti kantamisen jälkeen enkä kyllä pidä itseäni kovin heikkona. Ja sitten tuli äksyiltyä miehelle siinä kaikessa olotilassa mistä tietenkin jäi aika huono fiilis, mutta yleensä hän ymmärtää kyllä hyvin tällaiset...

Ehkäpä nyt koitan nukkua ja huomenna uusilla voimilla taas avaamaan ravintolaa ja jos mies herää ennen sitä niin täytyy anteeksi pyytää häneltä, ei siis ole tapana usein hänelle kiukkuilla eikä meillä riitojakaan oikeastaan edes ole...🙈

Sarjassamme aivan liian etupainotteiset pohdinnat, mutta onko joku kokeneempi kettu laskeskellut, että saadaanko me uudet äitiyspakkaukset vai voiko napsahtaa vanha jos ei jotenkin taktikoi? Mä en siis yhtään hahmota että missä vaiheessa se haetaan ja saadaan?
Ilmeisesti v.2025 pakkausten menekki ollut huomattavasti arvioitua pienempi joten ei tietoa millon loppuvat. Pitää varmaankin vasta loppupuolella vuotta sitä hakee et sais edes 2026 pakkauksen 😅

Me ollaan viimeksi otettu äitiyspakkaus vuonna 2013 esikoiselle. Oon miettiny pitäskö nyt ottaa kun nykyään ne on niin kivan näkösiä 😍

Me ollaan kaikista otettu pakkaus ja ajattelin tästäkin ottaa. Oon säilyttänyt makuupussit ja toppapuvut muistoiksi 😁

Täällä varattuna nyt verikokeet, nt-ultra sekä sokerirasitus 😁 Onks muut varanneet jo nt-ultra aikoja?

Täällä varattuna nyt verikokeet, nt-ultra sekä sokerirasitus 😁 Onks muut varanneet jo nt-ultra aikoja?
Joo! 2,5 viikon päästä olisi nt-ultra. Meillä ei itse varailla aikaa, vaan sairaalalta tulee aika. 😊

Onks muilla Dopleria et pystyy kuuntelee sydänääniä? Mä eilen kokeilin ku viikkoja sen 9+0 ja pienen etsinnän jälkeen kuulu syke 🩵 viimeraskaudessa myös näillä viikoilla oon löytänyt sykkeen, oon pienikokoinen ja hoikka ni suht helppo oli löytää 😊 nt-ultra mulla vasta reilun 3 viikon päästä, sain otettua sen vasta 12+5 viikolle. Sinne kamalan kauan aikaa 😅 mut onneks voi sydänääniä kuunnella kotona 😁

Onks muilla Dopleria et pystyy kuuntelee sydänääniä? Mä eilen kokeilin ku viikkoja sen 9+0 ja pienen etsinnän jälkeen kuulu syke 🩵 viimeraskaudessa myös näillä viikoilla oon löytänyt sykkeen, oon pienikokoinen ja hoikka ni suht helppo oli löytää 😊 nt-ultra mulla vasta reilun 3 viikon päästä, sain otettua sen vasta 12+5 viikolle. Sinne kamalan kauan aikaa 😅 mut onneks voi sydänääniä kuunnella kotona 😁
Pitäisiköhän mullakin kokeilla... Ei oo kokemusta doplereista, niin oon luullut että niillä kuulee aikaisintaan 12 viikosta eteenpäin.

Oon kans hoikka niin siinä mielessä vois toimia.

Meillä on tänä perjantaina nt-ultra, ja sopivasti seuraavana päivänä siirrytäänkin jo 13. viikon puolelle niin monella tapaa odotettu hetki.

Verikokeissa kävin jo viime viikolla. Esikoista odotan eikä ole vielä niin tuttu konsepti tämä nt-ultra. Saadaanko siellä paikan päällä jo se riskiarvio johon vaikuttaa ikä, verikokeet ja niskaturvotus VAI katsotaanko siellä vain se turvotus ja riskiarvion saa sitten myöhemmin?

Tuossa samassa verikokeessa todettiin myös anemia, mikä ei yllättänyt kun mun rauta-arvot on lapsesta asti olleet aina matalat ja nyt jo yli kuukauden kestänyt aivan järkyttävä väsymys.

Aiemmin mulla on ollut ongelmana löytää kahvin ja ruokailuiden välissä sopivaa rakoa raudan ottamiselle, mutta nyt kun herään takuuvarmasti joka yö sen pari kertaa vessaan niin keksin että alan ottaa raudan siinä samalla. Ei iltapala eikä aamukahvi haittaa imeytymistä :D

Meillä on tänä perjantaina nt-ultra, ja sopivasti seuraavana päivänä siirrytäänkin jo 13. viikon puolelle niin monella tapaa odotettu hetki.

Verikokeissa kävin jo viime viikolla. Esikoista odotan eikä ole vielä niin tuttu konsepti tämä nt-ultra. Saadaanko siellä paikan päällä jo se riskiarvio johon vaikuttaa ikä, verikokeet ja niskaturvotus VAI katsotaanko siellä vain se turvotus ja riskiarvion saa sitten myöhemmin?
Me ollaan ainakin saatu siinä samassa kuulla ne riski luvut.

Esikoisen kohdalla me saatiin myöhemmin tietää riskiarvio. Sanoivat, että kirjaa Ipanaan sen ja soittavat, jos poikkeavaa.

@Goofy Meillä nt-ultrassa ei varsinaisesti edes mitata riskilukuja tai niskaturvotusta, koska hyvinvointialue on siirtynyt ilmeisesti tekemään kaikille nipt-testin (en oo ihan varma toki tästä, koska itse olen geriatrisesti raskaana niin tässä iässä riskitkin on korkeammat ts saatan olla riskiseulontaryhmässä ilman et siitä on ollut puhe). Nipt on verikoe, varaus siihen tuli samalla kuin ultraan, se otettiin keskussairaalalla ja tulokset tulee parin viikon sisään.

Flunssa ja raskaus.
Nyt toinen päivän jäätävässä flunssassa. Nokka ihan tukossa ja vuotaa ihan jäätävästi, ja sängyssä ja sohvanpohjalla tullu pääasiassa aikaa vietettyä. Ruoka ei maistu mut väkisin oon koittanu jotain syyä ja toki nesteitä nauttinu.
Nyt ressaan et mitenhän se toukka tuolla pärjäilee jos ei tarpeeks evästä saa? 😬

Jos hetkellisesti vähän huonommin syö, niin tuntuisi että kyllä se siellä varmasti silti omansa ottaa 😄

@Too-ticky samoilla linjoilla @Meliora kanssa että ei hetkellinen huonompi syöminen oo vaaraksi, jos oot muuten perusterve ihminen ollut ennen flunssaa. Jos tila pitkittyy ja paino lähtee ihan selkeästi laskemaan niin sit siihen kannattaa neuvolan kautta lähteä hakemaan apuja.

Esim apteekista voi ostaa nestemäisiä ateria juomia, jotka on tarkoitettu nautittavaksi tosi sairaana tai erikoistilanteissa. Ite joskus elänyt noilla juomilla viikon, kun mun suuta oltiin operoitu ja pureskelu ei onnistunut kielen turvotuksen vuoksi. Kylmät keitetyt kananmunat oli kans pelastus kun ne oli silputtuna helppo vain nielaista ja oli ruokaisampaa kuin pelkkä nestemäinen 😅

Takaisin